ASUS Spdif all module: alleen coax werkt, optisch niet

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eastside
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05-2025

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
Allereerst wil ik even melden dat ik me heb suf gezocht naar een oplossing, alleen de meeste topics over deze modules gaan over het zelf fabriceren en niet over deze specifieke module i.c.m. een A7V333

Ik heb nl. een asus A7V333 MB, met daarop een spdif aansluiting. Na lang zoeken heb ik een spdif all module in mijn bezit echter de optical out werkt niet. De coax werkt perfect.
Ik zou dus graag van andere A7V333 bezitters met deze module willen weten of daar de optische uitgang wel gewoon aangaat wanneer de spdif wordt 'enabled' in de mixer. Als dat nl het geval is ben ik er haast zeker van dat de module kapot is.

De in- en uitgang op mijn mb werkt goed, ook de 5V heb ik gecheked.

gnd- -spdif_in
+5v-
gnd- -spdif_out

Wie weet raad??????

Goodgoan!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zodra er stroom op een optisch digitale uitgang staat, moet ie al rood licht gaan uitzenden. Als dit niet zo is, en jij zegt dat de juiste spanning er op staat, zijn er dus 2 mogelijkheden:

1) je optische uitgang is dood
2) jij kan niet multimeteren

Ik zou nog eens goed checken of die +5v ook echt de lijn is die je moet hebben, en of ook echt die spanning over de juiste pins op de output staat.

• Eastside

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
ja die spanningen zijn echt correct...ook de manier van aansluiten kan maar op 1 manier... ik heb de spanning aan de onderkant van module gemeten, dus die is goed.
mijn oude DMX fire gaf ook altijd gelijk een rood lichtje, deze is dus ogenschijnlijk dood.

of zou het nog kunnen zijn dat mijn mb, wel coax ondersteund en geen optical??? lijkt mezelf sterk omdat de module alleen via de spdif_out pin een signaal krijgt en hem zelf naar licht omzet mbv de 5v.. of zie ik dat verkeerd??

Goodgoan!

• HunterPro
  • Niet online
Eastside schreef op 10 April 2003 @ 17:04:
ja die spanningen zijn echt correct...ook de manier van aansluiten kan maar op 1 manier... ik heb de spanning aan de onderkant van module gemeten, dus die is goed.
mijn oude DMX fire gaf ook altijd gelijk een rood lichtje, deze is dus ogenschijnlijk dood.

of zou het nog kunnen zijn dat mijn mb, wel coax ondersteund en geen optical??? lijkt mezelf sterk omdat de module alleen via de spdif_out pin een signaal krijgt en hem zelf naar licht omzet mbv de 5v.. of zie ik dat verkeerd??
ho, een SPDIF (digitaal coaxiaal) signaal is iets totaal anders dan een optisch signaal hè! Dit is dus ook niet zomaar omzetbaar; tis niet zo dat als je een optisch poortje op een SPDIF aansluiting zet, je dit zomaar kan uitsturen!

• Eastside

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
mm dan ga ik toch twijfelen aan mijn moederbord:( zou de A7V333 dan geen optical out ondersteunen??

maar waarom heeft de connector dan 5 pinnetjes op die module?? als er met die 5 ook de optical wordt aangestuurd dan vind er toch omzetting plaats op de module zelf?? vanuit het spdif_out signaal, naar coax en via omzetting naar optical...

Goodgoan!

• Banzi
  • Laatst online: 23-06 12:11
HunterPro schreef op 10 April 2003 @ 22:01:
[...]

ho, een SPDIF (digitaal coaxiaal) signaal is iets totaal anders dan een optisch signaal hè! Dit is dus ook niet zomaar omzetbaar; tis niet zo dat als je een optisch poortje op een SPDIF aansluiting zet, je dit zomaar kan uitsturen!
Dit is grote onzin...

SPDIF is het formaat van het signaal... Dus hoe de 1tjes en 0tjes gerangschikt zijn...

Het TTL SPDIF signaal (TTL is een standaard voor computers van 0 tot 5V) wordt omgezet naar optisch, of naar coax... De een werkt met licht, en de ander met spanning, maar het uiteindelijke signaal blijft hetzelfde!!!

Edit:
Waarschijnlijk is het optische component een Toshiba 173TX. Deze heeft 3 pootjes, 0V, 5V en SPDIF. Als de 0V en 5V goed aangesloten zijn moet het rode ledje al te zien zijn! Is dit niet zo, dan zal de module wel kapot zijn. Als er geen spanning op staat, zit het ergens anders fout.

[ Voor 18% gewijzigd door Banzi op 10-04-2003 23:37 ]

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Eastside

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
mm ik zal dat component is doormeten dan....

Goodgoan!

• Eastside

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
kheb ff gemeten.. wanneer de coax een goed signaal levert aan mijn versterker, staat er op het optische component een spanning van 1,8v en 2,2v en dus een 0v.. hier zit dus niet de verwachte 5v bij :(
zou dan misschien een ander component op de bracket kapot zijn?? of zou het optische component met deze spanningen ook moeten werken en dus kapot zijn...

n.b. het spdif_out- pinnetje (vanuit het moederbord) levert een spanning van 1,3v
en het 5v pinnetje netjes een 4,96v ....dus de ingangs spanningen op de bracket lijken me in orde..

Goodgoan!

• Eastside

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
heb ook even extern een testje gedaan... wanneer ik 5v op de optische component zet krijg ik idd een rood lichtje, de component op zich is dus OK.

dan is er dus mogelijk een defect in de aansturing van de optische poort door de bracket...aangezien alle ingangen op de bracket ook voldoen aan de juiste voltages..of zit ik met de ingaande voltages al mis???

Goodgoan!

• HunterPro
  • Niet online
Banzi schreef op 10 April 2003 @ 23:28:
[...]

Dit is grote onzin...

SPDIF is het formaat van het signaal... Dus hoe de 1tjes en 0tjes gerangschikt zijn...

Het TTL SPDIF signaal (TTL is een standaard voor computers van 0 tot 5V) wordt omgezet naar optisch, of naar coax... De een werkt met licht, en de ander met spanning, maar het uiteindelijke signaal blijft hetzelfde!!!

Edit:
Waarschijnlijk is het optische component een Toshiba 173TX. Deze heeft 3 pootjes, 0V, 5V en SPDIF. Als de 0V en 5V goed aangesloten zijn moet het rode ledje al te zien zijn! Is dit niet zo, dan zal de module wel kapot zijn. Als er geen spanning op staat, zit het ergens anders fout.
Klopt, maar als hij zijn optische signaal direct van de SPDIF af wil tappen gaat dat niet lukken hè :)

• Banzi
Eastside schreef op 11 april 2003 @ 15:18:
kheb ff gemeten.. wanneer de coax een goed signaal levert aan mijn versterker, staat er op het optische component een spanning van 1,8v en 2,2v en dus een 0v.. hier zit dus niet de verwachte 5v bij :(
zou dan misschien een ander component op de bracket kapot zijn?? of zou het optische component met deze spanningen ook moeten werken en dus kapot zijn...

n.b. het spdif_out- pinnetje (vanuit het moederbord) levert een spanning van 1,3v
en het 5v pinnetje netjes een 4,96v ....dus de ingangs spanningen op de bracket lijken me in orde..
Hmm... Ik ken jouw bracket niet, dus weet niet wat voor componenten er nog meer op zitten... als er geen signaal op de coax aansluiting zit, welke spanningen heb je dan nog? Dan zou het iets van 0, 2,2 en nog een keer 0 moeten zijn. 1,8 is geen correcte meting denk ik. SPDIF is een signaal met grote frequentie. Dat kan je niet zomaar met een multimeter meten. Het beste zou een oscilloscoop zijn. Dan kan je precies zien wat er gebeurt.

• Banzi
HunterPro schreef op 11 april 2003 @ 17:39:
[...]

Klopt, maar als hij zijn optische signaal direct van de SPDIF af wil tappen gaat dat niet lukken hè :)
Wat bedoel je hiermee??? SPDIF is niet het fysieke signaal, maar hoe het signaal eruit ziet. Net zoals dat je mp3 op floppy, harde schijf en cdrom kunt zetten. Maar onderling zijn deze media niet uitwisselbaar, terwijl het wel hetzelfde signaal is.

Wat er uit je moederbord komt zal geen coax-signaal zijn, maar gewoon TTL niveau. Dat is wat computers het meeste gebruiken met I/O. Die zal op een bracket omgezet worden naar coax (wat met passieve componenten kan). Van datzelfde TTL signaal kun je ook heel makkelijk zo'n optisch component aansturen. Gewoon 1 op 1 aansluiten.

• HunterPro
  • Niet online
Banzi schreef op 11 April 2003 @ 18:34:
[...]

Wat bedoel je hiermee??? SPDIF is niet het fysieke signaal, maar hoe het signaal eruit ziet. Net zoals dat je mp3 op floppy, harde schijf en cdrom kunt zetten. Maar onderling zijn deze media niet uitwisselbaar, terwijl het wel hetzelfde signaal is.

Wat er uit je moederbord komt zal geen coax-signaal zijn, maar gewoon TTL niveau. Dat is wat computers het meeste gebruiken met I/O. Die zal op een bracket omgezet worden naar coax (wat met passieve componenten kan). Van datzelfde TTL signaal kun je ook heel makkelijk zo'n optisch component aansturen. Gewoon 1 op 1 aansluiten.
Ik heb het dus inderdaad over een coax-signaal op een optische component. Ik weet dat je van TTL alles kunt maken, en met wat actieve electronica kun je zelfs optisch in coax omzetten en andersom, waarschijnlijk moet de TS maar kijken of ie er wel digitaal coaxiaal uit kan krijgen, en een omzettertje naar optisch kopen :)

• Eastside

Eastside

It's me, TP!!

Topicstarter
Eastside schreef op 10 April 2003 @ 16:56:
Na lang zoeken heb ik een spdif all module in mijn bezit echter de optical out werkt niet. De coax werkt perfect.
de coax werkt zonder probleem...

nu kan ik daar zelf wel een optische schakeling achter hangen, maar ik heb niet voor niets een bracket gekocht waar dat al op zat :-)

het gaat om de volgende bracket:
http://www.asus.com/products/mb/mb_accessories.htm
en dan de spdif_all module

ik begin er dus sterk aan te denken dat er iets op de bracket kapoet is
:-(

Goodgoan!

Pagina: 1