Wat is beter, TFT of Plasma?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.854 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Je ziet steeds vaker dat fabrikanten ongelofelijk grote TFT schermen maken, bijvoorbeeld:

nieuws: Wereldrecord: Samsung showt 54" TFT-scherm

Nu is dat nu nog gigantisch duur om te doen, maar op termijn zal dat wel betaalbaar worden (mits er vraag naar is). Nu moet een grote platte tv nog plasma zijn, want TFT is dus onbetaalbaar.

Maar wat ik mij nog afvraag geeft TFT beter beeld dan een Plasma scherm? En dan bedoel ik voor tv kijken. En zoja, zou plasma dan verdongen gaan worden door TFT?

edit: Ik heb een (kleine) search gedaan op google en op forum, en kon niks vinden

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 28-03-2003 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik heb eens ergens gelezen of gehoord dat zo'n plasmascherm een beperkte levensduur heeft......

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
TFT is scherper dan plasma, maar de refresh rate kan nog parten spelen, hoewel dit tegenwoordig lang niet zo'n probleem meer is. Plasma heeft idd een beperkte levensduur (3000-6000 branduren), en gaat relatief snel inbrandverschijnselen tonen. De resolutie is ook veel minder.

Let wel dat plasma tot 60 inch beschikbaar is, TFT pas tot 32 inch, m.a.w. waar plasma begint eindigt TFT. Op beurzen worden wel vaak grotere TFTs geshowed, maar het duurt vaak minimaal een jaar voordat deze ook daadwerkelijk in productie gaan. Ik verwacht ergens laat zomer pas 40 inch TFTs.

Prijzen van TFT liggen ook nog hoog: 30 inch kost gauw 5000 euro.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-07 22:16

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

in de laaste (nederlandse) c't staat een artikel over de nadelen van plasma schermen. nadelen waren idd korte levensduur, snel inbranden, hoog stroomverbruik (2x zoveel als normaal crt buis !) lawaai van fans bij formaat groter dan 50" en nog meer, maar heb hier geen c't liggen dus kan het niet checken.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 17-09 13:50

4POX

Everybody is wired

3000 - 6000 branduren..

ziek

Mijn vader zijn televisie is een normale CRT breedbeeld televisie, en die zit nu op 4500 uren verbruik . Beesje heeft nu de leeftijd van 1,5 jaar.

Dus eigenlijk moet je een plasma televisie halen met 3 jaar extra garantie. Dan heb je elk jaar een nieuwe televisie

[ Voor 10% gewijzigd door 4POX op 28-03-2003 22:50 . Reden: fouten ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Naast een lager stroom verbruik, een langere levensduur en lagere temperaturen hebben TFT schermen het voordeel dat ze in veel hogere resoluties gemaakt kunnen worden, waardoor ze idd een scherper beeld geven en betere ondersteuning bieden voor HDTV.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]s_roubos schreef op 28 March 2003 @ 20:11:
TFT is scherper dan plasma, maar de refresh rate kan nog parten spelen, hoewel dit tegenwoordig lang niet zo'n probleem meer is. Plasma heeft idd een beperkte levensduur (3000-6000 branduren), en gaat relatief snel inbrandverschijnselen tonen. De resolutie is ook veel minder.

wat dacht je van 30.000 branduren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

4POX schreef op 28 March 2003 @ 22:48:
3000 - 6000 branduren..

ziek

Mijn vader zijn televisie is een normale CRT breedbeeld televisie, en die zit nu op 4500 uren verbruik . Beesje heeft nu de leeftijd van 1,5 jaar.

Dus eigenlijk moet je een plasma televisie halen met 3 jaar extra garantie. Dan heb je elk jaar een nieuwe televisie
Dat zal wel mee vallen, wij hebben er 3 geloof ik 1 staat altijd skynews te blaten, en hij is nog perfect :D doet ie al een jaar ofzo :P
elke dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
s_roubos schreef op 28 March 2003 @ 20:11:

Let wel dat plasma tot 60 inch beschikbaar is, TFT pas tot 32 inch, m.a.w. waar plasma begint eindigt TFT. Op beurzen worden wel vaak grotere TFTs geshowed, maar het duurt vaak minimaal een jaar voordat deze ook daadwerkelijk in productie gaan. Ik verwacht ergens laat zomer pas 40 inch TFTs.

Lijk me toch wel zeeeeer onwaarschijnlijk 3000-6000 branduren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
wat dacht je van 30.000 branduren
Ik dacht het niet... 3000-6000 is fout, ik rekende verkeerd, maar met 15.000 zijn ze toch echt op.

Maar ja, wat zijn branduren als de beeldkwaliteit gewoon niet goed is? Een goede TV levert een beter beeld, laat staan een projector of een TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

s_roubos schreef op 29 maart 2003 @ 01:15:

Maar ja, wat zijn branduren als de beeldkwaliteit gewoon niet goed is? Een goede TV levert een beter beeld, laat staan een projector of een TFT.
tja.. voor dat geld snap ik de deal ook niet helemaal..

maar t staat een stuk luxer.. en als je een tv lelijk vindt... ze zijn wel wat platter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
s_roubos schreef op 28 maart 2003 @ 20:11:
TFT is scherper dan plasma, maar de refresh rate kan nog parten spelen, hoewel dit tegenwoordig lang niet zo'n probleem meer is.
Zeker voor TV kijken is de refresh rate van TFT tegenwordig toch al ruim voldoende? Voor 25 beelden per seconde heb je een reactie tijd van 40ms nodig, en daar zitten ze dacht ik tegenwoordig allemaal wel onder.
Plasma heeft idd een beperkte levensduur (3000-6000 branduren), en gaat relatief snel inbrandverschijnselen tonen. De resolutie is ook veel minder.
TFT heeft dacvht ik minimaal een dubbele levensduur, dus zeker na een tijd gebruik blijft de kwaliteit van TFT hoger.
In de link die ik geef staat een TFT van 54 inch.... Er zijn voorlopig nog maar weinig mensen die echt behoeft hebben aan een groter beeld dan dat, dus dat maakt TFT niet echt minder.
Het ging mij eigenlijk meer omde vergelijking van de beeldkwaliteit bij TV/DVD kijken.

Maar het lijkt erop dat iedereen qua beeldkwaliteit TFT dus beter vind? Hoe zit het eigenlijk met zwart? IS dat op TFT ook beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
TFT heeft dacvht ik minimaal een dubbele levensduur, dus zeker na een tijd gebruik blijft de kwaliteit van TFT hoger.
Daar komt bij dat het enige dat echt slijt bij een TFT het backlight is, en dat is bij steeds meer modellen te vervangen.
In de link die ik geef staat een TFT van 54 inch.... Er zijn voorlopig nog maar weinig mensen die echt behoeft hebben aan een groter beeld dan dat, dus dat maakt TFT niet echt minder.
Zoals ik al schreef, die zijn nog LANG niet commercieel te krijgen. Op dit moment is het grootste 32 inch, van de zomer waarschijnlijk 40 inch en niet voor het eind van het jaar is 50+ inch commercieel verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 06:58

Yucko

One clown to rule them all !

s_roubos schreef op 28 March 2003 @ 20:11:

...
:D Dat zal mijn baas leuk vinden. Wij gebruiken zo'n scherm (50 " Eizo) op dit moment op de zaak. Denk niet dat hij dit wist (ik btw ook niet)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s_roubos schreef op 29 March 2003 @ 01:15:
[...]

Ik dacht het niet... 3000-6000 is fout, ik rekende verkeerd, maar met 15.000 zijn ze toch echt op.

Houdt het maar op 40.000 uur! 4,5 jaar lang kun je ze continu (24/7) aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

Houdt het maar op 40.000 uur! 4,5 jaar lang kun je ze continu (24/7) aan laten staan.
Ik had mezelf al verbeterd; 15.000 is redelijk, daarna is het moois er echt af. ZEKER als je ze continu aan hebt staan. In de omgeving waar wij ze gebruiken staan ze 18 uur per dag aan, na 3 jaar is het over and out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seq_uence schreef op 28 March 2003 @ 19:56:
Ik heb eens ergens gelezen of gehoord dat zo'n plasmascherm een beperkte levensduur heeft......
Mmmm, check ff
http://www.plasmatvbuying...eviews/plasmatv-life.html

Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

beeldkwaliteit niet goed??? heb je zoon ding hangen dan, nou ik wel en ik vindt em stukken beter en scherper als mn 82cm crt (topmodel sony) ..waar haal je die onzin trouwens vandaan, mijn scherm gaat volgens sony minimaal 30.000 uren mee en tegen de tijd dat ie versleten is koop ik maar een nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
beeldkwaliteit niet goed??? heb je zoon ding hangen dan, nou ik wel en ik vindt em stukken beter en scherper als mn 82cm crt (topmodel sony) ..waar haal je die onzin trouwens vandaan, mijn scherm gaat volgens sony minimaal 30.000 uren mee en tegen de tijd dat ie versleten is koop ik maar een nieuwe...
Bijna iedereen is het er over eens dat plasma's niet de diepte en contrast in een beeld kunnen brengen als een goede CRT. En wat iedereen ook schrijft, ik werk met die dingen, ik heb het ondervonden, ze gaan gewoon GEEN 30.000 uur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
Ik lees hier helemaal nix over dode pixels in TFT-schermen. Daar hebben plasma's helemaal geen last van :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s_roubos schreef op 29 maart 2003 @ 22:56:
[...]

Bijna iedereen is het er over eens dat plasma's niet de diepte en contrast in een beeld kunnen brengen als een goede CRT. En wat iedereen ook schrijft, ik werk met die dingen, ik heb het ondervonden, ze gaan gewoon GEEN 30.000 uur mee.
mmhh, kan wel zijn maar dat zullen wel de eerste generatie plasma's zijn waar je dan ervaring mee hebt , ik zou niet meer terug willen naar crt en zeker niet nu ik mijn xbox via component op 1080i heb draaien,,, lekkerscherp, veel contrast en gewoonweg een superbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
mmhh, kan wel zijn maar dat zullen wel de eerste generatie plasma's zijn waar je dan ervaring mee hebt , ik zou niet meer terug willen naar crt en zeker niet nu ik mijn xbox via component op 1080i heb draaien,,, lekkerscherp, veel contrast en gewoonweg een superbeeld...
Pioneer PDP 503, idd een wat eerdere, want zoals gezegd, we hebben ze al 2,5 jaar staan. Maar hoewel het qua beeldkwaliteit wel beter is geworden, zijn inbrandproblemen met de nieuwe modellen nog net zo aanwezig als bij de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op 29 March 2003 @ 23:34:
[...]

Pioneer PDP 503, idd een wat eerdere, want zoals gezegd, we hebben ze al 2,5 jaar staan. Maar hoewel het qua beeldkwaliteit wel beter is geworden, zijn inbrandproblemen met de nieuwe modellen nog net zo aanwezig als bij de oude.
ja als je de hele dag stilstaande beelden erop laat staan wel ja maar dat is ook met een crt het geval, maar voor thuisgebruik om films etc te kijken zal ie niet zo snel inbranden. de sony die ik heb heeft wel screensavers aan boord daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het uitvalpercentage tijdens de productie van plasma is vrij hoog. Hierdoor is de aanschaf prijs enkele duizenden euro's. Verder is de levensduur aanzienlijk korter dan van lcd. Het plasma beeld bestaat uit 1.2 miljoen tl-buisjes. Wanneer er een kapot gaat is dit direct waarneembaar in het beeld en repareren is technisch niet mogelijk. Bij de nieuwste plasmaschermen is de kans op een defect tl-buisje echter zeer klein. Plasma kan inbranden wanneer u lang een zelfde beeld aan heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Niet lang, na 1 minuut stilstaand beeld raakt het beeld al beschadigd, al zal je het wat langer moeten laten stilstaan voor je het gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolonel_E
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-09 18:14
Testbeeld kan dus fataal zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Dr. Strangelove schreef op 30 maart 2003 @ 11:00:
Niet lang, na 1 minuut stilstaand beeld raakt het beeld al beschadigd, al zal je het wat langer moeten laten stilstaan voor je het gaat zien.
Dat kun je niet menen, Dus als je een dvd menu hebt mag je die niet langer dan een menu hebben draaien.. ZIEK !

Dat zijn van die dingen die de verkopers dus niet vertellen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
1) Never leave static images on the unit. Do not pause a picture on the plasma for more than a minute. This will cause phosphor burn in. Watch the unit in full widescreen format as much as possible to avoid differentiation between the side bands of the unit. While this does not actually decrease the longevity of the phosphors it does cause an annoyance to have to play a gray static image to "erase" the burn in.
Ik citeer uit de eerder genoemde link... maar ja, die zat er ook naast met het aantal branduren, dus tja ;) Ik ben van mening dat hij hier in elk geval goed zit, het gaat echt heel snel.

Ze moeten hier echt wat aan doen, anders is plasma over een paar jaar, als TFTs net zo grote diagonalen halen echt history.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yohan schreef op 29 March 2003 @ 23:05:
Ik lees hier helemaal nix over dode pixels in TFT-schermen. Daar hebben plasma's helemaal geen last van :)
die worden tijdens de productie al weggegooit.

plasma schermem kunnen wel degelijk last hebben van dode pixels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Hoe werkt plasma nu eigenlijks...

De plasma die ik ken is de 4e natuurkundige vorm van een stof. Dus vast, vloeibaar en gas. Maar als een stof heter wordt als 1 miljoen graden komt die in een soort plasma vorm.

Het is jammer genoeg al vele jaren terug dat ik natuurkunde heb gehad, dus ik weet niet of het klopt.

Plasma zijn leuke dingen. Maar de voordelen kunnen niet op tegen de nadelen. Korte levensduur, inbranden, en een zeer hoog energie verbruik. Voor de prijs van 1 plasma TV heb je ook 3 goeie beamers.

Okeeh, Een beamer heeft een lamp die je om de 2000 uren moet vervangen. Maar het geeft wel een nieuwe dimensie aan films zien..

Laten we hopen dat over enkele jaren een tft televisie goed betaalbaar is. Daar heb ik nu meer vertrouwen in.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Dr. Strangelove schreef op 30 maart 2003 @ 16:39:
[...]

Ik citeer uit de eerder genoemde link... maar ja, die zat er ook naast met het aantal branduren, dus tja ;) Ik ben van mening dat hij hier in elk geval goed zit, het gaat echt heel snel.

Ze moeten hier echt wat aan doen, anders is plasma over een paar jaar, als TFTs net zo grote diagonalen halen echt history.
Als 1 minuut al te veel is, is een film kijken op RTL 4 dus helemaal fataal, of elke andere zender waarbij er een logo in de hoek staat.
Dus Plasma s eigenlijk helemaal nog niet geschikt voor tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Kweenie, ik zeg wat de link zegt :)

Al dat ik weet is dat inbranden SNEL gaat op een plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Laatst online: 03-09 19:51

pinodambini

Dr. Z. Vago

onzin over dat snelle inbranden. Heb hier zelf al een aardig tijdje een plasmascherm staan van JVC, staat ook wel eens langer dan 10 minuten, op een blauw scherm (denk aan videokanaal), of zoals eerder gezegd een film op yorin of rtl4, en no way dat er iets is ingebrand. Is misschien zo met hele oude modellen van plasmaschermen maar heb hier absoluut geen last van.

Zwaar overdreven dus, enigste nadeel die ik kan bedenken bij plasmaschermen is dat met snel bewegend beeld af en toe de kleur niet helemaal klopt, maar dit gebeurd ook zelden.

voor de rest ben ik ZEER te spreken over plasma, vooral met dvd films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
Oscar Mopperkont schreef op 30 March 2003 @ 18:58:
[...]

Als 1 minuut al te veel is, is een film kijken op RTL 4 dus helemaal fataal, of elke andere zender waarbij er een logo in de hoek staat.
Dus Plasma s eigenlijk helemaal nog niet geschikt voor tv?
Plasmas zijn toch ook helemaal niet ontworpen om tv te kijken (of een film)
Ze zijn net zoals een beamer, ontworpen voor presentatie. Pas later zijn mensen die dingen ook gaan gebruiken om films te kijken, maar daar zijn ze dus in principe niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
fisherman schreef op 31 March 2003 @ 11:02:
[...]

Ze zijn net zoals een beamer, ontworpen voor presentatie. Pas later zijn mensen die dingen ook gaan gebruiken om films te kijken, maar daar zijn ze dus in principe niet voor.
En tijdens een presentatie is er geen sprake van stilstaande beelden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
fisherman schreef op 31 maart 2003 @ 11:02:
[...]

Gemiddeld doe je 1,5 minuten over een slide in je presentatie, lijkt me dus niet echt goed voor een plasma.

Verder heb je vaak te maken met een beeld waarin maar heel weinig veranderd, en er dus soms zeer lang een bepaald gedeelte van je scherm stilstaat.

Lijkt me dus sterk dat plasma;s ooit ontwikkeld zijn voor presentaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een fiets is ook niet ontworpen om mee te crossen, daar is een crossfiets voor... dus een plasma met tuner is dus om tv te kijken , beetje raar wat hier alemaal gezegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op 28 March 2003 @ 20:11:
TFT is scherper dan plasma, maar de refresh rate kan nog parten spelen, hoewel dit tegenwoordig lang niet zo'n probleem meer is. Plasma heeft idd een beperkte levensduur (3000-6000 branduren),
onzin. Zowel NEC, Pioneer als Panasonic geven rond 30.000 uur halveringstijd aan (pioneer zelfs 40.000), het scherm zit dan op de helft van de fabrieks contrastwaarde (rond de 3000:1).

van avsforums:
Misconception #1: Many retailers seem to be telling consumers that plasma monitors will only last a couple of years which is false as you will see below.

So how long will a plasma last? The long and short of it is that it depends upon your daily hourly usage as well as how you use the monitor. 12 to 17 years is my short answer.

Manufacturers figures for longevity are closely guarded but I have added some here for your review:

Panasonic: States (not publicly) that the monitor is good for 20,000 to 30,000 hours. They also state that these plasma displays measure 50% brightness (phosphor ignition may be a better term) at 50,000 hours.

Fujitsu: States that the panel lasts 20,000 to 25,000 hours

Pioneer: States that the 50" PDP 502MX (or 505HD) measures half brightness (phosphor ignition) at 30,000 hours of use. They also state the newer model 503CMX (or Pro 1000HD) with a deeper pixel structure will last even longer though they do not have numbers.

Sharp: States that plasma panels only last 10,000 to 20,000 hours and that LCD monitors last longer. Figures they would say that.

For consumer use these numbers should be comforting. They are about equivalent in longevity to CRTs, which typically state 25,000 hours or so life. Let's put these hours in perspective. The average U.S. household watches 4 to 6 hours of television per day. Staggering. Taking a mean time manufacturer stated longevity of 22,500 hours of usage, times our average 5 hours per day we come up with over 12 years of usage. And that is on the low side of estimates. At 4 hours per day and 25,000 hours we are looking at 17 years.

Now, there are varying degrees of phosphor ignition along the way (the same way a CRT fades). Dissipation begins the moment you turn the set on. After 1000 hours of usage a plasma monitor should measure around 94% brightness, which is barely noticeable to the naked eye. At 15,000 to 20,000 hours the monitor should measure around 68% brightness or to say it differently, 68% of the phosphors are being ignited.

complete thread hier:

http://www.avsforumfaq.com/~plasma/#last
en gaat relatief snel inbrandverschijnselen tonen
Ook zo'n broodje aap verhaal. inbrand verschijnselen gaan pas optreden na enkele uren op hoog contrast hetzelfde beeld te laten zien. Het eerst wat je doet bij een plasma scherm is je contrast lager afstellen, vanaf de fabriek staat zo'n ding vaak in "fakkelmode", veels te hoge contrast.

Dat je soms nog beelden ziet in het scherm als je 'm uitzet is normaal en dat verdwijnt gewoon na een paar uur.
De resolutie is ook veel minder.
klopt ja, maar voor het displayen van dvd en/of TV meer dan voldoende, nieuwe generatie schermen (5 series van Panasonic bv) hebben een resolutie van 1024*768 op de 37 en 42 inch modellen.

En om verder nog aan te geven, TFT is wel grappig, maar HAALT nog steeds niet de contrastwaardes van plasma.

Groetjes,
Peschi

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op 30 March 2003 @ 11:00:
dat is echt reinste onzin. Onderbouw dit eens.

avsforums heeft hierover maanden geleden al een FAQ over gemaakt en kan daarover het volgende zeggen:

What most people have seen is "temporary image retention", like Ofer describes in the post linked above. There are times you will get faint residual image "hangover" resulting from things like keeping static DVD menus paused for servel minutes, or certain channel logos ("bugs") that can remain from seconds to sometimes minutes, and in *extreme* cases, maybe an hour or two. This is normal and will in most cases go away when watching other material for a while. A lot of displays have an "image reversal" function that can be used also to get rid of it. You just re-run the same material for the same amount of time with the negative image. It's pretty easy (and kinda trippy looking). I've never actually used it except for fun.

Thread is hier te lezen:
http://www.avsforum.com/a...ad.php?s=&threadid=224419

Groetjes,
Peschi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 18:32
Is het niet zo dat moderne plasma's het beeld per tijdseenheid net anders projecteren?
Ik bedoel dat het beeld horizontaal net een fractie verschuift? Dacht zoiets gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
  • Laatst online: 20-06-2015
Zoals de meeste mensen al aangeven is een LCD scherper dan plasma.

LCD met liquid
Plasma met tl-buisjes

Levensduur is van plasma schermen ook niet je van het. en met LCD idem.

Als ik jullie was zou ik even wachten op de O-Led van Philips, als die uitkomt dan zal je al snel geen plasma of LCD meer zien hangen...

O-Led is ter dikte van een stikker. Dus neem je tv maar mee in je Tas en ophangen en klaar..
Nee, even serieus het beeldscherm is dus zo dik als een sticker.. Maar de Tuner zal waarschijnlijk groter zijn...

Even afwachten nog. :D

Plasma

hier wordt het beeld opgebouwd uit miljoenen tl-buisjes. Plasma is een gasachtige substantie die tussen twee glasplaten wordt aangebracht. Als door dit plasma elektriciteit wordt geleid, ontstaan ultraviolette stralen. Wanneer die bij rode, groene en blauwe fosforpunten komen, ontstaat er zichtbaar licht.

Plasma tov LCD-TV: reageert iets rapper op de beeldfrequentie maar plasma is minder strak van beeld bij video (zwart is niet echt zwart) en levensduur is iets korter.

Plasma tov gewone TV: bij de gewone beeldbuis licht de fosfor op door het beschieten van de pixels en moet steeds beschoten worden om op te lichten. Dit geeft flikkering van de fosfor. Bij de plasma kan men de druk in een plasmapixel constant houden en bij niet veranderende beeldinhoud is een constante opgloei mogelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Friedchicken op 11-06-2003 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 29 maart 2003 @ 22:56:
[...]

dat zijn de oudjes jongen. De nieuwste generatie plasma's van Panasonic gaan 60.000 uur mee voordat het contrast gehalveerd is....(!)
Dr. Strangelove schreef op zondag 30 maart 2003 @ 11:00:
welk jaar haal je je info uit? 1990?
PANASONIC PLASMAS KUNNEN NA 200 UUR NIET MEER INBRANDEN!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

dit topic is ook een oudje...

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:28
Volgens mij heb je je vergist in de datum? de info zal dan inderdaad wel uit 1990 komen... :P

bah, spuit11

[ Voor 15% gewijzigd door MoiZie op 09-02-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 17:01

Dr C

met C en CK

hahaha, wat een schwanz

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 22:39

Smarron

The bend

Toch misschien wel leuk om weer de stand van zaken te gaan bekijken, aangezien plasma behoorlijk verbeterd is.

Ik wil binnenkort ook een "platte" TV aanschaffen en zou in eerste instantie voor LCD gaan, maar ik overweeg plasma ook, omdat ik de levensechtheid toch wel mooier vindt. Warmer, waar LCD toch wat fletser overkomt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:49
Als we toch weer verder gaan met de dicussie :)

Een kleine paste van mijn post elders:

Just my 2 cents:

Hmmm...van normale kijkafstand zien al die schermen er wel mooi uit. Zeker in een winkel is het moeilijk echt verschil te zien. Met je neus er op vallen plasma en LCD door de mand, hoewel alle nieuwe tv's met al die digitale "beeldverbeteraars" ook zo hun problemen geven.

uit doos:
CRT: Vervorming is soms heel erg.
LCD:Zwart is niet echt zwart of er is te weinig detail in grijsgebied
PLASMA: Resolutie komt betaalbaar niet boven de pal standaard uit en ook de meer betaalbare plasma's lijden in het donkere gebied onder detailering.

Nu kan je bij CRT's de vervorming aardig terugbrengen, maar dat kost soms extra geld(calibratie)
LCD's zwartwaarde laag hoeft geen punt te zijn, als je er maar een neemt met goede detailering (wordt met elke nieuwe generatie beter) Huidige modellen kunnen het al erg goed.
Plasma's blijven erg duur en is alleen een optie als je 42" of groter wil, anders is de keus te beperkt.

Als je alleen tv kijkt via de kabel blijf dan lekker voorlopig bij CRT tenzij je geen plek hebt of kwijt wil.

Als je veel films kijkt op DVD en niet kan wachten op HDDVDdan wordt LCD erg interessant
Als je veel films kjkt op DVD en HD jouw een zorg zal zijn, maar wel een groot scherm wil, koop dan een plasma met een 480 resolutie. Het beeld zal echt niet tegenvallen.

Alles hangt ook nog eens van de kijkafstand af: Wat ik al zei: Op 2/3 meter zie je echt de artifacts die je van dichtbij heel duidelijk ziet echt niet meer.

En zwart, dat niet zwart is, is ook niet zo'n ramp. Dat heb je in de bioscoop ook niet en dat beeld vind je toch ook mooi om naar te kijken.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah, de discussie is wellicht wel interessant, maar er liep deze maand al een veel recenter topic over en die opmerkingen van drie jaar geleden zijn nu niet meer zo relevant en wellicht verwarrend :)

[rml][ TV] Plasma of LCD aanschaffen?[/rml]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.