Toon posts:

Winroute werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds zaterdag eindelijk ADSL via MxStream met xs4all. Met internet connection sharing van Microsoft krijg ik het internet prima gedeeld over de overige 3 computers in mijn netwerk, maar met Winroute krijg ik het niet voor elkaar. Toch wil ik graag Winroute gebruiken, omdat de firewall en portmapping functies van Microsoft nogal oppervlakkig zijn.

Ik heb al een aantal malen eerder met Winroute gewerkt, maar de nieuwste versie is weer net iets anders dan de ouderen.

Ik heb de volgende troep in huis:

PIII 800, 256 MB, 2x 3COM 905B, Windows XP;
Hierop is het ADSL (ethernet) modem aangesloten,
NIC1: 192.168.0.1, 255.255.255.0
NIC2: 10.0.0.150, 255.255.255.0
PPTP connectie: up & running

PIII 850, 512 MB, 3COM 905B, Windows XP;
NIC: 192.168.0.250, 255.255.255.0, GW: 192.168.0.1; DNS: 192.168.0.1

PIII 700, 256 MB, 3COM 905B, Windows XP;
NIC: 192.168.0.251, 255.255.255.0, GW: 192.168.0.1; DNS: 192.168.0.1

PII 350, 192 MB, 3COM 905B, Windows XP;
NIC: 192.168.0.253, 255.255.255.0, GW: 192.168.0.1; DNS: 192.168.0.1

In Winroute heb ik NAT op de PPTP interface aangezet. DNS forwaring staat aan. Met port mapping en packet filtering heb ik nog niks gedaan. Eigenlijk gebruik ik nog gewoon de standaard config van Winroute dus. Alle PC's kunnen elkaar pingen, de PC met Winroute kan internetten, maar de andere PC's kunnen geen enkel extern adres pingen en ook de DNS wordt niet geresolved. Winroute zet ook zelf de PPTP connectie op. De engine draait en ICS en de firewall van Microsoft staat uit.

Het lijkt me dat het probleem dus bij Winroute ligt, niet bij de configuratie van de verbindingen. Iemand suggesties?

Verwijderd

kun je wel pingen naar ip's op internet? Vul anders eens meteen op je client de dns server van je provider in.
Staat er niets in de winroute log?
(Debug mode en dan alles loggen)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik kan niet naar buiten pingen, zoals ik al zei. Direct DNS invullen op de client PCs heb ik al gedaan, maar de adressen worden niet geresolved (logisch als er niet naar buiten kan worden gepingt).

In Winroute staat er niets in het debug log. Ik laat alles loggen idd.

Het lijkt wel alsof Winroute helemaal niets doet op IP niveau :S :(

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 12:11
Moet NAT niet op je 2e NIC???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 14:09 schreef Banzi het volgende:
Moet NAT niet op je 2e NIC???
Met PPTP maak je een tunnel over die NIC heen. De gateway is dus over die tunnel te bereiken, niet over de NIC.

Ik heb dit trouwens wel geprobeerd, maar zoals verwacht zonder resultaat.

Verwijderd

da's wel heel raar. Maarja je weet het nooit met een MS besturingssysteem.

1. verwijder winroute
2. verwijder al uw tcp/ip instellingen
3. reset
4. installeer tcp/ip
5. reset
6. installeer winroute again.
7. Hopen dat het nu wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 14:12 schreef martijntje het volgende:
da's wel heel raar. Maarja je weet het nooit met een MS besturingssysteem.

1. verwijder winroute
2. verwijder al uw tcp/ip instellingen
3. reset
4. installeer tcp/ip
5. reset
6. installeer winroute again.
7. Hopen dat het nu wel werkt.
Je mag me wel met 'je' en 'jij' aanspreken hoor ;)

Ik zal het vanavond eens proberen. Het feit dat niet iedereen meteen loopt te roepen dat ik van alles fout heb ingesteld betekend waarschijnlijk dat er toch echt iets met Winroute/Windows aan de hand is. Bedankt voor de moeite iig.

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Wauw... ik zie toch echt nix wat mis is zo. Ik heb zelf ook een poosje met winroute 4.1 gedraaid, en dat werkte prima onder Win98. :) In WinNT4 en Win2K had ik problemen, maar die werden (achteraf gezien) waarschijnlijk veroorzaakt door ZoneAlarm (ook als die uitstond). :(

Inmiddels heb ik mijn ADSL-modem getweakt en gebruik ik die om internet te delen. Werkt prima moet ik zeggen. :P Op enkele specifieke internet toepassingen (zoals netmeeting) na dan. :{

Maar je hebt niet toevallig een firewall draaien? :?

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Topicstarter
Nee... de firewall die ik van het weekend gebruikte was die ingebouwde van Microsoft. Die heb ik uitgezet.

Modem tweaken doe ik misschien nog wel een keer, maar ik wil toch ook een beetje gaan spelen met een FTP servertje en een site hosten. Daarvoor wilde ik ook overstappen op Winroute.

In hoeverre kan ik met dat getweakte modem poorten mappen? Als ik de poorten van Netmeeting map, dan kan ik het toch gewoon normaal gebruiken? En ik heb een tweede IP adres aangevraagd bij XS4ALL. Kan ik die forwarden met dat modem?

Nog een laatste vraag over Winroute; In de interface table kan ik de PPTP connectie opgeven voor NAT, maar er zit ook nog ergens een windowtje 'Advanced NAT'. Daar hoef ik niets mee te doen toch?

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 22:55

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 14:33 schreef Joep het volgende:
http://www.kerio.com/dwn/wrp/wrp42en.pdf tadaaa
Ok, en quote nu de oplossing eens?

Verwijderd

Config ziet er goed uit. Heb je niet toevallig McAfee 6 geinstalleerd? Die heeft ook een ingebouwde vuurmuur.

Ik heb ongeveer dezelfde config draaien, maar het lijkt erop dat je dezelfde instellingen gebruikt. Ik zal vanavond wel eens kijken of er niet net een klein dingetje anders staat.

Helaas kan ik dat op zijn vroegst om een uur of 8 bekijken.
Ik hoop voor jou dat er dan al een oplossing is. Anders....
even geduld aub.

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 22:55
Op dinsdag 23 april 2002 14:36 schreef rscp1 het volgende:

[..]

Ok, en quote nu de oplossing eens?
zoek zelf is ;)

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 14:37 schreef Thirsty het volgende:
Config ziet er goed uit. Heb je niet toevallig McAfee 6 geinstalleerd? Die heeft ook een ingebouwde vuurmuur.

Ik heb ongeveer dezelfde config draaien, maar het lijkt erop dat je dezelfde instellingen gebruikt. Ik zal vanavond wel eens kijken of er niet net een klein dingetje anders staat.

Helaas kan ik dat op zijn vroegst om een uur of 8 bekijken.
Ik hoop voor jou dat er dan al een oplossing is. Anders....
even geduld aub.
Nee, draait verder niets engs. Die PC werd eigenlijk alleen maar door mijn zusje gebruikt voor spelletjes en door mijn vriendin als ze wel eens huiswerk moest maken of ook spelletjes. Nu heeft 'ie het delen van internet en een FTP en HTTP server als extra doel gekregen, maar in feite is Winroute dus op een vrijwel kale XP installatie geinstalleerd.

Ik ben vanavond ook pas na 8 uur thuis, dus ik heb geduld. Als je nog wat vindt hoor ik het graag. Bedankt alvast.

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Op dinsdag 23 april 2002 14:29 schreef rscp1 het volgende:
Nee... de firewall die ik van het weekend gebruikte was die ingebouwde van Microsoft. Die heb ik uitgezet.
Uitzetten is soms dus niet voldoende, maar ik denk in dit geval wel.
Modem tweaken doe ik misschien nog wel een keer, maar ik wil toch ook een beetje gaan spelen met een FTP servertje en een site hosten. Daarvoor wilde ik ook overstappen op Winroute.

In hoeverre kan ik met dat getweakte modem poorten mappen? Als ik de poorten van Netmeeting map, dan kan ik het toch gewoon normaal gebruiken? En ik heb een tweede IP adres aangevraagd bij XS4ALL. Kan ik die forwarden met dat modem?
Je kan maximaal iets van 60 poorten mappen ofzo, zowel TCP als UDP. Verder kan je 1 IP-adres instellen als default server. Alle connection-requests die niet gemapt zijn worden daar naar doorgestuurd. :)

Netmeeting is echter een beetje een vreemd verhaal. Die stuurt het zijn IP adres over zijn eigen protocol op appliatie-niveau naar de andere kant. Die andere kant moet dan met dat IP adres verbinding maken om video te ontvangen (oid). Het IP adres wat doorgestuurd is, is echter lokaal en dus niet via internet bereikbaar. Als de andere kant simpelweg video zou opvragen bij het bron-adres van de TCP/IP verbinding, zou het wel werken. Ik denk dat de reden hiervoor ligt in het feit dat je met netmeeting meerdere PC's met elkaar kan verbinden. De video hoeft dan niet meer van dezelfde PC af te komen waar je verbinding mee hebt gemaakt. Er kunnen ook maar 2 gebruikers video versturen/ontvangen in een netmeeting sessie.
Nog een laatste vraag over Winroute; In de interface table kan ik de PPTP connectie opgeven voor NAT, maar er zit ook nog ergens een windowtje 'Advanced NAT'. Daar hoef ik niets mee te doen toch?
Nope, dat klopt geloof ik wel ja. 't Is al een poosje geleden, dus ik weet zo niet meer 1-2-3 wat je daarmee kon doen. Maar zo belangrijk was het geloof ik niet. :)

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Misschien helpt het als de client PC's de WinRoute PC als GateWay zien? Dus bij je DHCP in WinRoute de GateWay auto laten configgen naar je WinRoute IP.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 14:46 schreef Fatamorgana het volgende:
Misschien helpt het als de client PC's de WinRoute PC als GateWay zien? Dus bij je DHCP in WinRoute de GateWay auto laten configgen naar je WinRoute IP.
Ik heb bij elke computer 192.168.0.1 (PC met Winroute) als gateway opgegeven. Alleen dan statisch.

Ik ga wel van DHCP gebruik maken, maar prioriteit is om sharen opzich werkend te krijgen.

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Zelf gebruik ik alleen DHCP en alles staat zo:

DHCP Server enabled (ofcourse)
Default options:
DNS Server: 213.239.154.10
Lease Time: 7 days

Bij 192.168.0.0:
Address scope: From 192.168.0.2 To 192.168.0.254
Mask: 255.255.255.0
Default GateWay: 192.168.0.1
DNS Server: 213.239.154.10
Lease Time: 7 days

Bij Interface Properties op de NIC die aan internet hangt:
Perform NAT: checked.
Exclude this computer from NAT: checked.

En dan werkt alles wat ik in m'n switch prik die aan de andere NIC is aangesloten.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39

St@m

@ Your Service

het moet natuurlijk ook met keiharde toegewezen ip adressen werken voordat je überhaupt met DHCP gaat werken, ik kan nix anders zeggend at je instellingen goed staan (zo heb ik het thuis ook en het werkt)
Maarr.. ik zie dat je xP gebruikt, heb je wel die wizard gebruikt? daar kan het namelijk ook nog weleens aan liggen.
Ik moets hem iig wel gebruiken en daarna kon ik pas de IP's toekennen

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 15:35 schreef St@m het volgende:
het moet natuurlijk ook met keiharde toegewezen ip adressen werken voordat je überhaupt met DHCP gaat werken, ik kan nix anders zeggend at je instellingen goed staan (zo heb ik het thuis ook en het werkt)
Maarr.. ik zie dat je xP gebruikt, heb je wel die wizard gebruikt? daar kan het namelijk ook nog weleens aan liggen.
Ik moets hem iig wel gebruiken en daarna kon ik pas de IP's toekennen
Ik :r op die netwerk wizards van Microsoft en ik heb die dus ook nooit gebruikt, maar ik kan wel gewoon beide NICs configgen. Beide interfaces zijn statisch ingesteld en ik kan vanaf de server alles pingen, dus die netwerkkaarten zijn wel goed.

Of bedoel je met 'IP's toekennen' iets anders?

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39

St@m

@ Your Service

ja je kan ze natuurlijk wel toekennen, maar je zult echt die wizzard moeten doorlopen, das verder niet zo'n heel groot probleem, je hebt gewoon je eigen handmatige ingestelde netwerkje, die wizard zet volgens mij gewoon de verbinding op, je moet wel de verbinding maken dat je NIET op het internet gaat, want dat doe je al met winroute :)
Ik denk dat het zo wel gaat lukken, owh ja de wizzard op iedere computer uitvoeren :)
suc6

edit: ik heb hier geen winxp pc bij de hand, dus ik weet het niet precies

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan het nut van die wizard als het netwerk het al helemaal doet? Het gaat er nu alleen nog om dat Winroute gaat NATten.

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Zet eens wat logging aan op je interfaces, zodat je kunt monitoren wat er allemaal gebeurt. Dit kun je doen via een packetfilter op bv al het ip-verkeer. Ook kun je via menu-> settings-> advanced -> debug info nog allerlei logging aanzetten. Verder kun je vanuit je debug-log-scherm met rechtermuistoets nog allerlei info opvragen. Succes....

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 12:11
Op dinsdag 23 april 2002 16:24 schreef rscp1 het volgende:
Wat is dan het nut van die wizard als het netwerk het al helemaal doet? Het gaat er nu alleen nog om dat Winroute gaat NATten.
Als pingen naar je internetserver vanaf een client wel lukt heeft het inderdaad geen nut... Dan is het netwerk verder wel goed ingesteld...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

edit:

Had originele post niet goed gelezen

Verwijderd

Ik heb zelf op de WInroute pc, de DNS servers ingevuld.
Had ook problemen met DNS.
En bij de internetverbinding de WInroute PC (192.168.1.1) als STandaardgateway, de rest standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is niet de DNS. Ik kan niet eens een extern IP adres pingen (een waarvan ik zeker weet dat die goed is). Maar ook de DNS forwarding werkt niet. Er moet dus toch iets fout zijn waardoor Winroute niet in de IP-stack opereert.

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Check met winipcfg of ipconfig eens of je settings echt kloppen. Dus of de gateway echt goed is ingesteld enzo.

Je hebt hoop ik nix meer van ICS draaien? Wat dat zou heel goed ruzie kunnen opleveren tussen ICS en winroute...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 09:41 schreef AdLentis het volgende:
Check met winipcfg of ipconfig eens of je settings echt kloppen. Dus of de gateway echt goed is ingesteld enzo.

Je hebt hoop ik nix meer van ICS draaien? Wat dat zou heel goed ruzie kunnen opleveren tussen ICS en winroute...
ipconfig op de clients bedoel je? Ja dat heb ik gedaan. IP adres en subnetmask zijn goed want anders kan ik niet pingen, gateway staat op 192.168.0.1 en in de route tabel zie ik dat IP adres ook als standaard gateway staan.

Ik ga vanmiddag nog wel effe e.e.a. proberen en als het niet lukt zal ik het ADSL modem eens aan mijn andere PC hangen, kijken wat er dan gebeurd.

Verwijderd

Beetje later dan gisteravond, maar toch: Alle instellingen hetzelfde als bij mij thuis, maar dat had je ook al van anderen gehoord.

Het enige verschil is dat ik windows 98 SE draai op mijn MxStream PC-tje (intel 233Mhz).
De rest (AMD1200&AMD1400) zijn wel gewoon geinstalleerd met Windows XP, maar ik had eens gehoord dat XP wordt afgeraden als OS voor MxStream.

Ik weet alleen niet waarom dat was :?
Pagina: 1