[CM] Tips voor bewerken van perspex

Pagina: 1
Acties:
  • 9.531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Wat tips voor het bewerken van perspex/plexiglas(verkregen uit betrouwbare bron :) )

Algemeen
Zorg dat er door de bewerking geen of zo weinig mogelijk warmte in het materiaal wordt gebracht. Dit kan spanningen in het materiaal geven die zelfs na enige tijd nog haarscheuren kunnen veroorzaken.

De thermische uitzettingscoëfficiënt van Perspex ligt op ca. 0,7mm per meter per 10 graden C. Dat is ongeveer 8 a 10 keer zo hoog als ijzer, aluminium en glas. Zorg er dan ook nadrukkelijk voor dat het Perspex kan "werken". Bijvoorbeeld door meer ruimte in sponningen te houden en bevestigingsgaten ruim te boren en de schroeven niet te vast te draaien. Nooit zelftappers in het materiaal draaien. Ook geen verzonken schroeven gebruiken. Wel goed is een cilinderkop met tussen de kop en het Perspex een sluitring. Los-vast aandraaien.

Boren van Perspex
Boren met een spiraalboor die een snijhoek heeft van 90 graden. Een steenboor is ook goed bruikbaar vanwege de gesoldeerde vlakke hardmetalen plaatjes, die een snijhoek van nagenoeg 90 graden hebben.
Een andere mogelijkheid is om de snijhoek van een ijzerboor anders te slijpen. Een ijzerboor heeft een zodanige snijhoek dat de boor in het kunststof hapt, hetgeen in Perspex in ieder geval bij het doorkomen van de boor problemen geeft. Slijp aan elk van de twee snijkanten een hoek van 90 graden. De boor is dan niet bruikbaar meer voor ijzer maar wel voor Perspex en Lexan.
Het Perspex goed ondersteunen, bijv. door een houten ondergrond. Het toerental is afhankelijk van de boordiameter en maakt niet al te veel uit; indicatie 500 a 1500tpm voor boortje 5mm. Regelmatig liften. Probeer het eerst op een proefstukje. Boren van Lexan is minder kritisch dan Perspex.

Zagen van Perspex en Lexan
Met de hand is het Perspex en Lexan te zagen met een ijzerzaag of
kapzaag. In geval van een decoupeerzaag geeft een ijzerzaagje in het algemeen
redelijke resultaten. Perspex en Lexan smelten wel snel dicht achter het zaagblad. Koelen met lucht helpt. Zagen met een cirkelzaag moet eigenlijk met een speciaal voor Perspex geslepen zaagblad gebeuren. U kunt een poging doen met een nieuw of pas geslepen zaagblad waar in ieder geval nog geen hout mee is gezaagd. In alle gevallen het Perspex goed ondersteunen en eventueel inklemmen tussen twee houten latten. Probeer gekartelde randen te voorkomen. Als het toch gebeurt: rondschuren om kerfwerking, met kans op breuk, te verminderen.

Lijmen met Acrific 116 van Perspex op Perspex
Op één zijde de lijm aanbrengen en direct het andere deel erop plaatsen.
Lichtjes aandrukken en laten drogen. Na 30 minuten is het object voorzichtig verplaatsbaar en na een dag pas goed uitgehard. Er kan een sterkte worden verkregen die heel globaal op 30% van de sterkte van Perspex ligt. De lijm tast het Perspex onmiddelijk aan zodat bij morsen het wegvegen meer schade veroorzaakt. De lijm maar ook de lijmdamp kan haarscheurtjes veroorzaken, vooral in geëxtrudeerd Perspex. Een ventilator kan helpen. Lijm en lijmdamp is schadelijk voor de gezondheid. Zorg voor goede ventilatie.

Polijsten van gezaagde kanten van Perspex
Het polijsten van zaagkanten moet in een aantal stappen gebeuren. Opeenvolgend schuren met schuurpapier 240 en 400 of hoger en daarna uitpolijsten met een katoenen lappenschijf op bijvoorbeeld een boormachine. Een beetje polijstvet gebruiken. Blokken polijstvet van 0,5 kg. zijn bij ons verkrijgbaar. Breng zo min mogelijk warmte in het kunststof. Perspex geeft een mooier resultaat dan Lexan.

Polijsten van krassen in Perspex
Niet om u nu direct te ontmoedigen maar het is relatief veel werk met in het algemeen een matig resultaat.
Lichte krassen in Perspex
Lichte krassen met de hand uitpolijsten door middel van een zachte doek met een licht polijstmiddel, bijvoorbeeld met een beetje autopoets of koperpoets.
Een tweede mogelijkheid is om een katoenen lappenschijfje op een boormachine te gebruiken zonder polijstmiddel. Deze moet dan heel licht over het Perspex worden "geaaid". Breng zo min mogelijk warmte in het kunststof.
Diepere krassen in Perspex
In geval van diepere krassen eerst schuren met waterproof schuurpapier 900 of hoger en daarna de werkwijze voor lichte krassen volgen.
Zowel voor lichte als diepere krassen geldt: pas op dat het middel niet erger wordt dan de kwaal! Probeer zo mogelijk eerst een proefstukje.

Reinigen
Het Perspex kunt u reinigen met een lauw sopje van zeep of een mild afwasmiddel bijv. Dreft in combinatie met een zachte doek.
Oplosmiddelen kunnen het materiaal beschadigen, dus niet gebruiken.

Veiligheid
Zorg voor uw veiligheid en dat van uw omgeving. Draag een beschermingsbril en zonodig gehoorbescherming. Lijm en lij indampen zijn schadelijk voor gezondheid en milieu; zorg voor voldoende ventilatie. Buiten bereik van kinderen houden.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Perspex/acrylaat "snij" ik altijd met een gewone slijptol (geen dremel dus!!!) met extra dunne slijpschijf. Geeft goede resultaten... De snijrand is vlak en het snijden gaat snel. (alleen voor rechte stukken) :)

Anoniem: 24036

Goed idee om deze tips te posten.
Aangezien steeds meer mensen dit materiaal gebruiken.

Boren van perspex:
Met een botte boor

Lichte krassen in perspex:
Probleem is dat als je het aanraakt er al een kras op zit.
Dus als je die eraf wilt halen maak je vanzelf weer nieuwe krassen.
Me pa werkt altijd met van die witte handschoentjes om zo min mogelijk krassen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Sorry dat ik deze topic omhoog schop, maar ik heb nog een tip wat betreft het lijmen van perspex.

Je kan perspex namelijk ook lijmen met choloform. Chloroform is zo vluchtig dat het de perspex snel oplost en en snel weer verdampt. Je voegt dus niet lijm toe, maar lijmt met de perspex zelf. Dit geeft een heel mooie gladde verbinding, alsof het altijd op elkaar heeft gezeten... moet wel 24 uur drogen iig meer dan 12 uur...

Let wel op choloform is heel erg ongezond. Je zie wel eens dat mensen bedwelmd worden met chloroform: dit is geen grapje maar erg gevaarlijk! Het tast direct je organen aan! Oogbescherming en goede afzuiging is gewenst. Je kan omdat het gevaarlijk is choroform dan ook vaak niet zo makkelijk krijgen... probeer de apotheek en kom met een goed verhaal. Oh ja: en zorg voor een dunne metalen of glazen druppelaar... plastic wordt ook opgelost. Geen zuigpipet natuurlijk! Levensgevaalrijk!

Nu de tip: zodra de verbinding opdroogd, zet deze uit!.

Ik had dus een 10 cm diameter perspex buis met een speciaal gefreesde schijf die er onder en in pastte. Tijdens het drogen na het lijmen (pas na een uur of langer) begon ik gekreek te horen... de schijf in de buis had ik dus niet moeten lijmen: die ging uitzetten en heeft uiteindelijk de buis stukgedrukt. Als ik alleen de schijf aan de onderkant had gelijmd was het wel goed gegaan...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Beetje nutteloze kick imo, er was namelijk al een Howto voor het lijmen met chloroform ;)
[rml][ How2] Lijmen met chloroform[/rml]

Overigens, mijn persoonlijke ervaring met het lijmen met chloroform is dat het niet echt lekker werkt. Je krijgt direct vlekken als je een beetje morst en het is zo vluchtig dat het al half verdampt is voordat je de te lijmen stukken plexi uberhaupt tegen elkaar hebt kunnen drukken. Maar als het dan uiteindelijk lukt geeft het zeker een mooi resultaat :Y)

edit:
typo

[ Voor 3% gewijzigd door LWY op 01-04-2006 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281817

Bij deze heb ik nog een vraag over het verlijmen van perspex. Ik hoop erg dat iemand me verder kan helpen.
Ik wil verschillende delen perspex met de vlakke kanten aan elkaar hechten, het liefst onzichtbaar. Nu heb ik dat geprobeer met acrifix192. Op zich hecht deze goed, maar de lijm blijft zichtbaar (bubbels, streken, enz). Nu vroeg ik me af of er niet een soort transparante spuitlijm bestaat voor het verlijmen van dit materiaal? Heeft iemand een idee?
Adviezen/tips zijn van harte welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anders haal je even een oude koe naar boven :P Maar het is op zich een goeie vraag, mede omdat ik zelf ook die ervaring heb. Acyfix is niet onzichtbaar. Chloroform wel/beter. Wat dat betreft zijn er wel ervaringen te vinden (zie hierboven). Ben nog altijd benieuwd hoe bijv. de makers van kunstof modellen dat doen.
Pagina: 1