UTP-kabel bestendig tegen weersinvloeden??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zoals gewoonlijk is het weer onmogelijk om iets in de search te vinden wat met mijn vraag te maken heeft. Namelijk: kan een UTP-kabel (tussen twee huizen) gewoon buiten gelegd worden? Ik zat te denken om een metertje of 60 CAT-5(E) te leggen tussen het huis van m'n broer en m'n ouders zodat de kabelinternetverbinding gedeeld kan worden. Er is al een coax-(satelliet)kabel gelegd van het huis van m'n ouders naar het pand onder het huis van m'n broer, dus 't UTP-kabeltje zou hier gewoon bij kunnen. De coax-kabel ligt niet op de grond, maar is langs de muren ('t zijn houten huizen) bevestigd en steekt een paadje over (zal wel een staaltkabeltje gespannen zijn, waar de coax aan vast zit).
Het bevestigen van die kabel zal niet echt een probleem zijn, maar wat ik graag wil weten is of bv. de volgende kabel (van That'sIT in Den Haag) hier geschikt voor is:

AWM 100M soepele CAT-5E UTP-kabel op rol € 29,00

UTP Cat 5+ 100m patch kabel PVC
100m op rol
4 x 2 AWG 26/7 soepel

Afbeeldingslocatie: http://80.61.69.51/webshop/img/producten//kabels/UTP-kabels/100M%20ROL.gif
Aan 't plaatje is niet bijster veel te zien, maar je ziet dat de PVC-mantel niet zo slecht is als bij kabels met zo'n dunne mantel waarbij je de draden kunt zien zitten en voelen. Volgens mij is dit dus een redelijk stevige kabel, dwz hij is niet zo brak als van die UTP-kabels die ik hierboven beschrijf; van die kabels die ook geknikt blijven als je ze buigt.

Ik hoop dat er hier iemand is die ervaring heeft met het buitenshuis leggen van een netwerkkabel en mij kan vertellen of dit met de bovenstaande kabel gewoon kan of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2003 15:31 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:35

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

IK heb zelf mijn utp kabel van me adsl modem naar boven lopen naar me pc en dat moest vanwege wat zaakjes :D buitenlangs ook. Voorheen chello en toen liep t ook zo. loopt perfect. door weer en wind.
Geen probleem met snelheid of iets dergelijks.

kabel is overigens nog steeds t zelfde soort wat door chello monteurs gebruikt wordt. niet echt dik ook niet dun, vrij flexibel.
laage kwaliteit denk ik. Maar doet t perfect

[ Voor 27% gewijzigd door Hubert op 17-02-2003 15:29 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

ik zou stp kabel gebruiken

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 16:36

erikver

Ik zeg...

Ik denk dat je beter STP kabel kunt gebruiken tegen elektronische invloeden. Dan heb je minder last van storing. De S in STP staat voor Shielded. Dat betekent dat er een mantel om de kabel zit.

Life's not a Krentenbol

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 09:41

Flexx

This side up

Voor buiten kan UTP,STP,FTP maar dan wel door een pvc buis. Zo los in de aarde is niet goed.

Verwijderd

Stp is wel sterker, maar Utp werkt ook goed. Alleen kun je je bij 60m wel eens afvragen of je data dan nog goed overkomt. Zal je even moeten testen.

Heb ervaring met 40m. Werkt perfect.

Beste, maar duurste oplossing. Glasvezel convertors met een glasvezel draadje(zo lang al je maar wilt b.w.v.s.) :)
Flexx schreef op 17 februari 2003 @ 15:31:
Voor buiten kan UTP,STP,FTP maar dan wel door een pvc buis. Zo los in de aarde is niet goed.
Kan natuurlijk ook gewoon door de dakgoot of onder de nok pannen van het dak!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2003 15:36 ]

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
ik zou stp gebruiken en dan afschermen met pvc buis dan kan er weinig mee gebeuren

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:59
ik zou absoluut NIET STP gebruiken, vanwege aardingsverschillen, waardoor STP meer problemen kan geven dan oplossen.
Bovendien zou het in jouw situatie echt geen voordeel opleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 17-02-2003 15:39 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Aham brahmasmi
Hij ligt dus niet in de aarde (tuurlijk niet |:( ), maar is langs de huizen getrokken met kabelklemmetjes. Ik zal eens kijken of 100 m STP-kabel te betalen is.

De netwerkverbinding is trouwens in de 1e plaats voor internetverkeer / sharing bedoeld en multiplayer games en niet filesharing, dus echt veel MB/s hoeven er niet overheen te kunnen. Als het goed is is het een 1500 kbit (UPC) kabelaansluiting die gedeeld gaat worden; hoeveel verkeer multiplayer games zoals CS en MOHAA (en simpelere/oudere spelletjes) opleveren weet ik eigenlijk niet.

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 17 februari 2003 @ 15:38:
Hij ligt dus niet in de aarde (tuurlijk niet |:( ), maar is langs de huizen getrokken met kabelklemmetjes. Ik zal eens kijken of 100 m STP-kabel te betalen is.

De netwerkverbinding is trouwens in de 1e plaats voor internetverkeer / sharing bedoeld en multiplayer games, dus echt veel MB/s hoeven er niet overheen te kunnen. Als het goed is is het een 1500 kbit (UPC) kabelaansluiting die gedeeld gaat worden; hoeveel verkeer multiplayer games zoals CS en MOHAA (en simpelere/oudere spelletjes) opleveren weet ik eigenlijk niet.
Misschien heb je toch een signaal versterker nodig voor dit 100m grapje!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wat zegt je brandverzekering als je huis affikt ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Aham brahmasmi
FatalError schreef op 17 February 2003 @ 15:37:
ik zou absoluut NIET STP gebruiken, vanwege aardingsverschillen, waardoor STP meer problemen kan geven dan oplossen.
Bovendien zou het in jouw situatie echt geen voordeel opleveren.
Daar zit wel wat in, die aardingsverschillen. Het lijkt dat een afgeschermde kabel ook niet noodzakelijk zou moeten zijn, voor zo'n (betrekkelijk) smalbandige verbinding. PVC-buizen e.d. zijn geen optie, aangezien de coax-kabel waar de netwerkkabel mee 'gebundeld' gaat worden dus langs de huizen is gespannen/bevestigd met kabelklemmetjes(3e keer :Z ).
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 15:41:
[...]

Misschien heb je toch een signaal versterker nodig voor dit 100m grapje!
Lezen! Ik doelde op een rol van 100 m. De kabel die gelegd moet worden zal zo'n 60 m lang zijn.

De reden waarom ik deze kabel wil leggen is trouwens dat wireless oplossingen nog steeds niet te betalen zijn (je bent al gauw 5 keer meer kwijt dan voor een kabeltje).

[ Voor 30% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2003 15:48 ]

• Wirf
  • Nu online
Verwijderd schreef op 17 February 2003 @ 15:41:
Misschien heb je toch een signaalversterker nodig voor dit 100m grapje!
Het probleem met UTP/ethernet is niet de sterkte van het signaal, maar de timings.

Als een ethernetkaart te lang op antwoord moet wachten (omdat de kabel te lang is) zal de ethernetkaart het verstuurde pakketje als verloren beschouwen en weggooien.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Aham brahmasmi
Het is dus 60 m, wat gewoon moet kunnen.

• Wirf
  • Nu online
Aham brahmasmi schreef op 17 February 2003 @ 15:49:
Het is dus 60 m, wat gewoon moet kunnen.
Ja precies, 100mbit kan tot 100 meter, 10mbit nog verder.

Maar ik zou gewoon deze kabel die je nu hebt voorlopig gebruiken. UTP is niet zo duur dat het echt uit maakt als het verrot/kapot gaat en kortsluiting kunnen alle netwerkkaarten ook wel tegen (er zijn zat prutsers die kabels verkeerd knijpen (heb ik zelf natuurlijk nog nooit gedaan O-) ))
Het enige wat dan nog overblijft is een blikseminslag en daar helpt STP zover ik weet ook niet tegen.

• Aham brahmasmi
Wirf schreef op 17 February 2003 @ 15:48:
[...]

Het probleem met UTP/ethernet is niet de sterkte van het signaal, maar de timings.
Je hebt natuurlijk gelijk; de informatie over de kabel is digitaal en het signaalverlies zal nooit zo groot zijn dat er niets meer van de blokpulsen over blijft of herkenbaar is. Packetloss zal dus hoofdzakelijk door timingfouten, waar collisions ook onder vallen, optreden. Niet door de verzwakking van het signaal of elektromagnetische invloeden (m'n kabel wordt gewoon gelegd over een paar schuurdakjes en onder dakgoten en niet in de buurt van hoogspanningsmasten ofzo ;) ).

Dit verhaal in tegenstelling tot de coax-kabel die er ligt, waarover een (analoog) tv-beeld verzonden wordt. Hier zit natuurlijk wel een signaalversterker aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2003 16:04 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op zich is die kabel goed genoeg, het is echter niet gemaakt om dag en nacht in het Nederlandse klimaat door te brengen.
Daarom zou ik iig iets van bescherming eromheen doen. (flexibele pvc buis ?)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ben met UTP meer benieuwd naar hoelang de buitenlaag die kabel een beetje beschermd houdt... bij mij thuis liggen er aardig wat meters UTP "los, dus zonder PVC buis eromheen" in de kruipruimte (wel los van de grond) waar het vrij vochtig is... (zeker nu).. iemand die hiermee ervaring heeft?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Spyro_the_Dragon schreef op 17 February 2003 @ 16:12:
Ben met UTP meer benieuwd naar hoelang de buitenlaag die kabel een beetje beschermd houdt... bij mij thuis liggen er aardig wat meters UTP "los, dus zonder PVC buis eromheen" in de kruipruimte (wel los van de grond) waar het vrij vochtig is... (zeker nu).. iemand die hiermee ervaring heeft?
Gaat prima, een klant van ons heeft de boel zelf bekabeld en alle kabels in de kruipruimte aan de balken bevestigd.
Het is daar enorm vochtig en draait al 3 jaar prima.
Alleen als ze echt buiten hangen of in de grond moeten liggen, dan zou ik iets van bescherming eromheen doen.
Zeker bij kabels in de grond anders kunnen ze gaan rotten.

Verwijderd

Ik heb zelf onder de dakgoot langs een meter of 30 utp naar iemand 5 huizen verder hangen. Doet het al meer als een jaar perfect, en is ook gewoon cat5-e zonder repeater oid, gewoon pc naar switch en gaan :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 16:20

LauPro

Prof Mierenneuke®

Maak je over die lengte maar geen zorgen, ik heb ooit is een proef gezien waarbij ze 175 meter kwamen met UTP 100 MBit/sec (wat de snelheid op die afstand was weet ik niet meer).

Maar het leggen van die kabel in een PVC-buis kan geen kwaad. Denk ook bijvoorbeeld aan dieren als vogels e.d. dus dat de kabel toch wel een beetje isolatie nodig heeft als het vriest...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51
Niet te moeilijk denken ;)
Leg een lange tuinslang in je dakgoot en is hij goed beschermt

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

tafmaf schreef op 17 February 2003 @ 16:26:
Niet te moeilijk denken ;)
Leg een lange tuinslang in je dakgoot en is hij goed beschermt
Ghehe, hoe wil jij 60 meter UTP door 60 meter tuinslag krijgen, met een trekveer van 61 meter zeker :+.

• tafmaf
  • Laatst online: 22:51
LauPro schreef op 17 februari 2003 @ 16:27:
[...]
Ghehe, hoe wil jij 60 meter UTP door 60 meter tuinslag krijgen, met een trekveer van 61 meter zeker :+.
Nuh maar zo moeilijk is het niet om een slang van 20 m aan elkaar vast te maken hoor

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

tafmaf schreef op 17 February 2003 @ 16:29:
[...]
Nuh maar zo moeilijk is het niet om een slang van 20 m aan elkaar vast te maken hoor
Het was als grapje bedoeld hor ;). Maar dan nog is het het beste om een wachterdichte verbinding te hebben, dus dan zou je van die 'klikstukken' van Gardena oid kunnen gebruiken, past namelijk precies 1 UTP kabel door, ik heb het wel is gebruikt namelijk.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 15:21

Quarin

Ondertitel... wasda?

Gewoon utp kabel levert gewoon geen problemen op, ik heb daar ooit ook wel mee gewerkt, was zo'n 50 meter denkik, en ik haalde daar gewoon 10MBps mee zonder evrsterker ofzo

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op 17 February 2003 @ 16:16:
[...]
Gaat prima, een klant van ons heeft de boel zelf bekabeld en alle kabels in de kruipruimte aan de balken bevestigd.
Het is daar enorm vochtig en draait al 3 jaar prima.
Alleen als ze echt buiten hangen of in de grond moeten liggen, dan zou ik iets van bescherming eromheen doen.
Zeker bij kabels in de grond anders kunnen ze gaan rotten.
Ik denk dat je dat niet helemaal kunt vergelijken. Enige probleem in een kruipruimte zal vocht zijn maar in de praktijk zal dat wel meevallen, de mantels zijn van PVC en dat kan prima tegen vocht.

De echte boosdoeners buiten zijn zonlicht (daar gaat op den duur het PVC van harden) en temperatuursverschillen. Een temperatuursverschil van 30 graden tussen zomer en winter is niet zo heel vreemd en dat dag in dag uit, jaar in jaar uit.
En vergeet onweer trouwens niet. ;)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MauritsvanBaerle schreef op 17 februari 2003 @ 16:36:
[...]
Ik denk dat je dat niet helemaal kunt vergelijken. Enige probleem in een kruipruimte zal vocht zijn maar in de praktijk zal dat wel meevallen, de mantels zijn van PVC en dat kan prima tegen vocht.

De echte boosdoeners buiten zijn zonlicht (daar gaat op den duur het PVC van harden) en temperatuursverschillen. Een temperatuursverschil van 30 graden tussen zomer en winter is niet zo heel vreemd en dat dag in dag uit, jaar in jaar uit.
Vergeet die beesten op vier poten met een zacht vachtje niet :)

Verwijderd

Mensen, wat een hoop onzin weer in dit topic :z De lengte is zeker geen probleem. Hubs/repeaters hoef je niet te gebruiken.

De kabel zelf kan tegen een hoop, de vraag is alleen of dieren ervan afblijven. Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem in een PVC-buis leggen, dat scheelt al een hoop. Kan dit niet, dan zou ik het gewoon zo doen.
Neem overigens beter stugge Cat5e, met harde kern dus. Deze is al wat steviger, veel minder kans op kabelbreuk. Sowieso zou ik voor iedere klus waar kabel relatief vast op één plek komt te liggen stugge kabel aanraden.

• NuKeFaCe
  • Laatst online: 08-09-2025
Probeer DIT apparaat eens.
14 Mbps over het Elektriciteitsnet :D

Afbeeldingslocatie: http://www.corinex.com/web/doccx.nsf/a7b17e752fd2a7fac1256aed004214e0/20aac950173ac647c1256c63004a6b71/Body/0.3384!OpenElement&FieldElemFormat=gif
Afbeeldingslocatie: http://www.corinex.com/web/doccx.nsf/a7b17e752fd2a7fac1256aed004214e0/20aac950173ac647c1256c63004a6b71/Body/0.6C08!OpenElement&FieldElemFormat=gif

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Er hangt hier al een jaar ongeveer een gewoon UTP Cat 5E kabel over de weg. Blootgesteld aan vorst, regen enzovoort. Nooit problemen mee gehad.

• NuKeFaCe
  • Laatst online: 08-09-2025
Pizzaman schreef op 17 February 2003 @ 16:44:
Er hangt hier al een jaar ongeveer een gewoon UTP Cat 5E kabel over de weg. Blootgesteld aan vorst, regen enzovoort. Nooit problemen mee gehad.
Is leuk als je eens blikseminslag hebt, dan lichten je modem en switch zo mooi op ;)

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

NuKeFaCe schreef op 17 februari 2003 @ 16:45:
[...]

Is leuk als je eens blikseminslag hebt, dan lichten je modem en switch zo mooi op ;)
Ik zou niet weten waarom die bliksem juist in die kabel moet inslaan. Er staan hogere bomen omheen en bovendien hangt ie onder een staalkabel dus die word eerder getroffen door de bliksem.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

MauritsvanBaerle schreef op 17 februari 2003 @ 16:36:
[...]

Je leest het verkeerd, het was een reply (jaa, met quote :p ) op:

"Ben met UTP meer benieuwd naar hoelang de buitenlaag die kabel een beetje beschermd houdt... bij mij thuis liggen er aardig wat meters UTP "los, dus zonder PVC buis eromheen" in de kruipruimte (wel los van de grond) waar het vrij vochtig is... (zeker nu).. iemand die hiermee ervaring heeft?
"

• Aham brahmasmi
Dat 'harden' van het PVC door zonlicht en het barsten door temperatuursverschillen kan op lange termijn natuurlijk een probleem vormen. Als er echt ergens barstjes in de kabel komen en er komt vocht bij, dan is het op een gegeven moment natuurlijk gedaan met de verbinding. Ik vraag me alleen af hoe lang het zal duren voordat zo'n kabel vervangen moet worden. Ik heb hier nog niemand gehoord over kabel met een speciale die wel weerbestendig is, zoals grondkabel (voor gewone stroom). Misschien is een tuinslang door de gootsteen nog wel het beste idee om de kabel te conserveren, maar ik weet niet helemaal zeker of het in mijn geval praktisch is.

En zou er zo snel bliksem in een PVC-kabeltje met 4 dunne koperen aderpaartjes erin?? Volgens mij heb je net zoveel kans als dat je via de telefoon of de waterleiding geëlektrocuteerd wordt als de bliksem in de grond slaat bij je huis... (Discovery verhaaltje)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Er is wel speciaal all-weather utp, kun je gewoon vinden via Google, np.
Het is alleen rete-duur.

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 16:42:
... de vraag is alleen of dieren ervan afblijven.

Neem overigens beter stugge Cat5e, met harde kern dus. Deze is al wat steviger, veel minder kans op kabelbreuk. Sowieso zou ik voor iedere klus waar kabel relatief vast op één plek komt te liggen stugge kabel aanraden.
Dieren kunnen er niet/nauwelijks bij, behalve bij het stukje over het pad; de kabel is voor het grootste gedeelte bevestigd aan de gevels van de huizen waar hij langs loopt.

Wat voor nut heeft een stugge kabel trouwens bij een kabel die altijd op dezelfde plek blijft zitten en waarop geen krachten komen te staan? Alleen bij een klein stukje waar de kabel omhoog geleid zal moeten worden komt misschien op een gedeelte een kleine kracht op te staan...
KillerAce_NL schreef op 17 February 2003 @ 16:52:
Er is wel speciaal all-weather utp, kun je gewoon vinden via Google, np.
Het is alleen rete-duur.
:D Ja dat dacht ik wel. Ik denk dat ik gewoon de kabel op pagina 1 koop (anders misschien een stugge) en kijk hoe lang hij 't uithoudt. Dat zal wel meevallen (hoop ik :X ).

[ Voor 19% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2003 17:01 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 16:42:
De kabel zelf kan tegen een hoop.
Maar idd niet tegen alles, zoals bijvoorbeeld U.V. wat ook al eerder hier genoemd werdt. :9

Wat je wel zo kunnen overwegen is hostaliet buis gebruiken en met daarin een UTP kabeltje waarvan de buitenmantel geen PVC is maar bijv. LSHF-FR (Low Smoke Halogen Free - Fire Retardend) Nouja, dat vuur gebeuren zal dan wel wat meevallen :P Maar tis altijd beter dan PVC

• Aham brahmasmi
faudje

[ Voor 99% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-02-2003 17:01 ]

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 17 February 2003 @ 16:57:
[...]
Dieren kunnen er niet/nauwelijks bij, behalve bij het stukje over het pad; de kabel is voor het grootste gedeelte bevestigd aan de gevels van de huizen waar hij langs loopt.

Wat voor nut heeft een stugge kabel trouwens bij een kabel die altijd op dezelfde plek blijft zitten en waarop geen krachten komen te staan? Alleen bij een klein stukje waar de kabel omhoog geleid zal moeten worden komt misschien op een gedeelte een kleine kracht op te staan...
Nee, maar soepel UTP is bedoeld voor omgevingen waar die kabels vaak los liggen, opgerold worden, etc. Die raken minder snel in de knoop, maar je levert iets in aan kwaliteit omdat het geen harde kern is. Als de kabel toch niet verplaatst wordt is stug IMO beter.
En met 'sterk' bedoel ik niet per sé de trekkracht, maar ook de ommanteling, en hoe sterk de afzonderlijke aders zijn..
Westereinder schreef op 17 February 2003 @ 16:57:
[...]

Maar idd niet tegen alles, zoals bijvoorbeeld U.V. wat ook al eerder hier genoemd werdt. :9

Wat je wel zo kunnen overwegen is hostaliet buis gebruiken en met daarin een UTP kabeltje waarvan de buitenmantel geen PVC is maar bijv. LSHF-FR (Low Smoke Halogen Free - Fire Retardend) Nouja, dat vuur gebeuren zal dan wel wat meevallen :P Maar tis altijd beter dan PVC
Mja ok, maar dan kun je em beter op een diepte van 20 meter in een loden pijp leggen, en die loden pijp op de massa aansluiten 8)7

Al deze oplossingen zijn duurder dan een nieuw kabeltje als deze het over een jaar begeeft, dus ik zou het wel weten..

Verwijderd

ik mis hier in deze thread nog 1 belangrijk dingetje: UV straling.
pvc buis is na een paar jaar gewoon verrot (wordt bros, en valt gewoon uit elkaar), ik weet niet hoe dit met utp kabel is, maar m afschermen voor zonlicht lijkt me geen slecht plan

• JvdW
Verwijderd schreef op 17 februari 2003 @ 17:04:
ik mis hier in deze thread nog 1 belangrijk dingetje: UV straling.
pvc buis is na een paar jaar gewoon verrot (wordt bros, en valt gewoon uit elkaar), ik weet niet hoe dit met utp kabel is, maar m afschermen voor zonlicht lijkt me geen slecht plan
B)
Westereinder schreef op 17 februari 2003 @ 16:57:
[...]

B)

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 09:25
Zolang je dat ding niet op de grond legt, is er niets aan de hand.
Ik heb wel eens meegemaakt dat een telefoonverbinding uitviel. Deze was met een meter of 15 UTP aangesloten. Toen het regende deed ie het niet meer.
De UTP lag gewoon buiten op de grond, in een rol en deed het al jaren.
Nu is een telefoonaansluiting natuurlijk minder kritisch dan een netwerk, maar het geeft wel aan dat er heel wat vocht en UV inwerking moet zijn wil zo'n kabel er last van krijgen.

• Aham brahmasmi
Ik zou alleen zo snel niet weten hoe ik een gewone kabel voor UV kan afschermen, behalve met een tuinslang d'r omheen. Het moet echter niet te omslachtig worden en geen rommel voor de buren geven, dus ik kan geen harde PVC-pijp leggen, tenzij ik het in de dakgoot doe. PVC-pijp is waarschijnlijk per meter waarschijnlijk nog goedkoper dan tuinslang...

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Wat mij opvalt is dat je enorm op het geld let. Niet onbelangrijk natuurlijk, maar ik zou liever hebben dat het goed wordt opgelost dan een of andere oplossing met het trekken van kabels door goten OID. Draadloze apparatuur is toch niet meer zo duur (zou zo in een commercial kunnen). IMO ben je met een draadloze verbinding een stuk beter af, maar als je het dan toch met utp wilt doen dan zou ik idd ook voor de stugge gaan. Heb hier zelf wel veel flexibele gebruikt. Maar heb ook een kabel van kelder naar zolder (via kruipruimte/kolommen/ed.) naar de zolder lopen. Daar gebruik ik toch liever stugge kabel voor omdat die toch altijd blijft liggen.

• JvdW
lavagiant schreef op 17 February 2003 @ 17:28:
Draadloze apparatuur is toch niet meer zo duur
Mja tis maar net hoeveel van die € dingen je er voor over heb :)

Afbeeldingslocatie: http://www.norrod.nl/product_images/ETech/Etech_Wireless_Router.gif

Prijs: € 199,00

Omschrijving:
Geschikt voor alle MXStream, BabyXL ADSL en alle kabelexploitanten. Zeer eenvoudig te installeren. Geen beperkingen en zeer veel mogelijkheden. Ingebouwde Wireless Access Point en 10/100Mbps switch met 4 poorten. Ingebouwde DCHP-server.

Technische specificaties:
- Ingebouwde wireless access point 11Mbps, 128 bit encryptie
- Ingebouwde firewall met SPI, zeer uitgebreide configuratiemogelijkheden
- Ondersteunt PPPoE, PPTP/VPN
- Ondersteunt NAT (Network Address Translation)
- Ondersteunt Multicast forwarding (IP/TV en andere)
- Ondersteunt Virtual Private Network (VPN)
- WAN poort ondersteunt RTSP NAT (Real Player, Quick Time, IP/TV Video On Demand, H.323...etc)
- Static Routing Table
- Ondersteunt Access Control
- Ondersteunt Virtual Server (Local Server Mapping)
- Ondersteunt Visual Computer
- Ondersteunt filteren van websites en blokkeren van websites
- Externe antenne (13cm) voor optimaal ontvangst bereik (connector: TNC Reverse male)
- Outdoor bereik tot 120 meter, indoor bereik tot 40 meter
- Geschikt voor Windows, Linux en Apple Mac
- Optioneel geschikt voor buiten antenne
- Ondersteunt Netmeeting, PCAnywhere, ICQ, Quake 2, Quake III, Diablo, Kali, Need for Speed en nog veel meer!
- Switch met 4 poorten 10/100Mbps
- 1 WAN UTP-poort 10Mbps voor kabelmodem of ADSL modem
- Eenvoudig te configureren via web browser
- Ondersteunt DHCP client voor de WAN poort
- Ingebouwde DHCP-server voor LAN
- Ondersteunt wijzigen van MAC adres

• JeroenT
  • Laatst online: 22:05

JeroenT

hoi!

Westereinder schreef op 17 februari 2003 @ 17:58:
[...]

Mja tis maar net hoeveel van die € dingen je er voor over heb :)

[afbeelding]

Prijs: € 199,00

Omschrijving:
Geschikt voor alle MXStream, BabyXL ADSL en alle kabelexploitanten. Zeer eenvoudig te installeren. Geen beperkingen en zeer veel mogelijkheden. Ingebouwde Wireless Access Point en 10/100Mbps switch met 4 poorten. Ingebouwde DCHP-server.

Technische specificaties:
- Ingebouwde wireless access point 11Mbps, 128 bit encryptie
- Ingebouwde firewall met SPI, zeer uitgebreide configuratiemogelijkheden
- Ondersteunt PPPoE, PPTP/VPN
- Ondersteunt Multicast forwarding (IP/TV en andere)
- Ondersteunt Virtual Private Network (VPN)
- WAN poort ondersteunt RTSP NAT (Real Player, Quick Time, IP/TV Video On Demand, H.323...etc)
- Static Routing Table
- Ondersteunt Access Control
- Ondersteunt Virtual Server (Local Server Mapping)
- Ondersteunt Visual Computer
- Ondersteunt filteren van websites en blokkeren van websites
- Externe antenne (13cm) voor optimaal ontvangst bereik (connector: TNC Reverse male)
- Outdoor bereik tot 120 meter, indoor bereik tot 40 meter
- Geschikt voor Windows, Linux en Apple Mac
- Optioneel geschikt voor buiten antenne
- Ondersteunt Netmeeting, PCAnywhere, ICQ, Quake 2, Quake III, Diablo, Kali, Need for Speed en nog veel meer!
- Switch met 4 poorten 10/100Mbps
- 1 WAN UTP-poort 10Mbps voor kabelmodem of ADSL modem
- Eenvoudig te configureren via web browser
- Ondersteunt DHCP client voor de WAN poort
- Ingebouwde DHCP-server voor LAN
- Ondersteunt wijzigen van MAC adres
In vergelijking met een standaard UTP kabeltje RETEDUUR! ;)

en ook nog eens 20 x zo traag ;)

denk dat als je de mogelijkheid hebt het beste een kabeltje kunt trekken.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

offtopic:
Dat draadloze netwerk kan veel goedkoper: http://www.hardwareconcur...ts&view=list&cat=Wireless heb je voor 180 euro al een netwerk met Linksys kaarten, naar mijn weten een heel goed merk! (+bereik tot 500 meter)

• FatalError
500 meter haal je met de standaard antennes echt niet, en externe antennes zijn best wel duur.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TheGhostInc
  • Niet online
Volgens mij heeft niemand echt de vraag beantwoord van de topicstarter, maar iedereen blaat maar een beetje. Waarbij sommigen echt nog eens een beetje research mogen doen.
(Timings problemen bij UTP, een beetje spanning gaat met de lichtsnelheid.)
(Repeaters en andere rommel gaan aansmeren terwijl het binnen de specs valt, dan ben je nog niet eens aan het tweaken)

Maar goed, om de vraag te beantwoorden:

UTP is redelijk bestendig tegen weerinsvloeden, hierbij kun je ervan uit gaan dat zonder geweld op de kabel, de kabel het zeker een jaar of 5 doet. Hou er wel rekening mee dat de kabel het daarna waarschijnlijk nog wel doet, maar als je dan aan de kabel komt dan kan de mantel redelijk snel gaan barsten, aangezien die dan op sommige plaatsen wel verweerd is.

Zoals bij elke bekabeling, even letten op plaatsen waar je komt met schoffels, grasmaaiers ed. pijpje eromheen om de kabel daar wat te beschermen. En geen spijkers door je kabel rammen ;)

Zoals boven al gezegd is, de stugge variant van UTP is degelijker dan de soepele variant, en zal het wat langer uithouden, maar geeft soms wat problemen met het aanbrengen van stekkers ed.

* TheGhostInc wenst Aham brahmasmi succes, die Coax was al geen probleem, dit zal ook niet meer problemen opleveren.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Je kan best STP gebruiken, de aardingsverschillen kan je oplossen door de STP mantel slechts aan een zijde aan te sluiten, hierdoor krijg je geen kringstromen maar worden wel de stoorsignalen naar aarde afgevoerd.

Van de aangegeven oplossing van over het lichtnet vrees ik dat deze de afstand niet gaat halen, zeker niet omdat de afstand via de voedingskabels waarschijnlijk nog langer is en allerlei apparaten tegen komen die stoiring veroorzaken, zoals electronische vsa (voorschakelapparaten van TL buizen)

• Wirf
  • Nu online
TheGhostInc schreef op 17 February 2003 @ 20:53:
Waarbij sommigen echt nog eens een beetje research mogen doen.
(Timings problemen bij UTP, een beetje spanning gaat met de lichtsnelheid.)
Right, en lichtsnelheid is oneindig :+

offtopic:
ok, offtopic, maar ik kon het ff niet laten

• makkie
  • Laatst online: 24-08-2025
Pizzaman schreef op 17 February 2003 @ 16:46:
[...]

Ik zou niet weten waarom die bliksem juist in die kabel moet inslaan. Er staan hogere bomen omheen en bovendien hangt ie onder een staalkabel dus die word eerder getroffen door de bliksem.
Was het niet zo dat de bliksem de weg van de minste weerstand maar aarde neemt?
Moet je vooral stp nemen :) .

• Aham brahmasmi
TheGhostInc schreef op 17 February 2003 @ 20:53:
* TheGhostInc wenst Aham brahmasmi succes, die Coax was al geen probleem, dit zal ook niet meer problemen opleveren.
Thanx! :) Als ik die kabel heb liggen nog even FreeSCO routertje instellen en klaar is kees...

En bedankt voor alle input iedereen! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-02-2003 00:07 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Pizzaman schreef op 17 February 2003 @ 16:46:
[...]
Bij bliksem heb je niet zozeer last van de directe inslag, maar van de hele grote verschillen in veldsterkte.
En die wil liever door het draadje dan door de lucht opgeheven worden.
Poef, daar gaat je netwerkkaart, en met een beetje pech ook je computer/huis
http://www.duxcw.com/faq/network/outside.htm.

[ Voor 4% gewijzigd door jvhaarst op 18-02-2003 10:21 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 20:57
Er is wel zeker weersbestendige Cat5e kabel.
Te bestellen bij Draka op rollen van 300m.
Volledige PDF op http://www.drakausa.com/pdfsDTC/catout.pdf
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ooms/tweaks/AllWeatherCat5E.jpg

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• weppe
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je zegt dat er al een coax kabel ligt. Als deze niet in gebruik is, kan je die prima voor je netwerkje gebruiken. (en nu geen reacties van coax is traag en onbetrouwbaar) Hij zegt dat er niet veel mb's over hoeven. 10Mb is snel genoeg voor internet sharing.

Ikzelf heb hetzelfde gedaan. Wilde een UTP kabel (door de grond) van 90 meter tussen 2 huizen. Er lag al een coax (gewoon TV kabel) die niet in gebruik was. Ik heb een hubje gekocht met een coax aansluiting en 2 oude netwerkkaarten. Werkt nu al een jaar lang zonder problemen. Snelheid is oké. De kabel ligt gewoon bloot in de grond en de dieren blijven eraf! Dus ideale en goedkope oplossing voor jou (mits de coax kabel in gebruik is)

Verwijderd

Indeed, er zijn zoveel mensen die negatief doen over COAX-waarom
voor een simpel thuis netwerkje is dat prima!
Entrouwens een hardisk van je PC haalt de 100Mbit vaak bij lange na niet!

mazzz

H>

Verwijderd

zeker 10 mbit is ruim voldoende, die 100 mbit heb je maybe alleen nodig met een divxje copieren van de 1e naar de andere, maar ja dan w8 je toch wat langer.....
internetten heb je in principe met 2 mbit al genoeg aan ...........
succes kerel

• Aham brahmasmi
D'r ligt een soort coax voor een satellietsignaal (lezen blijft moeilijk). Ik 'plak' d'r dus wel een utp-kabel bij.

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
ik heb het idee dat hier redelijk moeilijk wordt gedaan, ik heb hier al jaren een STP kabel liggen onder de straat door, en van aansluiting tot aansluiting is het geloof ik ruim 75 meter. werkt prima (10Mbit)

Verwijderd

10BaseT = 500 meter
100BaseT = 100 meter

Verwijderd

In ons huis ligt de telefoonkabel van de PTT in de vochtige kruipruimte. Gaat heel lang goed (enkele jaren) maar uiteindelijk gaat hij stuk. Dat was toch de vraag ?

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ikzelf heb wel eens een blikseminslag gehad in een utp-kabel die langs een muur buitenom liep. Dan loop je wel de kans dat aan beide kanten van de kabel de erop aangesloten apparatuur kapot gaat.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat het een erg slordig aangelegde tijdelijke kabel was. Hij hing los en waarschijnlijk dicht bij of zelfs tegen de bliksemafleider aan, en hij liep ook een deel over het dak...

Maar toch, als je hoog komt moet je er misschien wel even bij stilstaan.

Leven is meervoud van lef

• weppe
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 18 February 2003 @ 13:26:
D'r ligt een soort coax voor een satellietsignaal (lezen blijft moeilijk). Ik 'plak' d'r dus wel een utp-kabel bij.
Dat maakt niets uit! Zelf heb ik een BNC netwerkje over 90 meter satellietkabel. Geloof me, dit werkt perfect!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 10:55:
Indeed, er zijn zoveel mensen die negatief doen over COAX-waarom
voor een simpel thuis netwerkje is dat prima!

mazzz

H>
Wat heeft dit ermee te maken? Wie zegt dat er maar twee apparaten met die verbinding werken? Bovendien hoeft niet alles van een HD te komen, en tot slot kan het zo zijn dat er SCSI/S-ATA gebruikt wordt, waarmee het wel kan..
Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 13:50:
10BaseT = 500 meter
100BaseT = 100 meter
In je dromen :z Wat een onzin.
Voor de laatste keer: bij de lengte van UTP is de signaalsterkte niet de beperkende factor, maar de tijd die een pakketje erover doet om de kabel door te komen. Als je een erg lange kabel gebruikt denkt het verzendende apparaat dat het pakketje verloren is gegaan, omdat er nog geen antwoord terug is. Hierdoor zal hij het pakketje opnieuw verzenden, wat erg veel collisions opleverd.
Als een ethernetkaart te lang op antwoord moet wachten (omdat de kabel te lang is) zal de ethernetkaart het verstuurde pakketje als verloren beschouwen en weggooien.
Natuurlijk maakt 10 of 100 Mbit wel iets uit, omdat er sowieso minder verkeer over de kabel gaat, maar officieel wordt er geen onderscheid gemaakt tussen 10baseT en 100baseTX. Dit heet gewoon "Twisted Pair" :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 16:06 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:20
Bij mij thuis loopt er ook een normale UTP-Cat5 kabel door de dakgoot naar de buren, gaat al meer dan een jaar goed.

Roomba E5 te koop

• Aham brahmasmi
weppe schreef op 18 februari 2003 @ 14:53:
Dat maakt niets uit! Zelf heb ik een BNC netwerkje over 90 meter satellietkabel. Geloof me, dit werkt perfect!!!
Gaat er dan ook een signaal (tv-beeld en geluid) van een satellietontvanger over die kabel van jou, tegelijkertijd met met je 10 Mbit netwerkverkeer?? Ik kan mij voorstellen dat dat wel problemen oplevert of gewoon niet kan.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zal ik ook maar mijn ervaring met kabels butienlangs naar buiten gooien :P. Ik heb bij een buurjongen meegeholpen om de kabel door de regenpijp te leggen (meter of 6-7). Werkt ook nog steeds goed.
offtopic:
Als dat set al aangeeft dat die maximaal 500 meter aan kan ,lijkt het me logisch dat die beter presteert dan een set die standaard max 300 meter aan kan :z

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

PtrO schreef op 18 februari 2003 @ 10:34:
Er is wel zeker weersbestendige Cat5e kabel.
Te bestellen bij Draka op rollen van 300m.
Volledige PDF op http://www.drakausa.com/pdfsDTC/catout.pdf
[afbeelding]
Lol je doet precies wat ik eerder al in het topic zeg, ff googlen dus. Niet bijster origineel..

• janster
  • Laatst online: 26-06-2025
Spyro_the_Dragon schreef op 17 February 2003 @ 16:12:
Op mijn werk hangt al zo'n 2 half jaar, n stuk utp kabel van zo'n 30 meter buiten.
Deze hangt zo n meter of 6 boven de grond gespannen in weer en wind.
Nergens geen last van. ;) :*)

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Verwijderd schreef op 18 februari 2003 @ 10:55:
Dan zou ik toch eens gaan kijken naar een nieuwe hd als ik jou was, of je hebt een brakke controller. Want 100mbit niet halen vind ik toch wel matig.

• Aham brahmasmi
Het is eerder zo dat je netwerkverbinding de 100 Mbit niet haalt; dat heb ik tenminste wel vaker gelezen, dat je bij filetransfers vaak niet boven de 7 MB/s komt en dus lang niet bij de theorethische 12,5 MB/s.
Een 'moderne' harddisk moet makkelijk pieken van 40 à 50 MB/s kunnen halen en zeker 2 keer 100 Mbit vol kunnen maken met zijn gemiddelde transfer rate.

• FatalError
Ik haal 11+ MByte/s over mn netwerk, ook met windows sharing en ftp, dus het kan wel :)

• weppe
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 18 February 2003 @ 16:32:
[...]
Gaat er dan ook een signaal (tv-beeld en geluid) van een satellietontvanger over die kabel van jou, tegelijkertijd met met je 10 Mbit netwerkverkeer?? Ik kan mij voorstellen dat dat wel problemen oplevert of gewoon niet kan.
Bij mij was de kabel verder niet in gebruik, dus er gaat alleen het BNC singaal over. Als je het beide doet levert het wel problemen op denk ik.. geen optie voor jou dus.
FatalError schreef op 18 February 2003 @ 23:58:
Ik haal 11+ MByte/s over mn netwerk, ook met windows sharing en ftp, dus het kan wel :)
Ik haal ongeveer 8 Mb over mijn BNC netwerkje. Is niet optimaal, maar snel genoeg :)

• twiekert
  • Laatst online: 08-07 21:01
ik heb al bijna 4 jaar 2x 45 meter UTP kabel inde dakgoot naar m'n buurman liggen (1 huis zit er tussen) en naar m'n andere buurman ook 1 kabel (ook 1 huis tussen).

Aangezien mijn buurmannen lui zijn en de dakgoot nooit schoonmaken ligt deze kabel continu onder water tussen de bladeren en andere stinkende bende. :P

nog geen problemen gehad en ik haal op de 4jarige kabel nog steeds 10Mbyte p/s download, geen packet loss ofzo, gewoon goed :P

ik wil alleen niet weten hoe die kabel er nu uitziet ;)

Verwijderd

zoeen kabeltje zou best wel wat kunnen hebben hoor. draadloos zou ik niet doen die 11 mbit haaj je never nooit niet. en zeker niet met zoeen gecombineerde router/acp.
kabel rules ;)
Pagina: 1