[test] 9 verschillende forum systemen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.701 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mosymuis
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 11:53
Introductie

Iedereen gaat er bij het opzetten van een forum maar vanuit dat phpBB 2.0.x de beste keus is voor zijn site, zonder er over na te denken of er ook alternatieven zijn. Ik wou wel eens kijken of dat zo was dus heb ik 9 gratis forumsystemen onderworpen aan een klein testje. Om precies te zijn:Het phpBB2.1 board zit erbij om te laten zien wat het phpBB2.2 systeem ongeveer in huis zal hebben, maar is eigelijk geen serieuse optie door zijn bèta stadium en daarmee zijn vele bugs. Betaalde systemen als vBulletin, React en Burning Board 2 heb ik uitgesloten van deelname, en te simpele systemen als Phorum, miniBB en phpTalk heb ik ook niet meegenomen in de test omdat ze toch niet op zouden kunnen tegen de anderen wat mogelijkheden betreft.

Verder konden myBB en ProBB niet meedoen omdat er momenteel geen downloads beschikbaar zijn, wat erg jammer is want deze twee systemen zagen er erg goed uit en ik hoop ze dan ook snel toe te kunnen voegen aan deze test. FUDforum viel niet te installeren omdat dat alleen kon in de niet-veilige modus van de host. Tot slot vielen vanzelfsprekend alle forumsystemen die niet op php (maar op ASP, CGI of Perl) draaien ook af.

De test
Ale forum systemen heb ik zoveel mogelijk hetzelfde ingesteld; ze bezitten allemaal de hoofdcatagorie Fun en het forum Spamschuur met 1 testtopic erin. Alle fora hebben mijn administrator account mosymuis met volledig ingevuld profiel, en het kale testaccount "test" met als password "test." Waar ranks mogelijk waren zijn er de ranks über-n00bje en Adminstrator, en daarnaast heb ik in alle fora mijn smileycollectie geimporteerd (264 codes voor 74 smileys), behalve bij YaBBSE want dat systeem was de enige met onaanpasbare emoicons. Geen enkel forum is gemod in wat voor manier dan ook, ik heb alleen bij phpBB 2.0.6 en XMB de nederlandse taalmodule toegevoegd en gezorgd dat de fora niet uit het hoofdframe braken. Verder zijn alle fora zo ingesteld om het maximale eruit te halen.

Ik heb gelet op de omvang van het forum en de omvang en opzet van de database, dit laatste omdat kleine database ontwerpen veel sneller en stabieler draaien als ingewikkelde. Vooral bij grotere of drukbezochte fora kan dit een hoop vertraging en CPU-tijd schelen. Verder waren de instellings mogelijkheden erg belangrijk, het gebruikersgemak en de beschikbare opties voor de leden. De installatie was bij veel systemen wat lastig, omdat ze bijna allemaal vereisten dat je van tevoren een config filetje instelde met forum paden en database gegevens; bij Burning Board en OBB was dit nog wat lastiger omdat de config filetjes in submappen (respectievelijk admin en lib) zaten. Omdat dit vooraf instellen bij bijna alle fora het geval was werd dit ze niet aangerekend, maar verdiende dit wel een pluim voor het phpBB systeem omdat het daar niet hoeft. Ik had ook graag getest hoe makkelijk de templates aan te passen zijn, maar dit zou teveel tijd gekost hebben dus dit is achterwege gelaten.

Ik probeer bij elk forum op zoveel mogelijk dingen te letten, die ik aangeef als plus- of minpunt. Bij sommige dingen is dat subjectief, omdat het aanbieden van honderden opties (IPB) voor sommigen eerder een nadeel als voordeel zal zijn. Ik ga er hier dan ook van uit dat meer mogelijkheden beter is. Ook wegen sommige punten zwaarder als anderen, maar dat zal je zelf ook wel zien als je de uitslagen doorleest. Ga dus niet af op het aantal plusjes of minnetjes van een systeem, het gaat erom wat er áchter die plusjes en minnetjes staat.

WoltLab Burning Board v1
  • (+) Nieuws optie
  • (-) Weinig instellings mogelijkheden
  • (-) Enkel de mogelijkheid om online stylesheets aan te passen
  • (-) Geen onderhouds opties, geen ondersteuning om polls te plaatsen en geen optie om posts te meldden
Invision Power Board v1.2
  • (-) Grote database (43 tabellen, 817 Kb), grote files (3,71 MB)
  • (-) Niet zo gebruiksvriendelijk
  • (-) Geen ondersteuning voor attachments
  • (+) Ontzettend veel opties voor administrators (statistieken, permissies, instellingen, modules, profielen, onderhoud)
  • (+) Ontzettend veel opties voor leden (print topic, profiel beheer, browsing)
  • (+) Nieuws optie en kalender
MercuryBoard v3.0 bèta
  • (+) Kleine files (667 Kb), slim database ontwerp (16 tabellen, 292 Kb)
  • (+) Veel database onderhouds opties
  • (+) Ondersteuning voor Flash avatars
  • (-) Vereist zelf passwoorden van minimaal 5 tekens
  • (-) Heeft geen ondersteuning voor email verificatie
  • (-) Geen ingebouwde emailer, geen ondersteuning voor attachments en geen optie om posts te meldden
YaBBSE v1.5.4
  • (+) Ondersteuning voor gereserveerde namen, nieuws, ingebouwde kalender en karma
  • (+) Levert zelf nederlandse taalmodule mee
  • (+) Volledig geautomatiseerde installatie (mits geschikte server)
  • (+) Makkelijk modules toevoegen
  • (+) Volledig WC3 CSS en XTHML goedgekeurd
  • (-) Geen ondersteuning voor eigen smileys
  • (-) Geen ingebouwde emailer, geen post icons ondersteuning, geen ondersteuning voor subfora
  • (-) Laat de IP's zien
phpBB v2.0.6
  • (+) Hele grote mod- en support community
  • (+) Vlotte installatie
  • (+) Ondersteuning voor gallery avatars
  • (-) Enkel de mogelijkheid om online stylesheets aan te passen
  • (-) Ondersteunt geen subfora, geen onderhouds opties
  • (-) Geen ondersteuning voor attachments, geen post icons mogelijk en geen optie om posts te meldden
phpBB v2.1.0 bèta (v200308131800)
  • (-) Grote database (48 tabellen, 599 Kb)
  • (-) Teveel bugs; je kan je niet registreren, je kan je avatar niet wijzigen, sommige pagina's werken niet
  • (-) Nauwelijks onderhouds opties
  • (+) Ondersteuning voor leden om de topic sortering aan te passen
  • (+) Ondersteuning voor Flash, gallery avatars, karma en vriendenlijst
Xtreme Message Board v1.8 (Partagium Final)
  • (+) Snel en stabiel database ontwerp (17 tabellen, 370 Kb), kleine files (876 Kb)
  • (+) Levert zelf al 4 templates mee
  • (+) Ondersteuning voor gereserveerde namen, nieuws, favoriete topics en vriendenlijst
  • (-) Emailt zijn eigen gegenereerde password bij nieuwe registraties
  • (-) Geen groepen optie en geen mogelijkheid voor leden om andere leden te emailen
versatileBulletinBoard v0.9.9
  • (-) Grote files (2,87 MB)
  • (-) Geen mogelijkheid om eigen avatars te linken of up te loaden
  • (-) Weinig instellings mogelijkheden, geen onderhouds opties
  • (-) Bij het posten geen preview optie, BBCode uitleg en smiley uitleg, geen ingebouwde emailer
  • (-) Geen ondersteuning voor polls, geen post icons mogelijk en geen optie om posts te meldden
  • (-) Geen mogelijkheid om stylesheets of templates aan te passen
  • (-) Het smileysysteem geeft erg veel problemen
  • (-) Geen mogeljkheid om leden te bannen
  • (+) Levert zelf grote avatar collectie (159 stuks) en (gebrekkige) nederlandse taalmodule mee
  • (+) Beoordelingensysteem, print topic, top10 overzichts weergave
OpenBB v1.0.5
  • (-) Grote database (24 tabellen, 769 KB)
  • (-) Vereist database- en hostnames zonder een streepje "-" erin
  • (-) Bij het posten geen preview optie, geen groepen optie, geen ondersteuning voor polls, geen post icons mogelijk
  • (-) Geen mogelijkheid om leden op naam te bannen
  • (+) Print topic, favorieten, email topic
Conclusie
Alle 9 systemen zijn volwaardige, goed functionerende forums (op phpBB2.1 na), met stuk voor stuk mogelijkheid tot het plaatsen van topics en posts, ondersteuning voor smileys en BBCode, statistieken, private messages enz. Het zijn de opties, extra's en vormgeving die een forum maken of breken, en hier zijn Burning Board en versatileBulletinBoard duidelijk de eerste afvallers. Burning Board omdat het features als polls en meldingen mist, Versatile omdat het zowat alle features mist.

OpenBB, dat in eerste instantie erg op phpBB lijkt, slaagt ietsje beter maar is nog steeds geen waardig forumsysteem. XMB en Mercury zijn 2 lichte, fijne systemen met voldoende opties, en ook phpBB 2.0.6 valt in die groep omdat de standaard installatie in vergelijking met andere systemen niet superveel te bieden heeft. Het zijn waarschijnlijk de grote bekendheid en enorme community die dit forumsysteem zo populair hebben gemaakt.

YaBBSE is een geval apart, zowel qua uiterlijk als qua opties. Het heeft veel goede features aan boord zoals de fijne installatie, module mogelijkheid en andere extra's, maar laat het dan weer afweten op simpele punten als subfora en icoontjes bij posts. Verder hebben we nog het hevig in ontwikkeling zijnde phpBB2.1, die een hoop nieuwe functionaliteiten in zich heeft ten opzichte van phpBB2.0.x, maar nu blijkt dat hij ten opzichte van bestaande forumsystemen niet eens erg vernieuwend is. De mensen die vol smart op de release van 2.2 wachten doen er dan ook goed aan om ook de alternatieven eens te bekijken. Tot slot is er Invision Power Board die zijn naam volledig eer aan doet als het gaat om mogelijkheden. Dit bord is voor beginners echter geen aanrader, juist vanwege zijn vele opties en ingewikkelde structuur.

Ik zou iedereen aanraden om eens een wandelingetje te maken door de forumsystemen, om te kijken hoe de interface overkomt en welke je prettig vind werken. Opties zijn namelijk ook niet alles en de kleintjes doen qua gebruikersgemak zeker niet onder voor de grotere jongens. Via onderstaande link kom je op mijn forumsysteem waar alle 9 netjes staan opgesteld.

Klik hier om de test forums te bekijken
(inloggen met login "test" pass "test")

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Ik moet zeggen dat ik dit een leuk stuk werk vind en denk dat het zeker nuttig zal zijn :) Echter rijst mijn vraag; wat wil je met dit topic?
Wil je commentaar van ons hebben? Wil je verdere vragen hebben enz enz. :)

• mosymuis
Ik heb het in de eerste plaats gedaan uit eigen interesse en nu ik dit stuk geschreven heb heb ik het op een aantal forums gepost, het is dus in de eerste plaats bedoeld als info voor degenen die er interesse in hebben. Maar als jullie nog opmerkingen of tips hebben wat betreft deze test... shoot! :Y)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 07:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat ik mis zijn testresultaten in de vorm van snelheden. Dus hoeveel posts/sec het systeem aan kan oid. Bovendien is een grotere database lichter voor de server dan een kleine meestal. Dit is omdat bij een kleine database bijvoorbeeld statistieken telkens opnieuw moeten worden berekend en bij de wat grote database zijn deze zijn opgeslagen in een tabel en kunnen ze zo uit die tabel worden getrokken. Op dat punt klopt je tekst imo dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 28-08-2003 21:13 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• mosymuis
Daar heb je een punt ja, had ik geen rekening mee gehouden. En wellicht voeg ik die snelheden nog eens toe, alhoewel niet alle forumsystemen deze info geven. Hoe kan ik dit opmeten als ze dat niet doen?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 23:57
*Schoots*

Invision kan wel attachments toevoegen:
  1. Ga in het admin CP naar 'Users & Groups' en kies 'Manage User Groups'
  2. Edit de groep die mag uploaden, en zet onder 'Global Settings' bij 'POST: Max upload file size (in KB)' het aantal KB dat iemand uit deze groep maximaal mag uploaden
  3. Ga naar 'Forum Control' en kies 'Permission Masks'
  4. Edit de Permission Mask die bij de groep hoort die je in stap 2 hebt gewijzigd (zie de kolom 'Used by Group(s)')
  5. Zet bij de fora waar de groep mag uploaden een vinkje neer onder de kolom 'Upload'
:)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

NB: beetje flauw dat het onderste frame niet scrollbaar is :'(.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mosymuis schreef op 28 August 2003 @ 20:54:
(...)
Ik heb gelet op de omvang van het forum en de omvang en opzet van de database, dit laatste omdat kleine database ontwerpen veel sneller en stabieler draaien als ingewikkelde. Vooral bij grotere of drukbezochte fora kan dit een hoop vertraging en CPU-tijd schelen.
Omvang van het forum voor de functionaliteit kan ik begrijpen, maar een kleinere database?
Een 'kleinere' database met minder tabellen is vaak minder flexibel en minder configureerbaar. Vooral bij grotere fora is het belangrijker dat het forum robuust (door koppeltabellen te gebruiken ipv een textfield met seperated fields als extreem voorbeeld) en configureerbaar is :)

Verder is het misschien leuk om meer te weten over hoe de forums in elkaar zitten. Zit het logisch in elkaar? Zit er voldoende documentatie bij? Is de code netjes en overzichtelijk? Klopt het datamodel? Allemaal dingen die ik belangrijk zou vinden in een forum als programmeur, omdat ik verwacht dat ik er zelf veel dingen in zou aanpassen (en we zitten hier in een programmeurs forum :+ )

Laatste punt: Wat zijn de loadfactoren die het aan kan? Dit kun je testen door één tot 3 machines op het forum te gaan posten dmv scripts :)

[ Voor 6% gewijzigd door Glimi op 28-08-2003 21:21 ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

mosymuis schreef op 28 augustus 2003 @ 20:54:
Invision Power Board v1.2
  • (-) Grote database (43 tabellen, 817 Kb), grote files (3,71 MB)
  • (-) Niet zo gebruiksvriendelijk
  • (-) Geen ondersteuning voor attachments
  • (+) Ontzettend veel opties voor administrators (statistieken, permissies, instellingen, modules, profielen, onderhoud)
  • (+) Ontzettend veel opties voor leden (print topic, profiel beheer, browsing)
  • (+) Nieuws optie en kalender
Je bent wat vergeten, ook IPB is erg modbaar. Zo kun je er een portal inbouwen die je heel goed als frontpage kunt gebruiken, als je dat hebt gedaan dan kun je bepaalde topics (of zelfs subfora) aanmerken zodat die dan op de portal verschijnen. :)

Net als bij phpBB heeft IPB ook een grote community en zeer veel hacks die je kunt gebruiken. Misschien handig om ook aan het lijstje toe te voegen want dit is toch een groot pluspunt. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik heb zelf nog nooit een forum beheerd en als ik nu zou moeten kiezen welke het zou moeten worden kom ik hiermee wel een heel eind in de goede richting.

Maar bijvoorbeeld bij WoltLab Burning Board v1 zie ik staan '(-)Weinig instellings mogelijkheden' en bij Invision Power Board v1.2 staat '(-) Niet zo gebruiksvriendelijk'.
Zo zijn er nog een paar. Dat zijn relatieve begrippen, zo weet ik als beginnend forum-beheer nog niks. :) Wat meer duidelijke feiten maakt het kiezen wat makkelijker, maar overall gezien vind ik het een goed initiatief van jouw om deze test te posten.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Heb je (mosymuis) er btw problemen mee als ik het verplaats naar Software Algemeen. Ik zie nl. weinig wat met programmeren te maken heeft (hoewel het een mooi onderzoek is) en denk dat hij beter in SA zou kunnen staan :)

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Leuk topic moet ik zeggen, met plezier gelezen :)
WoltLab Burning Board v1
  • (+) Nieuws optie
  • (-) Geen onderhouds opties, geen ondersteuning om polls te plaatsen en geen optie om posts te meldden
gebruik toevallig ditzelfde forum (Of eigenlijk versie 1.1 nog) ook, en er zitten toch zeker wel de poll optie en de post-melden optie in :)

De polls moet je eerst activeren in het admin control panel, onder de optie Options for threads.
Daar vind je "Permit to use polls?" dus.
En verder zie ik bij iedere gemaakte post ook netjes deze knop: Afbeeldingslocatie: http://lab.mosymuis.nl/burningboard/images/style/melden.gif
Die bedoel je toch met melden ?
Email melding als je die bedoelt kun je aangeven bij plaatsen van post, maar nam aan dat je die meldt aan admin bedoelde.

Moet wel zeggen dat forum redelijk traag al is, maar dat kan ook door alle toegevoegde mods bij ons forum komen...

• mosymuis
LauPro schreef op 28 augustus 2003 @ 21:17:
NB: beetje flauw dat het onderste frame niet scrollbaar is :'(.
Je doelt op Invision Power Board? Klopt, om een of andere vage reden wil Invision niet scrollen binnen die frameset, terwijl het frame er wel op ingesteld is. De andere fora doen het wel gewoon. Anyway, als je IPB via deze link bekijkt werkt het scrollen wel.
Glimi schreef op 28 August 2003 @ 21:19:
[...]

Laatste punt: Wat zijn de loadfactoren die het aan kan? Dit kun je testen door één tot 3 machines op het forum te gaan posten dmv scripts :)
Kan je dit ietsje duidelijker uitleggen? Het zegt me namelijk weinig... :/

@Rafe en @bazs2000: deze zet ik er bij een mogelijke update bij. :Y)

@Sybr_E-N: ik had in de inleiding ook al gewaarschuwd dat niet alle punten volledig objectief zouden zijn, dingen als gebruiksvriendelijkheid vallen niet simpel uit te leggen binnen 1 regel, en ik wou er ook weer niet een heel verhaal aan wijden. Daarom heb ik het kort gehouden en is het aan jou om in het test forum te bekijken of je het met mijn mening eens bent. :)

@Glimi: nee hoor verhuis maar, ik heb hem hier geplaatst omdat het immers PHP forums betreft maar in Software algemeen zal hij ook wel passen denk ik.

//edit
@Psychokiller: je hebt gelijk, blunder, helemaal over het hoofd gezien. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door mosymuis op 28-08-2003 22:40 ]

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Software Algemeen it is :)
Wat ik bedoel is, ongeveer wat LauPro ook zegt.
Je maakt een user aan op je forum en zet een andere PC neer. Op deze PC zet je een scriptje welke je maakt in een programmeertaal waarin je een pagina op je forum opvraagt of een posting doet oid. ( je kunt ook een tool gebruiken bijv Microsoft Application Center Test )
Als je merkt dat één PC je forum niet kan dicht trekken (geen fouten en/of hoge load op je server) kun je overwegen meerdere PC's te gebruiken :)

• mosymuis
Hmm, als er vrijwilligers zijn voor deze test, graag ;) want ik heb dus geen meerdere pc's tot mijn beschikking, net zo min de programmeerkennis om zo'n script in elkaar te draaien.

• JER00N
  • Niet online
Tja sommige dingen zijn ook per persoon verschillend. Jij vind private-messages weer handig, maar ik vind het eerder overbodig. Hetzelfde met o.a. de kalender en attachments etc. Ik vind dat je dat soort dingen ook niet te zwaar mag meetellen.

Maar voor de rest een leuke test :)

Anoniem: 14124

De hoeveelheid tables en de initiele grootte van de database is denk ik niet zo belangrijk. Je kunt een heel mooi databasemodel hebben, met niets dubbel opgeslagen, maar dat resulteerd vaak in extra joins die niet de snelheid ten goede komen. Dit kan een reden zijn voor veel tables :)

Overigens, is deze test wel erg php. Er zijn ook .NET, ColdFusion, ASP, JSP, etc. fora. Ik mis oa fuseTalk in de rij.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 14124 op 28-08-2003 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

Anoniem: 14124 schreef op 28 augustus 2003 @ 23:33:
Overigens, is deze test wel erg php. Er zijn ook .NET, ColdFusion, ASP, JSP, etc. fora. Ik mis oa fuseTalk in de rij.
Het doel van de test is PHP, omdat het een populaire en low-cost oplossing is.

It's not a bug, it's a feature. :P

[ Voor 4% gewijzigd door djc op 29-08-2003 03:10 ]

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Glimi schreef op 28 August 2003 @ 22:49:
Software Algemeen it is :)
Wat ik bedoel is, ongeveer wat LauPro ook zegt.
Je maakt een user aan op je forum en zet een andere PC neer. Op deze PC zet je een scriptje welke je maakt in een programmeertaal waarin je een pagina op je forum opvraagt of een posting doet oid. ( je kunt ook een tool gebruiken bijv Microsoft Application Center Test )
Als je merkt dat één PC je forum niet kan dicht trekken (geen fouten en/of hoge load op je server) kun je overwegen meerdere PC's te gebruiken :)
Even ter aanvulling: Als je een dergelijke test gaat doen zorg ervoor dat het systeem wel telkens in dezelfde conditie is. Om even een heel extreem voorbeeld te noemen: begin niet eerder aan test 2 voordat het systeem klaar is met het swappen van 500 MB oid (stel dat dat voor zou komen).

Daarnaast is het ook wel interessant om te weten hoe groot de gemiddelde pagina is om dus het dataverkeer in te schatten. Je wil met een netwerk aan de gang gaan ook; zorg er dan voor dat er verder geen programma's/processen actief zijn op die server en uiteraard is dat netwerk natuurlijk niet gekoppeld aan andere netwerken.

Mijn inschatting is dat de kleine forums met weinig functies en optimalisaties (weinig tabellen zullen we maar zeggen) in het begin heel goed scoren, maar op een gegeven moment het slechter gaan doen. En de wat grotere forums met veel opties een trage start hebben maar uiteindelijk bij veel load beter zullen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 00:10
Invision Power Board 1.2

[quote]
(-) Grote database (43 tabellen, 817 Kb), grote files (3,71 MB)
(-) Niet zo gebruiksvriendelijk
(-) Geen ondersteuning voor attachments

gaat mij even om de (-)punten

Punt 1 Grote database (43 tabellen, 817 Kb), grote files (3,71 MB)

[nierenneuk]zeker nog nooit een database gezien van 40 gigabyte groot(inclusief logfiles)[/mierenneuk] nou even een redelijk antwoord. het valt wel mee, de database is namelijk behoorlijk snel ([ Script Execution time: 0.4861 ] [ 10 queries used ] [ GZIP Enabled ])
dit heb ik even van mijn eigen forum afgehaald. grote database doet er wel 0.4 seconden over om een querie uit te voeren.

Punt 2 Niet zo gebruiksvriendelijk

open de *.php bestanden maar eens in Dreamweaver of wat dan ook. overal zal je uitleg vinden wat de code doet. dit kan je met enige kennis al veranderen. Ook zijn er meerdere Fora voor problemen, zowel voor de oorsponkelijke versie als zowel voor alle Mods.
Modificaties zijn er ontiegelijk veel van. hoezo "Niet zo gebruiksvriendelijk"

punt 3 Geen ondersteuning voor attachments

que?
je bedoelt dit?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roest210/attachements.gif
is er dus wel, moet je wel verder dan je neus kijken en het aanzetten. anders doet hij het niet. edit: rafe zei het al :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Cardinal op 29-08-2003 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Leuk topic wel. Weet ik wat ik allemaal nog mag gaan doen voordat ik ooit 1.0 uitbreng :p

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 21:49
Binnenkort komt er de PHPbb 2.2 versie uit.(staat ook in je openingspost)
Kijk hier voor de feature list:
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=104463

Momenteel heb ik PHPbb 2.0.6 draaien met aardig wat mods erop. Op zich ben ik erg tevreden over PHPbb.
Een tweaker houd van modden, toch? :*) :*)

Bij de forums mis ik wel de paginanummering zoals hier op GoT :/

[ Voor 55% gewijzigd door Underground75 op 29-08-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Paginanummering is vaak ook erg onhandig als men verschillende instellingen heeft voor # replies per page. Stuur je een URL door, krijgt diegene een totaal andere pagina 8)7

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 00:04
mosymuis schreef op 28 August 2003 @ 21:12:
Daar heb je een punt ja, had ik geen rekening mee gehouden. En wellicht voeg ik die snelheden nog eens toe, alhoewel niet alle forumsystemen deze info geven. Hoe kan ik dit opmeten als ze dat niet doen?
Open index.php
Plaats helemaal bovenaan
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
function getmicrotime()
{ 
    list($usec, $sec) = explode(" ",microtime()); 
    return ((float)$usec + (float)$sec); 
}

$time_start = getmicrotime();

en aan het eind
PHP:
1
2
3
$time_end = getmicrotime();
$time = $time_end - $time_start;
echo"<center><font size=1>Pagina gemaakt in $time sec";

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 15:50
Even wat over Yabbse. Je heb waarschijnlijk niet goed onderzocht want YaBBSE laat alleen een IP-adres zien als je mod van het forum bent, global mod of admin. Alle andere users zien dat niet. Beetje slordig vind ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 10:44

shades

huh ?

Zeer interessante test. Wist niet dat er zoveel waren.

Mijn werkgever wil van de openbare mappen van exchange af en overstappen op forasoftware.. Ik heb zelf naar activetopic (maar das niet gratis maar bijna wel) maar is niet meer in ontwikkeling. Heb ook parse om prijzen gevraagd maar nog geen antwoord gekregen.

Fora moet ook goed om te bouwen zijn naar de huisstijl van het al aanwezige intranet (template-pielen enzo) en in het nederlands. Ben al een heel eind met phpbb206 en moet zeggen dat het aanpassen van de template wel okay is alleen zijn de beschikbare {....} codes nergens gedocumenteerd en welke template wanneer en waar aangesproken word. Jammer. Verder is de stylesheet wel online te wijzigen, althans. De gegevens worden dan bewaard in een tabel die als css geexporteerd kan worden (dacht ik). <- via styl management.

Een groot minpunt van bijna alle fora is dat er teveel troep bij berichten te zien is (rank, hoeveel posts, wanneer aangemeld, al die f*cking knoppen als email/icq/msn/www/ip etc - allemaal niet nodig.. daar heb je het profiel van een user voor - moet uit gezet kunnen worden en vaak zijn de knoppen als reply en new thread debiel groot.. is natuurlijk wel aan te passen maar toch...) Verder mis is vaak (bij alle geloof ik zelfs) de knop "active topics".

Persoonlijk vind ik het forum van GoT strak, duidelijk en geen overbodige info maarja dan praat je over een commercieel product.

Momenteel ben ik dus bezig met phpBB denk dat ik daar even mij blijf stoeien.

Nog iets waar ik mee heel erg aan stoor: nested quotes zoals bv http://lab.mosymuis.nl/in...showtopic=4&st=0&#entry13 phpBB heeft dat ook...
bazs2000 schreef op 28 August 2003 @ 21:27:
[...]
Je bent wat vergeten, ook IPB is erg modbaar. Zo kun je er een portal inbouwen die je heel goed als frontpage kunt gebruiken, als je dat hebt gedaan dan kun je bepaalde topics (of zelfs subfora) aanmerken zodat die dan op de portal verschijnen. :)

---8<----
Erm... waar heb je dat van die portal gevonden kan het namelijk nergens vinden. Is wel interessant.. phpnuke vind ik als portal niet helemaal fijn werken.

[ Voor 23% gewijzigd door shades op 31-08-2003 01:18 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Nested quotes kan je in Invision uitzetten door in het admin gedeelte naar 'System Settings' > 'Topics, Posts & Polls' te gaan, en daar onder het kopje 'Posts & Posting' 'Stop Quote Embedding?' aan te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

Rafe schreef op 31 augustus 2003 @ 01:25:
Nested quotes kan je in Invision uitzetten door in het admin gedeelte naar 'System Settings' > 'Topics, Posts & Polls' te gaan, en daar onder het kopje 'Posts & Posting' 'Stop Quote Embedding?' aan te zetten :)
Okay.. Dus dan wordt het zeg maar a la GoT via [..] geregeld. Ik heb nog niet serieus genoeg naar gekeken maar in phpbb kan je het volgens mij niet uitzetten. Vandaar dat ik er eigenlijk af vanuit ging dat het gewoon 'as is' is..

Ook een idee hoe dat zit met die portal, iemand ?

[ Voor 12% gewijzigd door shades op 31-08-2003 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

adewidt schreef op 30 augustus 2003 @ 01:00:
[...]

Open index.php
Plaats helemaal bovenaan
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
function getmicrotime()
{ 
    list($usec, $sec) = explode(" ",microtime()); 
    return ((float)$usec + (float)$sec); 
}

$time_start = getmicrotime();

en aan het eind
PHP:
1
2
3
$time_end = getmicrotime();
$time = $time_end - $time_start;
echo"<center><font size=1>Pagina gemaakt in $time sec";
Dit is niet helemaal betrouwbaar geloof ik. De tijd die gebruikt wordt om de data van de server naar de user over te gooien wordt er ook bij op geteld... maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 21:49
ezPortal
http://smartor.is-root.com/viewtopic.php?t=1860
Nederlandse versie is te krijgen hier:
http://www.phpbb-nl.com/dload.php?action=file&id=1

Met deze portal is het mogelijk meerder portals te creeëren (portal.php aanpassen) Mijn site en forum (nog in conceptfase op mijn eigen PC) heb ik zo aangepast dat ik op elke pagina een left sidebar heb, veel werk maar leuk om te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Underground75 op 31-08-2003 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
Anoniem: 12316 schreef op 31 August 2003 @ 11:55:
[...]

Dit is niet helemaal betrouwbaar geloof ik. De tijd die gebruikt wordt om de data van de server naar de user over te gooien wordt er ook bij op geteld... maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen :)
Als je toch bij allemaal op dezelfde manier meet is het toch duidelijk welke sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

The Undertaker schreef op 31 augustus 2003 @ 12:01:
ezPortal
http://smartor.is-root.com/viewtopic.php?t=1860
Nederlandse versie is te krijgen hier:
http://www.phpbb-nl.com/dload.php?action=file&id=1

Met deze portal is het mogelijk meerder portals te creeëren (portal.php aanpassen) Mijn site en forum (nog in conceptfase op mijn eigen PC) heb ik zo aangepast dat ik op elke pagina een left sidebar heb, veel werk maar leuk om te doen.
Zijn site ziet er goed uit. Nu maar hopen dat hij het blijft updaten met de versies van phpbb. Voor een portal zoek ik toch een wat wijder bekende portal (maar das beyond het het onderwerp van deze draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adewidt
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 00:04
Anoniem: 12316 schreef op 31 augustus 2003 @ 11:55:
[...]

Het gaat er toch om hoesnel de gebruiker iets ziet?
Het is niet zo belangrijk om te weten hoe snel iets uitgerekend wordt want dat zegt helemaal niks over de echte tijd edat de gebruiker alles ziet.

Verder als 1 en dezelfde persoon alles test heb je te maken met zelfde internet snelheid, browser en systeem. Dit geeft een zeer goede indruk over de laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Voordat iedereen gaat spuien wat die heeft ontdekt ;) Het zou handiger zijn, om een tabel te maken van de fora, met alle opties, en vervolgens met kruisjes aan te duiden, of met open tekst, wat bij welke forum hoort.

Anders krijg je namelijk nooit een echte vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 20:35
Anoniem: 14124 schreef op 31 August 2003 @ 20:49:
Voordat iedereen gaat spuien wat die heeft ontdekt ;) Het zou handiger zijn, om een tabel te maken van de fora, met alle opties, en vervolgens met kruisjes aan te duiden, of met open tekst, wat bij welke forum hoort.

Anders krijg je namelijk nooit een echte vergelijking.
zo doet microsoft dat ook altijd met haar producten :+
tis inderdaad wel een erg goed idee en het kan zelfs in [tr][td][/td][/tr] tags :p

Icons are overrated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91698

wat gebeurt er als je vbulletin 3.0 gebruikt terwijl je er niet voor betaald hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Laatst online: 17:23
Ik zit achter een router en heb hier een webservertje draaien, nu moet het forum zowel toegankelijk zijn op het netwerk als op internet, maar het probleem is dat je bij heel veel forums de volledige url moet invoeren tijdens de installatie.

Ik kan dus niet inloggen via mijn netwerk omdat hij dan redirect naar de volledige url, welke ik niet kan bereiken, omdat ik achter een router zit :/

Is er een forum dat dit probleem niet heeft?

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:54
messi schreef op 02 september 2003 @ 20:08:
Ik zit achter een router en heb hier een webservertje draaien, nu moet het forum zowel toegankelijk zijn op het netwerk als op internet, maar het probleem is dat je bij heel veel forums de volledige url moet invoeren tijdens de installatie.

Ik kan dus niet inloggen via mijn netwerk omdat hij dan redirect naar de volledige url, welke ik niet kan bereiken, omdat ik achter een router zit :/

Is er een forum dat dit probleem niet heeft?
Pas je HOST file aan :)

(FF zoeken daarop)

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Ik mis mijn forum in de test! :p Volledig non-database driven

Hehe, J/K.

Leuke test, maar vreemde conclusies:
- Grootte van een forum zelf boeit natuurlijk echt totaal helemaal niets, alsof de data die erin komt door threads zelf niet heel snel 99.9% van de total file / database grootte is.
- Evenzo hoe groot de DB is na aanmaak van een nieuw forum (zoals al eerder opgemerkt), is totaal irrelevant.
- Parse time comparison zou nogal heel erg interessant zijn
- Gemiddeld aantal Database queries / pagina load ook (best veel hosting companies hebben limieten daarin, waaronder mijn host).

[ Voor 26% gewijzigd door Cavorka op 11-09-2003 00:05 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• MaNDaRK
  • Laatst online: 23:09
Ik heb ook aardig wat van deze Forums gebruikt :)

En ik moet zeggen dat bij mij: Invision Power Board v1.2 als snelste uit de bus kwam!
Wat me ook erg aan sprak:
- Dat IPB erg goed is aantepassen in het Mod panel maar ook in de code!
- Er zijn ook veel aanpassingen voor IPB en een goeie ondersteuning ;)
- Veel skins
- Skins zijn ook goed temaken :)

Anoniem: 83328

Ik mis supermod, www.supermod.org.
Neem wel de vorige versie, de nieuwe is echt waardeloos te installeren.
Supermod (YaBB SE 1.5.4)
(+) enorme berg extra's, waaronder (primitief) template systeem, anti flood registratie, member map, chatbox, quick reply, news, SSI.php om informatie van het forum op een pagina buiten het forum te laten zien (login, logout, welkom tekst, recent topics e.d.)

(+) Ondersteuning voor gereserveerde namen, nieuws, ingebouwde kalender en karma

(+) Levert zelf nederlandse taalmodule mee

(+) Volledig geautomatiseerde installatie (mits geschikte server)

(+) Makkelijk modules toevoegen

(+) Volledig WC3 CSS en XTHML goedgekeurd

(-) Heeft geen ondersteuning voor email verificatie

(-) Geen ondersteuning voor eigen smileys

(-) Geen ingebouwde emailer, geen post icons ondersteuning, geen ondersteuning voor subfora

(-) Laat de IP's zien

(-) Shoutbox bugt (HTML in gebruikersnaam toegestaan :o)

• i2Paq
  • Laatst online: 20-05 12:53

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Cavorka schreef op 11 September 2003 @ 00:03:
Ik mis mijn forum in de test! :p Volledig non-database driven
Ziet er _/-\o_ uit.

Zie dat het nog een beta is?

Maar waar kun je hem downen?
Het gaat hier om gratis forums!

[ Voor 7% gewijzigd door i2Paq op 11-09-2003 11:10 ]

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

Thanks! :)

Hij is indeed nog beta, ik heb een beetje vage versie conventie toegepast (ging een beetje te snel naar versie 0.9, LOL), maar er zitten echt al een berg standaard opties op, waaronder een aantal die je niet terug zal vinden in de grote forums.

Ik heb tot nu toe nog niet echt veel tijd gehad om een website eromheen te maken, maar dit staat wel op de planning.

Als je hem wilt hebben, dan kan ik je hem wel toesturen... maar zoals gezegd: hij is nogal Beta, dus ik ben nogal huiverig wat betreft het nu al te downloaden stellen + er zit nog niet echt een installatie procedure in. ;) Niet dat hij dat nodig heeft, maar het instellen van de eerste uber-admin wordt nu automatisch gedaan...

*Edit: nu ik erover nadenk: ik zal zo snel mogelijk ff wat simpels in elkaar flansen om te laten zien wat er allemaal mee kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Cavorka op 11-09-2003 12:29 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Laatst online: 20-05 12:53

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Cavorka schreef op 11 september 2003 @ 12:26:
Thanks! :)

Hij is indeed nog beta, ik heb een beetje vage versie conventie toegepast (ging een beetje te snel naar versie 0.9, LOL), maar er zitten echt al een berg standaard opties op, waaronder een aantal die je niet terug zal vinden in de grote forums.

Ik heb tot nu toe nog niet echt veel tijd gehad om een website eromheen te maken, maar dit staat wel op de planning.

Als je hem wilt hebben, dan kan ik je hem wel toesturen... maar zoals gezegd: hij is nogal Beta, dus ik ben nogal huiverig wat betreft het nu al te downloaden stellen + er zit nog niet echt een installatie procedure in. ;) Niet dat hij dat nodig heeft, maar het instellen van de eerste uber-admin wordt nu automatisch gedaan...

*Edit: nu ik erover nadenk: ik zal zo snel mogelijk ff wat simpels in elkaar flansen om te laten zien wat er allemaal mee kan.
Graag!
Ik heb een website onder mijn beheer met een forum (tis een 18+ site) en het forum wat daar op draaid is brak/behelpen.
Ik was nu op zoek naar een ander en die van jouw draaid zonder DB en das precies wat ik zoek.
Mocht ik je forum gaan gebruiken dan uiteraard een linkje naar je site als _/-\o_ dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Goeie vergelijking. Ik heb alle forums eens bekeken en er is er eentje die er wat mij betreft in negatieve zin uit springt, namelijk het Xtreme Message Board. Wat een onoverzichtelijk ding met al die vakjes op de voorpagina :)

De mooisten vind ik Invision en YabbSE, jammer alleen dat die eerste geen attachments ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Mini-schopje:
Bigs: kijk eens naar [rml]Rafe in "[ test] 9 verschillende forum systemen"[/rml] en [rml]cardinal808 in "[ test] 9 verschillende forum systemen"[/rml] - Invision ondersteunt zeker wel attachments :)

mosymuis heeft alleen zijn startpost niet aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Ik moet zeggen dat ik die Invision Power Board er best wel professioneel uit vind zien strakke vormgeving en een overdosis aan functies en mogelijkheden. Alleen een beetje jammer dat het scrollen niet echt werkt hier (win2k sp4 ie6)

Die phpBB daar ben ik zelf niet zo'n liefhebber van dus valt valt bij voorbaat al gewoon af })

Xtreme Message Board ziet er een beetje raar uit vrij kaal

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 07:51
Ik kom nog een bugje tegen op je site, als ik de dropdown box op OpenBB zet en druk dan op go. Als de pagina dan laad is de dropdown box volledig leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:31
YaBBSE v1.5.4
  • (+) Ondersteuning voor gereserveerde namen, nieuws, ingebouwde kalender en karma
  • (+) Levert zelf nederlandse taalmodule mee
  • (+) Volledig geautomatiseerde installatie (mits geschikte server)
  • (+) Makkelijk modules toevoegen
  • (+) Volledig WC3 CSS en XTHML goedgekeurd
  • (-) Geen ondersteuning voor eigen smileys
  • (-) Geen ingebouwde emailer, geen post icons ondersteuning, geen ondersteuning voor subfora
  • (-) Laat de IP's zien
YaBBSE gebruik ik zelf al een hele tijd, zonder problemen.

Even wat op/aanmerkingen
Heeft geen ondersteuning voor email verificatie: Je kunt instellen dat hij naar alle nieuwe leden een password opstuurd. Da's toch een verificatie?

Geen ingebouwde emailer, geen post icons ondersteuning, geen ondersteuning voor subfora: Hoe bedoel je "geen ingebouwde emailer" ? Als Admin kun je nieuwsbrieven rondmailen. Je hebt bij YaBB trouwens ook post icons. Standaard zelfs 12. Geen ondersteuning foor subfora? Waaorm lukt mij dat wel?

Laat de IP's zien: Geld alleen voor de mods / admins.

Verder mooie test :)

edit:

Hmm, ik kan niet inloggen op jouw YabbSE forum. Iemand zo irritant geweest om het pass te veranderen? :X

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 21-09-2003 20:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:54
Bigs schreef op 15 September 2003 @ 12:12:
Goeie vergelijking. Ik heb alle forums eens bekeken en er is er eentje die er wat mij betreft in negatieve zin uit springt, namelijk het Xtreme Message Board. Wat een onoverzichtelijk ding met al die vakjes op de voorpagina :)

De mooisten vind ik Invision en YabbSE, jammer alleen dat die eerste geen attachments ondersteunt.
http://stamcel.serveftp.org/index.php
Forum van klant.

Na wat mods van mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik wil nog even wat zeggen over Ikonboard.
Ik heb ikonboard gebruikt. (3.0)(gebruikt geen php) maar is een erg mooi/gebruiksvriendelijk messageboard. De hacks zijn supermakkelijk te installeren en dingen zoals een upload-tool waren al ingebouwd. De support was ook wel goed.

Na 1,5 maanden draaien en zo'n 300 users, die redelijk actief waren, begon het messageboard een beetje te buggen.. Op een of andere manier kwamen de PB's van mijn mede-admin aan in mijn PB-inbox. Na 2 maanden was de database aardig gegroeid en was het geheel supertraag geworden. Zo traag zelfs, dat er niet meer mee te werken viel.
Ik ben toen overgestapt naar PhpBB 2.03 en dat bevalt tot op heden uitstekend.
Door de uitstekende support (op de phpBB website) was het de hele Ikonboard-database zo omgezet naar PhpBB. De users hebben er weinig van gemerkt. Ze waren zelfs nog ingelogd op het forum toen ze het forum opnieuw bezochten. Voor de rest heb ik er nu veel hacks op toegepast. Ik heb er o.a. de attachment-hack , de Portal-hack, Chatbox hack en nog vele andere hacks toegevoegd.
Alles is nog net zo snel als toen ik met phpBB begon en we hebben nu meer dan 1000 users.

De meeste hacks (zoals bovengenoemde) zijn redelijk makkelijk te installeren. Ik ben een totale php n00b en heb toch alles voor mekaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka

Cavorka

Internet Entrepreneur

i2Paq schreef op 15 September 2003 @ 12:01:
[...]

Graag!
Ik heb een website onder mijn beheer met een forum (tis een 18+ site) en het forum wat daar op draaid is brak/behelpen.
Ik was nu op zoek naar een ander en die van jouw draaid zonder DB en das precies wat ik zoek.
Mocht ik je forum gaan gebruiken dan uiteraard een linkje naar je site als _/-\o_ dank.
:P Pardon the late response. Check e-mail, please. (Je hotmail).

Of contact @ onno AT onnovanbraam DOT com

Anoniem: 22001

Even een kleine opmerking.
YaBBSE v1.5.4
[..]
* (-) Laat de IP's zien
ALLEEN aan admins, gewone users zien ze niet.

• Cardinal
  • Laatst online: 00:10
ik denk dat iemand mosymuis moet schoppen, er zijn gewoon een aantal dingen te vluchtig bekeken. ook zijn er een aantal punten die hij heeft genoemd incorrect.

ik raad hem aan volgende keer als user in te loggen op zijn fora en niet als admin, dan kan je namelijk altijd meer zien en meer doen.
ook zou die als er iets niet mogelijk is toch even te kijken of het geen optie is die aangezet moet worden

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Ben nogal biased (ben een van de devs van phpBB) maar imo wordt phpBB 2.2 toch wel erg leuk, al helemaal voor de wat grotere sites die subfora nodig hebben, veeeeeeel meer mogelijkheden voor mods/admins, Jabber support, sterk verbeterde search (met een beetje geluk ook een Xapian optie), karma, etc, etc. .. En hij wordt vooral _veel_ sneller dan phpBB 2.0.x Ik draai een site met zo'n 10k users waarvan er regelmatig 300 online zijn en daar heeft m'n servertje het soms toch wel moeilijk mee ;) Wat dat betreft gaat er in 2.2 heel wat veranderen. Ik kijk zelf vooral uit naar de nieuwe mogelijkheden voor de mods en de 'report post' functionaliteit. Gaat me _veel_ werk schelen...
Pagina: 1