pc boot alleen zonder 'bios jumper'

Pagina: 1
Acties:

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:01
Ik heb weer eens een vage probleemcomputer. De computer wil bij het aanzetten niet booten, wel lopen de ventilatoren en de schijven. ALs ik nu de bios jumper eraf haal, begint de computer te booten. Doordat de biosinstellingen dan gewist zijn, moet je deze (verplicht) invoeren en opslaan. De computer reboot dan weer, en weer moet je alle instellingen opnieuw doen.

Dat schiet natuurlijk niet op. Als ik nu bij het booten de jumper weer terugplaats en de bios instel, en daarna weer reboot (hot-reboot) dan start de compu op en kan ik heb gebruiken. Totdat ik m uitzet en weer opnieuw aanzet, dan doet ie het dus weer niet tot ik de biosjumper eraf haal.

Het betreft een pcchips mobo van het type m770lmrt Rev 1.2A met alles onboard (modem, geluid,vga etc)

Iemand een idee???

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 17:48
De cmos batterij vervangen zodat hij wel de instellingen onthoud? :?

tvw

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-07 14:44
Als de biosinstellingen niet onthouden worden ligt dat meestal of aan de jumper of aan de batterij. Dus, zoals ShotGun al zegt, probeer eens een andere batterij :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het betreft een pcchips mobo van het type m770lmrt Rev 1.2A met alles onboard (modem, geluid,vga etc)
aaaaaaaarghh
ik wil je niet demotiveren of voor het hoofd stoten, maar als de boel niet lekker loopt bij zo'n ding, leg dan niet de twijfel bij jezelf maar bij de hardware iig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

smvs schreef op 18 August 2003 @ 01:48:
[...]

aaaaaaaarghh
ik wil je niet demotiveren of voor het hoofd stoten, maar als de boel niet lekker loopt bij zo'n ding, leg dan niet de twijfel bij jezelf maar bij de hardware iig.
Mwoeah, die PC Chips P2/3 gevallen waren geen snelheidsmonsters maar zolang je niet teveel met IRQs wilde doen waren ze betrouwbaar en stabiel genoeg.

* dion_b bedenkt wel net dat hij allen vandaag al een M748LMRT definitief ten grave heeft gelegd en USB op een M715 uitgezet heeft wegens onoplosbare USB/NIC IRQ conflicten...

Iig eerst eens bij de batterij kijken...

Oslik blyat! Oslik!

• kockie
Die batterij is niet het probleem, deze is al vervangen.

Het probleem is dat als de bios jumper erop zit, de computer niet op wil starten. Pas als ik de jumper eraf haal (en de bios inhoud dus wis) wil de computer opstarten. Maar ja, als je die jumper eraf laat, krijg je iedere keer een checksum error en moet ik de bios opnieuw instellen. |:(

Oh ja, ik weet dat pc-chips beetje brakke zooi is, maar het is een pc van een collega die alleen gebruikt wordt voor een beetje tekstverwerken en een keer een beetje internetten.

Verwijderd

meestal is het zo dat indien je de jumper plaatst, dus op clear cmos de BIOS gecleared wordt. Wat gebeurt er als je de jumper er aflaat, BIOS defaults en vervolgens een save en exit geeft.

• kockie
dan wordt wederom de bios gecleared... met alle gevolgen van dien

• kockie
Gisteren het mobo bios geflashed.... deed het. STekkers eruit getrokken, vanmorgen weer geprobeerd-->klootn!

Wijs besluit genomen--> moederbord gaat op bezoek bij meneer en mevrouw kliko.

Bedankt voor jullie hulp

Verwijderd

klinkt als een redelijke oplossing.
je kan em ook in een bak zoutzuur gooien, is je probleem zeker "opgelost"
Pagina: 1