Beeld bevriest met Radeon 9700 & Windows XP

Pagina: 1
Acties:

• Netman768
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
G'dday V&B. Ik heb een probleem waar (hopelijk) iemand me mee kan helpen. Ik heb afgelopen week besloten om mijn high-end bakje van Windows 98 eindelijk maar eens te upgraden naar Windows XP (Home). Mijn systeem bevat de volgende hardware:

- AOpen MK77 moederbord
- Hercules 3d prophet 9700 pro (Radeon 9700 pro)
- AMD Athlon XP 2100+ CPU
- 256MB Infinion geheugen
- 80GB IBM 120GPX HDD

Onder Windows 98 werkte dit zooitje prima. Onder Windows XP helaas niet. Op min-of-meer random momenten bevriezen alle venstertjes, vijf seconden later bevriest m'n muis ook. Op de achtergrond kan ik muziek of filpmjes gewoon door horen draaien. Na een reset vertelt XP mij dat het probleem bij de drivers van mijn videokaart ligt.

Ik heb geprobeerd:
- Standaard ATi drivers (Catalyst 3.6, 3.5 en 3.4)
- Hercules drivers (Gebaseerd op Catalyst 3.6 en Catalyst 3.5)
- Omega drivers (Gebaseerd op Catalyst 3.6, tweaked en non-tweaked driver)
- Windows XP herinstalleren
- andere drivers verwijderen om te kijken of er conflicten waren

Niets helpt, het beeld bevriest nog steeds regelmatig. Ik heb met Google en GoT-search geen vergelijkbare problemen kunnen vinden. Ik heb geen temperatuur-problemen en een 300W voeding (XP gebruikt toch niet meer stroom dan 98?). Ik kan zelf maar twee dingen verzinnen:
- Hardware-conflict-achtig iets.
- Tijdens het installeren ging er met het partitioneren iets fout. Omdat ik 't zooitje in een zelfgebouwde kast heb zitten moest alles dr uit om bij de HD te komen, die ik in m'n andere bak heb gehangen om de schade te herstellen. Uiteraard heb ik hierbij voorzichtig gedaan, verwarming van tevoren aangeraakt enz. Zou de videokaart toch beschadigd zijn geraakt tijdens de operatie? :?

Het enige wat ik nog kan verzinnen om hier misschien weer van af te komen is terug gaan naar Windows 98, maar daar heb ik nou niet bepaald veel zin in. Ik hoop dat de wat meer ervaren videoplank-experts mij kunnen helpen :)

[edit] Toch niet helemaal goed opgelet, had dit in het grote Radeon-topic gemoeten, of is een apart draadje OK? Please? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Netman768 op 18-08-2003 17:24 ]

• hader
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-07 16:08
Ik zelf had zo'n probleem (alleen met games) fastwrite uitzetten probleem over. Maar het kan zijn dat er hier iets anders meespeelt. Een lastig probleem, vooral omdat het zich voordoet tijdens het normaal draaien van XP. Dat het aan de drivers ligt, lijkt een "standaard" uitdrukking. Of er een conflict is, kan je (als je zover komt) bekijken bij config-systeemeigenschappen-apparaatbeheer. Ook kan je systeem loggen raadplegen (systeembeheer-logboeken), maar er bestaat een kans dat je daar ook niet wijzer wordt. Ik zou wel adviseren om de laatste BIOS versie op te halen, en die te flashen. Als dit niet helpt, alles in je BIOS op standaard zetten. Het is een kwestie van elimineren.

• Netman768
hader schreef op 18 August 2003 @ 17:30:
Ik zelf had zo'n probleem (alleen met games) fastwrite uitzetten probleem over.
ff gekeken, maar fastwrite staat al uit.
Maar het kan zijn dat er hier iets anders meespeelt. Een lastig probleem, vooral omdat het zich voordoet tijdens het normaal draaien van XP. Dat het aan de drivers ligt, lijkt een "standaard" uitdrukking. Of er een conflict is, kan je (als je zover komt) bekijken bij config-systeemeigenschappen-apparaatbeheer.
De freezes varieren in tussenpozen tussen 2 uur en 2 minuten, dus kan als ik mazzel heb best 't een en ander doen. Ik zie nergens een melding dat er een conflict aanwezig is
Ook kan je systeem loggen raadplegen (systeembeheer-logboeken), maar er bestaat een kans dat je daar ook niet wijzer wordt.
In de logboeken staat alleen een paar keer dezelfde warning (iets over het COM+-gebeurtenissysteem), met tijden die volgens mij niet overeen komen met de freezes.
Ik zou wel adviseren om de laatste BIOS versie op te halen, en die te flashen. Als dit niet helpt, alles in je BIOS op standaard zetten. Het is een kwestie van elimineren.
Mijn BIOS staat nog helemaal op standaard. Een bezoekje aan de aopen-site (op de andere PC :P) leverde een nieuwe BIOS op (godzijdank bevroor 't ding niet tijdens 't flashen :D) maar 't lijkt niet veel te hebben geholpen. :|

• hader
Het kan je voeding zijn. Er zitten b.v. meerdere 5V/12V circuits op. Probeer je videokaart eens op een andere (minder belaste) lijn (Zie de specs op de voeding zelf, en let op de hoeveelheid Amperes, zoals xxA.) Heb je je kaart overclockt? Ik hoop dat de ATI chip een koeler aan boord heeft. Zijn de memory chips voorzien van koellichamen? Staat je systeem rechtop, met de videokaart componenten naar beneden? Belangrijker nog, zijn die freezes te reproduceren (Je geeft wel random aan, maar zit er een lijn in?....tis een moeilijk probleem i know....) Zo te zien ben je wel ESD bewust geweest tijdens het wisselen van de kaarten. Het is belangrijk totaal geen componenten aan te raken tijdens zo'n uitwisseling.

• Netman768
hader schreef op 18 augustus 2003 @ 18:21:
Het kan je voeding zijn. Er zitten b.v. meerdere 5V/12V circuits op. Probeer je videokaart eens op een andere (minder belaste) lijn (Zie de specs op de voeding zelf, en let op de hoeveelheid Amperes, zoals xxA.) Heb je je kaart overclockt? Ik hoop dat de ATI chip een koeler aan boord heeft. Zijn de memory chips voorzien van koellichamen? Staat je systeem rechtop, met de videokaart componenten naar beneden? Belangrijker nog, zijn die freezes te reproduceren (Je geeft wel random aan, maar zit er een lijn in?....tis een moeilijk probleem i know....) Zo te zien ben je wel ESD bewust geweest tijdens het wisselen van de kaarten. Het is belangrijk totaal geen componenten aan te raken tijdens zo'n uitwisseling.
De videokaart zit aan dezelfde voedingslijn als onder 98, die had er geen problemen mee. Het moederbord ligt horizontaal, met de videokaart er recht bovenop. Er staan een paar fans op gericht. Er zit een prima werkende ventilator op de chip. Hercules is ook de enige die z'n videokaarten standaard van heatsinkjes op de geheugenchips voorziet, ik kan ze aanraken zonder dat m'n vinger warm wordt. De enige manier van reproduceren die ik tot nu toe heb gevonden is door aopen.com te bezoeken, maar ik weet niet zeker of dat wel hetzelfde probleem is aangezien het ding dan niet bevriest maar uit zichzelf reset. Over het algemeen lijkt de freeze te gebeuren als ik door m'n mappen heen aan 't bladeren ben, maar waar en wanneer lijkt niet te voorspellen. Als ik 'm met rust laat gebeurt er meestal niets.

Ik heb overigens geen kaarten gewisseld, maar ik heb het ding dr een tijdje uitgehad (weer terug in z'n doos) en er later weer in terug gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat ik 't ding beschadigd heb, maar je weet nooit. Is dit een mogelijk verschijnsel van een kaart die niet meer lekker is? :?

Verwijderd

Het kan dat je m een kleine statische opdonder hebt gegeven.....

• hader
Netman867 schreef op 18 August 2003 @ 20:05:
..
Hercules is ook de enige die z'n videokaarten standaard van heatsinkjes op de geheugenchips voorziet, ik kan ze aanraken zonder dat m'n vinger warm wordt.
..
Da's ook mijn motivatie geweest om voor Hercules te kiezen. :)
..
De enige manier van reproduceren die ik tot nu toe heb gevonden is door aopen.com te bezoeken, maar ik weet niet zeker of dat wel hetzelfde probleem is aangezien het ding dan niet bevriest maar uit zichzelf reset.
..
Dat is absoluut geen normaal gedrag! (Heb je je systeem gecontroleerd op virussen?) Er komt op die site wel wat grafische geweld van pas. Kan je na opstarten eens een grafische demo starten? Als je systeem weer bevriest dan lijkt het alsof je videokaart het begeeft als hij aan de bak moet.

Elimineren...elimineren....

Verwijderd

Ik had hier ook last van in spellen.
Vanochtend wil ik mn computer opstarten en toen kwam hij windows niet meer in, ik heb windows xp daarna opnieuw gesinstalleerd en nu loopt hij ook in windows vast :( .
Ik heb alle drivers al goed staan, ik draai catalyst 3.5.
Fast write staat ook uit.

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 22:27

Akerboom

Codito, ergo sum

ik heb ook zoiets gehad, alleen toen schokte het geluid ook... maar na het installeren van de laatste VIA 4-in-1 drivers was het gefixed (als je überhaupt een VIA chip hebt :P)

Verwijderd

Ik heb dus SIS

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46

n00bs

Het is weer Zomer!

Heb je al Fastwrites uitgezet in BIOS en in je Driver... (staat in diverse gelijkwaardige topics)
als dit niet werkt, heb je al eens je AGP volt. iets verhoogd?

Of misschien IRQ sharing?

[ Voor 9% gewijzigd door n00bs op 19-08-2003 12:27 ]

• hader
TormentoR schreef op 19 augustus 2003 @ 12:10:
.. installeren van de laatste VIA 4-in-1 ..
Inderdaad een goed idee...

Verwijderd

n00bs schreef op 19 August 2003 @ 12:27:
Heb je al Fastwrites uitgezet in BIOS en in je Driver... (staat in diverse gelijkwaardige topics)
als dit niet werkt, heb je al eens je AGP volt. iets verhoogd?

Of misschien IRQ sharing?
Heb ik net gedaan ja, sindsdien nog geen vastloper gehad. ;) zal zo wel komen denk ik :(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Denk het niet dit is echt algemeen bekend en zou naar mijn id aan de FAQ moeten worden toegevoegd voor de ATI kaarten...

Succes

• Netman768
Goed, ik heb weer het een en ander aangemodderd. Allereerst weer een verse install van Windows XP, nog geen enkele driver geinstalleerd. Dat werkte prima, heeft een nacht stabiel aangestaan en werkte @ aopen.com. Toen heb ik de standaard 3.6 Catalyst geinstalleerd (vers van ATi opgehaald en dus neem ik aan clean). Hierna liep 't ding weer vast bij 't openen van aopen.com. 't ligt dus iig aan de videokaart drivers. Ik zal nu even proberen het 4in1 pakket te installeren, dom dat ik dat eigenlijk nog niet eerder had gedaan :)

[edit] Heeft niets geholpen :|
Het ding bevriest weer bij het openen van aopen.com ('t is nu wel echt bevriezen, niet de reset).

Ik zal even kijken of 'ie dit ook doet met bijv. 3DMark03
[edit 2] 3DMark03 daait de eerste twee demo's als een droom, pas bij het renderen van dat haar van de dame in de trolls lair loopt 't ding vast. Ik zou dus zeggen dat gemiddelde tot redelijk zware inspanning geen probleem is, maar dat zware inspanning lastig is. De aopen website doet 't op men geforce 2 MX'je in deze bak prima, hoe kan een radeon 9700 dr dan problemen mee hebben? :?

oftewel: ik ben dr niet veel wijzer van geworden.

Over Fastwrite: in de BIOS staat 't al uit, maar ik moet even kijken wat er in de driver-instellingen staat.

[edit 3] WOEI!!! 't stond in de drivers nog hardnekkig aan, uitgezet en nu kan ik op aopen.com komen :D

Nog even 3DMark03 draaien om zeker te weten :)

[edit 4] :( Loopt nog steeds vast op 't hoofd :|
En 't ding bevriest ook weer @ aopen.com... :'(

[edit 5 alweer] Onder het motto: beter hardleers dan een zacht ei nog een keer voor de zekerheid 't ding op off gezet en direct ook maar even de AGP-rate van 2 op 4x gezet (waarom 'ie op 2 stond is me een raadsel)

En jawel: het werkt weer *D (Dr komen zo'n 4000 3DMark's uit :))

Tnx voor de hulp mensen _o_

[ Voor 64% gewijzigd door Netman768 op 19-08-2003 17:25 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

gelukkig :) (ik ging persoonlijk er wel vanuit dat die al op 4x stond ;))

• DAS
  • Laatst online: 20-06 00:35

DAS

misschien toch de voeding??
aangezien je ook zecht dat bij zeer zware belasting hij het begeeft?

misschien om verdere problemen uit te sluiten en er zeker van te zijn dat het je videokaart is ff een andere dr indrukken(als je die over hebt of ergens kan lenen)

kek

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Lees ff topic voordat je iets post ;)
Pagina: 1