Zoals gewoonlijk is het weer onmogelijk om iets in de search te vinden wat met mijn vraag te maken heeft. Namelijk: kan een UTP-kabel (tussen twee huizen) gewoon buiten gelegd worden? Ik zat te denken om een metertje of 60 CAT-5(E) te leggen tussen het huis van m'n broer en m'n ouders zodat de kabelinternetverbinding gedeeld kan worden. Er is al een coax-(satelliet)kabel gelegd van het huis van m'n ouders naar het pand onder het huis van m'n broer, dus 't UTP-kabeltje zou hier gewoon bij kunnen. De coax-kabel ligt niet op de grond, maar is langs de muren ('t zijn houten huizen) bevestigd en steekt een paadje over (zal wel een staaltkabeltje gespannen zijn, waar de coax aan vast zit).
Het bevestigen van die kabel zal niet echt een probleem zijn, maar wat ik graag wil weten is of bv. de volgende kabel (van That'sIT in Den Haag) hier geschikt voor is:
AWM 100M soepele CAT-5E UTP-kabel op rol € 29,00
UTP Cat 5+ 100m patch kabel PVC
100m op rol
4 x 2 AWG 26/7 soepel

Aan 't plaatje is niet bijster veel te zien, maar je ziet dat de PVC-mantel niet zo slecht is als bij kabels met zo'n dunne mantel waarbij je de draden kunt zien zitten en voelen. Volgens mij is dit dus een redelijk stevige kabel, dwz hij is niet zo brak als van die UTP-kabels die ik hierboven beschrijf; van die kabels die ook geknikt blijven als je ze buigt.
Ik hoop dat er hier iemand is die ervaring heeft met het buitenshuis leggen van een netwerkkabel en mij kan vertellen of dit met de bovenstaande kabel gewoon kan of niet.
Het bevestigen van die kabel zal niet echt een probleem zijn, maar wat ik graag wil weten is of bv. de volgende kabel (van That'sIT in Den Haag) hier geschikt voor is:
AWM 100M soepele CAT-5E UTP-kabel op rol € 29,00
UTP Cat 5+ 100m patch kabel PVC
100m op rol
4 x 2 AWG 26/7 soepel

Aan 't plaatje is niet bijster veel te zien, maar je ziet dat de PVC-mantel niet zo slecht is als bij kabels met zo'n dunne mantel waarbij je de draden kunt zien zitten en voelen. Volgens mij is dit dus een redelijk stevige kabel, dwz hij is niet zo brak als van die UTP-kabels die ik hierboven beschrijf; van die kabels die ook geknikt blijven als je ze buigt.
Ik hoop dat er hier iemand is die ervaring heeft met het buitenshuis leggen van een netwerkkabel en mij kan vertellen of dit met de bovenstaande kabel gewoon kan of niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2003 15:31 ]