Werkt een hdd onderste boven?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBart
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 20:38

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Probleem is het volgende in mijn desktop is geen ruimte meer voor een hardeschijf :(. Nu loopt er bovenin een metalen plaat met een hoekprofiel. _| zoiets alleen dan ongekeerd. Kan ik mijn hardeschijf daaraan bevestigen met een tyripe (zo'n zwart stukje plastic wat je aan kan trekken) of gaat dit smelten? :? Maakt het nog uit of de hardeschijf scheef hangt (niet waterpas). Weet wel dat het niet uit maakt of de hardeschijf onderste boven hangt heeft alleen maar gevolgen voor de warmte afvoer toch?

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Harddisks kan je rustig onder elke hoek monteren. In heel wat desktops worden disks op zijn kant gemonteerd.

Tierips gaan werken, schijven worden warm, maar halen niet de temperatuur waardoor tierips zouden kunnen verzwakken. (of je moet een heel dun exemplaar hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kan inderdaad best, in veel A-merken (Compaq's, Dell's) zie je soms de raarste constructies voor harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was laatst nog een topic over...

HDD kun je rustig op de kop hangen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Was idd laatst een topic over, maar daarin zei iemand dat een kennis 2 harddisk had verloren daardoor :? his words, not mine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 13:19

chem

Reist de wereld rond

ja, maar als je ze erg lang laat hangen krijg je een vet tekort in de kogellagers (oid) waardoor hij opstartproblemen heeft. Een bekend probleem bij oude Mac SE's. (een harde knal deed wonderen)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 21:50

--HYPER--392

Powered by Fiat

het kan wel... maar niet onder elke hoek.
een schijf moet je niet schuin gaan hangen voor een langere tijd.. dan kan de kop aangaanlopen op de plaat

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

Eeeuh als een hd op zijn kop kan hangen heb je ook genoeg ruimte om hem normaal neer te hangen bij de grote oems hangt hij nooit op zijn kop hoogstens gewoon verticaal :)

Waarom wil je dat doen anyway op zijn kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25
volgens mij moet je er alleen op letten dat je de harde schijf niet scheef hangt. Dus alleen op 0, 90, 180, 270 graden. Dan draait de schijf namelijk netjes recht of rechtop. Een hoek van 45 graden wordt naar mijn mening op den duur een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBart
  • Laatst online: 11-02 20:38

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
OK bedankt dan ga ik het gewoon proberen! :)

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neverseen das niet waar, de schroef gaten van een hdd zitten niet in het midden van de schijf, dus het kan dat ie alleen maar op de kop kan hangen, nadeel kan wel zijn dat de printplaat vol komt te liggen met stof wat ook weer zijn nadelige gevolgen kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 18-07 16:44

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op woensdag 05 juni 2002 12:39 schreef Enquisitor het volgende:
neverseen das niet waar, de schroef gaten van een hdd zitten niet in het midden van de schijf, dus het kan dat ie alleen maar op de kop kan hangen, nadeel kan wel zijn dat de printplaat vol komt te liggen met stof wat ook weer zijn nadelige gevolgen kan hebben
Stof op de print maakt niet uit.
In de harddisk mag nooit stof komen,
mar dat kan niet, omdat de cylinders hermetisch
van de buitenwereld afgesloten worden door de behuizing.

Overgens ken ik een aantal wat oudere pc's,
bijvoorbeeld de Compaq Prolinea,
waar standaard de harddisk onderste boven zit.

Wat ik wel eens gemerkt heb,
is dat als een harddisk al een jaar rechtop heeft gedraaid,
en daarna een jaar op zijn kant,
dat hij dan een koffiemolen geluid gaat maken.
Heeft met afslijten van kogellagers te maken.
Maar hij gaat niet stuk.
Bij een nieuwe harddisk heb je dat niet.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
de een zegt alleen 0 en 180 graden, de ander 0, 90, 180, en 270 graden....

volgens mij heb je een paar onderdelen in een schijf die gevoelig zouden kunnen zijn voor de manier waarop de schijf gemonteerd wordt:

1 de lagers. vroeger (in de tijd van de 1 mb ladekasten) had je lagers die alleen horizontaal werkten. de lagers die worden gebruikt in nieuwe hdd's hebben daar volgens mij geen enkel probleem mee.

2 de koppen. deze worden door luchtdruk van het schijfoppervlak gehouden: ze worden met een veer tegen de schijf aan gedrukt, maar omdat de schijf draait zweven ze op een laagje lucht. dan geld dus: als het even werkt, werkt het altijd. er kan namelijk geen schade optreden aan de koppen, aangezien ze niet tegen de schijf aankomen oid. ook niet op langere termijn. leuk detail: de helft van de koppen zit al ondersteboven.

volgens mij zijn alle andere onderdelen of solid state, of dusdanig lomp uitgevoerd (ophangingsmechanisme van de koppen) dat de zwaartekracht geen enkele invloed heeft. ik heb ook nog nooit een fabrikant iets horen zeggen over de manier waarop je een hdd plaatst.

ik heb zelf een ouwe quantum bigfoot op 30 graden (geschat) in mijn kast hangen, met als reden dat ik geen zin had om hem vast te maken (hij hangt dus aan de molexconnector, de ene kant op de onderkant van mn kast, met een stuk karton ertussen zodat ie niet tegen mn mobo komt. hij vind het geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 10:52
Hier zijn al eens benchmarks van geweest en vroeger scheelde het wel als je 'm na een jaar ofzo weer in een andere positie zet.

MAAR die meneer hierboven heeft wel gelijk en ik denk dat de schijven van afgelopen jaren dusdanig stevig in elkaar zitten dat het waarschijnlijk niet meer aan de orde is.

Na een jaar of wat in een andere positie zetten zou ik niet doen tenzij het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cjdijk schreef op 05 juni 2002 @ 12:49:
[...]

Wat ik wel eens gemerkt heb,
is dat als een harddisk al een jaar rechtop heeft gedraaid,
en daarna een jaar op zijn kant,
dat hij dan een koffiemolen geluid gaat maken.
Heeft met afslijten van kogellagers te maken.
Maar hij gaat niet stuk.
Bij een nieuwe harddisk heb je dat niet.
ik heb een oud pctje dat als gateway dienst doet en die maakt inderdaad een vreemd geluid. Harddisk heeft jaaaren rechtop gedraaid en hangt nu op 90°.

Kan een cdrom-speler er trouwens ook tegen? Ik heb mn hele towertje onder de bank neergelegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Ondersteboven, op zun kop, achterstevoren, 361 graden ik heb ze bij paar computers van me gewoon los erin hangen, draaid al heel lang gewoon goed :D Maja ik hoef ook niet zuinig te zijn op een 1.2 gig hd..

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny boot
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09-2024
recht op is er minder slijtage da anders maar op zijn kop kan je beter niet doen is de slijtage het hoogst zij eens een persoon tegen mij.

AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier was laatst ook al een topic over? Anyway, het werkt wel, als je je hdd maar stabiel in je kast hangt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11

Reptile209

- gers -

Er was geloof ik wel de vuistregel dat je 'm moet fdisken en formatteren in de ophangpositie: als er dan iets "scheef" hangt, klopt dat iig met de indeling van de schijf. Daarom krijg je na een paar jaar die problemen: als je 'm weer recht hangt, klopt de slijtage en het verloop van de koppen net niet meer helemaal.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 09:10

KillerB

______

Ga trouwens niet je schijf omdraaien terwijl die draait, want dat gaf nogal vreemde geluiden bij mij :o
Het was dan ook een brakke Seagate Barracuda III 7200tpm. De 2e al :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:30
Heb thuis een routertje geklust en de HD daarin (hele oude al hoor) heb ik nooit probs mee gehad totdat ie scheef hing. Hoek van 65 graden hangt ie nu onder. Geeft verdomd veel opstart probs. Maar ja, gelukkig hoef ik hem maar zelden te rebooten :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reptile209 schreef op 29 oktober 2002 @ 17:33:
Er was geloof ik wel de vuistregel dat je 'm moet fdisken en formatteren in de ophangpositie: als er dan iets "scheef" hangt, klopt dat iig met de indeling van de schijf. Daarom krijg je na een paar jaar die problemen: als je 'm weer recht hangt, klopt de slijtage en het verloop van de koppen net niet meer helemaal.
Ik heb nooit begrepen dat fdisk en format de hellingshoek van de schijf meten voordat ze hun werk uitvoeren.
Volgens mij kun je deze vuistregel aan het rijk der fabeltjes verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
cjdijk schreef op 05 juni 2002 @ 12:49:
Stof op de print maakt niet uit.
In de harddisk mag nooit stof komen,
mar dat kan niet, omdat de cylinders hermetisch
van de buitenwereld afgesloten worden door de behuizing.
Het is niet hermetisch afgesloten, maar alleen stof-vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hem precies op zijn kop zet dan kan het... anders vallen de bitjes naar een kant toe... ;)

Gewoon in elke hoek hangen die je maar wilt dus, maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 16:36:
[...]

Ik heb nooit begrepen dat fdisk en format de hellingshoek van de schijf meten voordat ze hun werk uitvoeren.
Volgens mij kun je deze vuistregel aan het rijk der fabeltjes verwijzen.
ze meten helemaal niks

maar door de "andere" zwaartekracht kan de arm net iets anders komen te staan .. als je hem dus in de juiste positie formateerd heb je minder kans dat hij naast zijn spoor kan komen ,, (die magnetishce kopjes zitten best nog wel los naar verhouding)

wat betrft dat bewegen terwijl hij draaid. dan zet je inderdaad flink wat kracht op de lagers de platters zijn een regelrechte gyroscoop geworden en willen op één plaats blijven als je het huis beweegt komt alle kracht op de lagers

Iperf

Pagina: 1