• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit met een irritant probleem.

Zo'n 14 maanden geleden heb ik een iPaq gekocht. Het is een iPaq 3100, dus een mono-exemplaar met 16 MB ROM en 16 MB RAM, draaiende PocketPC 2000. Ik heb toendertijd voor een PocketPC gekozen omdat ik het design van de PocketPC's en het OS veel aantrekkelijker vind.

Het viel mij uiteindelijk best tegen. Het is een prachtige gadget, maar het 600-gulden kostende ding gebruik ik gewoon weinig voor nuttige dingen zoals agenda en adressenboek. Waarom? Simpelweg omdat je met een PocketPC wordt GEDWONGEN om Outlook te gebruiken. Je kunt alleen met Outlook synchroniseren. Terwijl ik de pest aan Outlook heb. Aangezien ik soms een hele tijd niet in Windows boot, synct mijn PDA niet, en daardoor ben ik menigmaal gegevens kwijt geraakt (vergeten batterij op te laden, geheugen leeg, laatste synchronisatie lang geleden). Maar ook je nieuws-sites (avantgo) worden niet automatisch gesynchroniseerd als ik voortdurend in FreeBSD boot.

Verder de user-interface van Windows PocketPC: Die agenda en zo vind ik totaal niet handig. Een klasgenoot van vorig jaar heeft een Palm, en dat vond ik er veel minder mooi, maar wel veel functioneler uit zien.

Een ander OS als Windows CE installeren is niet gelukt.
Linux draait wel, maar heeft problemen met geïnverteerd beeld als backlight aan is. Dat maakt het voor mij vrijwel onbruikbaar. Het probleem is bekend. De 3100 heeft een beetje een vaag scherm. QNX voor iPaqs draait niet op de 3100, maar alleen op de series met kleurenscherm. De 3100 is het eigenlijk net niet: Het is wel een stoere iPaq, maar wel met zielig monochroom scherm waardoor je veel dingen niet kunt draaien.

Ik krijg helemaal de neiging om die iPaq van mij het raam uit te gooien, als ik zie dat veel van mijn FreeBSD programma's gewoon Palm support hebben. De officiele software van Palm is er zowel voor Windows, als Mac OS, dus ik kan ook nog met mijn Mac syncen als ik een Palm heb.

Ik kan 2 dingen doen:
- Een oplossing zoeken voor mijn synchronisatie problemen en de iPaq blijven gebruiken
- De I-paq verkopen en een Palm kopen.

Daarbij komen een aantal aspecten én vragen om de hoek kijken, waar ik jullie mening wel eens over zou willen horen:

1. Als ik de I-Paq houd, is dat voor mijn bankrekening de meest voordelige oplossing. Ik moet dan een oplossing voor het synchronisatie gedoe vinden. Eén van de mogelijkheden is de craddle aan mijn FreeBSD server (die hier achter mij staat) hangen, en op die server _proberen_ Active Sync in WINE aan de gang te krijgen. Zo kan ik in ieder geval automatisch syncen als ik het ding oplaad. Alleen heb ik dan mogelijkheden om vanaf m'n PC mijn adressenlijst te bewerken. Ik zou echter een proggie kunnen schrijven die de adressen uit Outlook leest, in een plain text filetje gooit, en op de server een PHP-app waarmee ik via een website de boel kan bekijken.

Zijn hier non-Winodows gebruikers die ook ooit oplossingen hebben gezocht voor hun PocketPC en syncen met een non-Windows OS?

2. De iPaq verkopen is een oplossing. Helaas is het een 3100, een iPaq die tegenwoordig weinig waarde vertegenwoordigt. Er zit een mono schermpje op, en slechts 16 MB RAM en 16 MB ROM. PocketPC 2002 draaien kan wel, maar is niet echt aangenaam, omdat je geheugen heel snel vol zit, en de iconen en programma's duidelijk zijn ontworpen om bekeken te worden op kleurenschermen.
Wat denken jullie dat zo'n IPaq nog waard is?

Verwijderd

Koop een Palm, zou ik zo zeggen. Scheelt veel tijd en moeite :)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-01 19:59

Korakal

Up up up!

Heb je hier misschien nog wat aan, ook al is het voor Windows... het synct in ieder geval met andere dingen dan Outlook.

Maaruh... neem een Palm :D :P
PalmOS is echt über (en zéker über PPC)

* Korakal heeft ook een PalmOS PDA, een Sony Clié (zie sig)

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 23:12
cool, dat verhaaltje, mag ik altijd graag lezen als palmliefhebber (sony clie 770)

je klasgenoot had waarschijnlijk al een wat oudere palm of niet de juiste progjes geinstalleerd, want het kan er ontzettend goed uitzien.

moraal van dit verhaal: koop een palm en dan bij voorkeur een sony

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmm, ik ben zelf al een tijdje verslaaft aan mijn iPAQ , maar ben nogal
"linux only" georienteerd. Ik heb ook een wat dikkere ipaq met kleurtjes (3760)
maar ik heb begrepen dat OPIE (de opensource QT variant) prima werkt op
de 3100, het probleem met de backlight hoor ik voor het eerst....

heb je al eens op "handhelds.org" rondgekeken ?

BTW , waar komt QNX vandaan ? Het lijkt ook een afsplitsing te zijn van
Qtopia , de QT ( TrollTech) gui.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

ik ben net zoals Dericteur een palm gek... ik heb ook een jaar een pocketpc gehad.. maar vond het net zoals je zegt een klote ding...
Palm werkt veel relaxer.. ook al is het ff wennenn met het schrijven op dat ding.

De Sony's zijn echt geweldig...
alleen komt palm binnenkort met palm os 5.0 aanzetten... en deze werkt weer op ARM processoren.. dus als je nu een palm koopt heb je weer de kans dat je over een half jaar zonder developpers zit voor palm os 4.x of lager...

Dus als je van plan bent om een palm te kopen.. wacht nog even, hou het nog ff uit met je ppc en koop er een over een half jaartje ofzo...

Verwijderd

Ik snap sowieso niet dat iemand die voor zijn desktop toch heel duidelijk anti-windows georiënteerd is, wel gewoon valt voor een win CE prul. Je zou toch beter moeten weten......

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 15:49:
Ik snap sowieso niet dat iemand die voor zijn desktop toch heel duidelijk anti-windows georiënteerd is, wel gewoon valt voor een win CE prul. Je zou toch beter moeten weten......
Sorry hoor , maar ik vind het gewoon hele mooie hardware, en
het eerste wat ik doe is linux erop flashen.

Of dacht je dat ik met een MicroSoft OS in me zak rond ga lopen ? |:(

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• SvMp
  • Niet online
Korakal schreef op 16 september 2002 @ 21:50:
Heb je hier misschien nog wat aan, ook al is het voor Windows... het synct in ieder geval met andere dingen dan Outlook.
[/me]
Heb ik geprobeerd.
Ten eerste is het een commercieel pakket, dus ik was alweer overgeleverd aan KaZaA. Ten tweede is het uiterst ongebruikersvriendelijk. Ten derde synct het met de meest vage shit, waarvan ik geen enkel programma bruikbaar achtte. Dan is er een versie die wel synct met een bruikbaar programma voor het één, synct het niet met een bepaald ander bruikbaar programma, en bij een iets hogere versie is het weer andersom 8)7
Tis heel vaag... in elke versie van Intellisync wordt één bepaalde versie (of twee) van elk programma ondersteund, en dat verschilt weer totaal per versie van Intellysync. Heel intelligent allemaal |:(
Dericteur schreef op 17 september 2002 @ 11:26:
cool, dat verhaaltje, mag ik altijd graag lezen als palmliefhebber (sony clie 770)

je klasgenoot had waarschijnlijk al een wat oudere palm of niet de juiste progjes geinstalleerd, want het kan er ontzettend goed uitzien.

moraal van dit verhaal: koop een palm en dan bij voorkeur een sony
Palm OS 4 @ Handspring Visor, één van de duurdere. Nog wel zwart-wit. Nee, het was nit zijn software, ik vind die Palms er gewoon erg spartaans uit zien en wat mij totaal niet bevalt aan het design is het feit dat het schrijf-vlakje helemaal vast is. Bij een PocketPC zit dat op het scherm, wat maakt dat je veel meer ruimte op je scherm hebt op het moment dat je dat schrijf-vlakje niet nodig hebt. Ik vind het zeer lelijk dat schrijfvlakje, ik vind één groot display veel mooier zoals PocketPC's hebben. En er is geen enkele Palm kloon voor zover ik weet die dat heeft.

Een Sony komt er bij mij niet in uit principe wegens hun copy-protectie beleid. Dat steun ik niet, hier komen geen Sony producten meer in huis, al sinds 2000 niet meer trouwens. Bovendien :r op die achterlijke non-standaard memory stick.
u_nix_we_all schreef op 17 september 2002 @ 11:52:
Hmm, ik ben zelf al een tijdje verslaaft aan mijn iPAQ , maar ben nogal
"linux only" georienteerd. Ik heb ook een wat dikkere ipaq met kleurtjes (3760)
maar ik heb begrepen dat OPIE (de opensource QT variant) prima werkt op
de 3100, het probleem met de backlight hoor ik voor het eerst....

heb je al eens op "handhelds.org" rondgekeken ?
Ja ik heb me rot gezocht.
De 3100 wordt sinds kort ondersteund door Familiar, en er zijn slechts weinig 3100 gebruikers. Iedereen geeft zo'n vette > 3100 kleuren IPaq. Geen wonder dat je dit probleem nog niet tegen bent gekomen.
Of heb je echt een 3100 _gezien_ die het goed deed met backlight en Linux?
BTW , waar komt QNX vandaan ? Het lijkt ook een afsplitsing te zijn van
Qtopia , de QT ( TrollTech) gui.
http://www.qnx.com
QNX is een commercieel OS, gericht op embedded software. Er is op http://get.qnx.com een versie te downloaden die gratis is voor non-commercieel gebruik, zeker een aanrader om eens te bekijken :)
Verwijderd schreef op 17 september 2002 @ 15:49:
Palm vond ik niks, om hierboven genoemde redenen. Ik viel gewoon voor het design van de iPaq en Windows CE vond ik er niet slecht uit zien. Ik koos voor een iPaq omdat er voor de 3100 toen in korte termijn Linux zou komen en dat is ook gebeurd, maar het is gewoon (nog) niet bruikbaar ivm. backlight probleem.
u_nix_we_all schreef op 17 september 2002 @ 15:59:
[...]

Sorry hoor , maar ik vind het gewoon hele mooie hardware, en
het eerste wat ik doe is linux erop flashen.

Of dacht je dat ik met een MicroSoft OS in me zak rond ga lopen ? |:(
Helemaal mee eens, hardware is prachtig.
En ik wil er ook zo snel mogelijk weer Linux op flashen als dat probleem is opgelost, al loop ik er hard aan te denken om het nu gewoon weer te doen en dan maar alleen in daglicht werken met het ding.

Windows: Geklooi met Active Sync :r
Linux: PPP verbindinkje en spelen maar 8)
Da's het hele verschil, open standaards vs. gesloten zooi.

Trouwens Dr_Flash, ik heb meteen een vraagje voor je:
Linux staat deels in het flash, bij mij 16 MB. De 16 MB RAM wordt voor 8 MB gebruikt als werkgeheugen en de andere 8 MB als opslagruimte door memfs.
Als ik echter m'n iPaq reboot dan is dat geheugen leeg. Bij Windows CE is dat echter niet het geval, daar blijft alles netjes in staan. Hoe is dat te voorkomen? Of kan ik alleen het flash gebruiken om gegevens in te bewaren, wat ik ronduit vreemd vind, want zo gaat het met Windows CE (PPC) ook niet.
Nog een vraagje: Is Linux op langere termijn niet funest voor je flash geheugen? Je zit daar voortdurend in de schrijven, omdat Linux ook werk-gegevens daarin op slaat en je als Linux gebruiker in het ROM van alles kunt installeren (onder Linux is het ineens geen ROM meer :o )
Het is bij flash toch zo dat je het maar ca. 1000 keer kunt beschrijven? Of is die 16 MB die Microsoft ROM noemt stiekum geen ROM/flash geheugen?
Hoe zit dat precies...

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Een vriend van me heeft ook iPAQ PPC (kleuren weliswaar).. alleen maar geklooi mee (weinig progs.. te weinig mogelijkheden... hij heeft problemen met syncen met verschillende pc's).. Ik heb zelf een Palm Vx (geen kleuren vooruit.. maar who cares) .. heb ik allemaal dat probleem niet.. (en zeg nou eerlijk waar gebruik je dat ding nou het meeste voor.. je agenda toch zeker? en todo's misschien en af en toe iets opschrijven?)

Als ik nu zou moeten kiezen voor een PDA..zou het de sony clie 625 worden. Klein goed kleuren scherm (320 bij 320) 16 mb (dat is huge in palm termen)...

• SvMp
  • Niet online
henkleerssen schreef op 18 september 2002 @ 08:40:
... hij heeft problemen met syncen met verschillende pc's..
Syncen met verschillende PC's...arghhhhhh |:( |:( |:(

* SvMp moet eerlijk bekennen dat hij een half jaar geleden in Palm vs. PocketPC topics nog de grootste mond had van de PocketPC-kant :X

• u_nix_we_all
  • Niet online
svdmeer schreef op 18 september 2002 @ 08:29:
[...]

Ja ik heb me rot gezocht.
De 3100 wordt sinds kort ondersteund door Familiar, en er zijn slechts weinig 3100 gebruikers. Iedereen geeft zo'n vette > 3100 kleuren IPaq. Geen wonder dat je dit probleem nog niet tegen bent gekomen.
Of heb je echt een 3100 _gezien_ die het goed deed met backlight en Linux?
Hmm , nee , eerlijk gezegd niet. Maar ik hang al een tijdje rond op de
ipaq mailinglists van handhelds.org , en zie dit probleem eigenlijk niet of nauwelijks genoemd worden. Misschien heb je een defect ?
Ik zou in ieder geval eens op familiar mailinglist vragen wat de status is, enz..

Verder over de 16 Mb Flash:
Onder Linux wordt de niet gebruikte flash NIET als extra memory gebruikt,
maar andersom is er wel de mogelijkheid extra opslag te genereren
door een "ramdisk" aan te maken. Dit gaat ten koste van je RAM.
Ik weet niet of dat op de 3100 ook het geval is omdat daar maar
16 Mb ram inzit ........

• u_nix_we_all
  • Niet online
svdmeer schreef:

Een Sony komt er bij mij niet in uit principe wegens hun copy-protectie beleid. Dat steun ik niet, hier komen geen Sony producten meer in huis, al sinds 2000 niet meer trouwens.
Hee , dat is cool zeg ! Ik denk namelijk al een tijdje precies hetzelfde over
dat super hypocriete klupje dat duidelijk alleen maar geld wil verdienen,
of het nu aan een CD met cactus shield is , of een CDRW apparaat is , dat
maakt ze niet uit. Maar als je dat dan eens hardop zegt kijk men je
meewarig / niet begrijpend aan.....
Tof dat ik dus echt niet de enige ben !!!! :D

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

u_nix_we_all schreef op 18 September 2002 @ 09:46:
[...]

Hee , dat is cool zeg ! Ik denk namelijk al een tijdje precies hetzelfde over
dat super hypocriete klupje dat duidelijk alleen maar geld wil verdienen,
of het nu aan een CD met cactus shield is , of een CDRW apparaat is , dat
maakt ze niet uit. Maar als je dat dan eens hardop zegt kijk men je
meewarig / niet begrijpend aan.....
Tof dat ik dus echt niet de enige ben !!!! :D
offtopic:
eeeuh .. ik heb alleen een cd speler.. van wel 15 jaar geleden (een van de eerste types)... ik heb verder echt niks van clowny sony...
Het gaat hen alleen maar om een image (niet echte kwaliteit voor de consument).. en geld verdienen.. das wel duidelijk..

Verwijderd

henkleerssen schreef op 18 september 2002 @ 09:54:
[...]

offtopic:
eeeuh .. ik heb alleen een cd speler.. van wel 15 jaar geleden (een van de eerste types)... ik heb verder echt niks van clowny sony...
Het gaat hen alleen maar om een image (niet echte kwaliteit voor de consument).. en geld verdienen.. das wel duidelijk..
offtopic:
ik heb zo ongeveer alles van sony... vind het geweldig spul.. en de kwaliteit is gewoon perfect hoor...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

offtopic:
Als jij het niet erg vind altijd wel weer een beetje meer te betalen (vanwege het image) Daarom kopen mensen ook mac's..... ieder zijn meug... no flame intended...

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb zelf een Jornada 565, heb hem nu maand of 4 en ben er heel blij mee, gebruik hem met name als agenda en mp3 man, daarnaast veel voor leuke games als lemonade :)

Voordeel vind ik gewoon de koppeling met Outlook en de heldere interface.

Ik heb nooit een palm gehad dus kan niet echt zeggen of het beter is of niet.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:31
Ik heb zelf enkele jaren met een palm gelopen Palm III en toen die defect raakt heb en een M100 gekocht, maar ik vond altijd dat ik emt Palm een gevoel had dat ik nog in eht DOS tijdperk werkt, en dan een Win311 skin erover heen. Toen ben ik overstapt naar een ipaq 3630, je kan blijven uitbreiden, syns gaat beter dan met m'n palm, ik syns op m'n laptop en thuis. werkte perfect, ik had eindelijk het gevoel dat ik een moderen PDA had en neit een of andere vereedelde DOS machine.

Ik heb inmiddels een Ipaq 3870 en ik sync op m'n laptop nu met Bluetooth en kan bijv. nu lekker in de woonkamer internetten via bluetooth. Ideaal!
groter voordelen van de PocketPC's zijn (vind ik) beter integratie emt Outlook en de rest van eht office pakket, meer dan genoeg uitbreidings mogelijkheden.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-01 19:59

Korakal

Up up up!

[...]
wat mij totaal niet bevalt aan het design is het feit dat het schrijf-vlakje helemaal vast is. Bij een PocketPC zit dat op het scherm, wat maakt dat je veel meer ruimte op je scherm hebt op het moment dat je dat schrijf-vlakje niet nodig hebt. Ik vind het zeer lelijk dat schrijfvlakje, ik vind één groot display veel mooier zoals PocketPC's hebben. En er is geen enkele Palm kloon voor zover ik weet die dat heeft.

Een Sony komt er bij mij niet in uit principe wegens hun copy-protectie beleid. Dat steun ik niet, hier komen geen Sony producten meer in huis, al sinds 2000 niet meer trouwens. Bovendien :r op die achterlijke non-standaard memory stick.
[...]
Toch is er wel een.... een Sony (:X, sorry kan het niet helpen), namelijk de PEG-NR70V (die dubbelklap-PDA met camera).
Die heeft een scherm van 480x320 en een Virtual Graffity vlak, wat uit te schakelen is en als scherm te gebruiken is.

Afbeeldingslocatie: http://www.clieplaza.com/en/product/nr70v/imgs/nr70v.jpg

• SambalBij
  • Laatst online: 09:26

SambalBij

We're all MAD here

[...]

... en wat mij totaal niet bevalt aan het design is het feit dat het schrijf-vlakje helemaal vast is. Bij een PocketPC zit dat op het scherm, wat maakt dat je veel meer ruimte op je scherm hebt op het moment dat je dat schrijf-vlakje niet nodig hebt. Ik vind het zeer lelijk dat schrijfvlakje, ik vind één groot display veel mooier zoals PocketPC's hebben. En er is geen enkele Palm kloon voor zover ik weet die dat heeft.
Toch wel hoor. Die Sony Clié die hierboven al genoemd is heeft een wegklapbare Grafiti area. Ik heb zelf de N770, en hoewel die een vaste area heeft, kan er tóch meer op het scherm dan bij die pocketpc. Die heeft namelijk een resolutie van 240x320, terwijl die Sony een vierkant scherm heeft van 320x320 :) (Wat helaas, wegens de 'standaard 160x160' van de oudere palms, nog veel te weinig benut wordt.
Maar goed, Sony wil je niet, dus daar heb je niets aan. (Je weet niet wat je mist vwb deze PDA's maar dat terzijde)

Er is overigens nóg een Palm kloon met een soft grafiti area; de HandEra 330.
Afbeeldingslocatie: http://www.handera.com/images/products/starkist/330image.gif
Dat ding (die ik niet persoonlijk ken) heeft echter weer andere nadelen; Hij heeft geen kleur. Kleur op een PDA is natuurlijk niet echt nodig, maar soms ook wel makkelijk. Tweede, en grotere nadeel is de resolutie. Die is bij dit scherm 240x320. Omdat die 240 geen veelvoud is van 160 krijg je bij 160x160 palm applicaties óf een kleiner schermpje in het midden, óf hij gaat het beeld oprekken tot 240x240 waarbij je dus lelijke dubbele pixelrijen krijgt (Antialiasen wil niet zo op een mono schermpje bij zulke relatief lage resoluties)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• SvMp
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op 18 september 2002 @ 09:39:
[...]

Hmm , nee , eerlijk gezegd niet. Maar ik hang al een tijdje rond op de
ipaq mailinglists van handhelds.org , en zie dit probleem eigenlijk niet of nauwelijks genoemd worden. Misschien heb je een defect ?
Ik zou in ieder geval eens op familiar mailinglist vragen wat de status is, enz..
Zal ik doen.
Verder over de 16 Mb Flash:
Onder Linux wordt de niet gebruikte flash NIET als extra memory gebruikt,
maar andersom is er wel de mogelijkheid extra opslag te genereren
door een "ramdisk" aan te maken. Dit gaat ten koste van je RAM.
Ik weet niet of dat op de 3100 ook het geval is omdat daar maar
16 Mb ram inzit ........
Dat snap ik even niet....
Als ik "df" type zie ik 2 disks:
Een root van 16 MB, ik neem aan dat dit de flash is
En een /mnt/memfs van 8 MB, die leeg is na een reboot.
Er zit in _totaal_ 32 MB RAM in z'n iPaq, dus er blijft nog 8 MB over dat dan waarschijnlijk werkgeheugen is.

Ik kan gewoon in die / schrijven, dan wordt toch gewoon het flash ROM gebruikt?
Waar zou het anders terecht komen?
Bovendien na het flashen met de bootloader en het serieël uploaden van die image-files heb je die 16 MB nog niet vol...

• SvMp
  • Niet online
jjbstolk schreef op 18 september 2002 @ 15:32:
Ik heb zelf enkele jaren met een palm gelopen Palm III en toen die defect raakt heb en een M100 gekocht, maar ik vond altijd dat ik emt Palm een gevoel had dat ik nog in eht DOS tijdperk werkt, en dan een Win311 skin erover heen. Toen ben ik overstapt naar een ipaq 3630, je kan blijven uitbreiden, syns gaat beter dan met m'n palm, ik syns op m'n laptop en thuis. werkte perfect, ik had eindelijk het gevoel dat ik een moderen PDA had en neit een of andere vereedelde DOS machine.
Dat de Palm er wat inferieur uit ziet, dat ben ik wel met je eens. Maar dat je zo'n iPaq kunt blijven uitbreiden, vind ik niet helemaal waar, en zeker niet meer dan de Palm. Je kunt er extra software op installeren, maar dat kan bij een Palm ook. Extra geheugen valt ook bij de iPaq zwaar tegen, je moet dan met z'n lompe jacket rond gaan lopen.
Ik heb inmiddels een Ipaq 3870 en ik sync op m'n laptop nu met Bluetooth en kan bijv. nu lekker in de woonkamer internetten via bluetooth. Ideaal!
groter voordelen van de PocketPC's zijn (vind ik) beter integratie emt Outlook en de rest van eht office pakket, meer dan genoeg uitbreidings mogelijkheden.
Als je schijt hebt aan Office en geen Windows draait, dan kan dat "voordeel" (wat voor sommigen ook echt wel een voordeel is) behoorlijk in je nadeel gaan werken. Office integratie is prachtig, maar Office integratie als enige keuze (gedwongen Office gebruiken dus) is zwaar klote. Als Microsoft zich gewoon aan standaarden hield: TCP/IP over PPP, NFS of een andere standaard bestandsuitwisselingsmethode, standaard database files) in plaats van dat achterlijke gesloten Activesync, dan had je tenminste als gebruiker nog zelf keuzes kunnen maken.

• u_nix_we_all
  • Niet online
svdmeer schreef op 19 september 2002 @ 07:59:
[...]

Zal ik doen.

[...]

Dat snap ik even niet....
Als ik "df" type zie ik 2 disks:
Een root van 16 MB, ik neem aan dat dit de flash is
En een /mnt/memfs van 8 MB, die leeg is na een reboot.
Er zit in _totaal_ 32 MB RAM in z'n iPaq, dus er blijft nog 8 MB over dat dan waarschijnlijk werkgeheugen is.

Ik kan gewoon in die / schrijven, dan wordt toch gewoon het flash ROM gebruikt?
Waar zou het anders terecht komen?
Bovendien na het flashen met de bootloader en het serieël uploaden van die image-files heb je die 16 MB nog niet vol...
Ja , je root (/) is je flash (flashrom is eigenlijk een beetje rare naam, het
wel degelijk schrijfbaar, en in een van je vorige posts zag ik al dat je weet dat je
een maximaal aantal malen kunt schrijven , maar ik geloof dat dat wel tot 100.000
maal kan. Bovendien gebruikt linux JFFS2 (journalling flash filesystem) met "wear leveling" (stukjes die vaak herschreven worden worden af en toe naar een ander block verplaatst.)
Waarschijnlijk is die 16 Mb nog niet helemaal vol, en kun je er dus gewoon dingen bijzetten.
Dit blijft bewaard na een reboot.
/mnt/memfs ( /mnt/ramfs?) is een ramdisk in je RAM, en kost je dus geheugen.
Bij een reboot ben je dit inderdaad weer kwijt, logisch voor een ramdisk.
Overigens is linux daar wel slim in, je ramdisk wordt gebruikt voor files die vaak
geschreven worden, zoals /var/run enz , en ook je /tmp.
De hoeveelheid geheugen die je ramdisk gebruikt (max 8MB in jouw geval)
is ook afhankelijk van de hoeveelheid data die erin staat. Een lege ramdisk
zal nog niet veel geheugen gebruiken.

Met je totaal 32 Mb bedoel je de Flash + RAM ?

• SvMp
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op 19 september 2002 @ 10:59:
[...]

Ja , je root (/) is je flash (flashrom is eigenlijk een beetje rare naam, het
wel degelijk schrijfbaar, en in een van je vorige posts zag ik al dat je weet dat je
een maximaal aantal malen kunt schrijven , maar ik geloof dat dat wel tot 100.000
maal kan. Bovendien gebruikt linux JFFS2 (journalling flash filesystem) met "wear leveling" (stukjes die vaak herschreven worden worden af en toe naar een ander block verplaatst.)
Waarschijnlijk is die 16 Mb nog niet helemaal vol, en kun je er dus gewoon dingen bijzetten.
Dit blijft bewaard na een reboot.
/mnt/memfs ( /mnt/ramfs?) is een ramdisk in je RAM, en kost je dus geheugen.
Bij een reboot ben je dit inderdaad weer kwijt, logisch voor een ramdisk.
Overigens is linux daar wel slim in, je ramdisk wordt gebruikt voor files die vaak
geschreven worden, zoals /var/run enz , en ook je /tmp.
De hoeveelheid geheugen die je ramdisk gebruikt (max 8MB in jouw geval)
is ook afhankelijk van de hoeveelheid data die erin staat. Een lege ramdisk
zal nog niet veel geheugen gebruiken.
Dat is ook precies wat ik dacht.

MAAR...

In deze tabel staat een vaag verschil tussen Linux en Windows PocketPC:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                                  Windows PPC                              Linux

16 MB flash ROM                   Systeembestanden                     Root
                                  en standaard programma's,            Met enige vrije ruimte
                                  niet te overschrijven, dus           voor toevoegingen die je er
                                  read-only                            gewoon bij kunt kopieëren,
                                                                       dus read-write

16 MB RAM                         Ingedeeld in werkgeheugen            Ingedeeld in werkgeheugen
                                  en opslag.    De opgeslagen          en opslag in de vorm van een
                                  bestanden blijven behouden           ramdrive.    De opgeslagen
                                  na reboot                            bestanden zijn weg na reboot

Ik snap dat verschil totaal niet.
Bestanden in hetzelfde flash-geheugen zijn bij Windows read-only en onder Linux kun je ze gewoon lezen en schrijven.
Bestanden in hetzelfde RAM-geheugen blijven bij Windows in het geheugen staan ook na reboot en bij Linux verdwijnen ze bij elke reboot (dus niet geschikt om bestanden neer te zetten die je vaak gebruikt)

Waarom pakken ze bij Linux niet dezelfde manier van geheugen omgang als Windows PocketPC?
Bij Linux zit je met een RAM-disk waar je niks aan hebt door de vluchtige aard er van, en je zit al je standaard spul gewoon in je flash geheugen te schrijven dat je maar 100.000 keer kunt beschrijven.
Met je totaal 32 Mb bedoel je de Flash + RAM ?
Ja.
dus 16 MB "Flash-ROM" en 16 MB RAM.
Die 16 MB wordt bij Windows CD verveeld over een data-geheugen en een werk-geheugen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
svdmeer schreef op 19 september 2002 @ 12:25:
In deze tabel staat een vaag verschil tussen Linux en Windows PocketPC:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                                  Windows PPC                              Linux

16 MB flash ROM                   Systeembestanden                     Root
                                  en standaard programma's,            Met enige vrije ruimte
                                  niet te overschrijven, dus           voor toevoegingen die je er
                                  read-only                            gewoon bij kunt kopieëren,
                                                                       dus read-write

16 MB RAM                         Ingedeeld in werkgeheugen            Ingedeeld in werkgeheugen
                                  en opslag.    De opgeslagen          en opslag in de vorm van een
                                  bestanden blijven behouden           ramdrive.    De opgeslagen
                                  na reboot                            bestanden zijn weg na reboot

Ik snap dat verschil totaal niet.
Bestanden in hetzelfde flash-geheugen zijn bij Windows read-only en onder Linux kun je ze gewoon lezen en schrijven.
Bestanden in hetzelfde RAM-geheugen blijven bij Windows in het geheugen staan ook na reboot en bij Linux verdwijnen ze bij elke reboot (dus niet geschikt om bestanden neer te zetten die je vaak gebruikt)

Waarom pakken ze bij Linux niet dezelfde manier van geheugen omgang als Windows PocketPC?
Bij Linux zit je met een RAM-disk waar je niks aan hebt door de vluchtige aard er van, en je zit al je standaard spul gewoon in je flash geheugen te schrijven dat je maar 100.000 keer kunt beschrijven.
Dat je onder windows je flash niet kunt herschrijven , is waarschijnlijk een
ontwerpbeslissing van Microsoft. Ik denk dat men hiermee de gebruikers enigszins
tegen zichzelf wil beschermen. Bij linux is dat niet het geval :)

Dat bij een reboot de bestanden van windows er nog zijn , komt omdat windows
het geheugen niet opnieuw initialiseert, en de inhoud van het geheugen
kan bewaart worden zolang er spanning op gehouden wordt , als je batterij
leeg is , zijn ook onder windows je bestanden weg.

Bij een reboot van linux wordt het geheugen wel geinitialiseert. Maar een
PDA reboot je echt heel erg weinig. Het is een zaak van suspend/resume.
Ik heb bijvoorbeeld een uptime van 4 maanden...... dus heel erg vluchtig is
het niet.

Zoals ik al aangaf is het ook zo dat bestanden die veel gewijzigd worden,
zoals die in /tmp en /var/run/ enz, ook in de ramdisk bewaart worden, en
dat dat dus geen invloed heeft op de maximale aantal malen schrijven op flash.

Overigens , er is ooit door imand uitgerekend hoe lang 100.000x is , en
met vrij extreme aannames v.w.b. herschrijven (ik geloof continue 10 mb schrijven,
deleten , schrijven , deleten enz) kwan daaruit dat je je de eerste 100 jaar geen
zorgen hoeft te maken ;)

Kortom , Linux en Windows gaan echt op een heel andere manier met het geheugen om , maar (wat mij betreft) de Linux manier werkt ook prima.

:)

• SvMp
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op 19 september 2002 @ 14:15:
[...]

Dat je onder windows je flash niet kunt herschrijven , is waarschijnlijk een
ontwerpbeslissing van Microsoft. Ik denk dat men hiermee de gebruikers enigszins
tegen zichzelf wil beschermen. Bij linux is dat niet het geval :)

Dat bij een reboot de bestanden van windows er nog zijn , komt omdat windows
het geheugen niet opnieuw initialiseert, en de inhoud van het geheugen
kan bewaart worden zolang er spanning op gehouden wordt , als je batterij
leeg is , zijn ook onder windows je bestanden weg.

Bij een reboot van linux wordt het geheugen wel geinitialiseert. Maar een
PDA reboot je echt heel erg weinig. Het is een zaak van suspend/resume.
Ik heb bijvoorbeeld een uptime van 4 maanden...... dus heel erg vluchtig is
het niet.

Zoals ik al aangaf is het ook zo dat bestanden die veel gewijzigd worden,
zoals die in /tmp en /var/run/ enz, ook in de ramdisk bewaart worden, en
dat dat dus geen invloed heeft op de maximale aantal malen schrijven op flash.
Ik snap het nu helemaal.
Nu ik je redenering zo lees, is het ook allemaal wel heel logisch eigenlijk :)
Overigens , er is ooit door imand uitgerekend hoe lang 100.000x is , en
met vrij extreme aannames v.w.b. herschrijven (ik geloof continue 10 mb schrijven,
deleten , schrijven , deleten enz) kwan daaruit dat je je de eerste 100 jaar geen
zorgen hoeft te maken ;)

Kortom , Linux en Windows gaan echt op een heel andere manier met het geheugen om , maar (wat mij betreft) de Linux manier werkt ook prima.

:)
Ik ben het niet helemaal eens met de redenering van de berekening.
Als je elke dag één keer een geheugenplek herschrijft, dan kun je dus 100.000 / 365 = 264 jaar er mee doen.
Dat betekent in het geval van 100 jaar gemiddeld 2,64 keer een bepaalde geheugenplaats herschrijven. Als je continu herschrijft, dan doe je dat wel meer dan 2,64 keer per dag en zul je die 100 jaar niet halen.
Maar goed ook 2,64 keer per dag gemiddeld en dan 100 jaar uithouden, vind ik acceptabel.

• SvMp
  • Niet online
u_nix_we_all: Bedankt voor je behulpzaamheid in dit topic, en voor alle uitgebreide en bruikbare replies! :)

Ik ga zometeen maar eens ff met die mailinglist aan de slag voor die backlight.

Ik heb nog wel 2 vragen, die waarschijnlijk u_nix_we_all als een van de weinigen zou kunnen beantwoorden, aangezien hier weinig Linux-iPaq-ers zijn.

- Hoe sync je met de PC, bijvoorkeur onder Linux?

- Wat gebruik je als alternatief voor AvantGo? Is er een mogelijkheid om onder Linux PDA je PDA-pagina's zoals de Spits en Tweakers te lezen?
Of wordt het toch klooien met wget...
(voor het opslaan van die webpagina's is trouwens die RAM-disk heel geschikt)

• u_nix_we_all
  • Niet online
svdmeer schreef op 19 september 2002 @ 17:51:
u_nix_we_all: Bedankt voor je behulpzaamheid in dit topic, en voor alle uitgebreide en bruikbare replies! :)

Ik ga zometeen maar eens ff met die mailinglist aan de slag voor die backlight.

Ik heb nog wel 2 vragen, die waarschijnlijk u_nix_we_all als een van de weinigen zou kunnen beantwoorden, aangezien hier weinig Linux-iPaq-ers zijn.

- Hoe sync je met de PC, bijvoorkeur onder Linux?

- Wat gebruik je als alternatief voor AvantGo? Is er een mogelijkheid om onder Linux PDA je PDA-pagina's zoals de Spits en Tweakers te lezen?
Of wordt het toch klooien met wget...
(voor het opslaan van die webpagina's is trouwens die RAM-disk heel geschikt)
Syncen: Ik gebruik het ding niet echt als een PDA , maar voor tja, klooien
met wavelan , gpsdrive programma ( http://gpsdrive.kraftvoll.at ), xmame spelen
en dergelijks. Ik draai ook X in plaats van Opie of Qtopia.
Er is wel een sync oplossing voor opie / qtopia , namelijk "kitchensync"
maar in principe zet je zowiezo een ppp link op tussen je desktop en pda , dus alle
andere netwerkprotocollen werken ook. Ik doe veel met scp/ssh

Voor AvantGo zijn er mensen die scripts hebben geschreven , ik geloof
inderdaad gebaseerd op wget , maar de scripts zijn vrij uitgebreid ,
er is een redelijke verzameling websites in opgenomen (slashdot , register, 2600,
enzovoorts)

Graag gedaan !

• SvMp
  • Niet online
Antwoord op mijn vraag over het backlight gedoe op de Familiar mailinglist:
I just ran a fresh install of Familiar v0.6-pre on a 3100 (kernel
2.4.18-rmk3-hh19). I don't get that problem with or without Opie. What
kernel are you running?

- A

> -----Original Message-----
> From: Simon van der Meer [mailto:svdmeerm@xs4all.nl]
> Sent: Friday, September 20, 2002 6:00 AM
> To: familiar@handhelds.org
> Subject: [Familiar] Familiar on iPaq 3100 backlight inverted
> screen-colors
>
>
> I have Familiar installed on my iPaq 3100, a mono handheld.
> Everything
> seems to work nice. Until I turn on the backlight. The screen is
> inversed when I turn on the backlight, black is white, and
> white is black. I installed Opie, and it isn't nice to use
> Opie with an inverted screen. But I think it's not an
> Opie-specific problem, because the kernel-screen with the tux
> has a black background with backlight turned off, and a white
> blackground with backlight turned on.
>
> The same problem occurs with Windows PocketPC 2000, but a
> Compaq utility has an option to inverte the screen when the
> backlight is turned on, so the screen-colors look normal with
> Windows PocketPC 2000.
>
> Is there a way to solve this problem with Linux on my 3100?
>
> Simon
>
> _______________________________________________
> The Familiar Linux Distribution
> Familiar mailing list
> Familiar@handhelds.org http://handhelds.org/mailman/listinfo/familiar
> irc://irc.openprojects.net #familiar
>
>
Ik ben druk bezig om 0.6-pre1 te installen.
Misschien dat ik dan gewoon m'n iPaq-tje kan houden en dan geen Palm nodig heb, want qua hardware vind ik het een prachtig ding en Linux overtreft (voor mij) ook Palm OS.
Pagina: 1