sound design/ muziek maken met software

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29780

Topicstarter
Ik raak steeds meer geintereseerd in het maken van muziek met de computer, enkel het idee. Want echt gedaan heb ik het nooit.

Ik heb wel eens geluid fragmentjes van andere gehoord en dat vond ik echt zo gaaf. Dat is vaka met logic gemaakt: http://www.emagic.de/english/products/logic/lap.html

Nu ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van jullie. Wie houdt zich daar nog meer mee bezig, welk software gebruik je.

Voldoet een simpele geluidskaart wel om het eens te proberen, of moet je direct een geluidkanon kopen, wat heb je er nog meer voor nodig?
En zijn er ook tutorails/community's voor 'sound design'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69832

Wat je vraagt is wel heel erg ruim.

Wil je wat met loops en tracks mixen (dus niet letterlijk zelf creeren), dan kun je denken aan programma's als MagixMusicMaker enzo. Dan voldoet een redelijke geluidskaart ook wel (aangezien je dan meestal geen MIDI gebruikt hoef je aan dat aspect van de kaart niet te veel te betalen, en omdat veel van die programma's softwarematig mixen heb je genoeg aan twee kanalen.

Wil je harddiskrecording doen, dan is een zware geluidskaart wel gewenst (Terratecs met meerdere kanalen, je hebt ook de Emagic Logic Audio waar jij al naar linkte ja (die is wel cool :9~ !) en vele anderen.).

Wil je componeren met je computer, dan moet je aan MIDI gaan denken. Een MIDI-keyboard is dan wel een dikke pre, en een goede geluidskaart is ook nooit weg. Ik zou niet met een al te professionele (=dure) beginnen. Een SB Live is voor zulke dingen al heel wat, als je veel RAM hebt. Een geluidskaart zonder ondersteuning voor eigen samples (eentje met slechts een ingebouwde wavetable) is niet genoeg, omdat de ingebakken samples vaak van niet zo hoge kwaliteit zijn.
Met MIDI kun je ook nog een softsynth overwegen, maar dan moet je een rappe PC hebben en dan nog is het niet ideaal.

En als je 'sounddesign' noemt, wordt het een combinatie van alles. Maar ik weet niet wat je er precies mee bedoelt, dus: verklaar je nader.

Wat weet je al, en wat nog niet? Tutorials zijn er te over, zoek maar eens in Google. Voor elke term geldt: Googelen doet wonderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 15-01-2003 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Chiron

Moderator Discord
Reason 2.0, en ik gebruik het in combinatie met een Evolution mk225c mini-masterkeyboardje, en een Terratec DMX 6fire 24/96

ik had eerst een sb live! maar ik werd gek van de midi latency en nadat ik eenmaal die Terratec had gehoord was ik verkocht, zoveel mooier geluid

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ener-G schreef op 15 januari 2003 @ 18:03:
ik had eerst een sb live! maar ik werd gek van de midi latency en nadat ik eenmaal die Terratec had gehoord was ik verkocht, zoveel mooier geluid
Latency? In Reason 2.0, dan? Of ook in andere sequencers? Ik heb er geen last van in Cakewalk Pro Audio 9 met m'n SBLive. Misschien weet ik niet wat ik mis.
offtopic:
We hebben hetzelfde MIDI-keyboardje!

edit:
Ener-G: nou, dan zal ik maar eens een Terratec gaan beluisteren... :9

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 15-01-2003 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:06

Chiron

Moderator Discord
uhh nou met die sb had ik gemiddeld 93ms... waar ik met de terratec op zo'n 4 a 5 ms zit..

maar dat buiten beschouwing gelaten heeft de Terratec echt een briljant mooi geluid, je weet niet wat je hoort als je daarna weer die sb live luistert (over dezelfde speakerset!)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 69832 schreef op 15 January 2003 @ 18:02:
Wat je vraagt is wel heel erg ruim.

Wil je harddiskrecording doen, dan is een zware geluidskaart wel gewenst (Terratecs met meerdere kanalen, je hebt ook de Emagic Logic Audio waar jij al naar linkte ja (die is wel cool :9~ !) en vele anderen.).

En als je 'sounddesign' noemt, wordt het een combinatie van alles. Maar ik weet niet wat je er precies mee bedoelt, dus: verklaar je nader.

Wat weet je al, en wat nog niet? Tutorials zijn er te over, zoek maar eens in Google. Voor elke term geldt: Googelen doet wonderen.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil, ik wou me er eerst eens wat in verdiepen. Ik zat zelf te denken met loops en tracks mixen te beginnen, maar daarbij heb ik het idee dat niet is wat ik precies wil... Ik heb wel eens magix music maker gehad is leuk in het begin maar begint te vervelen.

Wat is harddiskrecording?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-06 20:55

Maartenvs

For Sale

Ik zelf zit niet in de muziek maar een maat van me wel die gebruikt cubase vst en cubasis (lichtere versie). Maar hiervoor is het wel aan te raden om midi te hebben of een sterke pc met plugins.

Als je meer met samples wilt werken en echt een beginner bent is fasttracker zeer leuk programma is wel dos maar superlicht en beter als die magix "ziet er leuk uit maar kunt er nix mee" pakketjes

en over je geluidskaart hoef je je geen zorgen te maken tenzij je echt de markt op wilt, ik ken mensen die met een onboard sound en een p233 die meer en beter produceren dan mensen met een hele studio _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Makkelijk gezegd, is het dat je de muziek niet op de computer maakt maar alleen op de computer opneemt. Dus dat je verschillende sporen hebt (4, 8, 16, etc.) waarop je verschillende instrumenten opneemt. Ongeveer zoals dat in een studio gebeurt bij het opnemen van een bandje, en dan alles in de computer. De Logic Audio's zijn daar erg goed in, maar ze kunnen meer.

Ik zou effe alle toepasselijke topics op AV en ook in SA op m'n gemakje doorlezen. En Googelen. Dat is zoooo leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maartenvs schreef op 15 January 2003 @ 18:20:
Als je meer met samples wilt werken en echt een beginner bent is fasttracker zeer leuk programma is wel dos maar superlicht en beter als die magix "ziet er leuk uit maar kunt er nix mee" pakketjes
Met het laatste deel van de zin ben ik het roerend eens, maar ik zou aan een beginner niet Fasttracker aanbevelen. Dat is toch even wennen. Kun je beter alles MIDI doen in een goeie sequencer zoals, inderdaad, Cubase, of Cakewalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wired.. om even niet te hard van stapel te lopen..

in hoeverre ben je bekend met muziek maken / componeren etc?
hoeverre weet je dingen van computers af? (das altijd handig om te weten in welke diepte je op de stof kunt inhakken )
verder wat voor muziek ben jij geintresseerd in met het maken ervan?

hoeverre luister je naar muziek over het algemeen?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Laatst online: 15-06 20:55

Maartenvs

For Sale

members.lycos.nl/qlimaxtech/Music/frozenrmx.mp3 voorbeeld van wat mogelijk is op een p233 zonder midi 3 gig schijf 96 MB ram en onboard enzo met zeeeer veel plugins gemaakt. Sample was geleverd dus zit nog lichte beat achter :(

Bewijs dat je geen zware pc nodig hebt voor muziek, t werkt alleen stukken sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Maartenvs schreef op 15 januari 2003 @ 18:31:
Bewijs dat je geen zware pc nodig hebt voor muziek, t werkt alleen stukken sneller :+
muziek maken doe je met je creativiteit!.. de rest is maar alleen een 'tool'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://student-kmt.hku.nl...els/distorted%20pussy.mp3
http://student-kmt.hku.nl/~sander1/logical%20hellsing.mp3

Deze twee zijn met logic gemaakt voor zover ik weet, zoiets vind ik super gaaf.
Hierdoor werd mijn interesse gewekt en vandaar deze topic.

Ik weet eigenlijk niet wat dit eigenlijk is, of het loops en tracks zijn of harddiskrecording. Dat laatste denk ik eigenlijk niet want zulk soort klanken lijkt me niet met instrumenten te kunnen maken.

Met sounddesign had ik zelf het idee in mijn hoofd van sound effecten zoals derbauer.de ze ook wel maakt. In het verleden zag ik ergens in hun vorige site een lapje tekst waarin stond welk software ze daarvoor gebruikten maar ik kan het niet meer terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

..
Anoniem: 29780 schreef op 15 januari 2003 @ 18:37:
Met sounddesign had ik zelf het idee in mijn hoofd van sound effecten zoals derbauer.de ze ook wel maakt. In het verleden zag ik ergens in hun vorige site een lapje tekst waarin stond welk software ze daarvoor gebruikten maar ik kan het niet meer terug vinden.
dat soort dingen..moet je met synthesizers doen.. daar zijn hele theorieen achter..

verder is daar hoor ik een gitaarvoorversterker (of mic voor de amp gezet)
hij klipt nogal..niet echt lekker gemasterd.. maar goed begin!..leuk liedjes

verde rmoet je voor die nummers gewoon veel creativiteit, goeie kennis van muziek (veel gehoord hebben)

liedje 2... moet je goeie sequencer en weer een synth hebben..

tja.. ik denk dat je het even goed voor je op een rijtje moet zetten.. en dan dat even neerzetten..daar kunnen we je beter bij helpen

[ Voor 84% gewijzigd door gitaarwerk op 15-01-2003 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
erm.. gitaarwerk heeft zijn post geedit waardoor de vragen die hier stonden niet meer nodig zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 29780 op 15-01-2003 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitaarwerk schreef op 15 januari 2003 @ 18:32:
muziek maken doe je met je creativiteit!.. de rest is maar alleen een 'tool'
Uitspraak naar m'n hart.

@Maartenvs: De remix die op die link te vinden is vind ik persoonlijk niet geweldig. Wel redelijk goed gemixed, maar de akkoorden in het chorus kloppen niet echt bij de melodie die ze zingt (de harmonie is dus niet OK). Maar ik begrijp je voorbeeld. Hoe lang duurde 't op die PC?

De grote kwestie is: wat is muziek maken? De een vindt het remixen, beats achter dingen plakken, de ander vindt dat het bij arrangeren pas begint en de volgende bij componeren, creeren...
Anoniem: 29780 schreef op 15 januari 2003 @ 18:37:
Deze twee zijn met logic gemaakt voor zover ik weet, zoiets vind ik super gaaf.
Hierdoor werd mijn interesse gewekt en vandaar deze topic.
Aha. Dit gaat je niet zomaar lukken met een SBLive inderdaad (allerlei DSP-effecten). Weet je meer van die nummers? (Met welke software gemaakt, de bij de Emagic Logic Audio geleverde?)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 15-01-2003 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mijn interesses gaan uit naar sound effects. Beetje van die 'mysterieus' klanken zou ik het moeten omschrijven. Het tweede liedje komt daar wel het dichtst bij.

Is dat loops en track mixing?
En hoe zit dat met synthesizers? Wat is daarvoor zoal voor benodigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als jij soundeffects zo bijzonder vind..en daarop verder wilt werken.. hoef je niet veel te hebben..
zelfs geen altebeste geluidskaart maar er een die 'ermee door kan'
dat wilt niet zeggen een SB LIVE,

maar eerst even oreienteren. Het maken van effects heeft minder met muziek te maken...meer voor multimedia .. er zijn een aantal tools waarmee je kan werken

1. Synthesizer (maakt letterlijk geluiden.. je kan hiermee dus ontwerpen)
2. Sampler (knip stukjes uit opnames(of maak ze daarmee)en bewerk die zodanig dat je je eigen sound krijgt.. is enorm handig drumloopjes )
3. Vocoder/dspFX... (deze is te breed om in 1 regel te zeggen wat et precies doet)

hier heb je een site waar je opnames van diverse apparaten kunt horen..en wat voor geluid ze maken

http://www.sospubs.co.uk/soundbank.asp
alsje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik krijg nu het idee dat ik bij synthesizer moet denken aan apparaten die er voor zorgen dat een geluid ontwikkeld word wat met allerlei manieren zo ernstig gemanipuleerd kan worden dat het een geluidseffect wordt.

Is het wel met software mogelijk? Zoja wat is een goed programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44
Anoniem: 29780 schreef op 15 January 2003 @ 19:37:
ik krijg nu het idee dat ik bij synthesizer moet denken aan apparaten die er voor zorgen dat een geluid ontwikkeld word wat met allerlei manieren zo ernstig gemanipuleerd kan worden dat het een geluidseffect wordt.

Is het wel met software mogelijk? Zoja wat is een goed programma.
Er is een standaard die vst/vsti heet (virtual studio technology (instruments)). O.a. Fruityloops ondersteunt deze standaard. Dit software pakket is simpel maar toch voldoende om mee te beginnen.

Vst instrumenten zijn plugins die je gebruikt in een software pakket. Deze plugins hebben een GUI en kunnen geluiden maken.

Vst effecten veranderen echter je geluid. Reverb, delay, chorus en flanger zijn enkele van deze effecten.

Mijn tip: Koop/regel fruityloops, kijk het even aan, en zie of je het leuk vindt. Wil je echt verder dan kan je geld uit gaan geven, maar koop aub niet meteen allerlei hardware en software terwijl je het misschien na een poos niets meer aan vindt.

Meer informatie: http://www.fruityloops.com

Afbeeldingslocatie: http://www.fruityloops.com/ExtDocs/OverallScreenshot.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Mercarra op 15-01-2003 21:00 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44
dubbelpost.

[ Voor 98% gewijzigd door Mercarra op 15-01-2003 20:55 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 12:57
Ik zou als ik jou was eerst wat orienteren (via de verschillende websites) wat er zoal bestaat op het gebied van muziek/audio. Zeker als je vraagt wat er zoal nodig is bij
een synthesizer. Je hebt analoge synths (zie bv. mijn systeem links), digitale synths, samplers, virtueel analoog (via dsp proc.). Als je je daar een beetje in verdiept hebt ga je je afvragen of je een effect processor (voor bv. galm, delay) nodig hebt (ja heb je nodig).
Het is niet iets wat je even gaat doen (althans vind ik).
Plus muziek komt uit je hoofd en (meestal) handen en dan kan je nog de mooiste en duurste software/synths/gitaren etc. hebben...er komt niks uit als je er niks in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52690

Aan de topicstarter: ik begrijp uit je posts dat je weinig tot geen verstand hebt van muziek, laat staan van muziek componeren/designen. Kun je eigenlijk wel noten lezen, want dat is toch wel een pre voor iemand die op professionele basis sounds wilt gaan designen. Wat ik je dus sterk wil aanraden is om je eerst te laten informeren over de muziekleer. In boekenwinkels (ook muziekwinkels) vind je genoeg documentatie daarover, en zelfs een opleiding aan het conservatorium is lang niet zo gek gedacht van mij. Je staat er eigenlijk niet bij stil, maar een sounddesigner is meer dan een producer van muziek alleen. Jaren en jaren van intensieve studie gaat daaraan vooraf. Geloof me.
Je moet jezelf dus serieus afvragen heb ik daar wel de tijd, het geld, en vooral de zin voor. En de meeste sounddesigners die ik ken zijn al zeer vroeg begonnen (hadden ook zelf meestal een muzikale familie), en zijn pas na 10-15 jaar hun brood gaan verdienen als proffessionele sounddesigner. Maar ik denk dat je wel serieus bent, ik zal je dus ook aanraden om eerst zelf wat muziek te maken (met genoemde muzieksoftwareprogramma's) en mocht je dat bevallen en je wilt doorgaan in de muziek, dan kan je altijd in contakt proberen te komen met erkende sounddesigners. Een van die sounddesigners is Rob Papen. Op zijn site www.robpapen.com kun je zien wat ie allemaal heeft gedaan voordat ie sounddesigner werd. Ook geeft hij worksshops soundesignen in zn eigen studio. Check het uit zou ik zeggen.

[beetjeofftopic] Op zijn site kun je de demo van de Albino downloaden, zeeer de moeite waard. Wat een geluiden komen er uit die synth ! :9~ [/beetjeofftopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mercarra schreef op 15 januari 2003 @ 20:53:
Mijn tip: Koop/regel fruityloops, kijk het even aan, en zie of je het leuk vindt. Wil je echt verder dan kan je geld uit gaan geven, maar koop aub niet meteen allerlei hardware en software terwijl je het misschien na een poos niets meer aan vindt.
In de grond een goed idee om zo te beginnen inderdaad. Alleen met Fruityloops kun je niet zo heel veel interessante effecten en mixen maken, omdat het zo drumloop-georienteerd is.
Je zou CoolEdit erbij kunnen proberen. Dat is een multichannel-audiobewerkingsprogramma dat neigt naar de professionele software, en dat je redelijk snel onder knie kunt hebben. Daarbij komt dat in CoolEdit meer ingebouwde effecten zitten, en dat het ondersteuning heeft voor DirectX effecten-plugins.

Fruityloops kun je dan gebruiken om te samplen (=om muziekfragmenten te maken), en CoolEdit om je fragmenten leuk te mixen. Dan wordt het een beetje sounddesign.

Voor een oerwoud aan audiosoftware (waar je misschien door de bomen het bos niet meer ziet) kun je eens hier op Hitsquad.com kijken. Gelukkig hebben ze ook een serie goede beginnerstutorials.

Maar inderdaad, zoals anderen ook al zeggen: begin rustig met een paar kleine dingen. Neem niet teveel hooi op je vork. Orienteer, kijk rond, probeer alles uit, en vind je draai.

edit:
Heb me even beter ingelezen in Fruityloops. Heeft ook 8 effectentracks (Cooledit heeft er up to 192 maar OK...) dus begin inderdaad maar met wat mercarra zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 16-01-2003 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30273

Koop gewoon een PPG Wave, Korg Wavestation, Waldorf Wave of een Prophet VS ofzo... hoezo sfeergeluiden? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34027

Ik doe het met de vetste synthese-ijzer: een Roland Alpha Juno 2 en voor de overige geluidjes heb ik een MC-303 groovebox (lekker goedkoop) en een JV-1010.
Voor de samples gebruik ik gewoon een simpel geluidskaartje (ik kijk niet zo op dynamiek en signaal/ruisverhouding van bijvoorbeeld spraak-samples of een extra VST instrumentje).
Software: Cubase of Cakewalk voor de muziek en Soundforge om de samples te maken/bewerken.
Dit is een nummer dat ik gemaakt heb en ik noem het: Acid 2
Het is slechte kwaliteit, omdat ik het bestandsformaat zo klein mogelijk wilde houden (mono/lage bitrate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 69832 schreef op 15 January 2003 @ 18:50:
[...]

[...]

Aha. Dit gaat je niet zomaar lukken met een SBLive inderdaad (allerlei DSP-effecten). Weet je meer van die nummers? (Met welke software gemaakt, de bij de Emagic Logic Audio geleverde?)
Grappig is wel dat die nummers juist wel gemaakt zijn met een SBlive. Verder weet ik niet met welk software voor Logic Audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29780 schreef op 16 January 2003 @ 17:26:
Grappig is wel dat die nummers juist wel gemaakt zijn met een SBlive. Verder weet ik niet met welk software voor Logic Audio.
Kan wel, maar het samplen is niet gebeurd in de EMU10K1 (synthesizer) chip van de SBLive, daarvoor zitten er teveel effecten bij. Dat bedoelde ik.
Het samplen is dus softwarematig gedaan met een hoop DSP-plugins. Kan in Logic Audio, ja.

offtopic:
Hotdenio schreef: "Dit is een nummer dat ik gemaakt heb en ik noem het: Acid 2"
Er is vast ook een nummer dat je gemaakt hebt dat je: 'Acid 1' noemt :/ .

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 16-01-2003 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 69832 schreef op 16 January 2003 @ 17:32:
Het samplen is dus softwarematig gedaan met een hoop DSP-plugins. Kan in Logic Audio, ja.
Ik denk eerder dat er gewoon VST FX over de samples zijn gehaald in Logic ;)

Maar een Live! kan ze zelf niet genereren, daar heb je helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VST FX zijn DSP-plugins. DSP = Digital Sample Processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben onder de indruk van de geluiden die derbauer produceert, vroeger vroeg ik me wel eens af hoe ze dat hebben gedaan.
Ik heb het kunnen achterhalen wat ze gebruiken:

EMU EIIIxp/IV, Sony R&, D7, M7, F7, L480e, Niche Digital Consoles, Ob-8, se-1 en Audio Workstation/FX.

Ik weet dus echt niet wat dit allemaal voorstelt, wel denk ik dat het grotendeels hardware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 22:46

MankE NeliZ

Geen matches

. Kun je eigenlijk wel noten lezen, want dat is toch wel een pre voor iemand die op professionele basis sounds wilt gaan designen.
Dit is dus echt niet waar - juist omdat de huidige software/hardware zo intuitief werkt (kan werken :) ) is de drempel steeds lager om muziek te maken (denk rebirth). Uiteraard is het wel handig om je te verdiepen in zaken zoals de opbouw van muziekstukken en technieken om bepaalde sounds te creeren - maar droog notelenlezen...niet nodig!

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Anoniem: 69832 schreef op 16 januari 2003 @ 17:43:
VST FX zijn DSP-plugins. DSP = Digital Sample Processing.
Ja, en wat wil je daarmee zeggen? Ik weet wel wat DSP inhoud en betekend ;)

Jij schreef "Het samplen is dus softwarematig gedaan".

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De samples kunnen net zo goed met een Live! of met een Akai S3000 gemaakt zijn. Daarna laat je in je sequencer (Logic in dit geval) er wat VST FX op de samples los. Maar de samples kunnen b.v. ook al in de Akai S3000 zelf van FX voorzien zijn... of al voorbewerkt zijn met een pro-audio DSP hardware PC/Mac kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
MankE NeliZ schreef op 16 January 2003 @ 17:48:
Dit is dus echt niet waar - juist omdat de huidige software/hardware zo intuitief werkt (kan werken :) ) is de drempel steeds lager om muziek te maken (denk rebirth). Uiteraard is het wel handig om je te verdiepen in zaken zoals de opbouw van muziekstukken en technieken om bepaalde sounds te creeren - maar droog notelenlezen...niet nodig!
Tsja, zelfs de Beatles konden geen noten lezen, maar het was wel de meest succesvolle band allertijden.

Notenschrift is IMO alleen een _must_ als je je met klassieke muziek wilt gaan bezig houden (hoewel, enige kennis kan natuurlijk nooit kwaad) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

de beatles konden geen noten lezen, maar de fith (of liever, first beatle) george martin, was een orkestrator dirigent componist arrangeur in hart en nieren... mijns inziens heeft hij wellicht de meeste invloed gehad waarom beatles liedjes zo geniaal zijn.......
en voor dance (wat 90% van de mensen hier maakt) heb je geen noten nodig...
ga je even verder dan dat (denk aan nieuwere 'jazz' vormen zoals loungy dingetjes) dan komt er toch al gauw wat theorie om de hoek kijken, tenzij je het allemaal zelf beheerst....
ennem, die sander1 van de hku van wie jij tracks laat horen, heeft die een achternaam? hij zit waarschijnlijk bij mij in de klas of iig in hetzelfde jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52690

Anoniem: 69832 schreef op 16 January 2003 @ 16:48:
[...]

edit:
Heb me even beter ingelezen in Fruityloops. Heeft ook 8 effectentracks (Cooledit heeft er up to 192 maar OK...) dus begin inderdaad maar met wat mercarra zegt.
Je hebt in Fruityloops 16 effectenbanks en 4 send-effectsbanks. En in elke bank kun je 8 effecten laden. Dus bijelkaar kun je 20 x 8 = 160 effecten gebruiken in een lied. Dus dat aantal komt redelijk in de buurt van cool edit. ;) Maar niemand zal meer dan 20 effecten in een lied gebruiken, zeker niet als je zware cpu-vretende effecten gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat dacht je als je lekker wilt werken :
pro tools free gebruiken
op software basis :)

verder zalik nog steeds een sb live afraden..kan misschien ok klinken.. maar je zal et nooit op een wat beter setje willen afdraaien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJanVens
  • Laatst online: 13-06 22:56
Als je nog niet zo goed weet wat je wilt, kan ik je aanraden om eens een exemplaar van het blad Computer Music te kopen. Een erg goeie mix van tutorials en reviews. Je kunt ook on-line bij ze terecht op: http://www.computermusic.co.uk/ , waar de buyers guide een goed overzicht geeft van wat er te koop is.

Veel succes.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikJanVens op 17-01-2003 12:46 ]

Erik-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dat is een heel goed blad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Wisten jullie dat dj/producer laidback luke, zijn studio alleen maar bestaat uit een laptop met Fruityloops en Logic........

Dus in principe hoef je geen 50.000 gulden aan hardware te hebben staan, het gaat niet om met wat je het doet, maar wie het doet!!

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ruidasilva schreef op 17 January 2003 @ 13:28:
Wisten jullie dat dj/producer laidback luke, zijn studio alleen maar bestaat uit een laptop met Fruityloops en Logic........

Dus in principe hoef je geen 50.000 gulden aan hardware te hebben staan, het gaat niet om met wat je het doet, maar wie het doet!!
offtopic:
In principe mee eens, maar je zult zien dat hij als hij wat meer geld binnenkrijgt z'n studio dik zal upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Anoniem: 69832 schreef op 17 januari 2003 @ 14:34:
[...]

offtopic:
In principe mee eens, maar je zult zien dat hij als hij wat meer geld binnenkrijgt z'n studio dik zal upgraden.
Daar ben ik het niet mee eens, hij heeft juist al z'n hardware afgekoppeld en de deur uit gedaan!!!!!! Hij produceerde vroeger wel met hardware maar heeft het afgezworen....... James Holden produceert zelfs met een gratis verkrijgbaar software programma, en het resultaat is bekend!

[ Voor 27% gewijzigd door Ruidasilva op 17-01-2003 14:50 ]

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

het gaat ook niet om de gear maar om de creativiteit en muzikaliteit, en dat zijn de dingen waar het helaas bijn 99,9% van de menschen hier aan ontbreekt, die dat verdoezelen door lekker over apparatuur mee zitten te lullen...
niks mis mee, maar zoals ik al in andere threads opmerkte, ik heb nog verdacht weinig materiaal van mensen hier gehoord die toch vaak behoorlijk veel bla bla hebben...
nogmaals, dat moet een ieder voor zichzelf weten,
maar verkijk je er dus niet op.. zo'n opmerking als hierboven zegt ook wel wat (namelijk dat software niet hoeft onder te doen voor hardware maar dat hardware anders werkt dan software (zowel op het creatieve als het technische vlak))....
de beatles hadden alleen maar 4 sporen, en zie wat zij bereikt hebben..........

iedereen die een paar blaadjes leest (sound on sound, computer music, future music, music maker, etc etc etc) kan de specs van de nieuwste gear opratelen en alle interviews met wat producers tevoorschijn toveren, dat staat best indrukwekkend... maar hoeveel mensen van hier hebben ook hands on gewerkt met een mackie control, logic control, allerhande compressors en andere hardware outboard gear...?
fruity loops kennen de meesten wel en daar kan je als beginner dus ook prima mee uit de voeten.. zeker als je dance wilt maken...

als sounddesigner zul je toch wel iets meer in je mars moeten hebben lijkt mij zo.. ga dan vooral eens spelen met reaktor of msp/max of andere synthese pakketen (cps, jmax, csound) en graaf je in :) om te sounddesignen heb je geen fruityloops nodig.. (en om muziek te maken ook niet ;))

[ Voor 36% gewijzigd door djazete op 17-01-2003 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

ow..ennem gitaarwerk, ik zou protools free toch wel afraden hoor....

of werkt het inmiddels wél stabiel en op xp/2k platform zonder teveel latency? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djazete schreef op 17 January 2003 @ 18:11:
het gaat ook niet om de gear maar om de creativiteit en muzikaliteit, en dat zijn de dingen waar het helaas bijn 99,9% van de menschen hier aan ontbreekt, die dat verdoezelen door lekker over apparatuur mee zitten te lullen...
niks mis mee, maar zoals ik al in andere threads opmerkte, ik heb nog verdacht weinig materiaal van mensen hier gehoord die toch vaak behoorlijk veel bla bla hebben...
Met je eerste zin ('het gaat niet om gear maar om creativiteit en muzikaliteit') ben ik het roerend eens. Ook anderen in dit draadje hebben dat al gezegd.
Ik weet niet of je percentages en schattingen juist zijn. Het is goed om kritisch naar elkaar te luisteren maar je toon is wel erg bot en je bewering erg generaliserend.
...maar hoeveel mensen van hier hebben ook hands on gewerkt met een mackie control, logic control, allerhande compressors en andere hardware outboard gear...?
Dat lijkt in tegenspraak met wat je eerder zegt. Misschien heb jij het hands on gedaan met een mackie control en outboard gear. Misschien heb ik het niet gedaan. Dat is niet belangrijk, want het gaat om liefde voor muziek, creativiteit, en muzikaliteit.
om te sounddesignen heb je geen fruityloops nodig.. (en om muziek te maken ook niet ;))
Dat is naast de kwestie, want dat heeft niemand hier zo willen beweren. Aan wired wordt Fruityloops als kennismaking aangeraden; daar staat de creativiteitskwestie los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djazete schreef op 17 January 2003 @ 18:15:
ow..ennem gitaarwerk, ik zou protools free toch wel afraden hoor....

of werkt het inmiddels wél stabiel en op xp/2k platform zonder teveel latency? :>
nee :Y)
maar de interface is wel lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djazete schreef op 17 januari 2003 @ 18:11:
maar hoeveel mensen van hier hebben ook hands on gewerkt met een mackie control, logic control, allerhande compressors en andere hardware outboard gear...?
ik :Y) wheheh :D
(met de mackie control dan) en veel oitboard gear :+

naja.. als sound designer is het belangrijkst dat je een goed gehoor hebt en veel kan ontleden...

sounddesign is iets wat beter in mijn mars ligt dan muziek maken ..
het is buiten je goed gehoord
je intresse in de muziek en de digitale wereld.. het is niet zomaar een single theorietje die je meot weten.. het gaat veel verder dan jij denkt ;)

(fases, nuances etc etc etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

sja...
welke outboard gear heb je mee gewerkt dan gitaarwerk? behringer, focusrite en tc electronics..?

ik word een beetje simpel van al die beweringen, goede oren belangrijk, sounddesign ligt in jouw mars, single theorie wat het niet is, verder dan ik denk...

ik ben zelf bezig geweest met het programmeren van vst plugins in C++. Dat is gewoon hardcore DSP. ook met csound, msp/max en reaktor heb ik gewerkt, evenals met FM synthese.. ik weet dus wel redelijk wat sounddesign kan inhouden.......maar het is niet waar mijn ambitie ligt, dus ik loop er ook niet mee te koop ofzo, want dat zou geen zin hebben....

strangeloop, het is niet zo dat ik alle technische dingen maar dom vind omdat ht toch om creativiteit en muzikaliteit gaat. techniek is wel degelijk bruikbaar.. maar wat ikb edoel te zeggen is dat er hier teveel gelult wordt over apparatuur zonder dat mensen weten waar ze het uberhaupt voor zouden moeten gebruiken omdat ze alleen af en toe een deuntje maken in reason of fruityloops, terwijl ze over spullen praten vcan vele duizenden euro's.. het is wel schattig om te praten over al dat soort dingen hoor, maar dit is het 100e topic van dit kaliber en elke keer komt het op hetzelfde neer imo, en ik vind het gewoon erg veel navelstaren naar knopjes lampjes en merkplaatjes op je apparatuur. veel bla bla en zeggen dat we heus wel weten wat we bedoelen enzo....

er is niks mis met muziek maken, op welk nivo dan ook.. maar het staat gefwoon niet met elkaar in verhouding, de apparatuur en de muziek... he teen moet in dienst van het ander staan.
daar komt bij dat ik dus nog bijna geen concreet materiaal gehoord heb van mensen hier, en dat dat waarschijnlijk zo blijft (ik heb het al es eerder aangekaart...), maar dat er wel honderduit gepraat over de bijzaken in de muziek..

jammer dus... ga liever met elkaar praten over elkaars muziek, daar leer je meer van dan met wat kwijl in de mondhoeken blaadjes te lezen en studio's van anderen te bekijken met spullen die je toch nooit zult kunnen betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76351

Met Fruityloops kun je ECHT WEL de vetste dingen maken, ook qua melodieën, en HET BARST van de effecten!!! >:)
Je kunt gewoon VST Instruments in je Fruity plugins folder laden, en je hebt meteen gebruikt van 1 van de beste synth's.
Ik maak muziek op een oude rotte P-2 233mhz, 96 RAM Pc, en ik krijg zelf (volgens anderen) de beste dingen eruit.
Zolang je de juiste geluiden/plugins/instruments hebt, en creatief bent, dan kun je met elk programmaatje aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

djazete schreef op 19 January 2003 @ 12:41:

jammer dus... ga liever met elkaar praten over elkaars muziek, daar leer je meer van dan met wat kwijl in de mondhoeken blaadjes te lezen en studio's van anderen te bekijken met spullen die je toch nooit zult kunnen betalen ;)
hahaha.. ik heven heel kort moeten knikken op sommige dingen :)

ik geef toe dat ik altijd meer bezig ben met geluid dan muziek. .tja.. dat doe ik gewoon.. :X

van dance /trance heb ik minder kaas van gegeten..zoals eerder aangekaart..

en tja.. wat moet ik hierbij bijvoegen.. :{

hardcore dsp programming rules? :? maar dat is wel de way.. :{ i think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

hardcore programming roelt helemaal niet opzich, of je moet dingenw illen doen die normaal gezien niet kunnen... (zie aphex twin die zn eventide mishandeld dmv zn eigen dsp dingetjes erin te programmeren (schijnt zo te zijn))...
maar dat nivo is hier toch niet aan de orde.... zowieso gaat het hier toch bijna altijd over dance varianten waarvan je het gros wat je op de radio hoort prima kunt namaken met progjes als fruityloops en reason....
en als je daar wilt blijven hangen, en voor die dingetjes graag dure outboard spullen wilt kopen en een hardware mixer controller, dan vind ik dat zelf gewoon niet in verhouding staan :)
en bezig izjn met geluid is natuurlijk OK :) dat doe ik denk ik ook, alleen ik hou mezelf wel voor ogen dat het geluid in dienst van de muziek staat..
maar goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djazete schreef op 19 January 2003 @ 12:41:
strangeloop, het is niet zo dat ik alle technische dingen maar dom vind omdat ht toch om creativiteit en muzikaliteit gaat.
Dat dacht ik ook niet hoor, Djazete. Ik reageerde vooral op de nogal botte toon van je post. Nu je het beter uitlegt kan ik me aardig vinden in je standpunt.
djazete schreef op 19 January 2003 @ 17:21:
maar dat nivo is hier toch niet aan de orde.... zowieso gaat het hier toch bijna altijd over dance varianten waarvan je het gros wat je op de radio hoort prima kunt namaken met progjes als fruityloops en reason....
en als je daar wilt blijven hangen, en voor die dingetjes graag dure outboard spullen wilt kopen en een hardware mixer controller, dan vind ik dat zelf gewoon niet in verhouding staan :)
Strangeloop sluit zich bij de vorige spreker aan. :)
(maar denkt overigens niet dat iemand hier echt van plan is al die dure spullen te kopen met het oog op het maken van voorspelbare dance)

Ik zou overigens wel eens (in een ander topic ;)) 'n paar flinke discussies willen opzetten met iedereen hier over 'wat vinden jullie muziek?'. Ik voor mijzelf noem het geen muziek als je een paar leuk gemixte drumloopjes of een fantasieloze 'basedrum + tech high hat + clap'-drumtrack met wat ingeblikte effecten achter wat gedownloade losse vocals plakt; als het al remixen genoemd mag worden, dan toch zeker niet meer dan dat. Maar daar kun je anders over denken.

Je signaleert inderdaad terecht dat er in een hoop topics veel gekwijld wordt bij dure studiogear (zonder de illusie te hebben dat ooit te zullen kopen). Dat heeft natuurlijk ook wel wat; en het is goed te weten wat er te krijgen is; maar je moet dit soort dingen niet tot doel verheffen als ze slechts het middel zijn.

Ik zal er in dit topic van wired niet teveel meer op in gaan; het is hem te doen om sounddesign en hij heeft wat dat betreft heel wat bruikbare adviezen gekregen.

offtopic:
(Over die Sander1 van Wired: hij noemt zich ook wel Sjandoer Ghoutman, kijk hier maar even rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

(offtopic)sander1 zit dan denk ik zo te zien in het 1e jaar van dezelfde opleiding die ik doe.. grappig om zo her en der wat mensen te zien opduikelen...:)
Pagina: 1