Toon posts:

(ECS) K7S5a Athlon 1400 mhz proc no go?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een ECS K7S5a+ mobo, hierop zit 256 mb no name sd-ram geheugen, een Athlon 1400 mhz proc, en een Radeon 8500 Le. Als het geheugen op 133 mhz draait en ik de proc op 100 mhz fsb draait doet alles het perfect, er is alleen een nadeel proc draait op 1050 mhz dan ;( . Maar als ik de proc op 133 mhz laat draaien op 1400 mhz word het systeem super instabiel, Bij alles wat een beetje zwaar is loopt ie vast, na 4 min 3dmark 2001 se bijv of na een tijdje bij GTA3, zo bij vele andere spellen. Stresst word m'n proc max 60 graden dus de warmte is ut niet, Alles wordt gevoed door een no name 300 watt voeding die voor de rest één hd moet voeden, 1 cd-rom , 1 floppy en één Writer. Ik kan een nieuwe voeding kopen van een a - merk maar ik ben maar een arme scholier duzzz moet ik dan wel voor 99 % zeker weten dat m'n probleem gefixt word, en niet het risico lopen dat ik 50 pleuro voor niks uitgeef... De voltages van m'n voeding wijken wel wat af, maar volgens my valt dat nog binnen de grenzen. Hierbij mijn vraag dus hier op het forum wat het probleem kan zijn, zelf denk ik m'n voeding maar ik weet het niet zeker. Wie helpt? :/

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

Het kan je geheugen zijn dat niet blij is met 133MHz. Probeer het eens bij iemand anders (je geheugen dus).

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan het niet zijn want met het geheugen verandert niks, draait altijd op 133 mhz. staat trouwens bij dat lapje tekst...

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

Hmm dan is het erg merkwaardig, aangezien het dat mobo erom bekend staat dat als je mem en fsb niet 1:1 doet, dat het dan onstabiel wordt. Maar het lijkt er idd op dat de processor het op een of andere manier niet aankan. Heb je koelpasta op je proc gesmeerd, geloof het of niet zoiets onbenulligs kan het probleem verhelpen.

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

op welke instelling heb je windows geinstalleerd? terwijl ie op 1050 stond of op 1400? anders ken ik je een reinstall van windows aanraden op de goeie fsb.

300 watt no-name voeding heb ik ook. ik heb er dan 3 fans, 1 brander, 1 dvd-speler, 1 geforce 2 en 1 floppieding aan hangen. Maar, een radeon zuigt wel veel stroom dacht ik.

kijk eens naar de temp van je chipset. die wil ook nog al eens te hoog worden. 40 graden is de max geloof ik.

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

anders ken ik je een reinstall van windows aanraden op de goeie fsb.
Ow? Noem me eens 1 reden waarom iemand zoiets moet doen?

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

rival24 schreef op 20 augustus 2002 @ 01:43:
[...]

Ow? Noem me eens 1 reden waarom iemand zoiets moet doen?
nou toen ik mn computer van 133 mhz naar 142 deed werd ie instabiel (in de winter btw, dus de temperaturen waren laag. Pas gelden heb ik mn computer opnieuw geinstalleerd. nu tijdens de installatie op 142 mhz gezet. daar draait ie nu stabiel als een huis op.

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

Dat is puur toeval, windows houdt daar geen rekening mee. Het lijkt me dat het aan een verneukte instelling, rotte driver oid ligt.

Verwijderd

Heeee,
Heb ik ook gehad.
Steeds booten op 1050 mHZ, en bij 1400 mhz ff draaien en dan niks meer.
alleen het verschil bij mij was, Enermax 350 PSU, en 512 mB kingston DDR ram :).
Heb een uur met de helpdesk gebabbeld. Maar we kwamen er niet uit.

Achteraf bleek het bij mij toch de temperatuur van de cpu te zijn.( bleek een stuk plastic beschermfolie achtergebleven te zijn op een Neolec black magic S 8)7 )

tevens zijn temperatuur metingen niet erg betrouwbaar denk ik.
dus probeer eerst is een andere koeler.
Is dit het niet, dan zou ik toch ander geheugen proberen. Daar schijnt het board ook wel kieskeurig in te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hij doet het nu zoals hij het moet doen, oplossingvoor het probleem was een reepje a- merk geheugen er in proppen. Het vervangen van de koeler maakte geen verschil, behalve dat m'n proc nu een paar graatjes koeler is... Thanks.....

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

het probleem was een reepje a- merk geheugen er in proppen
I'm always right :z

[ Voor 0% gewijzigd door Rival24 op 20-08-2002 13:10 . Reden: kutsmileys :p ]

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Nee, het is echt een fout moederbord. Ik heb het ook. Ik heb ook een TB1400. Op 133 MHz komen er memoryfouten (getest met memtest-89). En als ik er mijn Athlon 800 indouw geeft ie ook al fouten op 100 FSB. Het is gewoon een verkeerde revisie van het bord. Je moet er mee terug gaan.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Verwijderd

vreemd dat ie zegt dat met een reepje a-merk geheugen z,n prob's over zijn (toch)
wellicht is die ecs mamaplank verwent en functioneerd ie aleen maar met a merk memory?
(heb ooit wel iets gehad met die dubbelhoge dimms die bij mijn systeempje destijds incompatible bleken)
vermoed meer zoiets

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Op da geheugen van mij zitten chippies die ook in het boekje staan als aanbevolen geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Maarru met dat andere reepje geheugen van adaptec geloof ik of zowiets, draait ie wel goed... 133 proc en 133 geheugen, heb als test een half uur 3dmark 2001 se gedraait en daar chrashde ie niet meer... enige verschil is nu dat ik maar 128 mb er in heb zitten, eerst 256mb. Ik ga denk ik maar 256 mb ddr van samsung kopen.... maar het lijkt of ie het nu goed doet... no problems yet...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ja dat kan idd kloppen. ECS mobo's (en dan vooral de k7s5a) zijn zeer precies kwa geheugen :P

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Nee, het probleem merk je ook niet 1, 2, 3, maar alleen als je iets gaat doen waar je je memory flink voor nodig hebt.
Je kunt het het beste testen met memtest-89, maar je kunt het ook doen door ff wat flinke zipbestanden (of rar, of ace) te maken en dan die files opnieuw uitpakken. Bij mij gaf hij namelijk in 50% van de gevallen een corrupt archieve error aan. En dan weet je hoe laat het is...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dat memtest-89... link... werwijze...

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Moet je ff op google zoeken. Het maakt een bootdisk en dan moet je ff rebooten en begint meteen met testen. Als je niks aan de instellingen verandert, duurt een test ongeveer een half uur.
Het is een heel goed testprogramma

Verwijderd

Heel simpel op te lossen.

Om de heatsink van de south/northbridge (in dit geval) vast te maken hebben ze dubbelzijdig plakband gebruikt... dit is ver van optimaal voor de temperatuur van de chip, het is algemeen bekend , als je een beetje as3 ertussen doet en 4 drupjes secondelijm het warmte probleem (daardoor loopt ie vast) opgelost is.

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

Of Adhesive.......

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet je die heatsink verwijderen zonder de northbridge kapoet te maken?

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Zo is het bij mij ni op te lossen!! Ik heb dat ook allang gedaan, maar geeft nog steeds memoryfouten

Verwijderd

ik had ook zo een soort probleem met me k7s5a
dat lag toen aan me gare voeding

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Dit is mijn 2e K7S5A, de vorige was gewoon kapot gegaan. En nu zit ik dus met dit problem. En ik gebruik gewoon dezelfde hardware, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Memtes-86 geeft bij mij 180 fouten tot nu toe, daar ben ik niet zo blij mee :(:(:( zometeen ff die heatsink zooi uitvoeren. (is dit slecht voor preformance ?) alles doet het wel...

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn broertje's PC met K7S5A en XP 1800+ liep eerst 2 of 3 keer in de week vast, ik heb dus een fannetje op het chipsetkoelblokje geplakt en hij loopt nu helemaal stabiel, zelfs op 1900+, 2000+ heb ik nog niet geprobeerd maar dat lukt denk ik ook wel :) dat zou ook het probleem kunnen zijn, dat de chipset te heet word, dan moet je eens aan het blokje waar Elitegroup op staat voelen, of die niet te heet word

Edit: als het plakspul tussen de chipset en blokje niet goed is word dat blokje dus juist niet heet, omdat de warmte niet goed overgedragen word. wat is btw de temp van de K7S5A chipset in speedfan :? ik heb Temp 1, 2, en 3. en HD0 en HD1 maar dat zijn de harde schijven

Verwijderd

Topicstarter
Lord_Asswipe, die vorigge, die was wel ok?

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Die vorige was wel ok. En daar heeft altijd de plakband gezeten tussen de HSF en de chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Meester problems zijn over alles draait hoe ik wil dat het draaid alleen krijg ik bij mem-test nogal wat foutjes, wel bij het zelfde adres steeds en bij dezelfde test... Nu de grote vraag mobo of geheugen, nee, ik heb niet zoveel zin om een andere pc open te trekken om het geheugen te testen... (mijn pa heeft zijn pc's tussen kasten staan en het is een tyfus werk om ze er tussen uit te krijgen). Het is een apacher sd-ram 128 mb dimmetje dat op cas3 draait... andere memory settings maakte geen verschil... (begin er over na te denken om 256 mb samsung ddr te kopen)

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Bij mij geeft memtest op 133MHz FSB meer dan 1.000.000 fouten en dat in ik dacht 2 van de 7 testen en verdeeld over het hele geheugen.
En datzelfde doet ie als ik er een Athlon 800 met FSB 100 en SD-RAM indouw.

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Niemand meer geïnteresseerd?

Verwijderd

Zelfde probleem gezien. 't zootje werd nog extreem warm ook. 'k heb SDRAM door "el cheapo" DDRAM vervangen. Liep daarna als een tiet. Temparatuur was ook beter....

Oh, ja.... 't SDRAM werkte nadien zonder problemen op een ander merk moederbord.

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

SD en DDR werken ni

Pagina: 1