Toon posts:

[MFC] / [VC++] Noob

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Normaal programmeer ik in Delphi en kan ook een beetje C++, nu wil ik een basic progie maken dat een editbox uitlees en er een bewerking op uitvoert. In Delphi deed ik dat met

-----
Edit1.Text := "Help me";
-----

en dat soort spul.

nou heb ik een dialog met een editbox en een button en als je op die button drukt dan: (heb MFC wizard gebruikt).

- lees editbox
- doe er iets mee
- schrijf terug

Ja ik weet het |:( zullen vast nu een paar denken, maar ik heb gewoon nooit met visual c++ gewerkt. en dan tevens nog een vraag in Delphi zie je een complete properties linksonder je scherm waarom zie ik zoiets niet in Visial C++

thx for the help

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 17:18 schreef Skynet2097 het volgende: en dan tevens nog een vraag in Delphi zie je een complete properties linksonder je scherm waarom zie ik zoiets niet in Visial C++
Omdat 't niet bestaat.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 17:26

The End

!Beginning

Wat is je je vraag nu precies???
b.t.w. om edit box uit te lezen:
GetDlgItemText
en schrijven:
SetDlgItemText

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 17:20 schreef The End het volgende:
Wat is je je vraag nu precies???
b.t.w. om edit box uit te lezen:
GetDlgItemText
en schrijven:
SetDlgItemText
Das gewoon plain win32 api, met MFC werkt 't net weer ietsjes anders, zie UpdateData in de manual ;)

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 17:26

The End

!Beginning

Op woensdag 08 mei 2002 17:21 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Das gewoon plain win32 api, met MFC werkt 't net weer ietsjes anders, zie UpdateData in de manual ;)
Uit de MFC:
[qoute]
MFC Library Reference

CWnd::GetDlgItemText
[\quote]
:)

• Quorton
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 14:12
Als je de wizards hebt gebruikt, dan heeft ie de functie void CJouwDlg::DoDataExchange(CDataExchange* pDX) aangemaakt, hierin liggen je links tussen variabelen en dialog controls

Met UpdateData(TRUE) haal je de data uit de dialog controls en stop je ze in je variabalen.
Met UpdateData(FALSE) stop je de inhoud van je variabalen in de dialog controls.

redelijk simpel dus.

Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 08 mei 2002 17:23 schreef The End het volgende:

[..]

Uit de MFC:
[qoute]
MFC Library Reference

CWnd::GetDlgItemText
[\quote]
:)
yup, maar dan moet je de functie voor elke window aanroepen die je wilt opvragen/aanpassen

Met de UpdateData () functie kun je een hele rits tegelijk aanpassen (moet je member vars toevoegen in de class wizard)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
hmm is wel heeeeeeeel erg ander dan ik verwacht had. ik dacht (hoopte) dat het iets als Edit1::Text zou zijn. enne (ik weet het }:O ) in Delphi had je dingen als

Tform1 = class
edit1 : TEdit;
Label : TLabel;
enz

waar kan ik dit in Visual c++ zien?

"Omdat 't niet bestaat."

kan tock nie die dingen hebben toxh wel eigenschappen als
- hoogte
- font
- kleur
enz.

Please bare with me :)

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 17:45 schreef Skynet2097 het volgende:
hmm is wel heeeeeeeel erg ander dan ik verwacht had. ik dacht (hoopte)
Wellicht moet je c++ builder van borland es proberen dan, sluit beter bij je verwachtingen aan waarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
c++ borland waarom ben ik er nou niet opgekomen |:( De reden namelijk waarom ik overstap is gewoon omdat ik c++ wil gebruiken in w32 apps.

Verwijderd

Als ik dat zo lees dan verwacht jij kennelijk dat MSVC eigenlijk precies zo werkt als Delphi en dat is dus niet zo. Je kan denk ik het beste maar gewoon alles vergeten van Delphi en hoe dat daar allemaal ging en met dat uitgangspunt in MSVC duiken. Daarbij is waarschijnlijk de Scribble tuturial die op de MSDN cd staat een goede start.

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 18:51 schreef hondass50 het volgende:
Daarbij is waarschijnlijk de Scribble tuturial die op de MSDN cd staat een goede start.
Ik weet het niet, ik snapte er nog steeds geen ruk van na de scribble tutorial, ik zat allerlei dingen te doen, en ik had geen idee waarom, goed het werkte wel maar 't waarom ontging me volledig..

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 18:57 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Ik weet het niet, ik snapte er nog steeds geen ruk van na de scribble tutorial, ik zat allerlei dingen te doen, en ik had geen idee waarom, goed het werkte wel maar 't waarom ontging me volledig..
Hmmm, tja, zit wel wat in, 't is misschien wel wat hoog gegrepen, maar er wordt wel precies uitgelegd wat er allemaal moet gebeuren om van een kaal app wizard programma een simpel tekenprogramma te maken, waaronder dus aandacht voor het maken van klassen, UI afhandeling van dialogs + muis events ed, serializen, templates, advanced UI dingen (nou ja, die splitter uitbreiding). Het is inderdaad een behoorlijke pittige tuturial die, als je hem 100% zou begrijpen, je meteen een goede MFC en C++ programmeur maken. Het spreekt voor zich dat je dat je dat niet even in een avondje lukt.
Die tuturial kan je er in een avondje best even doorheen rammen maar dan heb je hem dus zeker niet 100% begrepen.

Ik heb zelf wel behoorlijk wat aan die tuturial gehad, maar heb uiteindelijk verreweg het meest geleerd door zelf maar een beetje aan te prutsen en gewoon heel veel te proberen en te lezen op het internet (codeguru is een geweldige site om veel leuke (UI) code te vinden). De andere optie is natuurlijk om een 'hoe leer ik MSVC in 30 dagen' boek te kopen, maar persoonlijk heb ik het niet zo op dat soort boeken.

• ThaEagle
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2024

ThaEagle

Debian GNU/Linux

MFC begrijpen is zeker geen avondje rammen ;)

Ik hier een boek liggen van 1300 pagina's en ik ben pas op pagina 219 >:)

Dus ik zou zeggen veel leesplezier :)

P.s.:
Titel : Programming Windows with MFC Second edition
Auteur : Jeff Prosise
isbn : 1-57231-695-0
prijs : zo ongeveer 150 gulden ;)

Epox 8KRA2+ AMD Athlon 2400+ 768 Mb DDR Club3D Nvidia Geforce 5900 XT Asus 50x CD-rom AOpen 4x CD-R Maxtor 60 GB UDMA 133 Seagate 160 GB UDMA100 HP M700 WinXP

• Quorton
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 14:12
Op woensdag 08 mei 2002 17:45 schreef Skynet2097 het volgende:
hmm is wel heeeeeeeel erg ander dan ik verwacht had. ik dacht (hoopte) dat het iets als Edit1::Text zou zijn. enne (ik weet het }:O ) in Delphi had je dingen als

Tform1 = class
edit1 : TEdit;
Label : TLabel;
enz

waar kan ik dit in Visual c++ zien?

"Omdat 't niet bestaat."

kan tock nie die dingen hebben toxh wel eigenschappen als
- hoogte
- font
- kleur
enz.

Please bare with me :)
Een aantal van die properties kun je vinden door in de dialog editor de properties op te vragen (van de dialog of 1 vd controls op die dialog). Maar de meeste zul je gewoon via code moeten opvragen/bewerken.
Delphi leunt wat mee richting VB, vandaar de extra property windows en wizards. MFC is meer hands on.
Overigens vind ik het boek 'Inside Visual C++' (heeft een rode kaft) wat prettiger als je een beginner bent. 'Programming windows with MFC' is toch wat lastiger door te spitten, maar dat is een persoonlijke mening.

Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Of gewoon zoeken naar een alternatief, want laten we wel wezen, MFC is gewoon evil

Het brengt gewoon teveel rompslomp met zich mee... snel een appje in elkaar flansen zit er niet bij. ATL/WTL is op zich een goed alternatief voor MFC, maar daar zit weer geen documentatie bij

ikzelf gebruik trouwens mijn eigen gui-lib :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 00:01 schreef .oisyn het volgende:
ATL/WTL is op zich een goed alternatief voor MFC, maar daar zit weer geen documentatie bij
ATL is behoorlijk goed gedocumenteerd hoor, goed de meeste boeken over ATL richten zich voornamelijk op component ontwikkeling en vrotten er meestal dan nog zo'n "owja en je kan er ook gui's mee maken, kijk hier een property-window" hoofdstukje in. maar de documentatie in msdn is vrij goed zelfs. Documentatie van WTL is idd vrij ver te zoeken, er zijn wel wat vrijwilligers die wat documentatie online hebben (http://home.worldonline.dk/viksoe/wtldoc.htm) (verder ook best 'n aardige site trouwens)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

oh zit er een verschil tussen die 2... wist ik niet eens :D (kheb er ooit even vluchtig naar gekeken)

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 23:12 schreef ThaEagle het volgende:
Ik hier een boek liggen van 1300 pagina's en ik ben pas op pagina 219 >:)

Dus ik zou zeggen veel leesplezier :)

P.s.:
Titel : Programming Windows with MFC Second edition
Auteur : Jeff Prosise
isbn : 1-57231-695-0
prijs : zo ongeveer 150 gulden ;)
Bij de Slegte voor +/- fl. 30,- ;)
Pagina: 1