Ik heb wel eens gelezen dat als je 3 geheugenbanken vol doet met geheugen dat je dan systeemonstabiliteit kan krijgen. Heb ik hier gelijk in? Ik wil namelijk nog 256 mb ddr pc2700 bijbestellen en dan later nog een keer 256 mb ddr pc2700 erbij doen. Dan zit er 768 mb in. Is het nou wel verstandig om dat 3e geheugenbankje te vullen?
Verwijderd
dat mag niet onstabiel zijn.
Maar als je echt bang ben, gebruik dan geheugen met 1 bank (enkelzijdig), dan heb je maar max. 5 banken in gebruik.
Maar als je echt bang ben, gebruik dan geheugen met 1 bank (enkelzijdig), dan heb je maar max. 5 banken in gebruik.
vaak is idd het 3de slot alleen voor een enkelzijdige dimm beschikbaar. Over de instabiliteit ik denk dat dat per moederbord verschilt.
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 16:12:
Mijn mobo is dus een soltek sl75drv5 een kt333 bordje, erg stabiel
Officieel ondersteunt de KT333 maar 2 unregistered DIMMs op 166MHz (PC2700), met 3 DIMMs is max 133MHz (PC2100) ondersteund.
Dat wil niet zeggen dat 3 PC2700 zeker niet stabiel wil werken, maar garantie heb je dus niet.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Ik heb wel eens gelezen dat Win98SE onstabiel gaat worden als men meer dan 512 mb RAM gaat gebruiken, en bij XP meer dan 1 gb Ram, maar bij XP zou daar een update voor zijn... Kheb er zelf echter nooit iets van gemerkt...
Lees na in de handleiding van je mobo hoe het zit met single en dualsided dimms, dat wil per mobo nog wel eens verschillen.
Asus a7v266 en a7v333 borden worden inderdaad zeer instabiel met 3 dimmen. Maar goed die heb je niet.
Persoonlijk zou ik iets doorsparen tot ik er 1 van 512 in kon bijplaatsen.
Asus a7v266 en a7v333 borden worden inderdaad zeer instabiel met 3 dimmen. Maar goed die heb je niet.
Persoonlijk zou ik iets doorsparen tot ik er 1 van 512 in kon bijplaatsen.
Do as I say, don't do as I do.
Dat het onstabiel loopt heb ik nog nergens gelezen.
Wel is het langzamer.
Wel is het langzamer.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Bij mijn mainboard is het zelfs zo dat slot 3 inderdaad alleen voor een enkelzijdige DIMM is, maar *alleen* als er in bank 2 ook een enkelzijdige zit (en geen dubbelzijdige)smokey schreef op 23 February 2003 @ 16:10:
vaak is idd het 3de slot alleen voor een enkelzijdige dimm beschikbaar. Over de instabiliteit ik denk dat dat per moederbord verschilt.
De i845PE chipset kan namelijk maar max 4 banken aan.
Even in het boekje van het mainboard kijken dus
[ Voor 6% gewijzigd door _nethack op 23-02-2003 20:52 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Volgens mij was het zo dat Win98 niet meer dan 512 MB geheugen kon gebruiken, maar onstabiel worden heb ik nog nooit gehoord..Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 20:29:
Ik heb wel eens gelezen dat Win98SE onstabiel gaat worden als men meer dan 512 mb RAM gaat gebruiken, en bij XP meer dan 1 gb Ram, maar bij XP zou daar een update voor zijn... Kheb er zelf echter nooit iets van gemerkt...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Voor XP is de maximale geheugen limiet 1GB. Let wel: dit is dus de aanspreekbare limiet per proces. Je kunt er heus wel meer in proppen, maar 1 proces mag maar 1GB geheugen aanspreken. De echte limiet is 4GB (meer kan 32-bit niet aan). De server editions van w2k hebben trucjes waarmee je toch meer kunt aanspreken. Gebruik je de 64-bit XP dan mag je maar 16TB gebruiken.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 15:50
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maar 16TB zegt die danFlamerX schreef op 23 February 2003 @ 21:31:
Voor XP is de maximale geheugen limiet 1GB. Let wel: dit is dus de aanspreekbare limiet per proces. Je kunt er heus wel meer in proppen, maar 1 proces mag maar 1GB geheugen aanspreken. De echte limiet is 4GB (meer kan 32-bit niet aan). De server editions van w2k hebben trucjes waarmee je toch meer kunt aanspreken. Gebruik je de 64-bit XP dan mag je maar 16TB gebruiken.
Maar zekerheid heb je niet, zoals gezegt en het is nog langzamer ook, druk er gewoon 1 van 512in ofzo en verkoop de ander weer.
Daar geloof ik vrij weinig van.FlamerX schreef op 23 February 2003 @ 21:31:
Gebruik je de 64-bit XP dan mag je maar 16TB gebruiken.
Want de nieuwste windowsserver (win2k3 datacenter) kan 'maar' 512 GB aan.
Ik denk dat je je vergist in de max HD capaciteit.
Gezocht!
Router
Is die dan wel 64-bit? Zo niet, dan gebruiken ze een grote truc (immers 2^32 is maar 4 miljard). En dat heeft dus niets te maken met hd space (je kunt toch grotere schijven gebruiken dan 4 GB nu?).The Dolf schreef op 23 February 2003 @ 23:53:
[...]
Daar geloof ik vrij weinig van.
Want de nieuwste windowsserver (win2k3 datacenter) kan 'maar' 512 GB aan.
Ik denk dat je je vergist in de max HD capaciteit.
512GB
Voorzover ik weet is het als volgt:
Windows 2000 Professional / Windows XP Home Edition / Windows XP Professional - 2GB
Windows 2000 Server / Windows.NET Server - 4GB
Windows 2000 Advanced Server - 8GB
Windows XP Professional 64bit - 16GB
Windows 2000 Datacenter Server / Windows.NET Enterprise Server - 32GB
Windows 2000 Advanced Server 64bit / Windows.NET Datacenter Server - 64GB
Windows.NET Datacenter Server 64bit - 128GB 512GB
De 64bit versies ondersteunen overigens in theorie maximaal 16TB geheugen. In de praktijk heeft Microsoft er de mes in gezet ivm marketing
Edit: zojuist ff in MS.com gekeken en ja, je hebt gelijk
Windows 2000 Professional / Windows XP Home Edition / Windows XP Professional - 2GB
Windows 2000 Server / Windows.NET Server - 4GB
Windows 2000 Advanced Server - 8GB
Windows XP Professional 64bit - 16GB
Windows 2000 Datacenter Server / Windows.NET Enterprise Server - 32GB
Windows 2000 Advanced Server 64bit / Windows.NET Datacenter Server - 64GB
Windows.NET Datacenter Server 64bit - 128GB 512GB
De 64bit versies ondersteunen overigens in theorie maximaal 16TB geheugen. In de praktijk heeft Microsoft er de mes in gezet ivm marketing
Edit: zojuist ff in MS.com gekeken en ja, je hebt gelijk
[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 24-02-2003 00:12 ]
BalusC: volgens deze pagina heeft hij toch gelijk. Alleen de 64-bit Datacenter editie ondersteunt 512GB RAM. De 32-bit en de 64-bit Enterprise maar 64GB.
Ik had het idd ook over theorie. Dat MS snijdt in RAM gebruik is allang bekend. Kijk maar naar Win98: kan maar 512MB gebruiken
Ik had het idd ook over theorie. Dat MS snijdt in RAM gebruik is allang bekend. Kijk maar naar Win98: kan maar 512MB gebruiken
Ja, daar had ik ook gekeken vlak voordat je postte 
Is dus alweer gecorrigeerd.
Dit bewijst maar weer dat voor elke gedachte die een persoon heeft, minstens 1 ander persoon op de wereld dezelfde gedachte heeftBalusC schreef op 24 February 2003 @ 00:17:
Ja, daar had ik ook gekeken vlak voordat je postte
en minimaal 10 een andere gedachteFlamerX schreef op 24 februari 2003 @ 00:24:
[...]
Dit bewijst maar weer dat voor elke gedachte die een persoon heeft, minstens 1 ander persoon op de wereld dezelfde gedachte heeft
Gezocht!
Router
Verwijderd
De vraag zou eerst moeten zijn waarom wil je 768MB verdeel over 3 slots in je PC hebben?
Waarschijnlijk denk je dat het sneller is. Het is inderdaad zo dat je in bepaalde gevallen de swap-file (of page-file) in Windows dan uit kunt schakelen en daarmee wat snelheid wint. Datzelfde heb je ook met veel geheugen op maar 1 of 2 geheugenmodules.
Bij de meeste systemen zorgt het gebruik van meer modules voor een vertraging van het systeem. Dit als je het systeem vergelijkt met eenzelfde systeem met evenveel geheugen op maar 1 module. Een aantal systemen zijn verplicht om meerdere modules te gebruiken (bijvoorbeeld Pentium 4 systemen met RIMM) en andere systemen hebben voordeel aan twee modules omdat ze een 128-bit geheugenbus hebben ipv een 64-bit (bijvoorbeeld een nForce2 board) en daarmee een dubbele bandbreedte krijgen.
Het is bijna altijd zo dat het gebruik van meerdere modules een minder snel systeem oplevert. Doordat de processor meerdere modules tegelijk aan moet spreken is de kans op fouten groter. Om het maken van fouten tegen te gaan wordt de latency omhoog gebracht (het systeem wordt meer tijd gegunt om de benodigde data aan te leveren).
Het systeem wordt er niet instabiel van. Anders zouden de fabrikanten het 3e slot niet hebben aangebracht. Wel is het zo dat afhankelijk van de chipset soms het 3e slot niet gebruikt kan worden of alleen met single-sided DDR geheugen werkt.
Waarschijnlijk denk je dat het sneller is. Het is inderdaad zo dat je in bepaalde gevallen de swap-file (of page-file) in Windows dan uit kunt schakelen en daarmee wat snelheid wint. Datzelfde heb je ook met veel geheugen op maar 1 of 2 geheugenmodules.
Bij de meeste systemen zorgt het gebruik van meer modules voor een vertraging van het systeem. Dit als je het systeem vergelijkt met eenzelfde systeem met evenveel geheugen op maar 1 module. Een aantal systemen zijn verplicht om meerdere modules te gebruiken (bijvoorbeeld Pentium 4 systemen met RIMM) en andere systemen hebben voordeel aan twee modules omdat ze een 128-bit geheugenbus hebben ipv een 64-bit (bijvoorbeeld een nForce2 board) en daarmee een dubbele bandbreedte krijgen.
Het is bijna altijd zo dat het gebruik van meerdere modules een minder snel systeem oplevert. Doordat de processor meerdere modules tegelijk aan moet spreken is de kans op fouten groter. Om het maken van fouten tegen te gaan wordt de latency omhoog gebracht (het systeem wordt meer tijd gegunt om de benodigde data aan te leveren).
Het systeem wordt er niet instabiel van. Anders zouden de fabrikanten het 3e slot niet hebben aangebracht. Wel is het zo dat afhankelijk van de chipset soms het 3e slot niet gebruikt kan worden of alleen met single-sided DDR geheugen werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2003 00:39 ]
op de website van soltek staat dat die mainboard 6 banken heeft verdeeld over 3 dimm sloten.. dus is het best wel aannemelijk dat de laatste slot ook double-sided DDR geheugen pakt. tja 6 / 2 = toch 3?
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
In principe wel, maar sommige fabrikanten eisen dan dat je registered RAM gaat gebruiken ofzo.nIghtorius schreef op 24 February 2003 @ 00:51:
op de website van soltek staat dat die mainboard 6 banken heeft verdeeld over 3 dimm sloten.. dus is het best wel aannemelijk dat de laatste slot ook double-sided DDR geheugen pakt. tja 6 / 2 = toch 3?
Ik heb 98 om minder onstabiel zien worden. Bijvoorbeeld gewoon omdat ie z'n dag niet hadVerwijderd schreef op 23 February 2003 @ 20:29:
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
euhm bij mijn chipset (KT266A) mag ik 3 dubbelsides modules gebruiken en het 4de slot mag alleen single sided zijn. Dat stond duidelijk in mijn manual, misschien dat het bij jouw ook erin staat
FlamerX schreef op 23 February 2003 @ 21:31:
Voor XP is de maximale geheugen limiet 1GB. Let wel: dit is dus de aanspreekbare limiet per proces. Je kunt er heus wel meer in proppen, maar 1 proces mag maar 1GB geheugen aanspreken.....
Voor XP Pro is het 4GB fysiek en per proces heb je max 2GB virtuele adresruimte (of 3GB per proces als je de /3GB optie in de boot.ini zet)
Voor de topicstarter, Soltek geeft aan dat 6 banken unbuffered PC2700/2100/1600 geheugen ondersteund worden (dus drie maal double-sided) dus moet het werken
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Oops! Typo, bedoelde idd ook 2GB.Abbadon schreef op 24 February 2003 @ 11:53:
[...]
Voor XP Pro is het 4GB fysiek en per proces heb je max 2GB virtuele adresruimte (of 3GB per proces als je de /3GB optie in de boot.ini zet)
Als het goed is, 6 banken unregistred of 8 banken registredAbbadon schreef op 24 February 2003 @ 11:53:
Wat de KT333 officieel ondersteund qua hoeveelheid banken @ PC2700 snelheid weet ik niet omdat VIA de specs nooit vrij geeft (vandaar o.a. dat ik VIA rommel vind maar da's een ander verhaal).
Verwijderd
Volgens mij is het zo dat het niet uitmaakt of je dubbel of single sided gaat zitten werken,
alswel je hoeveelheid geheugen dat de drempel word.
Geheugen groter dan 1GB kun je het beste samenstellen uit gebufferd geheugen om instabiliteit te vergroten/waarborgen. Dit geld zeker voor mobo's met een via kt333/kt400 chipset!
Voor zover ik weet is het zelfs zo dat je met een viakt333/400 maar twee geheugenbanken kunt gebruiken met pc2700!
alswel je hoeveelheid geheugen dat de drempel word.
Geheugen groter dan 1GB kun je het beste samenstellen uit gebufferd geheugen om instabiliteit te vergroten/waarborgen. Dit geld zeker voor mobo's met een via kt333/kt400 chipset!
Voor zover ik weet is het zelfs zo dat je met een viakt333/400 maar twee geheugenbanken kunt gebruiken met pc2700!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2003 12:06 . Reden: typo's ]
Volgens mij geldt dat alleen voor de KT400 icm PC3200..Verwijderd schreef op 24 februari 2003 @ 12:04:
Maar ik kan me vergissen
Bij een aantal chipsets waren er stabiliteitsproblemen als je meer dan 2 sloten gebruikte vb.: nieuws: Heise.de over KT133 problemen
De i820 chipset had ook zo'n probleempje dacht ik, maar ik heb geen weet van dergelijke problemen bij recente chipsets.
De i820 chipset had ook zo'n probleempje dacht ik, maar ik heb geen weet van dergelijke problemen bij recente chipsets.
[ Voor 3% gewijzigd door Dawai op 24-02-2003 12:19 ]
Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.
In mijn boekje (ik heb een EPoX 8K3A+ met KT333, met 3-sloten/6-banken) staat:
Nou nog het probleem: hoe kom je goedkoop aan 1GB modules, zonder dat het ECC is. Volgens mij zijn er geen unbuffered 1GB modules (of zijn die er gewoon nog niet?).
Ik heb nu 2x256 PC2100 en zit nog te twijfelen wat te doen: 1x256 erbij, 1x512 erbij of vervangen door 2x512 PC2700 of hoger (en dan meteen FSB op 166 natuurlijk). Ik denk dat ik nog even wacht, maar dat is niet echt belangrijk voor jullie
.
Er staat ook in (een tabelletje) dat er in totaal 3GB aan geheugen in kan, waar die 1GB-dimmen dus 512MB techniek gebruiken. Volgens mij betekent dit dat er double-sided DIMMs gebruikt worden.This board supports (3) 1600/2100/2700 184-pin DIMMs (...). The DIMMs is for DDR SDRAM (...) only.
(...)
* DDR SDRAM supports 64, 128, 256, 512MB and 1GB DIMM modules.
* 1 GB Module using 512MB technology.
* DO NOT MIX the unbuffered and registered DDR SDRAM on DIMM1, DIMM2 and DIMM3 socket.
* This mainboard doesn't support ECC memory module
Nou nog het probleem: hoe kom je goedkoop aan 1GB modules, zonder dat het ECC is. Volgens mij zijn er geen unbuffered 1GB modules (of zijn die er gewoon nog niet?).
Ik heb nu 2x256 PC2100 en zit nog te twijfelen wat te doen: 1x256 erbij, 1x512 erbij of vervangen door 2x512 PC2700 of hoger (en dan meteen FSB op 166 natuurlijk). Ik denk dat ik nog even wacht, maar dat is niet echt belangrijk voor jullie
Unbuffered 1GB DIMM's zijn idd voorzien van 512Mbit chips en mede daarom nogal prijzig. Desalniettemin kun je ze wel krijgen (alleen in PC2100 variant, geloof dat ze er nog niet zijn in PC2700)
Vanafprijzen zijn naar ik meen € 500,-
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Hmm, weet je dat zeker? Want dan ben ik dus vandaag voor niets mijn geheugen gaan omruilen in de winkel.Bart-01 schreef op 23 februari 2003 @ 20:34:
Asus a7v266 en a7v333 borden worden inderdaad zeer instabiel met 3 dimmen.
Ja, nogal, programma's die zomaar crashen, bestanden die ineens corrupted zijn, en zelden een spontane reboot. En dat alles ongeveer sinds de tijd dat ik er een extra 512 mb dimm in had gezet.BalusC schreef op 26 February 2003 @ 06:33:
Waarom? Verneem jij instabiliteit?
Ik draai nu zonder de 128 mb, en ik zal mijn computer zo wel even een tijdje aan het benchmarken zetten met memtest.
memtest != benchmarkprogramma
Anyway, neem Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen ook alvast mee tijdens jouw getroubleshoot
Anyway, neem Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen ook alvast mee tijdens jouw getroubleshoot
Okee, geen benchmark dus, maar ik bedoelde hem dus even een aardige tijd te laten testen op fouten in het geheugen zodat ik dat tenminste kan uitsluiten.BalusC schreef op 26 February 2003 @ 12:32:
memtest != benchmarkprogramma
In die FAQ staat iets over de voltage's, hoe zit het als je +5V lijn af en toe onder de 4,8V zakt? Welke dingen op je moederbord worden daar door gevoed? Het geheugen loopt toch op 3,3V?
Ook gaf mijn asus probe aan dat het +12V gemiddeld rond de 13,1V ligt, dat vind ik ook wel wat hoog. Kan ik die voltage's op de een of andere manier nog wat bijstellen?
De 5V is zogezegd de aorta van de mobo. Hieruit worden bijna alle basisvoedingen gehaald voor CPU, chipset, AGP, PCI, etc..etc.. Indien de 5V te laag is, dan heb je een grote kans op instabiliteit. Dat hoeft dus niet per-se aan het geheugen te liggen.TojnK schreef op 26 February 2003 @ 13:04:
In die FAQ staat iets over de voltage's, hoe zit het als je +5V lijn af en toe onder de 4,8V zakt? Welke dingen op je moederbord worden daar door gevoed? Het geheugen loopt toch op 3,3V?
Hoeft an sich niet ernstig te zijn, maar het is idd iets aan de hoge kant. Eenvoudige oplossingen zijn er helaas niet; een nieuwe en goede voeding is vaak de enig juiste oplossing. Anders wordt het klooien met weerstandjes en potmetersOok gaf mijn asus probe aan dat het +12V gemiddeld rond de 13,1V ligt, dat vind ik ook wel wat hoog. Kan ik die voltage's op de een of andere manier nog wat bijstellen?
Pagina: 1