Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.
Tierips gaan werken, schijven worden warm, maar halen niet de temperatuur waardoor tierips zouden kunnen verzwakken. (of je moet een heel dun exemplaar hebben)
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
een schijf moet je niet schuin gaan hangen voor een langere tijd.. dan kan de kop aangaanlopen op de plaat
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
Waarom wil je dat doen anyway op zijn kop
Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.
Verwijderd
Stof op de print maakt niet uit.Op woensdag 05 juni 2002 12:39 schreef Enquisitor het volgende:
neverseen das niet waar, de schroef gaten van een hdd zitten niet in het midden van de schijf, dus het kan dat ie alleen maar op de kop kan hangen, nadeel kan wel zijn dat de printplaat vol komt te liggen met stof wat ook weer zijn nadelige gevolgen kan hebben
In de harddisk mag nooit stof komen,
mar dat kan niet, omdat de cylinders hermetisch
van de buitenwereld afgesloten worden door de behuizing.
Overgens ken ik een aantal wat oudere pc's,
bijvoorbeeld de Compaq Prolinea,
waar standaard de harddisk onderste boven zit.
Wat ik wel eens gemerkt heb,
is dat als een harddisk al een jaar rechtop heeft gedraaid,
en daarna een jaar op zijn kant,
dat hij dan een koffiemolen geluid gaat maken.
Heeft met afslijten van kogellagers te maken.
Maar hij gaat niet stuk.
Bij een nieuwe harddisk heb je dat niet.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
volgens mij heb je een paar onderdelen in een schijf die gevoelig zouden kunnen zijn voor de manier waarop de schijf gemonteerd wordt:
1 de lagers. vroeger (in de tijd van de 1 mb ladekasten) had je lagers die alleen horizontaal werkten. de lagers die worden gebruikt in nieuwe hdd's hebben daar volgens mij geen enkel probleem mee.
2 de koppen. deze worden door luchtdruk van het schijfoppervlak gehouden: ze worden met een veer tegen de schijf aan gedrukt, maar omdat de schijf draait zweven ze op een laagje lucht. dan geld dus: als het even werkt, werkt het altijd. er kan namelijk geen schade optreden aan de koppen, aangezien ze niet tegen de schijf aankomen oid. ook niet op langere termijn. leuk detail: de helft van de koppen zit al ondersteboven.
volgens mij zijn alle andere onderdelen of solid state, of dusdanig lomp uitgevoerd (ophangingsmechanisme van de koppen) dat de zwaartekracht geen enkele invloed heeft. ik heb ook nog nooit een fabrikant iets horen zeggen over de manier waarop je een hdd plaatst.
ik heb zelf een ouwe quantum bigfoot op 30 graden (geschat) in mijn kast hangen, met als reden dat ik geen zin had om hem vast te maken (hij hangt dus aan de molexconnector, de ene kant op de onderkant van mn kast, met een stuk karton ertussen zodat ie niet tegen mn mobo komt. hij vind het geen probleem.
MAAR die meneer hierboven heeft wel gelijk en ik denk dat de schijven van afgelopen jaren dusdanig stevig in elkaar zitten dat het waarschijnlijk niet meer aan de orde is.
Na een jaar of wat in een andere positie zetten zou ik niet doen tenzij het niet anders kan.
Verwijderd
ik heb een oud pctje dat als gateway dienst doet en die maakt inderdaad een vreemd geluid. Harddisk heeft jaaaren rechtop gedraaid en hangt nu op 90°.cjdijk schreef op 05 juni 2002 @ 12:49:
[...]
Wat ik wel eens gemerkt heb,
is dat als een harddisk al een jaar rechtop heeft gedraaid,
en daarna een jaar op zijn kant,
dat hij dan een koffiemolen geluid gaat maken.
Heeft met afslijten van kogellagers te maken.
Maar hij gaat niet stuk.
Bij een nieuwe harddisk heb je dat niet.
Kan een cdrom-speler er trouwens ook tegen? Ik heb mn hele towertje onder de bank neergelegd
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)
AMD Athlon64 3500+ (Venice), A8N-E 1,5GB PC3200, XFX GeForce 6800Ultra 256MB DDR3, 2x SP1614C+1xHD160JJ van Samsung (rest is niet boeiend)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Zo scherp als een voetbal!
Het was dan ook een brakke Seagate Barracuda III 7200tpm. De 2e al
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
Ik heb nooit begrepen dat fdisk en format de hellingshoek van de schijf meten voordat ze hun werk uitvoeren.Reptile209 schreef op 29 oktober 2002 @ 17:33:
Er was geloof ik wel de vuistregel dat je 'm moet fdisken en formatteren in de ophangpositie: als er dan iets "scheef" hangt, klopt dat iig met de indeling van de schijf. Daarom krijg je na een paar jaar die problemen: als je 'm weer recht hangt, klopt de slijtage en het verloop van de koppen net niet meer helemaal.
Volgens mij kun je deze vuistregel aan het rijk der fabeltjes verwijzen.
Het is niet hermetisch afgesloten, maar alleen stof-vrij.cjdijk schreef op 05 juni 2002 @ 12:49:
Stof op de print maakt niet uit.
In de harddisk mag nooit stof komen,
mar dat kan niet, omdat de cylinders hermetisch
van de buitenwereld afgesloten worden door de behuizing.
Verwijderd
Gewoon in elke hoek hangen die je maar wilt dus, maakt niets uit.
ze meten helemaal niksVerwijderd schreef op 07 november 2002 @ 16:36:
[...]
Ik heb nooit begrepen dat fdisk en format de hellingshoek van de schijf meten voordat ze hun werk uitvoeren.
Volgens mij kun je deze vuistregel aan het rijk der fabeltjes verwijzen.
maar door de "andere" zwaartekracht kan de arm net iets anders komen te staan .. als je hem dus in de juiste positie formateerd heb je minder kans dat hij naast zijn spoor kan komen ,, (die magnetishce kopjes zitten best nog wel los naar verhouding)
wat betrft dat bewegen terwijl hij draaid. dan zet je inderdaad flink wat kracht op de lagers de platters zijn een regelrechte gyroscoop geworden en willen op één plaats blijven als je het huis beweegt komt alle kracht op de lagers