WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

win libs onder linux

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 14:32
Ik ben bezig met de port naar Linux van een bestaand Windows-progje. Nu wil ik de sources hercompileren op Linux-platform.

Het is een audio-programma, en daarvoor (voor het geluid dus) gebruik ik "artsc", (en voor de threads, pthread) maar voor de GUI heb ik nog geen goed alternatief gevonden. Het liefst een library die de originele WinAPI calls kan omtoveren naar Linux/X calls.

Momenteel gebruik ik TWIN (van Willows), maar hier kleven een groot aantal nadelen aan:
- buggy
- slechts 256 kleuren
- ondersteunt geen programma-icon
- ondersteunt geen mousewheel
- ondersteunt (meestal) geen scrollbalk...

Echter, ik zie er op tegen om de GUI van het complete programma te herschrijven.

Qt is een beetje te groot om te gebruiken. (Programma zelf is nog geen 0,5 MB, maar Qt-lib is >6 MB)
Java is relatief ook groot en vereist compleet herschrijven
TCL/TK is non-windows en vereist een dubbele code-voering (windows en non-windows GUI) wat onderhoud niet leuk meer maakt.

De ontwikkeling van TWIN ligt vrijwel stil, dus hier heb ik nix aan...

Weet iemand een leuk alternatief ??

BTW, weet iemand misschien hoe je onder Linux een library dynamisch kan meelinken (net als een DLL onder windows), dus als de library niet bestaat, kan het programma toch opstarten (nog niet gelukt met .so's)

Edit: Oeps, dit moet eigenlijk in P&W...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 20:10 schreef GarBaGe het volgende:
Echter, ik zie er op tegen om de GUI van het complete programma te herschrijven.
Ik vrees dat het hier al snel op neer zal komen... De GUIs onder win32 en linux/unix werken nou eenmaal anders.
Weet iemand een leuk alternatief ??
Tsja, ik prog alles in Gtk+/Gnome, maar daa rheb je niks aan vrees ik. ;). Same problem as Qt.
BTW, weet iemand misschien hoe je onder Linux een library dynamisch kan meelinken (net als een DLL onder windows), dus als de library niet bestaat, kan het programma toch opstarten (nog niet gelukt met .so's)
Zoek eens op de functie dlopen(). Vanaf daar kun je het waarschijnlijk zelf wel vinden (je klinkt nl. niet bepaald als een newbie).

Verwijderd

Ik denk dat wxWindows is wat jij zoekt.. (lijkt een beetje op MFC en het is ook best makkelijk om te porten van MFC naar WX)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:54

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
==> P&W

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 14:32
Op zich doet TWIN het niet slecht. Maar de ontwikkeling is dood (of zo goed als) er er zitten nog tamelijk wat bugs in. Teveel om het een "stabiele" linux-release te mogen noemen...

Maar om nu TWIN te gaan debuggen... :(

Omschrijven is niet leuk, maar als het eenmalig is naar een multi-platform GUI-design is het nog wel het overwegen waard, mits....
de library die meegenomen moet worden niet al te groot is. Qt is echt veel te groot.

Naar wxwindows ga ik kijken. Ik had er iig nog niet van gehoord, maar ziet er mogelijk interessant uit...

Enne, thanx voor die functie...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Verbazend dat niemand anders dit tot nu toe gezegd heeft, maar als je echt puur een windows applicatie wil porten naar linux moet je natuurlijk wine gebruiken. Die is niet alleen om windows programma's onder linux te draaien maar is ook juist hiervoor bedoeld. Bijna alle belangrijke dll's van window's zijn op zijn minst deels geschreven voor wine. Zou voor alles behalve heel veel vragende toepassingen moeten werken.
Pagina: 1