Versterker & 2 speakers aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet direcht PC hardware, maar ik hoop ook voor m'n radio problemen gebruik te mogen maken van jullie audiofielen :P.

Ik heb 2 speakers en een versterker weten te bemachtigen, waar ik ook echt iets mee wil gaan doen. Allereerst even mijn huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kruip000/radio1.jpg
Verder nog niet echt iets moeilijks.

Wat wil ik gaan doen?
Ik heb twee kamers thuis, en wil het ene paar speakers in de ene kamer en het andere paar in de andere kamer. Ik heb al eens ergens gelezen dat je niet altijd zomaar 2 speakers bij de uitgangen van een radio erbij in kan pluggen, en aangezien ik de versterker erbij heb, wou ik het volgende proberen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kruip000/radio2.jpg

-->Ik heb een Sony RHC MX900, een vrij normale radio met een 3 cd-wisselaar, zo'n thuis set zeg maar.

Op tekening 1 heb ik de PC achter op de radio aangesloten. Het type kabel is een beetje te zien (3,5" aan de ene kant en 2 stekkers (zwart en rood) aan de andere kant). Deze zit op de Minidisc ingang.

Op tekening 2 wil ik dus de PC op de versterker aansluiten. Waar ik niet zeker van ben of het gaat werken, is de aansluiting vanaf de radio naar de versterker. Ik wou dit doen door middel van een kabel vanaf de "Phones" (voorkant radio!) naar een ingang op de versterker.

Gaat dat werken? Misschien iemand andere betere ideeën? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 februari 2003 @ 21:21:

<knip>

Wat wil ik gaan doen?
Ik heb twee kamers thuis, en wil het ene paar speakers in de ene kamer en het andere paar in de andere kamer.
Ik heb een Sony RHC MX900, een vrij normale radio met een 3 cd-wisselaar, zo'n thuis set zeg maar.

...wil ik dus de PC op de versterker aansluiten. Waar ik niet zeker van ben of het gaat werken, is de aansluiting vanaf de radio naar de versterker. Ik wou dit doen door middel van een kabel vanaf de "Phones" (voorkant radio!) naar een ingang op de versterker.

Gaat dat werken? Misschien iemand andere betere ideeën? :)
Hi,

Hmm, het aantal speakers wat je kunt aansturen is afhankelijk van de versterker, als deze twee terminals ( aansluitpunten ) heeft voor twwe keer twee speakers , dan gaat het. Dus speakers A en B. Kijk dan wel in de handleiding van de versterker welke eisen er gesteld worden hieraan.

Als je wilt dat je in Kamer 1 de radio hoort en in Kamer 2 de PC geluiden, dan moet je uiteraard de speakers voor Kamer 1 op de radio aansluiten en de speakers voor kamer 2 op de versterker.

Als je een zogeheten Multiroom opzet wilt maken , dan is dit geheel afhankelijk van je versterker, alleen als die een multiroom instelling heeft, kan dat, anders zul je altijd maar 1 bron tegelijkertijd kunnen horen via 1 versterker.

Verder de radio aansluiten via een PHONE plug zou ik afraden. De voltages van zulke uitgangen liggen veel hoger dan wat jouw versterker via een LINE IN ingang prettig vind met als mogelijk resultaat een opgeblazen ingang.

Beter zou zijn om te kijken of je Radio een soort TAPE OUT of andere OUT heeft aan de achterzijde ( tulpjes?? ) en dan die uitgang gebruiken naar je versterker.

Succes en als je gaat testen, doe het op laag volume !! :)

Grtx,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Je sluit de radio gewoon aan op de 'tuner' ingang. Ik kan uit je verhaal niet afleiden of de radio een radio met ingebouwde versterker en boxen is, of dat het een echte tunermodule is. Als het een receiver is, kun je deze aansluiten op je versterker via een out, bijvoorbeeld tape-out. Als het geen tuner/receiver is, is gebruik icm andere versterker sowieso af te raden, maar als je het echt wilt proberen kun je het volume van je radio op 0 zetten, de radio via de hoofdtelefoonuitgang aansluiten op je versterker, versterker instellen op een normaal geluidsniveau (wat je zou hebben bij gebruik van de pc als geluidsbron) en ga dan heel erg langzaam de volumeknop van de draagbare radio opvoeren tot het geluidsniveau even hoog is als het geluid wat de pc zou voortbrengen. Nogmaals, dit is niet echt bevorderlijk voor je versterker, het beste is het om een losse tunermodule te kopen, die hebben een veel betere geluidskwaliteit.

Over die speakers: Als je een erg 'gevoelige' versterker hebt kan het soms uitmaken, maar over het algemeen is het met de huis-tuin-en-keuken versterkers niet echt een probleem om 2 paar speakers aan te sluiten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Even wat verduidelijking :)

1. De radio is een simpele set, met alles in een. Het is dus geen losse-componenten toren. Achter op de radio zit het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kruip000/radio3.jpg

2. De PC zit nu dus op MD/VIDEO in. Die wil ik dus straks op de versterker hebben. Ik heb even gekeken op de versterker, en die heeft het volgende op de achterzijde.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kruip000/radio4.jpg
Een normaal rondje is waar je zo'n stekker (weet zo de naam even niet meer) in kunt drukken.
Een gekruisd rondje is een aansluiting waar je bedrading op kunt aansluiten, die je met een draaischijfje even moet aandraaien.

Er kunnen dus twee paar speakers op aangesloten worden.

Als het signaal van de PHONE te sterk is, valt er dan misschien ook iets te doen met de uitgangen voor de speakers op m'n huidige radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

JWO

je moet het zo doen:

pc -> versterker
sony torentje via de MD out -> line in versterker