Toon posts:

Conrad tempgest. ventilatieregeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Bladerend door de Conrad-gids viel mijn oog op het volgende artikel:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0204012721018114931&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=20831&TK_PAR[MEDIUM]=

Hier staat alleen de kant- en klaar versie, maar als het goed is 'ie voor zo'n 10,95 euro als bouwpakket verkrijgbaar. Heeft iemand ervaring met dit ding, en zo ja, wat zijn je bevindingen? Ik heb de handleiding downgeload, maar mijn Duits is bijzonder roestig, dus ik heb geen idee van het max. temperatuurbereik en dergelijke. Ook vraag ik me af of het mogelijk is om er twee fans (een van 0.7W en een van 1,3W (oftewel met een verschillend Amperage)) op aan te sluiten?

Ik heb, zoals gevraagd, even een search gedaan naar eerdere threads hierover, maar ik kom enkel op zelfbouw dingen met losse componenten uit. Kan iemand me dit ding aanraden (zo'n 25 gulden leek me een redelijke prijs), of heeft iemand vervelende ervaringen ermee?

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Verschillende ampérages zijn gewoon te doen mits je de + en de - aansluiting van de ventilatoren aan elkaar knoopt. Je mag natuurlijk niet dat halve ampére overschrijden die het apparaat maximaal aankan. Je kan er dus 2 fan's van 200 mA aansluiten (en houd 100 mA over). Wel moet je er rekening mee houden dat er dan maar op een plaats gemeten wordt.

Bijv. Je meet in de kast de temperatuur. Deze is op een zodanig niveau dat de ventilator op een bepaald toerental draait. Je hebt aan deze ventilator ook de ventilator van de voeding gehangen. In de voeding wordt het een stuk heter en is er meer koeling nodig. Voor in de voeding draait de ventilator dus te zacht.

edit:

Maar voor 2 casefans dus prima.

Groet onder bericht is niet toegestaan. Tweakers groeten elkaar bij voorbaat al. (voor meer info, lees de faq)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, okee. Dat moet dus werken. Dan vraag ik me alleen nog af wat voor bereik dit specifieke ding heeft... Als 'ie maar van 0 tot 40 graden meet, dan heb je er natuurlijk bijzonder weinig aan..

Sorry wat betreft het groeten, mij is altijd geleerd dat zoiets beleefd was, zeker als je ergens nieuw bent. :)

Verwijderd

Jepz .. ik heb zo'n zelfbouw regelaartje van Conrad :). Wel een leuk dingetje, maar ja zoals al genoemd werd ... Max Ampère is 0.5 dus dat zijn maar 2 80mm Fan's. Over de werking doet het goed, laat naarmate een hogere temp Fan's harder draaien.

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201050271018171947&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=93501&TK_PAR[MEDIUM]=89

hier heb je een gewone NTC, zal wel wat meer aankunnen, maarja, met die zooi ben k ook maar een newby :)

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Je kan anders beter er zelf eentje bouwen. Als je een klein beetje met elektronica kan omgaan maak je zelf een schakelaartje waarmee je je fans tussen 12 en 7 volt kan schakelen. Er zijn hier genoeg topic's over geweest.

Natuurlijk gaat de fan dan niet harder als je pc (bijna) over verhit.

Wil je echt een originele baybus maken, met meer functies, kom dan -Hier- naartoe. Mischien kan je meedenken over hoe het eindresultaat eruit komt te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Bedenk ik me (als complete elektro-leek) ook net:

Een fan heeft een 4-pins MOLEX aansluiting, en de andere heeft er maar drie (oftewel die verdwijnt in m'n mb). Dit levert, naar ik aanneem, geen problemen op, om ze allebei op dat regelaartje aan te sluiten? Werkt de sensor nog als de + en - draad niet op de 3 pins aansluiting op het mb maar op dat regelaartje zitten?

edit:

Schakelaartje heb ik ook aan zitten denken, maar het leek me praktischer en een iets chiquere oplossing om dat traploos en temperatuurgestuurd te regelen.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
er zitten op fans meestal 2 tot 3 draadjes. De gele is om het toerental te meten en dus niet essentieel

Verwijderd

Topicstarter
Dat begrijp ik, ik vraag me echter af, werkt die rpm sensor nog als ik de andere twee draadjes doorknip en naar dat regelaartje stuur?

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
geen ervaring mee

Verwijderd

Je kunt zoveel fans aan elkaar knopen totdat je aan 500mA komt.

Gewoon van alle fans de "stekkers" eraf knippen. Zorgen dat de + draden bij elkaar zitten en zorgen dat de - draden bij elkaar zitten. De rpm sensor draden kan je gewoon op het mobo prikken. Dit kan zonder problemen als de fans gestuurd worden via een voltage. Bijvoorbeeld, hoe harder de fan draait, hoe meer volt.

Als ze gestuurd worden via een pulsspanning, die bijvoorbeeld 50% van de tijd uit is (dat heet duty cicle) om de fan half zo hard te laten draaien als bij 100% duty cicle, dan valt er weinig te meten en zal het mobo onjuiste waarden doorkrijgen omdat het mobo alleen maar kan aflezen hoe snel een fan draait door de pulsen die op de rpm draad staan te lezen en deze pulsen staan er alleen maar als er spanning op de fan staat.

Door bijvoorbeeld 50% duty cicle toe te passen krijt het mobo maar de helft van de rpm binnen.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, daar hoor ik wat nieuws.

Ik heb een Papst 80x80x25 fan (3 pins) en een Papst 60x60x25 fan (4-pins MOLEX). Hoe kom ik erachter of deze gestuurd worden door voltage of door pulsspanning? Is dit hetzelfde bij alle Papst fans of is er een manier om daar achter te komen?

edit:

Dit lijkt me ook belangrijk bij de aanschaf van dat Conrad regeldingetje. Stuurt dat ding de fans door middel van pulsspanning of door middel van voltage?

Pagina: 1