inspiratie afdwingbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72060

Topicstarter
inspiratie komt en gaat wanneer het hem/haar uitkomt of is inspiratie afdwingbaar?

persoonlijk komt inspiratie bij mij pas op momenten dat ik in gesteelijke rusttoestand ben danwel dat ik een 'briljante fout' maak waardoor je een kort moment van inzicht ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09-2024
hmmzz ik doe maar gewoon wat. dan kijk ik daarna wel of het mooi is:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

hmm bij mij heb ik gewoon opeens een ingeving... niet afdwingbaar volgens mij. ik had hier een heel interessant stuk over gelezen, t ging ook over wiskundigen die opeens een moeilijk probleem wisten op te lossen waar ze lang over zaten te peinzen. ff opzoeken

maar kan dit niet beter in W&L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

transpiratie is wel afdwingbaar!
Verder heb ik een writers block

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allochtoon schreef op 15 December 2002 @ 13:10:
hmm bij mij heb ik gewoon opeens een ingeving... niet afdwingbaar volgens mij. ik had hier een heel interessant stuk over gelezen, t ging ook over wiskundigen die opeens een moeilijk probleem wisten op te lossen waar ze lang over zaten te peinzen. ff opzoeken

maar kan dit niet beter in W&L?
ik heb meer dan eens dat als ik ergens maanden heel hard over na zit te denken en me vervolgens er niet meer op focus na maanden opeens de oplossing 'vanzelf' mijn kant op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Anoniem: 72060 schreef op 15 December 2002 @ 13:16:
[...]

ik heb meer dan eens dat als ik ergens maanden heel hard over na zit te denken en me vervolgens er niet meer op focus na maanden opeens de oplossing 'vanzelf' mijn kant op komt.
precies, en dat is nu juist het interessante eraan, wat gebeurd er precies allemaal in je kop als die oplossing opeens boven komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allochtoon schreef op 15 December 2002 @ 13:24:
[...]

precies, en dat is nu juist het interessante eraan, wat gebeurd er precies allemaal in je kop als die oplossing opeens boven komt?
opzich interessant wat er in je kop gebeurt maar wellicht meer interessant is de vraag of dit alles afdwinbaar is dan wel zich laat sturen. en zo ja op welke manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 11:02

Pelle

🚴‍♂️

Dit is misschien meer een psychologisch vraagstuk dan iets dat met W&G te maken heeft. Uit ervaring zeg ik dat inspiratie niet afdwingbaar is, maar als je daar een onderbouwing bij wilt dan denk ik dat ik je hier niet verder kan helpen.. op verzoek wil ik dit dan wel even moven naar W&L, waarvan ik verwacht dat ze meer kijk hebben op de psycholgische aspecten van dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Dat maakt inspiratie hebben ook een gave. En art-directors erg goed betaald :) Overigens kun je jezelf wel aanleren inspiratie op te doen. Heb hier nog een leuk boek van Hillman Curtis, MTIV Process, Inspiration and Practice for the New Media Designer.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Volgens mij niet, want sommige dagen heb je de Wu niet. De Wu is de naam van mijn inspiratie. Soms dan ga je zitten en kun je maar liefst acht uur naar een scherm staren en je CTRL+Z knop misselijk maken zonder iets te hebben waarvan je denkt, weeeeee!

Andere dagen ga je zitten en denk je wel weeeeee! De Wu is goed.

Je kan op de dagen dat je dit niet hebt teruggrijpen op de oude bekende techniek van blijven kijken naar ander werk tot je iets in je hoofd hebt, maar toch, werkt niet zogoed als zelf al beginnen in de Wu. Sfeer helpt altijd :)

* Yellow|A heeft Wu nu een beetje uitgelegd

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09-2024
mhmzz de mijne heet Tjang, en de jouwe Wu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:42

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

(jarig!)
Inspiratie is niet afdwingbaar, tot op zekere hoogte.
Stel voor, ik zit op mijn werk, en mijn baas vraagt me in een ochtend tijd een kerstkaart te ontwerpen. Ik zit daar tussen witte muren, buizen en andere eentonige dingen.
Nee, dan kan ik alleen een kerstkaart bedenken als ik kort daarvoor, in een meer inspirerende ruimte ben geweest waar ik net een ingeving heb gehad (wat klinkt dit zweverig).
Zou hij zeggen 'loop jij eens naar de supermarkt, ga een broodje halen en denk onderweg over een kerstkaart' dan is het al een stuk makkelijker. Er zijn zoveel inspirerende dingen om je heen, dat je makkelijk een idee krijgt over hoe je iets kunt maken. Die ideeën combineer je, en je hebt iets origineels in je hoofd. Werk het uit (met de computer) en door toeval en gewoon het doen op zich veranderen er nog wat dingen aan.

Maar het is vooral, en ook bij de bovenstaande vergelijking: je moet het niet uit je willen persen... het komt in je op, of niet. En juist hoe harder je probeert, hoe minder je in je hoofd kunt spelen met verschillende ideeën... en hoe sneller je vervalt in iets dat al ergens op lijkt, of totaal niets vernieuwends is.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11030

Veel rondkijken, veel uitproberen dat is voor mijn inspiratie :)
En het werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Ik merk dat als je ouder wordt inspiratie moeilijker is.. (yeah, i'm an old fart, so what?)
Als je jong bent fantaseer je makkelijker over dingen en heb je ook vaker dat je dingen bijna letterlijk voor je ziet.
Het ouder worden brengt meer zorgen/problemen mee omtrent huisvesting, geldzaken, familie-aangelegenheden enz. waardoor er weinig tijd en ruimte is voor het losgooien van je fantasie.
Het enige waar ik nog makkelijk over fantaseer zijn..naja lamaar :P

Moest vd week ook een beginnetje maken met een mailing mbt het kerstspel maar ik was echt leeg. Ik design de laatste tijd ook veels te weinig dan wordt je inspiratie ook wat stroever.. jammer genoeg..

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hangloozz schreef op 15 December 2002 @ 15:57:
Ik merk dat als je ouder wordt inspiratie moeilijker is.. (yeah, i'm an old fart, so what?)
Als je jong bent fantaseer je makkelijker over dingen en heb je ook vaker dat je dingen bijna letterlijk voor je ziet.
Het ouder worden brengt meer zorgen/problemen mee omtrent huisvesting, geldzaken, familie-aangelegenheden enz. waardoor er weinig tijd en ruimte is voor het losgooien van je fantasie.
klopt! als je klein bent is elke scheet die je laat mooi meegenomen. naarmate je ouder wordt kan je minder en minder goed doen... afijn even afgezien van al dit gemeimer - vroeger was alles beter - wil muziek nog wel eens de inspiratie prikkelen. met name 'ruimtelijke' muziek; muziek waar je vanalles bij denkt te zien wil me nog wel eens een beetje op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24181

Ik heb een backup systeem :)
Als ik "per ongeluk" aan een nieuw ontwerp denk maak ik direct in photoshop iets globaal en zet dat in een folder. Zodra ik wat nodig heb kijk ik in die folder of ik iets vind dat ik goed kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 09:42

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

(jarig!)
Anoniem: 24181 schreef op 15 December 2002 @ 17:08:
Ik heb een backup systeem :)
Als ik "per ongeluk" aan een nieuw ontwerp denk maak ik direct in photoshop iets globaal en zet dat in een folder. Zodra ik wat nodig heb kijk ik in die folder of ik iets vind dat ik goed kan gebruiken.
Zo deed ik dat altijd met een kladblokje... in de trein, waar dan ook: ik moet iets hebben waar ik snel compositie, kleur etc. op neer kan zetten, dan zie ik het later weer en zie ik weer honderden andere mogelijkheden (eh, met een beetje overdrijven).

Het ligt er inderdaad ook aan of je echt een designing spree hebt in die dagen/weken, of je hebt het gewoon niet. En dat ligt weer aan je stemming, je omgeving, hoe je je voelt, of je gelukkig bent, of dat je juist heel erg druk bent met andere dingen. Voor inspiratie moet je even je gedachten helemaal leeg kunnen maken... je moet wat kleuren of vormen in je hoofd hebben... en van daaruit schieten worteltjes alle richtingen op (jemig wat praat ik vreemd, maar ik kan het niet anders uitdrukken.. ik ben echt nuchter hoor) ... en je hebt er weer wat inspiratie bij.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

lekker schetsen als er iets in je opkomt, daarnaast een blaadje met onderwerp plus allemaal steekwoorden, helpt ook weleens, haha iemand die ik ken die (als hij even inspiratieloos is)gaat een blowtje roken en gaat dan als een gek schetsen, komen wel soms mooie dingen uit! btw, designing spree? ik ruik ut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58336

Mijn inspiratie komt als ik er niet naar zoek.
Ik sport elke woensdag avond zeer intensief en de meeste inspiratie komt wanneer ik daarna compleet ontspannen in het donkere tussen de lichten van de stad door rijd.
Ook een hoop inspiratie haal ik uit boeken. Door bepaalde dingen te lezen.
Ik denk dat het dodelijk is om inspiratie te zoeken in films of platen van anderen. Omdat je dan al een beeld hebt en eigenlijk geen eigen inspiratie meer kan verwekken (in mijn geval dan ;) ).
Het werktvoor mij het best als je een beeld zelf creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

Of de flux er nou wel of niet is, als er iets gemaakt moet worden, zoek ik eerst altijd een hele berg plaatjes om een beetje in de mood te komen. Kan door internet af te struinen of met je camera rond te gaan lopen en wat weg te flatsen.

Als de flux er niet is wil dat allemaal wel eens helpen, als ie er wel is, geeft het je misschien extra nieuwe ideeen, soms wil ie gewoon helemaal niet komen.

Dus: gedeeltelijk een beetje te stimuleren, afdwingen nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidfunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2015

kidfunk

none

Ik weet wel dat mijn inspiratie niet oneindig is bv: eerst was ik een echte grafx spuiter toen werd ik verliefd op photoshop 4.0 en sinsdien kon ik moelijker schetsen maken voor piece-jes .Nu ben ik meer de fotografie riching heen aant gaan en merk dat duidelijk dat ik meer tijd nodig heb als ik naar het lege document kijk voor dat er iets naar boven komt. :|
Ben de heledag bezig met zoeken naar mooie foto`s en locaties en als je dan thuis komt en iets wil maken in phtshp dan is dat ff omshakelen.
zijn er meer mensen die dit soort dingen ook hebbben ?

[ Voor 6% gewijzigd door kidfunk op 15-12-2002 18:34 ]

none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 14:10

DeFeCt

je wéét toch

commeric2 schreef op 15 december 2002 @ 13:53:
mhmzz de mijne heet Tjang, en de jouwe Wu
Hé die van mij heet Klann...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DeFeCt schreef op 15 december 2002 @ 18:51:
[...]

Hé die van mij heet Klann...
...en die van Austin Powers heet Mojo :P

ik ga ook maar eens een naampje voor mijn lieveling bedenken ;)

[ Voor 1% gewijzigd door FoOL op 15-12-2002 19:04 . Reden: alcoholpercentage: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28043

Anoniem: 64859 schreef op 15 December 2002 @ 13:12:
transpiratie is wel afdwingbaar!
Verder heb ik een writers block
neehoor, ga maar eens transpireren op de zuidpool bij min tien in je blote kont.
Wedden dat het je niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-04 23:25

Booster

Superuser

Ik schrijf zoveel mogelijk ingevingen op in mijn 'idee.txt' om ze later als ik er de aandacht voor heb, uit te werken.

Inspiratie is bij mij iets wat sterk in vlagen komt... Soms is het er en soms niet... jammergenoeg.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AAC
  • Niet online

AAC

kheb meestal opeens een ingeving, meestal 's avonds, heel irritant.. lig je net in bed :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

AAC schreef op 15 december 2002 @ 19:18:
kheb meestal opeens een ingeving, meestal 's avonds, heel irritant.. lig je net in bed :P :)
precies, dat heb ik wél vaker; kom je tot rust, lig je de dag nog ff door te nemen, borrelt er spontaan allemaal inspiratie op..heb je het niet nodig |:(

Hmm, misschien toch wat vaker op m'n werk ff op m'n rug gaan liggen :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48834

Inspiratie mis ik altijd qua graphix. Met codes enzo kan ik behoorlijk uit de voeten komen "hoe zorg ik dat zus en zo wordt opgezocht zonder dat er security lekken ontstaan ofzow". Maar met tekenprogramma's ben ik ten eerste n kluns, en wat anderen hebben gemaakt is altijd mooier :)
Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

een goede designer heeft mijns inziens geen inspiratie nodig om een goed ontwerp te maken, vroeger heb ik ook drie dagen over t internet gezworven om een ontwerp te lenen, hele vakanties heb ik op de hei doorgebracht, tegenwoordig heb iik vrijwel meteen een idee als ik een assignmentsheet onder ogen krijg waar ik naar toe wil... tuurlijk het kan altijd mooier en beter zo heb ik ook een kwartier kwijlend voor me beeldscherm gezeten toen ik portfolio vna gold&bakery aant bekijken was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nozzman!!! Je hebt fans :P ow, dat wist je al :/ ;)

mabit, klopt, ik denk dat je als designer altijd wel iets moet kunnen presteren, maar ik blijf toch van mening dat als je net zo'n creativiteits impuls krijgt, dat dingen 3 keer zo goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Gold & Bakery.. is dat niet Nozzman en trawanten?

anyways; we zijn niet allemaal goede designers, dan hadden ze allemaal wel fartdirectors geworden.

Het maken van een goed design voor de 1 een fluitje van een cent en kakt er in een half uur een format uit, de ander zit een dag te ploeteren en heeft wel wat maar eigenlijk zuigt het.
Kortom; je moet aanleg hebben, je moet talent hebben.
En juist die mensen met talent hebben altijd inspiratie...het gaat ze ook heel eenvoudig af.
Iemand met talent herken je; die zit niet te bladeren over internet oid met in z'n achterhoofd 'oei,oei, oei, wat moet ik nou weer es bedenken'.
Die staart een half uur of een uur met glazige ogen naar z'n scherm en beeldt zich in wat het product is, wat het doet, wat je erbij voelt...communiceert er mee..
Tsja, als je dat niet hebt houdt het gewoon op...dat kun je niet afdwingen.
Je kunt het misschien stimuleren maar het talent mis je dan toch...

edit:
laaaat, FoOL wist ook al dat Nozzman d'r iets mee van doen had..

[ Voor 6% gewijzigd door Hangloozz op 15-12-2002 21:32 ]

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39303

ja en vergeet bosmonster neit... maar hetging me er niet om die te verheerlijken maar om aan te geven dat et altijd beter kon en dat et redelijk verrasende ontwerpen waren, ik kan zonder te blozen zeggen dat ik echt 100en portfolio's heb doorgewerk en ik vond dit echt zeer goed werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36896

Ik ben eigenlijk niet zo vaak inspiratieloos...
Ik heb vaak wel goeie ideeen, alleen zijn die niet altijd van toepassing.
Als ik bijv. een sci-fi stad in me hoofd heb met zwevende auto's en shit en hoe ik dat wil animeren, kleuren etc, en ik moet een ontwerp voor een site maken heb ik daar niet veel aan :-D

Maar dan schets ik dat in mijn schets/blackboek en kan ik daar later mee verder.

Inspiratie is dus niet af te dwingen if you ask me.
Maar je kan het wel stimuleren. :)
Als het even niet lukt ga ik meestal even naar buiten met mijn hond.
Of naaar de supermarkt ontbijtje scoren.
En let dan op vormen/kleuren....
Beetje schetsen in mijn hoofd.

Of ik denk er juist even niet aan.
Even "ontspannen" :)
Stukkie skaten ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4364

ik zie mijn ding meer als golven> de ene periode komt je creativiteit, er spontaan uit borrelen. De andere periode heb je gewoon geen zin/tijd/energie/visie.

Met 'creatieve deadlines' is het bijna als vroeger op de middelbare school, als je een maand van tevoren weet dat je een proefwerk heb. Ga het niet uitstellen, tot een nacht tevoren. Al dat gestress op/tot het laatste moment kan nooit goed zijn.
(Beter 3 weken worstelen, en dan een week voor tijd klaar zijn.)

Ok af en toe wel heb je wel een creative deadline, dat iets 'opeens' binnen 24 uur klaar moet zijn. Maar dat moeten 'ze' niet te vaak doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatbenny
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2023
Hangloozz schreef op 15 December 2002 @ 15:57:
Het enige waar ik nog makkelijk over fantaseer zijn..naja lamaar :P

Moest vd week ook een beginnetje maken met een mailing mbt het kerstspel maar ik was echt leeg. Ik design de laatste tijd ook veels te weinig dan wordt je inspiratie ook wat stroever.. jammer genoeg..
En als je ouder bent heb je meer ervaring, is niet alles nieuw voor je en je kijk je niet overal met een frisse blik tegenaan. Ik heb het gevoel dat je als je ouder bent je door je ervaringen wordt geleid en iets dus minder snel van een andere kant zal benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73443

ik denk niet dat inspiratie afdwingbaar is.. wat ik wel denk dat als je iets goed uitwerkt op papier / tekst dat je dan wel eerder inspiratie krijgt hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08-2020
Inspiratie kan je niet afdwingen, dat lijkt me dudielijk. Als je een verklaring wilt hebben, die kan ik niet geven. Wel kan je op verschillende manieren aan inspiratie komen (zie ook de wetten van Colb hierover); je kunt gaan brainstormen, experimenteren etc. etc.

Bij mij komt inspiratie ineens uit het niets, een voorbeeld : "ik liep laatst van de trap waar ik stage loop, uit het raam keek ik in een ander kantorenpand in waar een rode deur openstond. Op die deur zat een klein wit stickertje. Toen werd ik direct getriggerd ofzo, dat hele kleine witte stickertje omgeven door al dat rood, ik vond het werkelijk waar prachtig.
Een ander voorbeeld was laatst op school, we moesten een concept bedenken. We zaten al drie weken te brainstormen en theorie door te nemen, en niks hielp. Toen kwam op 1 morgen een persoon met een gescheurde bladzijde uit een magazine, die hij meegenomen had voor iemand anders. Toevallig haalde hij dit uit zijn tas om zijn brood te pakken, en we hadden ineens met ons drieen het concept bedacht.

Dat soort momenten kan je niet afdwingen naar mijn mening.

Ook wanneer ik op straat loop, dan kan ik zo gelukkig worden van al het moois om me heen, ik zit soms lachen op mijn fiets omdat ik geniet van de hoeveelheid diversiteit die je op je weg tegenkomt.

En dan heb je zenders als MTV (vroeger beter dan nu), die de beste tussensequences hadden ooit, heerlijk om te zien. En films, tarantino, david fincher, guy ritchie etc. Geweldig, die kan ik uren bekijken, en steeds weer inspiratie uit halen.
En dan de wiskundige en natuurkundige wetten, die zetten mij aan tot kleine experimentjes in bv. flash en director.

Ik kan van allesgenieten, en ik word soms ook gek van mezelf, ik wil teveel, ik heb zoveel tijd te kort. maar goed, dit is mijn mening over inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67484

Mijn inspiratie is soms zoek en als ik naar mijn inspiratie gaat zoeken gaat het vaak helemaal mis! Meestal moet ik dan gewoon even wat compleet anders gaan doen. Dan komt het meestal wel terug(hoop ik dan altijd maar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Ik lees dat veel mensen nogal de tijd nemen voor hun inspiratie die ineens naar boven moet borrellen. Wel wat lastig als je bv twee dagen krijgt van je baas voor een conceptje. Conceptueel denken kun je behoorlijk leren, hoewel je de betere ideeen soms in 5 minuten, soms in een week nog niet hebt. Probleem is dus dat je daar in de praktijk niet zo ver mee komt als je wat verder gaat dan wat hobbieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66118

ik krijg mijn inspiratie meestal door het luisteren van muziek die mij goed doet voelen.. wanneer je op je gemak bent, sta je naar mijn mening veel meer open om dingen uit te proberen.. als ik stresserig ben, dan wordt het niets.. echt helemaal noppes.. neem ik dan echter wat te drinken, goed muziekje erbij.. en ik ga spontaan wat ontwerpen of tekenen, dan groeien daar de mooiste dingen uit voort.. ook een reden waarom ik nooit zal tekenen of ontwerpen als ik me stressed voel.. never!! dan ga ik wel lekker doelloos zijn :D
ik kan me voor mijn mening dus niet echt zeggen dat het afdwingbaar is.. ik heb net gelezen bij een aantal mensen die het stimuleren noemden.. dat lijkt mij wel de beste.. stimuleren kan, afdwingen.. dat zal aan de persoon zelf liggen.. EN NU GA JE VERD***E IETS MOOIS MAKEN!!!!!!!! dan zie ik toch weer van die rare kleine denkbeeldige mensjes op je schouder zitten.. nahh.. afdwingen zie ik niet voor me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
OzBoz schreef op 16 December 2002 @ 11:59:
Ik lees dat veel mensen nogal de tijd nemen voor hun inspiratie die ineens naar boven moet borrellen. Wel wat lastig als je bv twee dagen krijgt van je baas voor een conceptje. Conceptueel denken kun je behoorlijk leren, hoewel je de betere ideeen soms in 5 minuten, soms in een week nog niet hebt. Probleem is dus dat je daar in de praktijk niet zo ver mee komt als je wat verder gaat dan wat hobbieen.
Ik ben het wel met je eens, een klant wil voor een deadline een product hebben! Maar ik ben het niet eens dat je zegt dat je wanneer je alleen hobbiet niet aan conceptueel denken toekomt. Als "bedrijf" moet je een klant een tijdsverloop geven van het project waar je aangaat werken, bij ons schieten ze een project af wanneer er geen redelijke deadline aanvast zit. Wij kunnen niet binnen 2 dagen, zoals jij als voorbeeld noemt, een hoogstaand product afleveren die aan onze eigen eisen voldoet. Wij trekken behoorlijk wat tijd uit voor een goed en sterk concept, zonder dit staande te hebben zal je product immers altijd rammelen, hoe goed hij grafisch, qua usability of techniek ook in elkaar zit.

Daarbij komt ook dat we mensen uit verschillende disciplines hebben, we gaan eerst met zijn allen om de tafel zitten om tot zo een concept te komen! Pas wanneer dit staat gaan de mensen aan het werk, om het product af te ronden. Het is dus belangrijk dat er veel aandacht besteed word aan een concept, en niet dat je deze afraffelt omdat de klant binnen 2 dagen iets wil zien. Als dit gebeurd word de klant ook geadviseerd.

En daarbij heb je een grotere kans op bij het conceptueel denken, zoals jij het beschrijft met cliches bij de klant aan te komen. De klant kan hiermee akkoord gaan, maar het lijkt me voor jezelf niet leuk om aan zo'n project te werken.

[ Voor 8% gewijzigd door FlashAddict op 16-12-2002 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

PatrickPietens schreef op 16 December 2002 @ 12:35:
[...]

En daarbij heb je een grotere kans op bij het conceptueel denken, zoals jij het beschrijft met cliches bij de klant aan te komen. De klant kan hiermee akkoord gaan, maar het lijkt me voor jezelf niet leuk om aan zo'n project te werken.
Je bent als bureau juist onderscheidend als je wel binnen korte tijd een kwalitatief hoogstaand concept weet uit te werken. Uiteraard is het zo dat je liever meer tijd hebt voor een concept. Dat wil iedereen. En omdat internet bij veel bedrijven iets is wat-er-even-bij-komt krijgen de meeste internet bedrijven tijd zat voor een site en concept. Wanneer internet dezelfde rol krijgt als een campagne in print kun je dat vergeten en moet er adhoc een site gemaakt worden. Als je dan tegen een klant zegt dat je graag twee weken wil dan kun je je klant vergeten. Het is namelijk niet handig bv nog geen site te hebben terwijl de landelijke dagbladen al vol staan met een advertentie en de radio/tv commercials al te horen/zien zijn.

Dat is meteen het verschil tussen iemand die geweldig goed is in concept-denken en daar ook naar betaald krijgt en iemand die meer tijd nodig heeft voor een goed idee. Nu werk ik op een reclamebureau met vrij forse tarieven voor art-directors maar die krijgen bij ons niet weken de tijd voor een campagne, hoe graag ze dat ook zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
En naar mijn mening ben je als bureau juist onderscheidend wanneer je een kwalitief hoogstaand concept weet uit te denken.
Ik ben het met je eens dat je niet met een website achter een campagne aan kan hobbelen. Maar je kan zeker in goed overleg gaan met de klant wanneer hij binnen 2 dagen een kwalitief hoogstaand concept wil hebben, want daar praten we toch over? Jij noemt namelijk menig maal een website als voorbeeld. Ik weet zeker dat reclamebureau's als Mill niet in 2 dagen met een concept op de proppen kan komen, bij een concpet komt meer kijken dan een leuk product in elkaar weten te draaien, of een website op het internet weten te zetten.

Tuurlijk weet ik dat het in praktijk anders gaat, dat er deadlines worden gesteld. Maar jij zegt dat er verschil zit tussen iemand die binnen 2 dagen een concept kan bedenken, en iemand die er 2 week over doet bij wijze van. De eerste is volgens jou de prof. en de tweede de hobbiest. BEn ik het mee oneens, de volgens jou prof, is getraind in snel concepten te bedenken, fabriekswerk. Dit heb ik al vaak gezien ook op grafisch gebied, iemand draait wat in elkaar in PS, het ziet er cool uit, en meneer waant zich weer designer. Zo gaat het niet, ik vind dat je erover na moet denken, en dit kan niet binnen 2 dagen. Tuurlijk, ik kan ook binnen 2 dagen een concept bedenken als het moet, maar deze is lang niet zo waterdicht dan wanneer ik er 1 week voor krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Een kwalitatief hoogstaand concept heeft niets met tijd te maken. Je hebt maar een paar seconden nodig voor een goed idee, uitwerking daargelaten. Ik vind het altijd wel erg fijn om te lezen hoe jij denkt te weten hoe alles in deze wereld werkt. Misschien dat je eens voor de afwisseling een stage moet gaan lopen bij een reclame/communicatie bureau. Krijg je wellicht wat beter een idee over de tijdsdruk die daar eerder regel dan uitzondering is.

Als ik zie hoeveel pogingen je nodig had voor een eenvoudig kerstkaartje (waterdicht concept?) dan raad ik je die stage trouwens af.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je over een concept goed nagedacht moet hebben, maar zoals bekend, de ene mens denkt een stuk sneller dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
edit:

bedankt voor je mail

[ Voor 255% gewijzigd door FlashAddict op 17-12-2002 09:04 ]

Pagina: 1