[Access] Datasysteem / zoekfunctie.

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 00:21

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Ik moet voor school een soort datasysteem maken zodat ik daar problemen + oplossingen kan invoeren. Nu heb ik al een begin gemaakt maar eigenlijk moet er nog een zoekfunctie in komen.

Weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg? Kan het niet vinden in Access maar zal wel bij de verkeerde optie zitten te kijken.

Ik gebruik Access 2000.

Screenshot van 'het' systeem

Alvast bedankt :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Maak een selectiequery die de benodigde gegevens uit de tabel trekt.

Bijvoorbeeld een query die in de probleembeschrijvingen zoekt. Wat je daarna doet is het maken van een textbox op een pagina. Zet nu in de query dat hij in het textboxje moet kijken naar het argument waar jij op wilt zoeken.

Even vanuit de losse pols:

WHERE(((Tabel_Blaat.zoek)=[Formulieren]![Formulier_Zoekscherm]![Textbox]));

De query kijkt dan in het textboxje naar de text en zal deze uit de DB trekken. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrus
  • Laatst online: 23:31

Pyrus

Hardknock life

BrEeZeR schreef op 21 May 2003 @ 19:27:
Ik moet voor school een soort datasysteem maken zodat ik daar problemen + oplossingen kan invoeren. Nu heb ik al een begin gemaakt maar eigenlijk moet er nog een zoekfunctie in komen.

Weet iemand hoe ik dat voor elkaar krijg? Kan het niet vinden in Access maar zal wel bij de verkeerde optie zitten te kijken.

Ik gebruik Access 2000.

Screenshot van 'het' systeem

Alvast bedankt :)
Zo te zien probeer je het via een website iets te doen met een database. Met gewoonweg html krijg je geen verbinding met een database, daarvoor heb je een taal als PHP of ASP(.net) oid voor nodig icm. een vorm van SQL.

LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Dat is gewoon een HTMLletje gegenereerd vanuit Access.
Als je bezoeker ook Access2000 heeft dan kan hij hiermee overweg.

Ik gebruik dit ook in mijn netwerk en naar buiten toe met niets minder dan Access2000+Apache. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Pyrus schreef op 21 mei 2003 @ 19:33:
[...]
Zo te zien probeer je het via een website iets te doen met een database. Met gewoonweg html krijg je geen verbinding met een database, daarvoor heb je een taal als PHP of ASP(.net) oid voor nodig icm. een vorm van SQL.
Hij maakt verbinding met de database van access. Check deze broncode maar eens en zoek op .mdb. :)
Maak een selectiequery die de benodigde gegevens uit de tabel trekt.

Bijvoorbeeld een query die in de probleembeschrijvingen zoekt. Wat je daarna doet is het maken van een textbox op een pagina. Zet nu in de query dat hij in het textboxje moet kijken naar het argument waar jij op wilt zoeken.

Even vanuit de losse pols:

WHERE(((Tabel_Blaat.zoek)=[Formulieren]![Formulier_Zoekscherm]![Textbox]));

De query kijkt dan in het textboxje naar de text en zal deze uit de DB trekken.
Tnx, zal het even proberen uit te zoeken. (Eerste keer dat ik serieus met access bezig ben :))

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 21-05-2003 20:42 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Mm, hoe kan ik in de ontwerp weergave van zo'n pagina een query koppelen aan een tekstvak? :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Oké, aangezien je nog een blanco blaadje ( ;) ) bent ga ik het wat uitgebreider uitleggen. :)

Ik stel voor dat je dit even in een lege DB doet, da's wat makkelijker.

Maak om te beginnen een tabel aan (bijvoorbeeld: Problemen) met daarin de veldnamen Problemen en Omschrijvingen (twee velden dus), het uitdelen van een primaire sleutel boeit nu even niet.
Sla de tabel op en vul deze met wat random vragen en antwoorden.

Creëer nu een formulier (met bijvoorbeeld de naam: Index) en plaats daar één textbox in. Deze textbox krijgt vanzelf de naam "Tekst0".
Goed, sla dit formulier op en je bent klaar om de query te maken (Oeh, spannend :P ).

Wanneer je de query maakt (in de ontwerpweergave that is) dan selecteer je uit de tabel "Problemen" de velden "Problemen" en "Omschrijvingen". Kun je dit niet meteen doen dan moet je even op "Beeld" klikken en dan "Tabel weergeven..." aankiezen. In het laatste geval geef je een dubbelklik op de velden die je wilt opnemen in de query.

Goed, nu ben je zover dat de twee velden zijn opgenomen in de query en dat je het veld "Problemen" gaat koppelen aan de textbox ("Tekst0") in jouw formulier.

Dit kun je op de 2 manieren doen.

1) Klik bij "Criterea" even op rechts en kies voor "Opbouwen", dubbelklik op het plusje bij "Formulieren" en dubbleklik op het plusje bij "alle formulieren". Nu zie je jouw formulier staan en wanneer je deze aankiest dan zie je in het vak daarnaast een lijst verschijnen met de onderdelen die in het formulier staan.
Als het goed is dan zie je "Text0" daar ook bij staan. Dubbelklik op "Text0" en devolgende regel verschijnt:
code:
1
Formulieren![Index]![Tekst0]
Klik nu op OK en nu zie je dat deze regel ook bij de Criteria staat.

Of je doet het zo:

2) Ga naar de SQL-weergave en voeg het volgende toe aan het bestaande:
code:
1
Where(((Problemen.Problemen)=[Formulieren]![Index]![Tekst0]));

Beide manieren doen exact hetzelfde maar ik laat het zo zien omdat het dan wat makkelijker te begrijpen is. :)

Goed, sla de query op (bijvoorbeeld: Zoeken) em ga naar de ontwerpweergaven van jouw formulier.

Plaats een knop (al dan niet met de wizard) die de query moet uitvoeren.

Éénmaal gedaan dan sla je het formulier weer op en ga je naar de normale weergave.

Zet nu een woord in de textbox (één waarvan je weet dat deze ook in de tabel staat) en druk op de knop om de query te starten. En ziedaar, het resultaat. :)

Goed, dit was even in makkelijke taal uitgelegd hoe je een zoek-iets moet maken in Access. :)

[ Voor 5% gewijzigd door bazs2000 op 21-05-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Beter! Ga er gelijk mee aan de slag.. super bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 22-05-2003 17:53 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Zo, er zijn weer een paar uurtjes verstreken sinds je zei dat je ermee aan de slag ging.
Is het nog gelukt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Nee niet echt, als ik op 'zoeken' druk komt er gewoon een leeg veld voor m'n neus. (Met problemen en omschrijvingen) maar helemaal geen tekst o.i.d.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

En je zoekt wel op een woord die in de tabel staat?
Voer anders een probleem in die uit één woord bestaat. Als je dan op dat woord zoekt, lukt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Dingen met 1 woord werken perfect, maar zodra ik met meerdere woorden ga werken vind hij die helemaal niet meer. (Ik zoek op printer en dat gaat goed.. ik voer een probleem in over een printer.. ga zoeken en dan vind hij nog steeds alleen die met dat ene woord)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103592

En nu een jaar later heb je me nog enorm geholpen bedankt basz :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Anoniem: 103592 schreef op 11 maart 2004 @ 11:59:
En nu een jaar later heb je me nog enorm geholpen bedankt basz :D
Misschien kan je zulke meldingen beter via ICQ / mail doen. Nu is een topic wat niet meer aan de orde is voor niks omhoog geschopt.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 11:03
*behoorlijke schop*

Allereerst basz2000, bedankt voor je uitleg. Het is me gelukt om met behulp van je uitleg een werken zoekformulier te maken.
Ik zit nu echter met het volgende. De resultaten van het zoeken worden weergegeven in een nieuw venster. Ik probeer alleen om de resultaten in het formulier weer te laten geven.

Ik heb bijvoorbeeld een formulier met debiteur gegevens. Ik wil dan graag middels bovenstaande manier (debiteurnummer invoeren en op zoeken klikken) de gegevens van de debiteur laden in het formulier. Zodat ik op deze manier gelijk de gegevens van de debiteur aan kan passen.

Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Heb vanochtend op microsoft.com de online cursus doorgelopen, helaas werd dit onderwerp daar niet behandeld. Vervolgens op Google wezen zoeken maar ook daar weinig resultaat. Ik kwam daarna dit topic op Tweakers tegen, een groot deel van m'n vraag werd beantwoord, helaas het laatste stukje niet. Hoop dat ik via deze weg wat verder kan komen.
Pagina: 1