Toon posts:

Dual Via C3 systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een interessant weetje:

The Inquirer
That dual processing support came with the release of Via's "Nehemiah" C3 processor last week, when the firm also rather quietly announced it would also support dual processors.
http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jsp < hier vind je de info.

Wat is nu het voordeel van een zwak presterende processor in dual opstelling? Louter de prijs misschien? Zijn de cpu's niet "te zwak" om enig nut te hebben in SMP ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 21:42 ]

Verwijderd

Ik las ergens op GoT dat ze binnenkort SSE/SSE2 instructies krijgen, dus dan zouden ze bijna tegenover een P3 kunnen battlen...

(Volgens mij zeg ik het nu zo goed...)

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Dat klinkt heel interessant!
Zou dit dan nog een upgrademogelijkheid kunnen worden voor een BP6?

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

Tacoos

i am i

Er staat slechts dit:
IO/APIC support in future versions
Dual processing support
Dus nog effe opletten met aanschaffen zou ik zeggen ;)

Voordeel van deze
zwak presterende processor in dual opstelling?
is de geringe warmteproductie.
Daardoor heb je in serverruimten waar veel servers op een hoopje staan minder koelcapaciteit nodig en koelcapaciteit = duur!

Waarschijnlijk kan deze ook met passieve koeling toe (?), waardoor je
1. minder onderdelen hebt die kapot kunnen gaan en dus hogere betrouwbaarheid (bij een Athlon of P4 is een kapotte koeler een dode proc...)
2. minder stroomverbruik en herrie hebt
3. server minder ruimte in behoeft te nemen en ruimte = duur

Als meer C3's = evenveel rekencapaciteit, maar minder ruimte en energieverbruik dan Athlon's of P4-en, dan heb je je voordeel te pakken!

edit:
Tacoos moet eens opnieuw leren typen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Tacoos op 27-01-2003 22:03 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Verwijderd

Topicstarter
Tacoos schreef op 27 January 2003 @ 22:01:

Waarschijnlijk kan deze ook met passieve koeling toe (?), waardoor je
1. minder onderdelen hebt die kapot kunnen gaan en dus hogere betrouwbaarheid (bij een Athlon of P4 is een kapotte koeler een dode proc...)
van de Frontpage:
De Nehemiah heeft namelijk actieve koeling nodig terwijl de Ezra-T genoegen nam met een gewone heatsink zonder ventilator
Je noemt wel goede redenen, maar nu is de vraag natuurlijk of de cijfers het aantonen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, als ik de benchmark van Sisoftsandra mag geloven trekt een 1Ghz C3 iets meer dan 1000mips, met mijn dual P3-450 trek ik er ruim 2400. Nu is een P3 katmai niet beslist de heetste cpu (maar wel moeilijker te krijgen). Of ze dus echt nel zijn betwijfel ik, en of het nuttig is ze in een dual setup te laten draaien.

Persoonlijk zou ik het niet doen in elk geval.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 10:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 21:56:
Ik las ergens op GoT dat ze binnenkort SSE/SSE2 instructies krijgen, dus dan zouden ze bijna tegenover een P3 kunnen battlen...

(Volgens mij zeg ik het nu zo goed...)
:?

De FPU BLIJFT zwak, SSE/SSE2 kan daar misschien wat aan toevoegen maar zal de zwakke FPU nooit kunnen compenseren.
Tweakertje schreef op 27 januari 2003 @ 22:00:
Dat klinkt heel interessant!
Zou dit dan nog een upgrademogelijkheid kunnen worden voor een BP6?
Aangezien er zelfs Itaniums op een BP6 kunnen, wie weet :+

Maar dan zit je wel met de FSB, de C3 heeft een FSB van 133Mhz terwijl de BP6 maar 100Mhz FSB ondersteund (hoever ie met OCen komt weet ik niet... Aan de andere kant was de C3 standaard unlocked dacht ik, dus dan zou je 'm ook gewoon op een hogere multiplier kunnen laten draaien).
Tacoos schreef op 27 January 2003 @ 22:01:
Bij een Athlon mogelijk (als de heatsink op de Athlon blijft zitten kan het BIOS de boel nog uitzetten voor de proc doodgaat, als de hele heatsink erafvalt ben je de lul). De P4 echter zal altijd gewoon trager gaan lopen en niet doorfikken... Zelfs als je de heatsink eraf haalt blijft ie draaien. Downtime zul je er dus niet van krijgen.
Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 22:10:
[...]

van de Frontpage:

[...]

Je noemt wel goede redenen, maar nu is de vraag natuurlijk of de cijfers het aantonen.
Welnee, dat is alleen als je er een hele kleine heatsink opzet. Met een grote heatsink doet die nieuwe C3 het prima.

En het voordeel van dual is zelfs bij een C3 aanwezig, namelijk het feit dat je systeem veel "vloeiender" aanvoelt. Als 1 of andere wazige task 100% cpu gebruikt heb je normaal een traag systeem, al heb je een P4 3,06Ghz. Op een dual systeem (al is het maar dual C3) werk je dan vanzelf verder op de 2de proc.

Bedenk je maar dat BalusC een Dual Celly 500@600 draait :). Voor het geld wat die configuratie gekost heeft had ie volgens mij ook een P3/Athlon systeem kunnen kopen dat op meer dan 600Mhz loopt... (ok, heeft ook iets met een zekere voorliefde van BalusC voor de BP6 te maken, maargoe :P).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 27 January 2003 @ 23:46:
[...]

:?

De FPU BLIJFT zwak, SSE/SSE2 kan daar misschien wat aan toevoegen maar zal de zwakke FPU nooit kunnen compenseren.
Waar, maar de FPU is wel 2x zo sterk als bij de vorige- bij de oude C3 draaide de FPU op 1/2 core snelheid, nu op volle. Het blijft geen P3-klller, maar het is een stuk minder dramatisch
[...]

Aangezien er zelfs Itaniums op een BP6 kunnen, wie weet :+

Maar dan zit je wel met de FSB, de C3 heeft een FSB van 133Mhz terwijl de BP6 maar 100Mhz FSB ondersteund (hoever ie met OCen komt weet ik niet... Aan de andere kant was de C3 standaard unlocked dacht ik, dus dan zou je 'm ook gewoon op een hogere multiplier kunnen laten draaien).
BP6 is ool PPGA, terwijl de C3 FC-PGA is. Ik zou eerder een VP36 pakken :z
[...]

Bij een Athlon mogelijk (als de heatsink op de Athlon blijft zitten kan het BIOS de boel nog uitzetten voor de proc doodgaat, als de hele heatsink erafvalt ben je de lul). De P4 echter zal altijd gewoon trager gaan lopen en niet doorfikken... Zelfs als je de heatsink eraf haalt blijft ie draaien. Downtime zul je er dus niet van krijgen.
De P4 is minstens een generatie verder dan de Athlon (of C3) qua thermal management. Erg jammer (IMHO een steek die vooral AMD heeft laten vallen)
[...]

Welnee, dat is alleen als je er een hele kleine heatsink opzet. Met een grote heatsink doet die nieuwe C3 het prima.

En het voordeel van dual is zelfs bij een C3 aanwezig, namelijk het feit dat je systeem veel "vloeiender" aanvoelt. Als 1 of andere wazige task 100% cpu gebruikt heb je normaal een traag systeem, al heb je een P4 3,06Ghz. Op een dual systeem (al is het maar dual C3) werk je dan vanzelf verder op de 2de proc.

Bedenk je maar dat BalusC een Dual Celly 500@600 draait :). Voor het geld wat die configuratie gekost heeft had ie volgens mij ook een P3/Athlon systeem kunnen kopen dat op meer dan 600Mhz loopt... (ok, heeft ook iets met een zekere voorliefde van BalusC voor de BP6 te maken, maargoe :P).
Hoezo :? :+

Maar de BP6 is wel de enige BX-chipset
edit:
dual
So370 mobo (dus qua mem performance nog steeds onovertroffen)

[ Voor 1% gewijzigd door dion_b op 28-01-2003 14:56 . Reden: Alcoholische typo's verbeterd ]

Oslik blyat! Oslik!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
Zijn hier ook benchies van :?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

W3ird_N3rd schreef op 27 januari 2003 @ 23:46:
O+ :P
dion_b schreef op 28 januari 2003 @ 03:03:
[nohtml]
BP6 is ool PPGA, terwijl de C3 FC-PGA is. Ik zou eerder een VP3 pakken :z
VP6, it is ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 22:10:
[...]

van de Frontpage:

[...]

Kijk, je gooit er een redelijk goede koeler op, en mocht die uitvallen, zal hij het vast nog wel blijven doen met z'n koelblok alleen, maar ik raad je dit niet lang aan...

P.S., dus we zouden het nu gewoon kunnen proberen als die Nehemiah hier te krijgen is, en een desbetreffend mobo'tje?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2003 12:36 ]

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

hmm zouden ze sneller zijn dan een p3 667 Mhz ?
want in dat geval kan dit een leuke upgrade voor me server zijn.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 14:40

Cybje

First Post!

Zijn er al enigzins leuke mobo's voor dan? Ik zat even snel te kijken, maar enige wat ik tot nu toe kon vinden was wat ServerWorks spul met SCSI enzo, wat zo duur is dat je haast net zo goed een Dual Athlon MP kunt kopen.

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

Ik zie het wel zitten, een leuk tweede hands dual socket 370 moederboard en dan lekker goedkoop twee C3'tjes. Best te doen, en ik denk dat de combo sneller zal zijn dan mijn huidige P3 667 EB systeempje.....

• GraasGast
  • Laatst online: 29-06 02:14

GraasGast

Analogue Heaven

er is maar 1 dual socket 370 mobo, en das de bp6, en er zijn niet veel mensen die er een wegdoen (ik teminste niet >:))

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 10:46

Mentalist

[avdD]

GraasGast schreef op 30 January 2003 @ 23:59:
er is maar 1 dual socket 370 mobo, en das de bp6, en er zijn niet veel mensen die er een wegdoen (ik teminste niet >:))
Waar haal je die lariekoek nou weer vandaan :?

http://www.msi.com.tw/pro...84&MODEL=MS-6321%20Ver2.0

http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=81&MODEL=MS-6362

http://www.acorp.com.tw/c...nBoard/S815ED/S815ED.html

En er zijn er nog wel meer hoor :z

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 31-01-2003 01:36 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 21:43

Steve

Krokodil \o/

En natuurlijk de opvolger van de BP6: http://www.abit.com.tw/ab...therBoard&pMODEL_NAME=VP6

• Bossie
*zucht* zoek eens op supermicro en tyan ;)

Ik wacht nog ff de becnhmarks af, maar ik ben zeer benieuwd

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 20:57
GraasGast schreef op 30 januari 2003 @ 23:59:
LOL @ GraasGast.... :P
Er is een heel scala aan dual socket370 moederborden, varierend van van tyan, super micro tot Abit, asus, MSI en zelfs witmerk borden.
Met chipsets van Serverworks, Intel en zelfs VIA...

• GraasGast
  • Laatst online: 29-06 02:14

GraasGast

Analogue Heaven

Oops :o
I stand corrected :)
voortaan eerder naar bed, ik zat denk ik in de war met het feit dat het de eerste was met 2 sockets370 ofzo...anyway :P

• Bossie

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-07 12:47

Ridge

From the Bold & the Beauti

mmm misschien met die Neo Converters van Powerleap en hoppa op mijn BP6 :)?

www.tradealliance.nl

Verwijderd

Ridge schreef op 11 February 2003 @ 16:22:
mmm misschien met die Neo Converters van Powerleap en hoppa op mijn BP6 :)?
Waarom kick je dit oude topic zo'n syuk terug voor een niet zo heel veel inhoudende opmerking?

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
offtopic:
lol oud NioXX, nog maar 11 dagen

het lijkt wel interesant zo dual C3, maar eerst wil toch wel wat benchmarks zien , hoe performant hij is

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Pagina: 1