[HOWTO] SATA RAID met IDE installeren op A7N8X

Pagina: 1
Acties:
  • 2.817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:33
Gebruiksaanwijzing installatie WIN2K via SATA op A7N8X met 2xIDE:

Ik heb zelf wat moeite gehad met het installeren van 2 IDE schijven onder SATA RAID op een Asus A7N8X deLuxe moederbord met WIN2K op NFTS.

Voor die tweakers die de search gebruiken maar die net zoals ik niet konden vinden wat ze zochten dit: (soort samenvatting)

Ik heb het zo gedaan en het werkte perfect:
1. Sluit 2 IDE schijven aan op de SATA controllers van het moederbord + 1 normale schijf op 1e IDE kanaal (CS). (FAT32 of NTFS, zie note Ghost)
-Vergeet niet de dubbele voeding aan te sluiten!
-Vergeet niet beide schijven op master te zetten!
-Conditie van de schijven c.q. partinoeering onbelangrijk!
2. Zet de SATA jumper uit!
3. Installeer OS (ik heb Win2k op NFTS) op een extra aangesloten Cable Select IDE schijf. (was bij mij NFTS)
4. Als alles perfect draait, inclusief drivers etc, activeer SATA met de jumper op het moederbord.
5. Restart
6. Installleer SATA driver van Asus cd, afsluiten.
7. Create RAID array met F4 of ctrl+S, restart.
edit:
7a. Gebruik Silicon Image tool om UDMA van RAID schijven van 6 naar 5 te zetten. Zie hieronderaan.

8. Ghost extra IDE naar SATA IDE, afsluiten.
9. Disconnect extra IDE schijf
10. Restart en vindt alles ready en werkend perfecto mundo.
Daarna heb ik een ghost gemaakt van mijn SATA OS op een extra FAT32 schijf.
En pas daarna heb ik de extra NFTS installatie schijf leeggemaakt en als extra CS schijf aangesloten.

NOTE:
Onthoudt 1 ding indien gebruikt wordt gemaakt van Symantec GHOST:
Ghost kan GEEN image schrijven naar een NFTS schijf toe...
Dus als de extra IDE als NFTS gepartioneerd was, heb je een extra FAT32 schijf nodig om een kopie van je SATAgedoe te maken. Of je moet die schijf herpartioneren als FAT32 voor GHOST.
Partition Magic schijnt dit wel te kunnen, schrijven naar NFTS.
Je kunt natuurlijk ook alles op FAT32 houden, misschien wel net zo slim...
Maar ja, dat bedacht ik pas achteraf.

AUB, in des geest des tweakers: geen offtopic comments e.d.
Nuttige tips e.d. zijn wel welkom, net als andere ervaringen.

System info:
SATA RAID IDE: 2*Quantum 3GB ATA33 schijven
IDEpri: Quantum 120GB ATA133
AMD2000 op Asus A7N8X Met Dual Channel 2*512MB PC2700 (Bank 1&3!!)
Asus 9280S AGP8
IDEsec: LiteOn DVDreader

Extra Note: thnx voor alle tweakers tips die me veel tijd bespaart hebben, afgezien van het doorspitten van alle door de search gevonden topics.
Dat zijn er intussen steeds meer, maar steeds minder waar je echt wat aan hebt..

Tweakers rule...

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerboot op 05-04-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 12:23

Deem

Ontcijfer mij!

You rules! knap dat je het voor elkaar hebt gekregen!

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Maar je kunt dus niet direct SATA raid gebruiken, je moet eerst Windows op IDE schijf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:31
Kan je niet gewoon drivers laden voor de raid controller tijdens de XP setup en daarna direct installeren op de RAID array?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
@wieikke: ik kreeg het niet voor elkaar om met SATA raid de raidschijf als master te krijgen. WIN2k wilde altijd op mijn extra harde schijf installeren, of ie nou master was of slave. Door het op deze manier te doen omzeilde ik dit probleempje.

@dominator: Geen XP ervaring, ik heb het gedaan met WIN2K. Het schijnt dat XP wat beter overweg kan met SATA Raid, moet je gewoon even proberen. Als je de resultaten hier ff bij post, heeft een ander er ook nog wat aan.

Nu zoek ik alleen nog even een progje wat mijn NTFS ghost kan omzetten naar FAT32 bestandsindeling. Want ik had mijn HD nu toch liever FAT32 gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:31
IJzerboot schreef op 15 March 2003 @ 20:13:
@dominator: Geen XP ervaring, ik heb het gedaan met WIN2K. Het schijnt dat XP wat beter overweg kan met SATA Raid, moet je gewoon even proberen. Als je de resultaten hier ff bij post, heeft een ander er ook nog wat aan.
Zodra ik EINDELIJK sata schijven kan bemachtigen zal ik hier berichten. Van de week kwamen ze binnen van seagate, maar aangezien dat niet echt m'n merk is wacht ik nog even op maxtor/hitachi. Kan nooit meer lang duren nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73936

AMD2000 op Asus A7N8X Met Dual Channel 2*512MB PC2700 (Bank 1&3!!)

Bank 1 en 3? Niet de twee blauwen? Dat zijn 2 en 3. Ik heb geen verschil ondervonden met het verplaatsen van de mem. Ook ik heb een A7N8X deluxe. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30440

ik ben blij dat jij<ijzerboot >mij helpt met instaleren.kom er volgenss mij niet echt uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
@speedy: in de FaQ staat heel erg duidelijk bank 1&3 of 2&3.. of asus.com

Goed, Hobgoblin heeft zelfde MB etc, zelfde trucje bij hem geprobeerd. Alleen hebben we hier direct zijn 2x 80GB 8Mb Maxtor ATA133 aangesloten, ikzelf draai dus nog met 2 x 3GB ATA33.
Standaard installeren met de F6 optie en de driver van SATA RAID controller werkt niet. Geprobeerd met verschillende SATA RAID drivers.

Een ghost van mij gepakt en dat erop gezet. Krijg nu een foutmelding:
Partitions 1 is larger than 7.875Gb amd will not be bootable. This is a Windows NT limitation. See Microsoft Knowledge BAse Q114841.

In de MS Knowledge Base wordt hier inderdaad over gesproken, alleen maar over NT en ze hebben geen oplossing. Asus ook niet.
Bios instellingen zijn op beide pc's gelijk, dus dat kan het probleem niet zijn..

Heb andere Ghost geleend: 7.5 Corporate edition. Disk to disk. Geen foutmelding, toch de doelpartitie maar op 7,5Gb gezet. Ghost loopt perfect, maar optarten vanaf de SATA RAID schijven: Ho maar. Blijft hangen als de blauwe balk bijna (99%) vol is.

Misschien dat iemand die ok A7N8X heeft met SATA RAID en WIN2K tips heeft?

[ Voor 26% gewijzigd door IJzerboot op 30-03-2003 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
OPLOSSING: gevonden door Nhimf

Door nhimf - Saturday 05 April 2003 18:27

EUREKA!!!!!!!!!!!!!!
Na lange quests, zoektochen en gepieker heb ik het gevonden.

De oplossing is erg simpel:
Met de Sata-raid tool kan je het oplossen.
Start de tool, klik op de eerste hd van de set. Dan rechts op het 2de tabblad (smart/configuration) en dan transfermode op udma 5 (ipv 6)
Dan kijken of de andere schijven ook op 5 staan, zo niet pas je het aan.

En hoppa je kan weer formatteren. (niet getest met een nieuwe install nog, ga ik zo doen)
Heb je de tool niet, dan kan je die van www.siliconimage.com downen

Die drivers maken geen ruk uit btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
Kan iemand die siliconimage udma tool ff online zetten?? ik kan hem echt nergens vinden...

:'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
website doet het even niet, ik laat het je wel even viavia emailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik heb het zo gedaan:

-WindowsXP installeren op ide1 (dus op een extra schijf)
-sata drivers en sata util installeren
-2 ide schijven met sata dongles instellen in de raid bios (dit kan ook als eerste worden gedaan)
-in sata tool udma6 -> udma5
-ff opnieuw starten
-ghost opstarten
-image maken naar cd (ghost kan direct naar cd schrijven)
-hij past op 1 CD van 700mb :) (echt ALLEEN windowsXP sp1 met sata zooi)
-ff om die image te testen, van cd naar sata set ghosten
-voordat windows vanaf sata opstart, extra ide schijf ff loskoppelen
-hij kan namelijk problemen geven met driveletters, ide1 is namelijk HD0 en stripeset is
HD1
-hij doet het :)

(die ghostimage naar cd kan je dus ook weglaten, dan doe je gewoon in ghost van disk to disk, maar als je net als ik af en toe gewoon een schone installatie wilt, kan je beter direct naar cd doen)

ohw ja in ghost moet je wel bij clone options kiezen voor [image boot] als ik 1 van de andere kiest, krijg je het bekende windowsXP ghost probleem (blijven vasthangen tijdens het inlogscherm)

en ook nog, euh ik heb die sata dus 0x uitge-jumpered, het is dus niet noodzakelijk denk ik, gaf geen problemen bij mij dus :)
dominator schreef op 15 March 2003 @ 19:03:
Kan je niet gewoon drivers laden voor de raid controller tijdens de XP setup en daarna direct installeren op de RAID array?
met mijn asus dongles en maxtor plus 9's kan het niet.
Maar ik heb verhalen gelezen dat dat wel lukte met maxtor plus9's en abit dongles.

maarja dat kan ik niet zelf bevestigen

[ Voor 22% gewijzigd door randje op 12-09-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

shit, kon beter edit gebruiken, maar ja om deze post toch nog nuttig te maken:
sata util:
http://members.rott.chell...86_win_sataraid-10019.zip

alstu

[ Voor 93% gewijzigd door randje op 12-09-2003 22:06 ]

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:17
bedankt voor je link!
alles draait nu als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaGroninger
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
nieuwe pc net binnen vandaag A7N8X Deluxe met één 160gb SATA harde schijf van Maxtor.

Wil dus XP gaan installeren maar hij ziet de schijf niet bij installatie, :X als ik op F6 druk heeft die dus drivers nodig van een floppy die ik niet heb....... welke heb ik nou nodig??

hij wordt overigens wel herkend door de SATA/RAID tool die voorbijkomt bij het opstarten.

[edit 22:33 uur]

EUREKA, niks installeren met andere harde schijf hier de oplossing
http://www.thetechguide.c...df07&showtopic=9154&st=20

[ Voor 21% gewijzigd door DaGroninger op 24-12-2003 22:34 . Reden: oplossing gevonden ]

Pagina: 1