Ik heb zoiets wel eens gemaakt, de simpelere versie dan (met een stom AND poortje). Het ingewikkelder schema van de twee is in principe een beter schema. SVGA kaarten goochelen namelijk met de polariteit van de HSYNC en VSYNC signalen, en met die simpeler versie kun je daardoor synchronisatieproblemen krijgen. Het ingewikkelder schema lost dat op.
Die condensatoren linksonder vormen samen met de 2K2 weerstanden een tijdbasis waardoor het signaal op pen 2 en 5 ietsje later aankomt dan resp. pen 1 en 4. Ik weet niet precies waarom ze toegevoegd zijn, maar ik denk dat het een soort 'debouncing' is, dwz. om de overshoot van de HSYNC en VSYNC signalen wat op te poetsen zodat je mooie flanken krijgt. In principe onbelangrijk, maar ja, het is een aardig volledig schema, dus dan hoort zoiets er ook bij

.
De schakeling met de transistoren is een versterker/bufferschakelingetje om het signaal te bufferen, te inverteren (ander kun je het IC uitfikken door te hoge stromen), het signaal op 1Vtt te krijgen en de impedantie op 47 Ohm in te stellen.
Dat laatste snap ik niet helemaal, want ik dacht dat de impedantie voor een CVBS aansluiting 75 Ohm was, maar alla, misschien is de impedantie inderdaad maar 50 Ohm. In ieder geval is het nodig om 'echovorming' tegen te gaan, je beeld wordt beter.
Anyway, er zijn twee algemene opmerkingen te maken over dit soort schakelingetjes:
1. Dit werkt alleen als je TV een SCART ingang heeft met een RGB ingang. Niet iedere TV heeft dat, de meeste TV's houden op bij CVBS (één draadje, zoals je homecomputer vroeger) of Y/C (S-VHS, Luminantie/Chrominantie, zoals de meeste videocamera's wel hebben).
2. Het VGA signaal is niet interlaced. Zelfs al zou je TV een SCART met een RGB ingang hebben, is het nog maar helemaal de vraag of hij een non-interlaced beeld kan tonen. TV is interlaced, er wordt 50 keer per seconde een half beeld (213 beeldlijnen geloof ik) getoond. Je VGA kaart werkt non-interlaced, er wordt dus 50 keer per seconde een heel beeld verstuurd.
Voor de rest: alles kun je bij de electronicaboer op de hoek krijgen. Het ingewikkelder schema is echt beter dan dat andere schema, maar dat andere is wel handig als je even snel iets in elkaar wilt flansen.