Vragen rond P4 HTT score in Sandra

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 13:37
ik wil graag een discussie hier, en blijf ontopic aub!

Op overclockers.com is een artikel te vinden dat gaat over de performance van de P4 met HTT enabled, deze is nl bijna 70% hoger terwijl dit nooit gahaald gaat worden in de praktijk.

Velen twijfelen nu aan het nut van Sandra als benchmark-tool omdat de resultaten niet representatief meer zijn.

Ik ben het hier niet mee eens:

Ik heb voor de gelegenheid de waarschijnlijke performance van de nog uit te komen Athlon64 geprobeert te herleiden:

Het viel me op dat SSE2 steeds 134% extra FPU performance geeft bovenop de eigenlijke fpu performance bij de P4's (van de 1,2Ghz p4's tot de 2,66Ghz p4's allemaal 134%)

Als straks de Athlon64 2Ghz uitkomt zal de (clock voor clock) performance 30% hoger liggen dan de Athlons van nu.
(Zou de benchmark in 64 bit gedraaid worden dan komt daar nog eens 20% bij.)

Nu even rekenen:

Een Xp op 1.8Ghz heeft een fpu score van 2505
Nu gaan we het clockverschil even terugrekenen.
Een Xp op 2Ghz zal een score hebben van 2783.

Daar 30% bij:

De Athlon64 zal ook SSEII ondersteunen en zal dus op een syntetische boost kunnen rekenen van 134% bovenop zijn ruwe Fpu score.

Dit zal de 2Ghz Athlon 64 een FPU score geven van 7800.

Met andere woorden Intel zou daar een P4 6,33Ghz tegenover moeten zetten voor dezelfde performance.

Of een P4 3,66Ghz met HTT enabled.

Daar staat tegenover dat de Athlon64 dit niet zal bereiken met foefjes als HTT (die niet altijd werken) en deze performance altijd geeft.

Wat denken jullie hiervan?
Het gaat weer gelijk op straks zo te zien weer met een voordeel voor AMD.
(en nu had ik het niet eens over de Opteron)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 10:46

Mentalist

[avdD]

Die 3,66Ghz P4 met HTT hoeft echt niet lang meer te duren. De 3,06 staat al in pre-order op de pricewatch (afaik is hij nog niet echt leverbaar), en daar stond HTT al op aan afaik. De clocksnelheid van de P4 opschroeven is een eitje, dat weten we allemaal.

Hmm, Intel in het voordeel dan :? En wanneer kwam de Athlon64 dan.. En de Opteron...
Damn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Abbadon
  • Laatst online: 13:33
De kern van je vraag is of Sandra Sisoft nog wel nuttig is als benchmark tool? Het nut is altijd al érg beperkt geweest imo, waar het om gaat is hoe een bak zich IRL gedraagt :) Inkopper maar oh zo waar. Vooral wanneer men teveel nadruk legt op afzonderlijke benchmarks (of cpu, of disken of ram) wordt ik al sceptisch, het spul moet wel samenwerken met elkaar én de software.

Verder gooi je er allemaal leuke berekeningen tegenaan maar da's dus allemaal gebasseerd op één benchmarktooltje en dan ook nog eens gekleurd door een nieuwe feature (HTT) waar nog helemaal geen praktijkervaring mee is. Iig durf ik stellig te beweren dat HTT die P4 écht niet 70% sneller maakt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Abbadon schreef op 30 oktober 2002 @ 16:53:
De kern van je vraag is of Sandra Sisoft nog wel nuttig is als benchmark tool? Het nut is altijd al érg beperkt geweest imo, waar het om gaat is hoe een bak zich IRL gedraagt :) Inkopper maar oh zo waar. Vooral wanneer men teveel nadruk legt op afzonderlijke benchmarks (of cpu, of disken of ram) wordt ik al sceptisch, het spul moet wel samenwerken met elkaar én de software.

Verder gooi je er allemaal leuke berekeningen tegenaan maar da's dus allemaal gebasseerd op één benchmarktooltje en dan ook nog eens gekleurd door een nieuwe feature (HTT) waar nog helemaal geen praktijkervaring mee is. Iig durf ik stellig te beweren dat HTT die P4 écht niet 70% sneller maakt :)
Yep :)

Experiment : hoe test ik het nut van HTT?

Encodeer twee .wav files tegelijk naar .mp3. Neem de tijd op..
Encodeer twee .wav files achter elkaar naar .mp3. Neem de tijd op..

In de eerste situatie is de cpu bezig om z'n kracht over de 2 processen te verdelen wat rekenkracht kost. HTT zou dit op moeten lossen omdat de cpu zich dan als 2 cpu's gedraagt die ieder 1 proceses oppakken..

W8 eens, het was toch HT? Ik sta toch niet weer te lullen over iets totaal anders..
Wat het huidige kwartaal betreft ligt Intel op schema, en zal in november de 3GHz Pentium 4 met HTT voor desktops uitbrengen.
Ok, ik weet het ff niet meer :X

• Abbadon
  • Laatst online: 13:33
Hyper Threading Technology :P

Overigens gebruik ik Sandra ook wel eens af en toe, zeker als ik achter iemand anders bak zit om instellingen te checken (in samenwerking met het BIOS en evt. andere tools voor cross reverence zeg maar). En op een nieuwe bak laat ik ook wel benchmarks los maar als ik twijfel aan b.v. m'n diskperformance gaat dat gewoon met een horloge en het verplaatsen van een groot bestand of de timer in Photoshop hoe lang die er over doet een groot bestand te openen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Abbadon schreef op 30 oktober 2002 @ 17:01:
Hyper Threading Technology :P
Wat gemeen :o

Op het logo stond nog HT :(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1030557776.jpg

nieuws: Primeur: Intel Pentium 4 HyperThreading logo

Maar ik stond tenminste niet over iets totaal anders te lullen :P

• procyon
voor de mensen die niet goed lezen:

Velen twijfelen nu aan het nut van Sandra als benchmark-tool omdat de resultaten niet representatief meer zijn.

Ik dus niet, omdat het nu een vertekend beeld geeft tov de xp's zonder SSEII maar dat dat straks weet goed gaat komen met de hammers.

Ik beweer dus helemaal niet dat de scores van sandra representatief zijn voor "real life performance"

GOED LEZEN!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Procyon for life schreef op 30 oktober 2002 @ 17:04:
[...]

Wat is nou de toegevoegde waarde van dit bericht?
Een korte uitleg van HT en hoe je op je eigen machine kunt testen wat het verschil tussen HT of geen HT ongeveer is. Aan mensen afzeiken hebben we niet zoveel, wees dan dapper en meld het een modje even ipv lame zomaar te vragen wat de toegevoegde waarde van een bericht is dat helemaal niet zó slecht is.

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 30-10-2002 17:45 . Reden: offtopic stukje verwijderd ]

• procyon
Daar gaat het niet om! Het was oftopic!!!
Dapper? Achter iemand zijn rug om klikken bij een modje vind je dapperder dan het rechtstreeks zeggen??

Ik wil gewoon een schone draad ZONDER oftopic gelul, het is waarschijnlijk teveel gevraagd!

Dat je het nut van HTT op de door jou omschreven manier kan testen snappen we alemaal wel |:(

Graag alleen ontopic reacties vanaf nu. tnx!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Chill dudes..

Procyon, N3rd wilde alleen maar behulpzaam zijn. Die reactie van dune3002 was inderdaad zwaar offtopic, maar je had ook even in SM kunnen vragen of een modje desbetreffende reactie wilde trashen.. ;) *en dat heb ik zojuist ook even gedaan*

En nu weer ontopic verder, heren :)

Edit: het is óók niet de bedoeling om in een nutteloze posting te vragen wát HTT is, beknopte samenvattingen etc.. Daar hebben we de reviewsites en de search voor..

• procyon
Ik zal mijn uitleg nog even verfijnen:

De P4 1,2Ghz heeft eigenlijk maar een Fpu score van 620 maar daar komt nog wat bij door de SSEII ondersteuning en dat maakt de totale score 1466. (iets minder dan 1Ghz athlon) Er is hier door die SSEII ondersteuning een winst geboekt van 134%

De P4 2,6Ghz heeft eigenlijk maar een Fpu score van 1385, door de SSEII wordt de totale score 3250. (is dus weer 138% winst)

Het maakt dus niet uit hoeveel Mhz de processor heeft, SSEII geeft in Sandra 134% extra performance op de ruwe FPU scores.

In het artikel van overclockers.com maken ze zich zorgen over het feit dat de HTT optimalisaties (+ 70%) een enorm vertekend beeld geeft tov de XP

Dit is ook zo, omdat de Xp geen SSEII en geen HTT heeft is zijn synthetische score (veel) lager.

Ik dacht gelijk al een stap verder en ging berekenen hoeveel een AMD processor zou scoren met die SSEII ondersteuning (134% bonus performance).

Ik neem de Athlon64 (dus niet de opteron) deze zal volgens AMD clock voor clock 20/30% sneller zijn dan de xp's.

ok, de score van een Xp 2Ghz is 2783.
De athlon64 2Ghz zal dan een score hebben van 3478
Dit is de ruwe fpu performance en hier mogen we (in sandra) de max haalbare performancewinst bij optellen die we zouden krijgen door de SSEII ondersteuning

Dit maakt een totale score van ongeveer 8000.

Een P4 2,66Ghz zet een score neer van 3250 zonder en 5438 met HTT.
Deze winst van bijna 70% is nooit realiseerbaar in de praktijk, terwijl SSEII zo ondertussen erg goed ondersteund wordt door de industrie.

Kortom in een programma waarin SSEII ondersteuning zit zal de Athlon64 de concurentie makkelijk aankunnen.

Wat vinden jullie van deze redenering?

• procyon
Ik heb het hier alleen over de FPU he? integer performance is een ander verhaal wat we eventueel later nog kunnen bespreken.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We weten niet hoe goed de SSE2 prestaties zijn van de ClawHammer, dus daar kun je nog geen voorspellingen over doen.

De strekking van je verhaal vat ik niet helemaal. Het gaat er toch om of Sandra wel of niet een betrouwbare benchmark is? Of de ClawHammer dan wel of niet beter presteert dan een P4 HTT die onrealistisch veel profiteert van HTT doet er niet toe, het gaat erom dat de P4 HTT prestaties die SiSoft aangeeft niet representatief zullen zijn voor de werkelijkheid waardoor je de resultaten niet kunt vergelijken met andere processors zonder HTT.

Voor de komst van SSE en de P4 leverden synthetische benchmarks nog wel eerlijke vergelijkingen, maar tegenwoordig zijn de prestaties zodanig afhankelijk van allerlei SSE, SSE2, K7 en P4 optimalisaties en de prestaties van de chipset en het geheugen, dat je echt per applicatie of game moet gaan benchen hoe een setup presteert.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:31
Tja, als Sandra straks nog gebruikt wordt als "betrouwbare" benchmarktool, ga ik benchmarks uitbrengen in Bogomips, dat gaat veel sneller: ff een linux bootdisk erin en /proc/cpuinfo uitlezen, heb je direct ook de stepping en cachegrootte erbij :P
Pagina: 1