Internet delen met Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:44
Ben bezig om een klein netwerkje op te zetten tussen 2 computers..

De eerste computer draait Windows XP en is de server.. Deze PC heeft 2 netwerken kaarten. Met de ene netwerkkaart maakt de PC verbinding met internet (Wanadoo Cable), waarbij hij automatisch een IP adres toegewezen krijgt.

De andere netwerkkaart is voor het netwerk. De instellingen hiervan zijn:

IP: 192.168.0.122
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Deze PC heeft dus 2 (werkende) LAN-verbindingen.

Op de andere PC draait Windows 98. Deze PC moet via de server internet gaan krijgen.. Hij bevat een netwerkkaart met de volgende instellingen:

IP: 192.168.0.155
Gateway: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Beide PC's kunnen elkaar zien en ik kan ze in DOS pingen. Alleen het delen van internet wil nog niet echt werken.. Voorheen was het een 98-only netwerk, waarmee internet gedeeld werd met Sygate.. Dat werkte toen redelijk naar behoren, maar toch niet helemaal goed genoeg en onder XP doet Sygate helemaal raar...

Ik heb ook geprobeerd om doormiddel van bij eigenschappen Internet-delen aan te zetten op de XP machine, maar dan zegt ie dat het niet kan omdat er al een internet verbinding is...

Ik heb de FAQ gelezen hierover en gezocht in de search en veel dezelfde vraag gevonden, echter dat heeft me nog niet helemaal kunnen helpen.. Er werd veel gesproken over de ICS functie van Windows XP dat goed en makkelijk zou werken, maar die kan ik nergens vinden??? Ik zou 'm moeten installeren, maar tussen de windows onderdelen staat het niet...

Iemand die me het laatste duwtje in de rug kan geven? :)

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
uhm volgens mij moet je gateway niet 192.168.0.1 zijn als geen van de computers in je lan die verbinding maakt dat ip heeft.
pc1 moet dus zijn: (deze maakt verbinding met internet)
IP: 192.168.0.1
Gateway: 192.168.0.1 (hoeft niet, is hij zelf nl)
DNS: 192.168.0.1 (neem dns van je provider of niks invullen)
pc 2
óf je zet gewoon alles op dhcp óf:
IP: 192.168.0.2
Gateway: 192.168.0.1 (= dus de server)
DNS: 192.168.0.1 (= dus de server)

En in xp hoef je alleen in 'mijn netwerklocaties'-->netwerkvebindingen weergeven-->eigenschappen van wanadoo (breedbandverbinding)-->tabblad geavanceerd-->aanvinken andere netwerkgebruikers mogen via deze computer verbinding maken. Zo zou het moeten werken :)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• .GoO
Dat laatste had ik al geprobeerd maar werkte niet.. Nu met die gateway op 192.168.0.1 en het IP van de server wel.. Denk dat dat dus het probleem was... Maar het werkt nu, thanks! :)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-07 15:26
DHCP is er ook voor jou .....

- inderdaad Wanadoo --> aanvinken "delen"
- andere kaart alles automagisch zetten

al dat geklooi met getallen is altijd lastig; een foutje is snel gemaakt

en dan moet het werken

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 07-03-2003 12:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het klinkt een beetje saai maar als je de connection wizzard gebruikt kan het bijna niet mis gaan. Daarin geef je stap voor stap aan hoe jouw netwerk in elkaar zit.
Overweeg trouwens het aanschaffen van een router met NAT (cable/dsl hub) dan hoeft de server niet aan te staan om de 2 computer internet te geven

• .GoO
havana schreef op 07 maart 2003 @ 12:18:
DHCP is er ook voor jou .....

- inderdaad Wanadoo --> aanvinken "delen"
- andere kaart alles automagisch zetten

al dat geklooi met getallen is altijd lastig; een foutje is snel gemaakt

en dan moet het werken
Ik ken liever zelf de IP-adressen toe..

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dan wijs je die toe nadat je de boel met dhcp aan het werk hebt gekregen?

• .GoO
Maiar schreef op 07 March 2003 @ 13:04:
Dan wijs je die toe nadat je de boel met dhcp aan het werk hebt gekregen?
Kan ook, maar het werkt nu goed dus ik laat het lekker zo ;)

Verwijderd

hallo ik heb hetzelfde probleem met twee computer de server xp home en de tweede pc op xp profesional zou iemand nu alle goede instellingen nog eens willen laten zien !!

die wizard netwerk vebinding + internet delen werkt voor geen meter daarna moet je nog een extra protocol installeren voordat je die share mappen te zien krijgt ?
maar ja dat werkt mappen delen nu alleen het internet nog 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 09:48 ]

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 18:19
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 09:45:
hallo ik heb hetzelfde probleem met twee computer de server xp home en de tweede pc op xp profesional zou iemand nu alle goede instellingen nog eens willen laten zien !!

die wizard netwerk vebinding + internet delen werkt voor geen meter daarna moet je nog een extra protocol installeren voordat je die share mappen te zien krijgt ?
maar ja dat werkt mappen delen nu alleen het internet nog 8)7
tadaa: Hoe deel ik Internet ?

en je hoeft geen protocol te installeren, je moet alleen maar bestands- en printerdeling activeren en je moet natuurlijk wel dezelfde loginshebben voor de xp-pro bak.

Verwijderd

ik moet geen programmatjes want het moet in windows ook kunnen en dat staat er dus niet in uitgelegd twee computers met win xp

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-07 18:19
in windows XP heb je toch internet connection sharing, daarmee kun je heel erg makkelijk de internetverbinding delen.

heb je deze link al eens geprobeerd: [search=internet delen]

en hier heb je veel info over Microsoft Internet Connection Sharing: ICS

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31

Predator

Suffers from split brain

watjo, doe ff de moeite om zelf te kijken:
message 8
en ook om te zoeken :z

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1