Toon posts:

A7V333 en temperatuur problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een aantal producten besteld.
Een XP 2000+;
Coolermaster CP5-7JDIB-0L;
Asus A7V333 Raid.

Vorig jaar heb ik een MyCom midi tower ATX 300W gekocht.
Het gaat om het model met voorin 6 gleuven (een soort van grill).

Wat is nu het probleem ??? De temperatuur van mijn CPU is veels te hoog.
Idle = 65 graden en stressed ver boven de 70 graden ………..

Cooler zit echt goed op de de socket.
Airflow is redelijk, ik maak iig gebruik van rounded cables en de overige kabels zijn met tierips (???) vastgemaakt.
Helaas is er geen plaats in de kast voor een outtake fan !!!

Klopt de sensor van de Asus A7V333 wel ???
Dat daardoor programma’s zoals Asus Probe en MBM 5 de temps niet goed lezen ???

Hoop dat jullie kunnen helpen ??? _/-\o_

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Voel eens met je hand op de koeler.
Denk je echt dat hij zo heet is als je Asus bord aangeeft ?
Het probleem bij die vage dingen is dat de temps totaal niet kloppen in veel gevallen.
Die Sensors van hun sucken heeeeeel erg.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik denk niet dat ie zo heet is als het bord aangeeft.
Ik kan gewoon mijn vinger erop leggen !!!
Het is wel heet, maar ik verbrand iig mijn vingers niet .............

Dus geen zorgen maken ????

• motormuisje
Nee probleem is dat die dingen dat veel hebben.
Anders install MBM en doe een correctie op je temps. (effe gokken dus) kan je altijd nog zien waneer het een keer echt fout gaat.
Maar over het algemeen als je zeker weet dat je goeie koeling hebt gaat de boel toch niet stuk :)
Mijn mening Asus sucks. :P

DAMN spatie van toetsenbord is stuk versleten van het rammen op ding (vandaar de edit)

[ Voor 14% gewijzigd door motormuisje op 15-12-2002 14:11 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:53

Predator

Suffers from split brain

Ik heb hetzelfde bordje als jou.
Welke bios versie gebruik je ?

De recenste bios "verlaagt" (gewoon -10 op de meting :+ ) de temp.
Die sensor geeft nl veel te veel aan.
motormuisje schreef op 15 december 2002 @ 14:11:
Nee probleem is dat die dingen dat veel hebben.
Anders install MBM en doe een correctie op je temps. (effe gokken dus) kan je altijd nog zien waneer het een keer echt fout gaat.
Maar over het algemeen als je zeker weet dat je goeie koeling hebt gaat de boel toch niet stuk :)
Mijn mening Asus sucks. :P

DAMN spatie van toetsenbord is stuk versleten van het rammen op ding (vandaar de edit)

Asus tempsensors geven vaak te veel aan ja maar om daarnou asus voor te veroordelen.

Mijn ervaring met asus is altijd positief geweest en daarom blijf ik er ook bij.
Snel & stabiel + veel features :Y)

[ Voor 68% gewijzigd door Predator op 15-12-2002 14:13 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bios versie 1015 !!!

Wat voor temps heb jij Predator ???
Heb je ongeveer een gelijkwaardig systeem ............. is dan makkelijk te vergelijken.

• motormuisje
Snel en stabiel als ze het blijven doen :)
Asus zit of heeft zeer zeker in een slechte periode gezeten. Ik heb al veel Asusjes versleten met veel plezier.
Maar zoals het laatste tijd gaat mij niet gezien (werk op RMA afdeling) :)

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Voor zover ik weet is het niet zozeer de sensor die een te hoge waarde aangeeft maar de bios. In Athlon XP processors zit de censor namelijk in de processor zelf en daar heeft Asus niets mee te maken. Tenzij ik het verkeerd heb natuurlijk ...

Op mijn A7V333 lees ik de temp niet eens meer uit. Het ding is stabiel, voelt niet overdreven warm aan dus het zal allemaal wel.

Verwijderd

Daar moet vast iets niet goed zijn aan de meting.

MSI KT333 boardje AthlonXP 2000+(ThoroughbredA) 39 idle en stressed 45 met standaard AMD koelertje...................

PS MSI boardje maakt gebruik van on-die sensor.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-07 15:19
Ik heb zelf een Asus A7V133 met TB 1200... deze wordt volgens de sensor ook behoorlijk warm.. nu is ie idle 52 graden (valt op zich nog wel mee). In de zomer heb ik met een andere kast wel 70 graden gehaald, maar ik heb nog nooit problemen met de temp gehad.

Lees dit ook maar eens:
http://www.asuscom.de/sup...amd_mb/faq100_cooling.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Canard op 15-12-2002 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kortom..... ik moet me eigenlijk dus geen zorgen maken ???

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 15:59
die klote temp meters op dit moederbord meten nooit de goede temp

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Het kunnen een paar dingen zijn:
- Een bekend probleem bij de eerste A7V333 revisies was een ietwat te hoog voltage van de CPU. Dit kan je oplossen door het bord handmatig te jumperen.
- Sommige BIOS versies gaven een te hoge temperatuur aan (in werkelijkheid lag ie lager) -> BIOS flashen.
- De CP5-7JDIB-0L is nogal een hoge koeler. Het kan zijn dat ie te dicht bij de voeding komt zodat ie te weinig lucht aan kan zuigen -> oplossing: minder hoge koeler pakken. Ik neem aan dat je de A700 behuizing van MyCom hebt of is het de A500?

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
- Weet je toevallig hoe hoog ik het voltage moet zetten ???
- Bios is geflasht naar 1015
- De koeler zit idd vlakbij de voeding. Kan ik gewoon gebruik maken van de
standaard bijgeleverde AMD koeler ??? Deze is minder hoog en koelt deze dan
een stuk beter ???
- Ik zou niet weten welke type het is. Ik weet dat het typenr. 19772 is. Maar ik
weet niet of het een 500 of 700 is.

Maarre oplossing kan zijn om de bijgeleverde standaard koeler erop te zetten ?????

PS: het is het makkelijkst om de voeding los te halen om zo eventueel de koeler te verwisselen ??? Toch ???

Sorry dat ik zoveel vragen stel............

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 15:38 ]

• bobsnl
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 15:34:
- Weet je toevallig hoe hoog ik het voltage moet zetten ???
In neem ff aan dat het een Palomino (vierkante) core XP2000+ is (zijn ze vrijwel allemaal) dat is het voltage 1.75 V. Mocht het een Tbred zijn (rechthoekige core) dan is het 1.65 V
- De koeler zit idd vlakbij de voeding. Kan ik gewoon gebruik maken van de
standaard bijgeleverde AMD koeler ??? Deze is minder hoog en koelt deze dan
een stuk beter ???
Probeer idd de standaard AMD cooler eens (ook gemaakt door Coolermaster). Hij zal wat meer herrie maken, maar zal vrijwel zeker beter koelen, omdat ie zijn lucht beter kan aanzuigen.
- Ik zou niet weten welke type het is. Ik weet dat het typenr. 19772 is. Maar ik
weet niet of het een 500 of 700 is.
Dat is de A700. Dat zit de voeding idd wat dicht bij de cooler. Ik zou idd in dat geval de box-cooler eens pakken.
PS: het is het makkelijkst om de voeding los te halen om zo eventueel de koeler te verwisselen ??? Toch ???
Als je cooler niet te hoog is kan je je moederbord tray er gewoon uitschuiven en dan de cooler vervangen. Dat lijkt mij makkelijker. Haal wel ff de overgebleven koelpasta van je CPU af, want het mengen dat de pasta van beide thermalpads is niet te adviseren. De box-cooler heeft namelijk al zijn eigen pasta op de cooler zitten.
Sorry dat ik zoveel vragen stel............
np ;)

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx bobsnl....

de box koeler doet idd beter z'n werk !!! Okeej hij maakt wel iets meer geluid... Maar ja,
niks aan te doen !!!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Rowanski: als ik me kast dicht doe zonder extra fans in me kast te zetten is mijn XP2000+ volgens Asus Probe ook 65 graden idle... ik heb nu 3 extra fans in me kast gepropt, en nu is ie stressed 55 graden...

Ik heb liever dat ie een te hoge temperatuur aangeeft dan dat ie een te lage temperatuur aangeeft

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 18:25
mijn XP2000+ wordt stressed max. 65 graden, met een standaard koeler van Norrod, met 1 casefan en een PCI slot koeler, bij internetten enzo blijft ie onder de 40 dankzij vcool
mobo revisie 1.04, ik ga ervan uit dat die temperaturen kloppen, het koelblok voelt ook heet aan
als het koelblok niet heet aanvoelt zou ik eens checken of er wel genoeg koelpasta tussen zit, ik had er te dun koelpasta tussen gedaan zodat mijn CPU in rook zou zijn opgegaan als ik geen CPU overheating protection had gehad, nu heb ik er iets meer pasta tussen en werkt ie prima

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• bobsnl
Schaapje_BlaaT schreef op 15 december 2002 @ 21:54:
mijn XP2000+ wordt stressed max. 65 graden, met een standaard koeler van Norrod, met 1 casefan en een PCI slot koeler, bij internetten enzo blijft ie onder de 40 dankzij vcool
mobo revisie 1.04, ik ga ervan uit dat die temperaturen kloppen, het koelblok voelt ook heet aan
als het koelblok niet heet aanvoelt zou ik eens checken of er wel genoeg koelpasta tussen zit, ik had er te dun koelpasta tussen gedaan zodat mijn CPU in rook zou zijn opgegaan als ik geen CPU overheating protection had gehad, nu heb ik er iets meer pasta tussen en werkt ie prima
Je moet ook heel erg oppassen om niet te veel te gebruiken. Dat werkt namelijk averechts. Sommigen smeren het zelfs over de hele cpu uit, dus niet alleen over de core, met alle gevolgen vandien. Maar in dit geval hoef je je daar niet druk over te maken. De hoeveelheid koelpasta die via de thermalpad op de cooler zit, is prima.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 18:25
ik weet dat er niet te veel op moet, alleen te weinig kan dus ook en dan maakt ie niet goed kontakt. En zo'n thermal pad is inderdaad goed genoeg, dat vervangen door koelpasta hielp bij mij nauwelijks

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Pagina: 1