Toon posts:

Streepen in beeld indien aangesloten via DVI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag vrolijk een Hercules 3D 8500 LE 64 mb gekocht en aangesloten. Het was ff goochelen, maar uiteindelijk is het me gelukt om m'n TFT scherm via DVI werkend te krijgen. Superscherp beeld, op 1 probleem na; bij hoge resoluties (bijv. 1600x1024 (= native resolutie van m'n TFT)) verschijnen er kleine horizontale streepjes in beeld. Een soort storing, maar ik kan het niet plaatsen. Zie foto

Afbeeldingslocatie: http://zapour.student.utwente.nl/schijf/temp/streepjes.jpg

Het ligt niet aan het scherm lijkt me, want als ik het analoog aansluit werkt alles goed. En als ik het via DVI aansluit, treden er bij lage resoluties geen streepjes op en het OSD wordt altijd perfect weergegeven, ook weer zonder streepjes. Zat zelf te denken aan de kabel, maar de gebruikte kabel is een door SGI meegeleverde DVI kabel.

Wat details over m'n systeem:
Hercules 3D 8500 LE 64MB videokaart
SGI 1600SW TFT scherm, native 1600x1024 resolutie
MSI KT3 Ultra ARU mobo

Nu is m'n vraag; wat zijn deze streepjes en hoe krijg je ze weg?

Verwijderd

Aso scherm, maar check eens of die kabel wel zo'n hoge resolutie aankan? Volgens mij moet je dan een dubble-shielded cable hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me toch wel dat de, door de fabrikant van het scherm, meegeleverde kabel geschikt is voor de resolutie die die aankan ;) Maar je denkt dus dat het storing van buitenaf is omdat de kabel niet goed genoeg afgeschermd is?

Nou moet ik wel bekennen dat ik de kabel best wel dun vindt....

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 19:49
je videkaartje heeft maar een DVI ondersteuning tot 1280x1024 :)

Verwijderd

Topicstarter
Ka_ka_rot schreef op 07 november 2002 @ 15:20:
je videkaartje heeft maar een DVI ondersteuning tot 1280x1024 :)
Nee hoor, hij doet netjes 1600x1024 >:) Alleen dus die paar storingsstreepjes :/

Verwijderd

1600x1200 is toch veels te klein >:)

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 17:13
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 00:24:
[...]

Nee hoor, hij doet netjes 1600x1024 >:) Alleen dus die paar storingsstreepjes :/
Zou toch maar een mailtje sturen naar Hercules, want het zou goed kunnen dat DVI in zo'n hoge resolutie niet ondersteund wordt.
Dit stond bij een GF4 kaart: On-board DVI support up to 1280x1024 resolution, zou dus best zo kunnen zijn dat dit bij Ati ook het geval is.

Verwijderd

Ik heb een Asus V8420 met DVI en een tft scherm, echter geen digitale kabel. Weegt de aanschaf op tegen betere beeldkwaliteit dan analoog?

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 14:17:
Ik heb een Asus V8420 met DVI en een tft scherm, echter geen digitale kabel. Weegt de aanschaf op tegen betere beeldkwaliteit dan analoog?
Ja, mits je TFT ook een DVI ingang heeft natuurlijk

[ Voor 0% gewijzigd door Quantor op 08-11-2002 14:21 . Reden: de voorwaarde erbij gezet ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een Radeon 8500 kaart van Gigabyte i.c.m. een Iiyama AS4332UT TFT scherm op 1280x1024.

Die strepen komen vooral tevoorschijn als ik Mediaplayer gebruik om een film te kijken op TV in Theatre mode :( Misschien toch een probleem met die Radeon kaart?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 November 2002 @ 00:24:
[...]

Heeft iemand hier misschien al een oplossing voor gevonden? Ik vraag me af of het aan de Radeon ligt of aan de kabel. Het probleem ligt iig niet bij de monitor...

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
The DVI-D and DVI-I formats are available in either Single or
Dual link connectors. These cables send information using a
format called TMDS (transition minimized differential signaling).
Single link cables use one TMDS 165Mhz transmitter, while dual
links use two. The dual link effectively doubles the power of
transmission and provides an increase of speed and signal quality;
i.e. a single link 60-Hz LCD can display a resolution of 1920 x 1080,
while a dual link can display a resolution of 2048 x 1536.

Ligt dus niet aan je kabel.

Specs

• eliorg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-04 15:23
Ik heb zelf ook een Hercules 8500DV AIW videokaart in combtie met een 1600sw. De storing die jij beschrijft heeft ermee te maken dat je volgens mij jou monitor niet op een refreshrate van 60Hz hebt draaien. Dit is echt altijd noodzakelijk!

Met een programma als Powerstrip kun je jouw videokaart zo instellen dat je de resolutie 1600x1024 op 60Hz kunt draaien. Dan zou je van deze streepjes af moeten zijn.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg net in m'n mail een link naar dit topic, en dat deed mij ff denken aan het volgende; het lijkt alsof de storing veroorzaakt wordt door stroomkabels in de buurt. Indien stroomkabels verder van de DVI/VGA kabel(s) verwijderd zijn, lijkt de storing af te nemen.

That's all :)

Verwijderd

Je pc aarden?!

Verwijderd

ik heb dit probleem ook

heel typisch: ook een SGI 1600SW, in mijn geval met een hercules radeon 9800SE AIW

mijn monitor kabels houd ik volledig gescheiden, dus storing van andere kabels lijkt me echt uitgesloten...

ik denk zelf dat 't met de tuner te maken heeft :/
Pagina: 1