Mening gevraagd over artikel: AMD bijna failliet?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quote van http://games.telenet.be:
Zeer slecht nieuws voor AMD-fanaten! De Clawhammer lijkt het bedrijf niet meer te kunnen redden en de chipfabrikant dreigt overkop te gaan!
Het is geen geheim dat AMD in *ahum* een wat slechtere financiële situatie zit. Het niet kunnen halen van releasedates, het inkrimpen van de pc-markt, enz... zijn onder andere de oorzaken.
Gartner Dataquest, een Amerikaans researchbedrijf, heeft in het ICT-tijdschrift Silicon Strategies een vooruitzicht op de processormarkt gepubliceerd. Daarin staat te lezen dat binnen zes jaar enkele grote fabrikanten er waarschijnlijk niet meer zullen zijn. Er worden geen namen genoemd, maar iedereen met een beetje inzicht in de markt weet wel dat AMD bedoeld word. Er wordt zelfs gefluisterd dat de Clawhammer AMD niet meer zal redden...
Bron: http://games.telenet.be/index.php?newsid=3356

Zij baseren zich op een artikel van The Inquirer

Is dit een realistische kijk op de huidige situatie of is het een opgeklopt verhaal?

Volgens mij houden hun argumenten wel steek. Wat vinden jullie?

(Indien dit niet gepast is voor dit forum, gelieve ze te verplaatsen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 22:57

FastBunny

Give it the Works !

Zal wel iets wat overdreven zijn denk ik.

Ze doen het niet slecht voor een relatieve kleine cpu maker.
Intel heeft veel meer geld, en kan sneller upgraden enzo. AMD niet. Echter als die nieuwe cpu's echt zijn wat ervan gedacht wordt. Kan dit een goede injectie voor het bedrijf zijn dat het nodig heeft.

Zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen denk ik

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me nogal ver gezocht, temeer The Inquirer ook niet als echt betrouwbaar bekend staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit klopt dus niet. Het gaat al een jaar slecht met AMD ja dat klopt al een jaar verlies. Maar ook al zou de clawhammer floppen dan gaat AMD nog niet over de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PMG => SG ;)

ik denk dat het behoorlijk overdreven wordt... ten eerste is het een voorspelling van Gartner, kan je dus niet zeker van zijn... en als ik het zo lees is de schrijver van dat stukje op telenet.be op de SBS6/Prive/Telegraaf toer en is het behoorlijk opgeklopt: "binnen zes jaar", nou dan komen de Hammers er dus hoogst waarschijnlijk nog, en aangezien we geen idee hebben van wat die gaan doen, kunnen we eigenlijk niets zeggen over de toekomst.
ik denk eerder dat Motorola geen CPUs meer gaat maken, dat Transmeta er mee stopt en misschien nog 1, maar je moet wel ff bedenken dat er meer proc bakkers zijn dan AMD en Intel... zoals VIA (Cyrix) en Transmeta dat alleen al zijn voor de x86 markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Waarom zou de hammer AMD niet meer kunnen redden? Op de server markt zou die het toch heel goed lunnen doen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 22:00:
Zij baseren zich op een artikel van The Inquirer
Nou, daar pakken ze me toch ook een betrouwbare bron die in het verleden bijna nooit ongelijk heeft gehad zeg 8)7
Het gaat niet al te goed met AMD, dat is een feit, maar om nu al te zeggen dat ze geen kans meer maken, tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 14:23

boesOne

meuh

beetje bull artikel vinnik..
een paar jaar geleden telde AMD ook niet mee.. Ze zijn toen ook niet failliet gegaan. En daarbij verkopen ze naast cpu's ook flash mem.
Je kan btw ook nu nog niet weten wat AMD over 6 jaar voor produkten heeft. Dus om je nu te wagen aan zo'n voorspelling heeft weinig zin..
Kijk, dat er over 6 jaar wat veranderd is in pc land .. ja .. nogal wiedes.. 3DFX is ook pleiten nu.. Wie had dat in 96 of 97 gedacht...

Misschien wordt intel in 2008 ingehaald door die chinese cpu :)
ik denk dat ze daar op doelen :P

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En wat als er enkel Intel is voor de desktop? Zeer hoge prijzen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me valse info...

Lijkt me stug dat de hammer flopt, begint nogal een naam te krijgen namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
maar als hij die naam niet waar kan maken, zie ik het somber in.

Desalniettemin vind ik amd nog immer roelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het komt denk ik door die namen van de xp's 2200+ en zo.
De mensen kijken alleen naar de megahertze enzo,
ze zijn dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou idd wel jammer zijn als het waar was, heb geen zin om bakken met geld uit te geven voor Intel, de snelheden die ze halen .. haalt AMD maar dan voor 100euro minder.

Zou toch jammer zijn.. ;( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdanny
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
ach, dat zijn weer van die intel freaks die alles doen om amd een slechter naam te geven. (niet dat alle intel 'freaks' zo zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Laatst online: 03-07 22:57

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 20:26:
het komt denk ik door die namen van de xp's 2200+ en zo.
De mensen kijken alleen naar de megahertze enzo,
ze zijn dom
De doorsnee computerkoper weet dat de hoeveelheid Mhz de snelheid bepaald. Dat dat bij de AMD anders is als bij de Intel weten ze niet. En veel winkels verkopen graag Intel. Zijn duurder en leverd hun meer op. Bovendien blijft ie iets koeler en heeft ie minder last van gebrokkelde cores enzo :)

Zelf gebruik ik wel AMD vanwege de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Besluit: jullie vinden dat de auteurs on-realistisch zijn en fabeltjes verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-07 20:19
The Inquirer heeft inderdaad geen beste reputatie. Ook is AMD iets te groot om zomaar ineens failliet te gaan, wil niet zeggen dat het op het moment goed gaat met het bedrijf natuurlijk. Zeker hun falen bij het uitbrengen van de 2400 en 2600+ kost hun veel meer geld als dat ze zich voor kunnen stellen. Ooit verkochten we 90% AMD systemen bij ons in de winkel, puur omdat ze goedkoper EN sneller waren als hun intel broertjes. Nu zijn de rollen omgedraait... 90% intel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En kijk eens naar bedrijven, ik heb nog nooit een groot bedrijf gezien waar ze alleen maar amd systemen hebben.

Veel mensen denken, O op GoT heeft bijna iedereen een AMD en dan maakt AMD nog verlies hoe kan dat toch, of als ik op lan parties zit dan zie ik alleen maar AMD systemen.

Maar de meeste mensen weten niet dat het grote geld nu eenmaal in bedrijven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-06 21:53
ik geloof er niet veel van imho

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06-2024
Ik kwam hier onlangs nog een bericht tegen van Intel zelf waarin beweerd werd dat in de loop van volgend jaar de PC-makt weer aan zal trekken (ik draag mijn steentje sowieso bij :) ). Kan me niet voorstellen dat AMD niet zou kunnen profiteren van die stijgende lijn...

if you're gonna be dumb you gotta be though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 09-07 10:10

EaS

Stand van zaken:

Intel: $10,1 Miljard in kas, elk kwartaal komt daar geld bij.

AMD: Eind van dit kwartaal nog rond de $800 miljoen in kas. Verder hebben ze $2,1 Miljard schuld. De komende kwartalen zijn de vooruitzichten voor AMD dat ze verlies blijven lijden. Als dat doorgaat op de manier zoals ze het de afgelopen kwartalen hebben gedaan, zijn de vooruitzichten dat ze het nog zo'n 3 a 4 kwartalen zullen volhouden. Dan is het geld op.

Als het dus op deze manier doorgaan zijn ze geld van buitenaf nodig:

"Unless results improve over the next few quarters or (capital) spending is scaled back, AMD will require external financing in 2003 to fund operations," Credit Suisse said."

Vraag is, willen de grote banken hieraan. Afwachten, maar ze hebben in ieder geval een belovend product op de schappen waarmee ze investeerders mee zullen moeten overtuigen.

Verder schijnt het dat de Duitse regering - die in het verleden al een hele flinke bijdrage heeft geleverd aan Fab 30 in dresden - niet onwelwillend is om AMD financieel te steunen (Duitse regering heeft veel geld zitten in Fab 30, deze fab bied ook werkgelegenheid aan bijna 2000 mensen)

De toekomst ziet er dus niet rooskleurig uit, maar tot aan de launch van de hammer hebben ze nog genoeg reserves. Maar als de hammer geen inkomsten leverd, zal AMD geld van buitenaf nodig zijn om te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een intel fan...ik geef het toe... >:)

En dit is de laatste tijd alleen maar meer geworden door de p4 (ja mensen een p4 2 ghz overclocken naar 3ghz zonder waterkoeling!!)

>:) >:) >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

damn, wat eren bullshit hier op deze site. AMD en "enkele grote fabrikanten" gaan dus HELEMAAL niet samen. AMD is een klein bedrijf dat nog geen 5% van de procerssormarkt in de handen heeft. Bovendien zijn er onwijs veel bedrijven afhankelijk van AMD, dus tegen die tijd zal AMD wel een flinke steun in de rug krijgen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 09-07 10:10

EaS

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 23:16:
Ik ben een intel fan...ik geef het toe... >:)

En dit is de laatste tijd alleen maar meer geworden door de p4 (ja mensen een p4 2 ghz overclocken naar 3ghz zonder waterkoeling!!)

>:) >:) >:) >:) >:)
Speciaal voor jou (wat een overbodige opmerking), hoop ik dat AMD failliet gaat, en dat Intel voor die "superdeluxe" toekomstige processoren weer lekker 1750 Euro gaat vragen. Kijken of je dan ook nog zo'n Intel "fan" bent |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 19:22
AMD heeft wel voor veel hetere vuren gestaan....

Neem de introductie van de K5 die niks nieuws te bieden had tegenover de pentium, en ook nog eenst veel te laat kwam. Het was een heel nieuw design en er zijn maar een paar van verkocht. Gevolgt door de late introductie van de nogal trage K6. Daarop volgde de aardig presterende K6-2 die te kampen had met enorme levereingsproblemen. Halverwege het K6-2/K6-III tijdperk hing het leven van AMD aan een zijden draadje. Maar ze hebben zich weten te redden met het revolutionaire design van de Athlon.

De Hammer beloofd een dergelijk revolutionair design... Maar ik geef toe dat de kansen slinken per keer dat de Hammer word uitgesteld en dat papier-lanceringen (2700+ en 2800+) ook niet goed doen aan de overlevingskansen van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-07 18:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met dat artikel van The Inquirer is op zich niet zoveel mis, alleen hebben die Belgen de essentie ervan niet begrepen.

Het is onzin om te denken dat AMD aan de rand van een faillisement staat. Ze worden op dit moment driedubbel hard getroffen door de achterstand op Intel, het agressieve prijsbeleid van Intel en de slechte wereldeconomie. Het ergste voor AMD is inmiddels voor bij. Intel zal tussen halverwege november en Q2 2003 geen snellere processors introduceren. AMD kan in die tijd de levering van Thoroughbred-B en Barton cores op gang helpen. Volgend jaar zal de vraag in de markt weer aantrekken, en dit keer zal AMD met de Hammer een extra interessante oplossing hebben.

Ondanks zijn slechte financiële situatie lukt het AMD om nieuwe 'design wins' te scoren in markten waar het voorheen niet sterk was, zoals de zakelijke desktop en notebookmarkt. Dit is allemaal 'voorbereidend' werkt dat ervoor zal zorgen dat AMD veel beter gepositioneerd is zodra de Hammer op de markt komt en het economisch weer wat beter gaat. De pcmarkt zit nu al twee jaar in het slop en er komt een moment waarop bedrijven wél moeten upgraden. De oude hardware die vervangen moet worden draait bijna allemaal op Intel. Hier kun je een behoorlijke verschuiving verwachten. Hetzelfde geldt ook voor de low-end servermarkt.

Als ze toch failliet gaan is dat ook niet meteen einde verhaal. Een andere partij (bijv. VIA of IBM) zal de toko overnemen en dan kunnen ze weer vrolijk verder gaan waar ze gebleven waren.
damn, wat eren bullshit hier op deze site. AMD en "enkele grote fabrikanten" gaan dus HELEMAAL niet samen. AMD is een klein bedrijf dat nog geen 5% van de procerssormarkt in de handen heeft. Bovendien zijn er onwijs veel bedrijven afhankelijk van AMD, dus tegen die tijd zal AMD wel een flinke steun in de rug krijgen.
AMD heeft een marktaandeel van ongeveer 20 procent. Een bedrijf met een omzet van 2,5 tot 4 miljard dollar op jaarbasis noem ik niet klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het maakt niet uit of je voor of tegen AMD bent.
Als AMD zou verdwijnen, krijgt Intel de monopoliepositie van vroeger weer terug en dat betekent hogere prijzen.
Eerlijk gezegd hoop ik, dat het bullshit is. Per slot van rekening zijn wíj degenen, die gebaat zijn bij een gezonde concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silentsnow schreef op 08 oktober 2002 @ 23:23:
Denk dat jij meer blaat als de mensen hier op deze site :Z

Intel heeft 81% van de processormarkt in zijn handen. Dat wil niet zeggen dat AMD de rest heeft, maar in iedergeval meer als 5%!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

AMD heeft een uiterst succesvolle Flash geheugenpoot. Gaat de processor tak echt down, dan gaan ze weer als vanouds clonen (hoop ik) of kappen ze echt met processors en gaat vrolijk voort met Flash. Ook Intel werkt aan de weg voor een breder pakket aan producten, wat de afhankelijkheid van CPU's minder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Femme schreef op 09 oktober 2002 @ 01:00:
AMD heeft een marktaandeel van ongeveer 20 procent. Een bedrijf met een omzet van 2,5 tot 4 miljard dollar op jaarbasis noem ik niet klein.
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 11:08:
[...]

Denk dat jij meer blaat als de mensen hier op deze site :Z

Intel heeft 81% van de processormarkt in zijn handen. Dat wil niet zeggen dat AMD de rest heeft, maar in iedergeval meer als 5%!!
Zijn de server en laptop processoren ook meegerekend in die getallen? AMD mag dan wel ruim 15% van de desktops in handen hebben, maar 8% van de servers en nog minder van de laptops zal wel enige invloed hebbeb op dat getal.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 18-07 11:44

SG

SG surft naar info hardewaren

Tja AMD is groot als je het bedrijf bekijkd maar tov iNtel 'n kleinduimpje.
De achterstand nu is grotendeels het gevolg van het kleiner zijn.

aanzienlijk minde rR&D team's en faciliteiten ook mFabs en zeker ook productie lijnen en ook veel minder Wafer space

AMD kan niet mee gaan met iNtels cache vergrotingen dat kost wafer space en AMD moet daarmee zuiniger zijn.

iNtel kan effe 'n FAb omzetten die ander fabs vangen dat op.

Als je dan merkt dat iNtel ook vaak vertragingen en uitstellingen oploopt dan weet je aan je water dat AMD zo'n idioot strakke roadmap waar er nogal vak wordt geswitch moeijk kan waar maken.

vorige CPU waren meerdere malen uitgesteld.

Dat Hammer uitgesteld zou worden dacht ik eigenlijk al eerder is 'n soort traditie van onhaalbare roadmaps.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silentsnow schreef op 10 oktober 2002 @ 00:40:
[...]

[...]

Zijn de server en laptop processoren ook meegerekend in die getallen? AMD mag dan wel ruim 15% van de desktops in handen hebben, maar 8% van de servers en nog minder van de laptops zal wel enige invloed hebbeb op dat getal.
Daar is alles bij ingerekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps foutje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Speedy-J

AMD Enthusiast

silentsnow schreef op 08 oktober 2002 @ 23:23:
jij weet niet wie AMD is en wat ze doet nofi.
Voorlopig zijn ze nog ijzersterk in de embedded processor market,schroef maar een willekeurig apperaat open en zie de chippies van AMD (hebben we het niet over koffie zet apperaten ofzo he :) )
AMD-K6-2E+, AMD-K6-IIIE+ Embedded Processors enzo.. ,en dan die ontelbare andere soorten chippies de ze maken...
AMD zal echt niet doodgaan aan hun "mindere" omzet in desktop processoren ofzo hoor :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap echt deze discussie niet. Waarom maakt iedereen zich zo druk over het speculeren over het wel-of-niet-failliet-gaan van AMD? Altijd dat Intel-AMD gedoe. We zien het vanzelf wel.

Overigens roept dit alleen maar Intel-AMD flames op waar we niet op zitten te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Slecht onderbouwde hype blablabla... Dit ga je toch niet serieus nemen zeg :{

Ik kan ook wel een heel verhaal over welk bedrijf of welke sector dan ook uit m'n duim zuigen en op een site dumpen. "ja, het staat op internet dus het is waar".

Don't let them fool ya...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige waarom dit bericht daar stond is om reacties uit te lokken zoals hierboven. Mensen gaan erover met elkaar in discussie en zij krijgen hun aandacht. Don't believe everything they tell ya...

Slotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Speedy-J

AMD Enthusiast

Sluiten die zooi dan IMO vind ik het ook geen discussie waard

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1