Toon posts:

[js] CMS tool

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een CMS tool op http://www2.hku.nl/~patrick/CMS ... ik ben nog helemaal in het prille, maar nu vraag ik me iets af. Wanneer de gebruiker van de tool straks een text zowel bold als italic wil, hoe kan ik dit het beste doen?

Wanneer dezelfde text is geselecteerd, ga ik dan kijken of er een span om de text heen staat, of moet de gebruiker ook de span erbij selecteren. Dit tweede is makkelijker te verwezenlijken, maar het eerste lijkt me handiger voor de gebruiker!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 11:48

André

Analytics dude

Een gebruiker moet die span helemaal niet zien. Het moet een soort van frontpage zijn (WYSIWYG), zodat mensen realtime het resultaat zien en niet met code geconfronteerd worden.

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Je laat de html-code ook aan de gebruiker zien? Misschien kun je dat beter wegschrijven in een hidden-veld en dan de "geinterpreteerde" code teruggegeven aan de gebruiker. Maar misschien was je alleen nog maar aan het testen, voel je dan vrij om mijn reactie volledig te negeren. ;)

--Edit: Yogho was er snel bij.... :)

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe zou ik dan te werk moeten gaan, ik kan doormiddel van een div en hiervan de innerHTML aldoor aan te passen het doen lijkt mij ... maar hoe kan ik ervoor zorgen dat een gebruiken binnen een div kan tikken? je kan met conteneditable doen, maar dan krijg je die irritante <p>'s ipv. <br's> ...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 12:44:
maar hoe zou ik dan te werk moeten gaan, ik kan doormiddel van een div en hiervan de innerHTML aldoor aan te passen het doen lijkt mij ... maar hoe kan ik ervoor zorgen dat een gebruiken binnen een div kan tikken? je kan met conteneditable doen, maar dan krijg je die irritante <p>'s ipv. <br's> ...
Je kunt erbij vermelden dat een <shift> <enter> voor een BR zorgt aan je gebruikers.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
het is toch ook mogelijk dat ik bij elke onchange van de div kijk of er een p bevind in de text en deze vervang voor een br?

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Ik zou dat later pas doen... server-side... Anders word je echt _helemaal_ gek van alle loops die je door moet lopen bij elke onchange...

Stop uploading passwords to Github!

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

* Anoniem: 2 zit dit topic door te lezen en kan het allemaal even niet volgen.

Maar ik denk dat je hier wel wat aan hebt.

[rml][ contenteditable] Oplossing voor <br> ipv <p>[/rml]

(had je trouwens best wel met de search kunnen vinden)

Verwijderd

Topicstarter
wqaarom ik deze topic starte was omdat ik wou weten of het mogelijk was dat ik kan zien of een text al eerder bold is gemaakt, en zo ja, dat ik dan bv, in die span tag die er al staat ook de stylesheet voor italic kan zetten... of is het gewoon makkelijker om met <b>, <i> en <u>'s te werken bv.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 11:48

André

Analytics dude

Ik zo iig met style's werken en niet met <b>, <i> en <u>.

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar mijn vraag is dus eigenlijk, hoe herken ik dat een text al tussen een span tag staat? Wanneer ik dat weet dan kan ik dus bv. bold aan en uitzetten, of indezelfde span-tag italic en bold zetten ...

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

2 schreef op 05 september 2002 @ 13:28:
* Anoniem: 2 zit dit topic door te lezen en kan het allemaal even niet volgen.

Maar ik denk dat je hier wel wat aan hebt.

[rml][ contenteditable] Oplossing voor <br> ipv <p>[/rml]

(had je trouwens best wel met de search kunnen vinden)
semi-offtopic:
overigens is het natuurlijk absoluut niet de bedoeling om in een contenteditable de paragraphs te vervangen door linebreaks. De functionaliteit is dezelfde als welke je in MSWord ziet alleen heeft toevallig een paragraph in je browser standaard een bepaalde marge waardoor de witruimte ontstaat. Imho is de enige juiste weg om de presentatie (middels stylesheets) van een paragraph te wijzigen en niet de functionaliteit door deze te vervangen door linebreaks.
Naast alle problemen die al genoemd zijn bij de parsing zal je bijvoorbeeld ook problemen krijgen met bulleted lists.

Je kan beter gebruikers uitleggen dat wat ze zien in het CMS "juist" gedrag is. En als je bij de uitleg MSWord betrekt dan zullen ze dat ook makkelijker inzien.

€ 0.02

edit:
excuus aan TS voor het afdwalen

Today's subliminal thought is:

Verwijderd

...waar ik het roerend mee eens ben :)
Ik ben een tijdje <br /> verslaafd geweest, ik propte alles in divjes, maar gebruik nu weer netjes praragraafjes, zoals het eigenlijk hoort :)

@PatrickPietens: ik zou het dus inderdaad zo doen als Annie beschrijft: in je stylesheet zonodig de opmaak van <p> tags wijzigen, want het zijn in feite p's die je gebruikt, geen line breaks.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 15:34:
[...]

@PatrickPietens: ik zou het dus inderdaad zo doen als Annie beschrijft: in je stylesheet zonodig de opmaak van <p> tags wijzigen, want het zijn in feite p's die je gebruikt, geen line breaks.
Dat was volgens mij toch echt niet de oorspronkelijke vraag :?
Ik weet op de oorspronkelijke vraag overigens geen antwoord...

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Annie schreef op 05 september 2002 @ 15:21:
[...]

semi-offtopic:

zijn € 0.02
Je hebt gelijk, dat is ook de conclusie die ik aan het einde van dat topic trek.
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 13:57:
ok, maar mijn vraag is dus eigenlijk, hoe herken ik dat een text al tussen een span tag staat? Wanneer ik dat weet dan kan ik dus bv. bold aan en uitzetten, of indezelfde span-tag italic en bold zetten ...
Waarom zou je dit willen weten? Dit regelt IE al voor je, toch?
Pagina: 1