Het "internet-bundelen" topic

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-09 13:17
Waar ik al tijden opzoek ben is een softwarematige oplossing om meerdere internet verdingen te 'bundelen' zodat je hieruit voordeel kunt halen.

Voor diegene waar het niet helemaal duidelijk voor is;
Afbeeldingslocatie: http://www.dse.nl/~tuurbo/pics/uitleg.jpg
Grotere afbeelding

Nu is de bedoeling dat de router ervoor zorgt dat het internet verkeer verdeelt word over meerdere modems. De makkelijkste manier is gebruik te maken van "Load Balacing", enkel blijf je dan beperkt tot de snelheid van de snelste modem.

De uitdaging is om gebruik te maken van Connection Teaming. Hierdoor wordt al het internet verkeer verdeeld over beschikbare internet verbindingen.
Als voorbeeld; Je bezoek een website met 4 plaatjes van elk 1 MB. Normaal haal je dit dus over 1 verbinding binnen. Met Connection Teaming kan de router ervoor zorgen dat elke modem 1 MB binnen haalt, dit zorgt dan weer voor een hogere internet snelheid.

Enkele programma's zijn hiervoor bruikbaar;

Vicomsoft InterGate
+ Erg goede werking Teaming
- Niet instaat om meer dan 2 verbindingen te Teamen

Sygate Office
+ tot 4 verbindingen te Teamen
- Snelheid valt enorm tegen, gevoelsmatig een soort van DNS-delay
- Hoge processor belasting

MidPoint EDIT: Site niet bereikbaar.
- Lijkt alleen 56K te ondersteunen, geen Cable/xDSL verbindingen
- Soort 3.11 software

Nu is mijn vraag of iemand bekend is met andere software hiervoor?
Omdat ikzelf op dit moment beschik over meerdere internet verbindingen, zou het leuk zijn ze allemaal te kunnen gebruiken :)

Als je er heilig van overtuigd bent dat Linux dit aankan, post dan niet alleen dat Linux het kan, maar graag dan ook een complete uitleg HOE dit mogelijk is.

Andere benamingen voor dit fenomeen zijn;
- Bandwidth Teaming
- Bandwidth Aggregation
- Bandwidth Bonding
- Traffic Shaping :?

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:53

slaay

Natuurbeleven.com

Kun je aangeven waarom je geen gebruik maakt van een hardware loadbalancer?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
Deze teamen niet, maar zoals je het zelf al aangeeft is het een Load Balancer. Deze kijkt alleen naar welke verbing het minst gebruikt wordt en laat dan al het verkeer over dezelfde verbinding lopen. Wat ik bedoel is al het verkeer tegelijk verdelen over alle verbindingen.

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
Niemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 19:08
Als voorbeeld; Je bezoek een website met 4 plaatjes van elk 1 MB. Normaal haal je dit dus over 1 verbinding binnen. Met Connection Teaming kan de router ervoor zorgen dat elke modem 1 MB binnen haalt, dit zorgt dan weer voor een hogere internet snelheid.
Ben ik nou gek? Je maakt dan toch juist vier verbindingen. Dan is het toch ook logisch dat een loadbalancer of 'teamer' de verschillende requests verspreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tuurbo_Online schreef op 25 augustus 2003 @ 13:57:
Deze teamen niet, maar zoals je het zelf al aangeeft is het een Load Balancer. Deze kijkt alleen naar welke verbing het minst gebruikt wordt en laat dan al het verkeer over dezelfde verbinding lopen. Wat ik bedoel is al het verkeer tegelijk verdelen over alle verbindingen.
ehm dan moet de andere kant (je isp) dat ook ondersteunen, want anders gaat dat niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 14:02
Volgens mij doen ze dit ook met 100 Mbit netwerkverbindingen die koppel je samen om zo een grotere bandbreedte te krijgen. Dan noemen ze het "Trunking" Het is geloof ik niet erg efficiënt, maar het is meer dan 100Mbit alleen, dus het heeft nut.
Hoe het werkt? al sla je me dood :9, geen flauw vermoeden, maar misschien dat je met die naam wat kan.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
Trunking moet aan beide kanten ingesteld worden. Zal je ISP niet voor je doen, dus voor de TS geen oplossing. voor zover ik weet zijn er geen oplossingen tenzij je provider mee zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:02
Als je ISP niet meewerkt kan het simpelweg niet.

Stel: je verbinding is 1mbit per ISP.

je kan dan niet 1x downloaden met 4 mbit... wat WEL kan, is 1mbit per download, en door meerdere downloads te doen de 4mbit te halen.
1x4mbit werkt alleen als je ISP meewerkt.

Een downloadaccelerator als getright of DA zal weer WEL werken: die maken gewoon meerdere connecties, en komen zo over de diverse verbindingen, zodat het totaal dus wel weer snel gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

even een vraag die juist het omgekeerde is van wat mensen hier willen...

stel ik heb kabel en adsl
kan ik dan de verbinding kiezen waarmee ik game/download?

kbedoel ik selecteer kabel om te downen en tegelijkertijd ga'k lekker gamen met mijn adsl omdat die altijd lage ping heb?

of selecteert de pc dat zelf en moet je dus maar afwachten welke verbinding ie pakt?

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

Crazy-

Best life ever

momenteel heb ik ook een opdracht gekregen om 1 Kabel & 1 ADSL verbinding op 1 server te zetten, waar ik (ivm traffic prijs ADSL) de load moet gaan verdelen per lijn

voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
    kabel                adsl
       |                  |
       -------ROUTER-------
                |
         pc1---HUB---pc2

de router moet dus OF een linux OF een windows server worden, hier ben ik zelf nog niet over uit

het gaat er niet om de verbindingen te bundelen (want dit kan niet) maar het gaat erom dat ik dmv NAT etc de traffic verdeel per lijn.

ik heb op internet wel wat informatie gevonden namelijk:

http://mailman.ds9a.nl/pipermail/lartc/2001q1/000578.html
http://lartc.org/howto/

maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nu het beste is etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 11-09-2003 11:09 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Obruut
CIOMrCrazy schreef op 11 September 2003 @ 11:07:
momenteel heb ik ook een opdracht gekregen om 1 Kabel & 1 ADSL verbinding op 1 server te zetten, waar ik (ivm traffic prijs ADSL) de load moet gaan verdelen per lijn

voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
    kabel                adsl
       |                  |
       -------ROUTER-------
                |
         pc1---HUB---pc2

......
Dit is inderdaad ongeveer wat ik bedoel.

Ik merk dat de beide verbindingen bundelen niet zal gaan lukken, maar voor het bovenstaande idee om het verkeer meer te balancen en regelen zou ik wel meer info willen kunnen vinden.

Mocht je project tot een succes leiden, post het dan graag hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Hoezo, dit kun je toch eenvoudigweg met linux doen. Lees eens de advanced routing howto. Daar staat in hoe je over meerdere verbindingen kunt gaan. Dan gaat hij ofwel round robin de 2 verbindingen opvullen of zoals cisco het graag doet: de eerste verbinding opvullen en de tweede verbinding pas maken indien nodig.
Cisco Level 3 routers kunnen het (ben ik zeker van) en Linux ook (ben ik ook zeker van) http://lartc.org/
http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.html

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.vicomsoft.com/vig/spec/vig.spec.win.html#Teaming

Multiple Internet connections can be used simultaneously to access the Internet, providing faster Internet access to users. Connections can be configured to open and close on demand, or configured to suit specific requirements.

meer dan 2 verbindingen dus (max 50)

heb al voorbeelden gezin op got met meerdre

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 12-09-2003 22:11 ]

Iperf

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

Crazy-

Best life ever

yups ik ben hier ook op uit gekomen voor windows
voor linux heb ik hetzelfde als enkele posts hierboven

aangezien het 1 dags stage per week is heb ik nog niet verder kunnen testen

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 17-09-2003 15:07 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Obruut
fish schreef op 12 september 2003 @ 22:09:
http://www.vicomsoft.com/vig/spec/vig.spec.win.html#Teaming

Multiple Internet connections can be used simultaneously to access the Internet, providing faster Internet access to users. Connections can be configured to open and close on demand, or configured to suit specific requirements.

meer dan 2 verbindingen dus (max 50)

heb al voorbeelden gezin op got met meerdre
Ik programma heb ik al een tijdje gehad, maar meer dan 2 verbindingen lukt met dit programma niet optimaal :s

Kun je me eens een link posten van de voorbeelden?

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 18:52
De makkelijkste manier is gebruik te maken van "Load Balacing", enkel blijf je dan beperkt tot de snelheid van de snelste modem.
Excuse me, maar dit snap ik niet :?. Wie kan mij dit even nader uitleggen?

Verwijderd

Gewoon in windows XP :D

verbindingsbruggetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 19:08
0px schreef op 18 September 2003 @ 21:17:
Excuse me, maar dit snap ik niet :?. Wie kan mij dit even nader uitleggen?
Een enkele IP verbiding kan nooit een hogere snelheid halen dan de snelheid van het snelste modem. Heb je dus één lijn van 1mbit en één van 1,5mbit dan kun je dus niet met één verbinding 2,5mbit halen. Als je een bestand in stukken opdeeld (of als je bepaalde gebruikers aan een eigen verbinding koppelt) dan kun je de snelheid wel totaal gebruiken.

Maar daarmee herhaal ik eigenlijk wat hierboven al gezegd is ;)
Pagina: 1