[Wat is] DHCP relay agent

Pagina: 1
Acties:
  • 10.637 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ja de titel zegt het al.
Ik heb de omega seach al gebruikt en google natuurlijk ook, maar er zijn alleen problemen te vinden en de instellingen voor de DHCP relay agent.
Maar wat is nou precies een relay agent???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 00:10

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Misschien heb je hier wat aan? rfc3046

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73067

DHCP is Dynamic Hosting Configuration Protocol en dat zorgt er voor dat je clients op het netwerk automatisch de correcte IP config krijgen (ipnr, subnetmask, gateway enz.)
De relay agent moet ik even voor je opzoeken, volgens mij doorgeefluik voor deze DHCP informatie als je bijvoorbeeld op verschillende subnets zit. Waar heb je het voor nodig, ik heb toch best wel wat met netwerken gedaan maar nog nooit iets met de relay agent hoevn doen anders dan default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047

Crewlz schreef op 18 December 2002 @ 11:31:
Ja de titel zegt het al.
Ik heb de omega seach al gebruikt en google natuurlijk ook, maar er zijn alleen problemen te vinden en de instellingen voor de DHCP relay agent.
Beetje ingewikkeld, maar het zit ongeveer zo

Je moet eerst weten hoe DHCP werkt

DHCP werkt met een broad cast

Client SCHREEUWT om een DHCP server, dit doetie dmv broad casting.
De server die het eerste reageert doet een "offer"

etc. etc.

HET voordeel van verschillende netwerken is dat een broad-cast beperkt blijft tot het netwerk segment.
Een router laat dus geen broad casts door, dus ook geen dhcp-request.

Nu kun je een DHCP relay-agent installen op de router, aan de kant waar de client zit.

De relay agent hoort dat een client een dhcp request doet, en vraagt met een bepaalde time-out (hij geeft eerst een evt. dhcp-server die wel op het segment zit de kans een offer te doen) de dhcp server aan de andere kant voor een offer.

khoop dat je het snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39788

dat is een pc, workstation meestal, die een dhcp request (broadcast) helpt versturen over een router-die-geen-broadcasts-doorlaat (non-XXXXXX-compliant).

die router blokkeert dus het broadcastbericht van de phcp client, maar de relay agent weet welke dhcp server in de buurt zit, dus verpakt het verzoek in een mooi berichtje, specifiek gericht aan de dhcp server( geen broadcast meer, dus hup.. over de router heen).

clear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Crewlz schreef op 18 December 2002 @ 11:31:
Ja de titel zegt het al.

Dan moet jij toch es beter leren zoeken.

Dat kan je weldegelijk vinden met google
Hier is ook niets Professional Networking aan ...

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 18-12-2002 11:39 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.