Toon posts:

2 DHCP servers in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 verschillende domeinen draaien in biede een DHCP server nu krijg ik steeds dat er 1 uit geschakeld word met de melding dat er al in in het netwerk is.
hoe kan ik dit oplossen
het gaat om 1 algemene server met daar DHCP op en een andere met 2 NIC's 1 voor het andere netwerk en 1 om mee te kunnen internetten.De DHCP staat al wel op het interne netwerk..

wie kan mij helpen??

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
je kan dhcp server koppelen aan een netwerk adapter,

al geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door richard_kraal op 14-04-2003 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik geprobeerd en dat staat hij nu ook maar hij blijft het doen..

Verwijderd

dhcpd eth0 eth1
??

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik w2k server en ik zie dus netjes de namen van de ethernet adapters voor me en kan kiezen met welke hij een koppeling heeft. ik heb daar degene aangeklikt die hij mag en die andere uit gezet en hij blijft het doen.. (niet dat hij een lease af geeft aan het netwerk maar dat hij zegt op de andere server er is nog een server in het netwerk dus ik stop ermaar mee)

Verwijderd

Op welk OS draait de server??
en hoe zijn de scopes ingesteld??

Verwijderd

gebruik een Linux bakkie,
wel erg snel opgegeven hoor :(

Professional Networking ????????? |:(

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 15:55 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 15:45:
Ik heb 2 verschillende domeinen draaien in biede een DHCP server nu krijg ik steeds dat er 1 uit geschakeld word met de melding dat er al in in het netwerk is.
hoe kan ik dit oplossen
Niet. Per subnet een server.
het gaat om 1 algemene server met daar DHCP op en een andere met 2 NIC's 1 voor het andere netwerk en 1 om mee te kunnen internetten.De DHCP staat al wel op het interne netwerk..
wie kan mij helpen??
Gewoon met scopes werken, en per interface een scope opzetten.

Verwijderd

Topicstarter
1 op w2k small busniss met scope 192.168.1.x subnet 255.255.255.0
en 1 op w2k server 10.10.10.x subnet 255.255.255.0

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

het is technisch nooit de bedoeling noch mogelijk geweest om meer dan 1 dhcp server in hetzelfde netwerk broadcast segment te plaatsen,

oftewel dat er eentje uitgaat als de andere aangaat is de bedoeling en geen fout. dat jij 2 dhcp servers in hetzelfde segment wil plaatsen is _wel_ fout.

ahum.
stap 1 een client vraagt middels een broadcast een ip adres op, heeft dus nog geen ip adres
stap 2 beide dhcp servers bieden een ip adres aan.
stap 3 de client verzoekt om het ip adres welke hij als eerste heeft ontvangen
stap 4 de server die het andere ip adres heeft aangeboden geeft meteen na stap 3
als eerste antwoord: maar dat ip adres heb ik je niet aangeboden !!!!

ten alle tijden werken je dhcp servers niet meer.

oftewel je wil niet meer dan 1 dhcp server in je broadcast segment. })

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 15:54:

Het is de doeling dat het gaat werken met w2k en niet met linux.

Verwijderd

draaien ze allebij op een subnet?

Verwijderd

Topicstarter
tazitiz schreef op 14 April 2003 @ 15:56:
het is technisch nooit de bedoeling noch mogelijk geweest om meer dan 1 dhcp server in hetzelfde netwerk broadcast segment te plaatsen,

oftewel dat er eentje uitgaat als de andere aangaat is de bedoeling en geen fout. dat jij 2 dhcp servers in hetzelfde segment wil plaatsen is _wel_ fout.

ahum.
stap 1 een client vraagt middels een broadcast een ip adres op, heeft dus nog geen ip adres
stap 2 beide dhcp servers bieden een ip adres aan.
stap 3 de client verzoekt om het ip adres welke hij als eerste heeft ontvangen
stap 4 de server die het andere ip adres heeft aangeboden geeft meteen na stap 3
als eerste antwoord: maar dat ip adres heb ik je niet aangeboden !!!!

ten alle tijden werken je dhcp servers niet meer.

oftewel je wil niet meer dan 1 dhcp server in je broadcast segment. })
ik heb het wel zo dat hij alleen een ip geeft aan het deel dat hij mag.. ze lopen niet elkaar tegen te werken met ip adressen, alleen op een of andere manier ziet hij wel dat er een DHCP draait en schakelt hij die andere weer uit. als ik hem dan weer aan zet gaat het weer een paar uur goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 15:59:
draaien ze allebij op een subnet?
het draaien in een andere subnet heeft geen nut aan gezien een DHCP server een broadcast gebruikt met het adres 255.255.255.255 dus alle subnets

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 15:54:

das een lekkere oplossing, weer een machine erbij.... kijk als het echt niet anders kan ok, maar dit moet zeker op te lossen zijn, heb dit namelijk zelf ook zo werkend!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:01:
[...]

ik heb het wel zo dat hij alleen een ip geeft aan het deel dat hij mag.. ze lopen niet elkaar tegen te werken met ip adressen, alleen op een of andere manier ziet hij wel dat er een DHCP draait en schakelt hij die andere weer uit. als ik hem dan weer aan zet gaat het weer een paar uur goed.
daar gaat het niet om.
Beide servers reageren op een broadcast om een ip-adres te geven - dat kan je niet beïnvloeden.
TENZIJ je gaat werken met ..euh.. device classes, en dan is het nog maar de vraag of het goed gaat.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

wat je kan proberen is de scopes van de servers opsplitsen zodat je ook wat redundancy krijgt.

zet op de eerste server 80 % van de ene scope en 20 % van de andere
op de tweede server doe je het ondersom wel op zo'n manier dat ze mekaar niet overlappen.
zorg dat ze allebij fisiek aan beide netwerken zitten zodat ze allebij adressen uit kunnen delen.

en je moet niet vergeten dat de servers autorised zijn als je AD gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
ja iedere DHCP server is authorised bij zijn domain alleen op een manier gaat hij toch moeilijk lopen doen..zou het helpen als ik een loopback adapter install op mijn w2k server ?

Verwijderd

vlan, daar ooit aan gedacht ?

Verwijderd

hangen ze fisiek in het zelfde netwerk, of zit er een router tussen de twee netwerken?
want op het moment dat er een broadcast komt reageren allebij de DHCP servers met een DHCP-offer.
En op deze manier weet je nooit in welk subnet de clients terecht komen, dus als ik de situatie goed inschat zal je de subnets ook fisiek uit elkaar moeten trekken met een router.
waar schijnlijk kan je een van de twee servers ook wel als router instellen om de netwerken uit elkaar te trekken. en daarna de DHCP server aan de interne NIC koppelen.

Verwijderd

Topicstarter
ja fysiek zitten ze in het zelfde broadcast domain..
Wat heeft VLAN Hier voor nut??

Verwijderd

vlan: 2 netwerk gescheiden, maar zelfde switch enz. dus meerdere poorten maken een lan

2 kaarten in je dhcp server, 2 kaarten in je router. vlan's aanmaken op je switch (moeten ze wel ondersteunen)

hierdoor krijg je 2 netwerken die eigenlijk fisiek niet gescheiden zijn maar electronisch

Verwijderd

je moet voor de scope van de één op de ander een exclusion range aanmaken, vice verse uiteraard ook

Verwijderd

Topicstarter
ja oke die manier dat is wel een optie alleen z'n switch heb ik niet te beschikking

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

is er iets moeilijk aan de uitleg hier?

op het zelfde netwerk zonder routers of bridges ertussen kan je maar 1 dhcp server draaien.
wil je meerdere scopes, dwz ip ranges, definieer je ze op 1 server. Het is niet erg als je op je windows nt dhcp server OOK de linux range definieerd en koppeld aan mac adressen oid.
Je kan het ook (vaak beter) door Linux laten doen. dwz de dhcp server draaien.

MAAR NIET BEIDEN.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:26:
je moet voor de scope van de één op de ander een exclusion range aanmaken, vice verse uiteraard ook
kijk een in de manual van dhcp. een dhcp weet niet bij een request uit welk netwerk de request komt

ontopic: hoeveel machine gaat het hier om. misschien dat je de mac adressen in de dhcp server kan kloppen, weet je ook zeker dat het goed gaat

Verwijderd

Toch is het zo, maat. geloof me, ik heb er net mee te maken gehad

Verwijderd

dat lijkt mij onlogisch, als je 1 fisiek netwerk hebt, met 2 dhcp server.

werkstation vraagt ip. hoe weet je dan dat de juiste dhcp reageerd

Verwijderd

tazitiz schreef op 14 April 2003 @ 16:26:
is er iets moeilijk aan de uitleg hier?

op het zelfde netwerk zonder routers of bridges ertussen kan je maar 1 dhcp server draaien.
wil je meerdere scopes, dwz ip ranges, definieer je ze op 1 server. Het is niet erg als je op je windows nt dhcp server OOK de linux range definieerd en koppeld aan mac adressen oid.
Je kan het ook (vaak beter) door Linux laten doen. dwz de dhcp server draaien.

MAAR NIET BEIDEN.
Niet helemaal zoals jij het zegt zou het nooit kunnen maar hoe verklaar jij dan dat MS zelf zegt dat het wel kan in het kader van de redundancy?

het kan wel maar er zitten wel een aantal haken en ogen aan. je moet er rekening mee houden dat je scopes mekaar niet overlappen want dan heb je wel een probleem.
maar wat je zegt klopt gedeeltelijk wel als je met verschillende scopes werkt op dat moment zal je er een router neer moeten zetten om twee netwerken te creeeren.

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

Het maakt echt niet zo veel uit of je nu een Linux of een Win2k DHCP server hebt draaien, maar ik heb niet zoveel zin hier een flame over op te zetten.

Als je twee subnetten hebt, moet je sowieso gaan routeren, dus blijkbaar gebruik je die ene doos ook als router.

Wat dacht je van 1 dhcp server met een superscope voor beide ip segmenten? De DHCP server zet je in het 10.10.10.0 segment en in het 192.168.1.0 segment gebruik je een DHCP relay agent (zit standaard in W2k) die je alle requests laat doorsturen naar de DHCP server.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de oplossing al het kan weel maar dan moet je 2 gewoon w2k server versie's hebben en niet een small business server http://support.microsoft.....aspx?scid=kb;[ln];177610 staat het.. tnx anyway

Verwijderd

dan blijf je nog met een probleem zitten...
1 op w2k small busniss met scope 192.168.1.x subnet 255.255.255.0
en 1 op w2k server 10.10.10.x subnet 255.255.255.0
je kan dus niet bepalen welke pc welk ip nummer toegewezen krijgt (ik neem aan de mensen/pc's uit het ene domain niet een ipnummer van het andere domain moeten krijgen).
als je 2 ranges op 1 fysiek netwerk wilt uitdelen (waarom eigenlijk???) mag je ook nog ipnummers aan mac adressen gaan koppelen...

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft geen IP's uit maar zet wel de andere dhcp server stop

Verwijderd

ik heb het daar ook niet over... maar over 2 dhcp scopes in 1 dhcp server die zijn adressen uitdeelt op 1 plat fysiek netwerk (en dus ook 2 ipnummers in die 2 reeksen op zijn interface heeft).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar dat is niet van toepassing

Verwijderd

tazitiz schreef op 14 April 2003 @ 15:56:

Het is heel goed mogelijk 2 dhcp-servers in hetzelfde segment te plaatsen:
RFC2131
o A DHCP client must be prepared to receive multiple responses
to a request for configuration parameters. Some installations
may include multiple, overlapping DHCP servers to enhance
reliability and increase performance.
maar tenzij de TS MAC-adressen bij de leases van zijn clients toegevoegd heeft, gaat dit niet werken, want (zoals al vaker gezegd in dit topic) hoe moet de DHCP-server "weten" uit welke range hij een IP adres moet uitdelen?

De oplossing lijkt mij, zoals ook al vaker gezegd, VLAN's.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het effe duidelijker toelichten.
er zijn 2 domeinen. er is 1 fysiek netwerk.
het is als volgt verdeelt in het grote hoofd domein staat 1 DHCP indat domein staat 1 pc met 2 NIC's op NIC 1 zit hij in het eerste domein en met NIC 2 draait hij een DHCP voor het 2e domain die achter die pc hangt. nu is het zo dat de server met 2 NIC's geen IP's afgeeft aan het eerste domein (dat hoort ook zo) en wel aan de andere domein dat klopt ook, alleen nu zegt de DHCP server van domain 1 (192.168.2.10) er is nog een DHCP Server (10.10.10.10) van het 2e domain en stopt DHCP server 1 er mee

Verwijderd

Maar wat is dan de reden dat je verschillende subnets wilt gebruiken? Je kunt prima 2 domeinen in 1 subnet draaien...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 23:51 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 21:11

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 14 april 2003 @ 16:33:
[...]

Niet helemaal zoals jij het zegt zou het nooit kunnen maar hoe verklaar jij dan dat MS zelf zegt dat het wel kan in het kader van de redundancy?

het kan wel maar er zitten wel een aantal haken en ogen aan. je moet er rekening mee houden dat je scopes mekaar niet overlappen want dan heb je wel een probleem.
maar wat je zegt klopt gedeeltelijk wel als je met verschillende scopes werkt op dat moment zal je er een router neer moeten zetten om twee netwerken te creeeren.
Ja hallo ... in het zelfde netwerk segment kan je wel meerdere DHCP server neer zetten, dat werkt wel. ALS ze maar de zelfde scope behandelen, anders is het maar gokken welke instellingen de client heeft ontvangen

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Ze mogen juist nooit dezelfde scope hebben, anders gaan ze dubbel zitten uitgeven.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 23:51:
Ze mogen juist nooit dezelfde scope hebben, anders gaan ze dubbel zitten uitgeven.
Zoals in de quote staat was dit een Redundancy oplossing die MS zou hebben opgegeven als mogelijke oplossing

Verwijderd

VisionMaster schreef op 14 April 2003 @ 23:55:
[...]

Zoals in de quote staat was dit een Redundancy oplossing die MS zou hebben opgegeven als mogelijke oplossing
Nee nee, kijk hier maar eens; redundancy wordt in hierbij juist gerealiseerd door de scopes niet te laten overlappen, want dat mag niet.
[edit] Nou ja, kan ook een misverstand zijn, MS pleit voor zelfde scope, maar op de ene server 20% excluden en op de ander 80%, maar het gaat er natuurlijk om dat ze nooit dezelfde dezelfde reeks adressen mogen gaan uitgeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 00:03 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 23:58:
[...]
Nee nee, kijk hier maar eens; redundancy wordt in hierbij juist gerealiseerd door de scopes niet te laten overlappen, want dat mag niet.
[edit] Nou ja, kan ook een misverstand zijn, MS pleit voor zelfde scope, maar op de ene server 20% excluden en op de ander 80%, maar het gaat er natuurlijk om dat ze nooit dezelfde dezelfde reeks adressen mogen gaan uitgeven.
Ach so .. ja .. k

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan in een netwerk 20 DHCP servers hebben, het gaat alleen niet als ze de zelfde adressen uit zitten te delen

server 01 : 192.168.0.1 - 192.168.0.10
server 02 : 192.168.0.11 - 192.168.0.20
server 03 : 192.168.0.21 - 192.168.0.30

server options / scope options kan je allemaal instellen.

door het bovenstaande toe te passen op verschillende servers heb je een redundency de 80/20 regel van MS is leuk maar dan moet de rest van je netwerk met Auto IP adressjes gaan werken.

door verschillende scopes te gebruiken op 1 server kan je bv in 1 subnet meerdere ranges uitdelen. maar in een subnet zal je dan wel met classID's moeten werken.

#ipconfig /setclassid:<classid>dit wel per netwerk kaart.

d.m.v classid hoef je niet de mac adressjes te weten.

2 dhcp of meer dan dat kan, echter waar MS rekening mee houd is dat bv een eikel zomaar ICS aanzet en dus over zijn telefoonlijntje in een corperate netwerk omgeving internet ff open zetten (stomme admins maar oke) helaas is dit ook zo dat als MS detecteerd dat er al een dhcp server in een ander domain actief is en de "nieuwe komt" erbij dan gaat de nieuwe dhcp server down.

dus 2 verschillende MS Domains met 2 verschillende DHCP servers is een no go.
tenzei de AD van de domains een goeie Trust-Relatie hebben. of Child-Parent relatie. Anders zul je terug moeten komen met classID en 1 DHCP server.

je enige ander oplossing is een non-broadcasting router/gateway tussen beide netwerken te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 15-04-2003 10:54 . Reden: typo's ]

Tja vanalles

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

vso schreef op 15 April 2003 @ 10:51:
je kan in een netwerk 20 DHCP servers hebben, het gaat alleen niet als ze de zelfde adressen uit zitten te delen
Jawel, dat kan wel. De DHCP-standaard zegt gewoon simpelweg dat de client het eerst ontvangen adres moet accepteren. Het is geen enkel probleem als er meerdere servers de zelfde reeks uitdelen (mits ze op één of andere manier de reeds uitgedeelde leases uitwisselen)
je enige ander oplossing is een non-broadcasting router/gateway tussen beide netwerken te zetten.
Dat is een router altijd.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
of een manier zoeken waardoor er maar 1 dhcp nodig is... (verschillende scopes?)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 11:06:Jawel, dat kan wel. De DHCP-standaard zegt gewoon simpelweg dat de client het eerst ontvangen adres moet accepteren. Het is geen enkel probleem als er meerdere servers de zelfde reeks uitdelen (mits ze op één of andere manier de reeds uitgedeelde leases uitwisselen).
ja dat is inderdaad zo echter dat kom ik in de praktijk zelden tegen. dus vandaar dat ik het niet noemde. tis net als of je zegt we hebben geen auto's die op water rijden. (hoewel ze natuurlijk in test productie zijn) DOH ! niet Toegangekelijk voor iedereen. ;)
Dat is een router altijd.
nee dat is een router niet altijd je kan ervoor kiezen om broadcasts door te laten. (niet slim maar goed) of van 1 net naar het andere wel en andersom niet.

Tja vanalles

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 09:18
Als ik het goed begrijp is je situatie als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4211/full.png

Waarom draai je dan geen DHCP op de PDC van dom2? Of anders beide scopes op DHCP dom2, en dan iedere scope aan een nic binden (als dat kan).

Als DCHP dom2 ook PDC is, waarom moet hij dan in dom1? Fileserver?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
je hebt het bijna goed het is zo dat PDC dom2 en DHCP dom2 en client dom1 zich op 1 pc bevind en

• Paul
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4218/full.png
dus :)

Ik heb even rondgekeken op de knowlage base en technet, maar ik kan zo niets vinden over het binden van een scope aan een nic :'( dus of dat kan weet ik dus nog steeds niet.

Ik weet niet of er meer servers in je netwerk zitten? Een internetrouter? En dan met name in dom2. Dan kun je die nl dhcp laten draaien.

Andere mogelijkheid is ALLE mac-adressen verzamelen, kijken in welke scope ze moeten, en deze allemaal op PDC dom2 zetten. Dan hoef je niet die pc's iedere keer te configgen, alleen erg dynamisch is het niet meer :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paul Nieuwkamp schreef op 15 April 2003 @ 15:56:
Ik heb even rondgekeken op de knowlage base en technet, maar ik kan zo niets vinden over het binden van een scope aan een nic :'( dus of dat kan weet ik dus nog steeds niet.

Ik weet niet of er meer servers in je netwerk zitten? Een internetrouter? En dan met name in dom2. Dan kun je die nl dhcp laten draaien.

Andere mogelijkheid is ALLE mac-adressen verzamelen, kijken in welke scope ze moeten, en deze allemaal op PDC dom2 zetten. Dan hoef je niet die pc's iedere keer te configgen, alleen erg dynamisch is het niet meer :P
dhcp console: rechtermuis knop op servernaam, tab advanced knopje "bindings"
daar kan je hem aan een nic binden.

Tja vanalles

• Paul
vso schreef op 16 april 2003 @ 09:48:
[...]

dhcp console: rechtermuis knop op servernaam, tab advanced knopje "bindings"
daar kan je hem aan een nic binden.
Lukt dat ook op de scopenaam (ja sorry, ik heb geen win2kserver)? Want de huidige server zit al op slechts 1 nic, maar de andere server gaat nu zeuren dat er al een server is...
Als je dan een scope aan een nic bind kun je beide scopes op 1 server zetten en afhankelijk van de nic verschillende ips uitgeven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

vso schreef op 15 April 2003 @ 11:32:ja dat is inderdaad zo echter dat kom ik in de praktijk zelden tegen. dus vandaar dat ik het niet noemde.
Je komt ze in de praktijk best vaak tegen.
tis net als of je zegt we hebben geen auto's die op water rijden. (hoewel ze natuurlijk in test productie zijn) DOH ! niet Toegangekelijk voor iedereen. ;)
Iedereen die een DHCP-server kan installeren kan er ook op 1 segment installeren.
Zolang je maar zorgt dat niet de ene server adres X aan client A geeft en de andere server adres X doodleuk aan client B geeft. (dit zal waarschijnlijk in de meeste server een standaard feature zijn). Je vergelijking slaat dus nergens op.
nee dat is een router niet altijd je kan ervoor kiezen om broadcasts door te laten. (niet slim maar goed) of van 1 net naar het andere wel en andersom niet.
Een router laat geen broadcasts door. Hij kan hoogstens een broadcast omzetten in een unicast (op een Cisco router bijvoorbeeld met "ip helper address").

• AteZ
  • Laatst online: 15:06
heel makkelijk op te lossen door een iphelper op je router of een dhcp proxy of forwarder te installeren, en gewoon 1 dhcp server te gebruiken.

vanaf het plaatje: dhcp dom 2 uitzetten en vervangen door dhcp proxy

[ Voor 23% gewijzigd door AteZ op 16-04-2003 21:18 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

[...]

Een router laat geen broadcasts door. Hij kan hoogstens een broadcast omzetten in een unicast (op een Cisco router bijvoorbeeld met "ip helper address").[/quote]
waarom zou dat geen broadcasts door sturen, er wordt verzonden naar adres 255.255.255.255. Dus kan volgens mij ook door een router heen worden verzonden, tenzij dit wordt uitgeschakeld/geblokt.

Pagina: 1