NVIDIA driver nieuwe kernel

Pagina: 1
Acties:

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 14:40
Pas geleden ben ik van kernel 2.4.7-10 naar 2.4.9-31 gestapt.
Omdat ik voor mijn webcam wat nodig had heb ik deze laatste kernel zelf weer gecompileerd.

Maar nu gaat het goed fout bij mijn NVIDIA driver.
Ik krijg als foutmelding
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.9-31custom/kernel/drivers/addom/aep/paep.o
warning: loading /lib/modules/2.4.9-31custom/kernel/drivers/video/NVdriver will taint the kernel: non-GPL license - NVIDIA.
volgens het README bestand moest ik dan met de tar.gz file uitproberen maar tijdens 'make' kreeg ik weer dezelfde foutmelding.

X wil nu alleennog maar opstarten bij 2.4.9-31 ipv 2.4.9-31custom met NVIDIA driver 2313 ipv 2802 mits ik "nv" heb ingesteld in /etc/X11/XF86Config-4 ipv "nvidia"

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• a casema user
klein schopje :)

is namelijk niet zo leuk dat ik nietmeer X normaal inkan.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.9-31custom/kernel/drivers/addom/aep/paep.o
warning: loading /lib/modules/2.4.9-31custom/kernel/drivers/video/NVdriver will taint the kernel: non-GPL license - NVIDIA.
Dat zijn in feite twee meldingen:
• Unresolved symbols in paep.o
• NVdriver is geen vrije software

Die tweede melding zul je altijd krijgen, dat is een toevoeging aan de 2.4-kernel en kan geen kwaad. De eerste kan waarschijnlijk wel kwaad. Wat is de paep-module precies? Ik kan me niet herinneren die ooit tegengekomen te zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mischien is het probleem opgelost in 2.4.18

• a casema user
Op maandag 25 maart 2002 17:36 schreef yeadder het volgende:
mischien is het probleem opgelost in 2.4.18
ik heb net een nieuwe kernel en nu weer uren compileren voor iets waarvan ik niet zeker ben dat het zal helpen ?
Ik hoop dat iemand een beter idee heeft. (no offense)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op maandag 25 maart 2002 17:51 schreef a casema user het volgende:
ik heb net een nieuwe kernel en nu weer uren compileren voor iets waarvan ik niet zeker ben dat het zal helpen ?
Uren compilen? Dan doe je toch echt iets verkeerd. Aangezien je met nVidia-drivers bezig bent, ga ik er vanuit dat je een enigszins recente computer hebt en met een Athlon op 1Ghz compiled een kernel nog gemakkelijk onder de 4 minuten.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Hmm, hoe bak jij je NVidia drivers in je kernel :? Of doet de "installer" van Nvidia dat ook ?

En leidt t ook tot performance verbetering ?

• a casema user
Op maandag 25 maart 2002 18:30 schreef CowMike het volgende:
Hmm, hoe bak jij je NVidia drivers in je kernel :? Of doet de "installer" van Nvidia dat ook ?

En leidt t ook tot performance verbetering ?
ik heb maar 350Mhz dus dat gaat niet zo snel.
Ben trouwens ook erg lang bezig met downloaden van een nieuwe kernel (heb maar casema).

Zowel de rpm als de tar.gz file geven dezelfde foutmelding.
En in 2.4.9-31 kan ik wel 'make install'
doen en hij kan de kernel-headers vinden.
maar met 2.4.9-31custom lijkt het alsof die dat allemaal niet kan vinden. (denk ik)

Verwijderd

Hmm, ik heb dus een AMD Tbird 1400, met een Geforce 2 MX 32 mb... Ik heb de Nvidia drivers dus geinstalleerd (GLX + kernel), maar als ik bv. Tuxracer draai, haal ik een FPS van rond de 3/4 :'(

Iemand een oplossing ?

Verwijderd

A) je gebruikt de nvidia module niet in je X-config file
B) je hebt nog resten van mesa rondhangen

Ik denk 1, zoek eens in je /etc/X11/XF86Config-4 naar 'nv' en verander dat naar 'nvidia' in de driver sectie.

Over topicstarter vraag: die meldingen zijn niet erg, afaik. Maar je kan dus de paep module niet gebruiken, maar ook ik heb daar nooit van gehoord...

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 08:47 schreef beelzebubu het volgende:
A) je gebruikt de nvidia module niet in je X-config file
B) je hebt nog resten van mesa rondhangen

Ik denk 1, zoek eens in je /etc/X11/XF86Config-4 naar 'nv' en verander dat naar 'nvidia' in de driver sectie.

Over topicstarter vraag: die meldingen zijn niet erg, afaik. Maar je kan dus de paep module niet gebruiken, maar ook ik heb daar nooit van gehoord...
Ik gebruik die driver wel (alles heb ik al aanpast in XF86Config (bij mij zonder die -4)... Iemand anders nog wat? :'(

• a casema user
daar ben ik weer.
Ik ben ondertussen WEER een nieuwe kernel geinstalleerd. 2.4.18
Maar ik kom nog niet echt verder.

bij het complieren van NVIDIA_kernel 2802 krijg ik de foutmelding
You appear to be compiling the NVdriver kernel module with a compiler different from the one that was used to compile the running kernel..........
als ik variable IGNORE_CC_MISMATCH set krijg ik de foutmelding "Failed to allocate LUT contect DMA" , volgens de README van NVIDIA is dat mijn schuld omdat ik verschillende GCC versies gebruik

maar als ik kijk (zoals in de README staat beschreven)
cat /proc/version en gcc -v
geven beiden dezelfde gcc versie (3.0.3)

dus het klopt allemaal niet echt meer en alles spreekt elkaar tegen ...... iemand nog een idee ?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op zondag 31 maart 2002 20:35 schreef a casema user het volgende:
daar ben ik weer.
Ik ben ondertussen WEER een nieuwe kernel geinstalleerd. 2.4.18
Maar ik kom nog niet echt verder.

bij het complieren van NVIDIA_kernel 2802 krijg ik de foutmelding
[..]

als ik variable IGNORE_CC_MISMATCH set krijg ik de foutmelding "Failed to allocate LUT contect DMA" , volgens de README van NVIDIA is dat mijn schuld omdat ik verschillende GCC versies gebruik

maar als ik kijk (zoals in de README staat beschreven)

dus het klopt allemaal niet echt meer en alles spreekt elkaar tegen ...... iemand nog een idee ?
De kernel kan je (nog) niet met de 3.x versie van GCC compileren. Hiervoor wordt de 2.x nog gebruikt. Versie 2 en 3 kan je probleemloos naast elkaar hebben staan, dus zoek eens naar gcc en vraag van allebei het versie nummer op

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 17:51 schreef a casema user het volgende:

[..]

Mijn P200 is er maar 5 kwartier mee bezig. Is jouw computer nog wel lekker?

• JackHoeb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Had het probleem ook in mijn Mandrake systeem.
Eenvoudig de laatste src rpm's gedownload en deze met rpm -rebuild geïnstaleerd.
No problem?

• a casema user
De kernel kan je (nog) niet met de 3.x versie van GCC compileren. Hiervoor wordt de 2.x nog gebruikt. Versie 2 en 3 kan je probleemloos naast elkaar hebben staan, dus zoek eens naar gcc en vraag van allebei het versie nummer op
3.0.3 dus, maar dat kan volgens jouw dus niet.
Hoe kom ik er dan achter met welke versie van GCC de kernel is gecompileerd ?!?!

Verwijderd

Bij mij loopt mdk82 helemaal vaag. Alles werkt prima, totdat ik de pc opnieuw opstart. Vervolgens doe ik 'startx' en krijg ik de melding dat de NVdriver kernel module niet gevonden kan worden. Ik moet dan eerst opnieuw een 'make install' doen, daarna kan ik weer starten. Me heeft Mandrake 8.2, tar.gz-files voor NVidia en GeForce 2 GTS

[edit]
eindelijk, 150 posts

Verwijderd

gcc 3.0.3, daar moet je sowieso vanaf blijven als je zelf sources van derden wilt compileren. zit dat bij RH? RH is altijd al een lefgozer geweest, is het toch niet toevallig een gcc die ook nog eens uit de CVS van RH zelf komt ;)

klinkt misschien leuk zo'n laatste versie en alle features ten opzichte van 2.95.3 (die gebruik ik en ik heb erg weinig problemen) maar dan moet je erg vaak de sources induiken wil je iets compileren

misschien is het een idee gcc 2.95.3 par te installeren voor het geval 3.0 problemen geeft?

• ewasx
  • Laatst online: 16-11-2025
Dit is bullshit. Ik compileer mijn kernel al met gcc 3.x sinds gcc-3.0.1 en de nieuwste kernel die er toen was (2.4.x). Ik heb nu kernel 2.4.18 gecompileerd met gcc-3.0.4 en dat werkt prima. En die NVidia drivers ok trouwens.
gcc 3.0.3, daar moet je sowieso vanaf blijven als je zelf sources van derden wilt compileren. zit dat bij RH? RH is altijd al een lefgozer geweest, is het toch niet toevallig een gcc die ook nog eens uit de CVS van RH zelf komt
klinkt misschien leuk zo'n laatste versie en alle features ten opzichte van 2.95.3 (die gebruik ik en ik heb erg weinig problemen) maar dan moet je erg vaak de sources induiken wil je iets compileren
En dit is ook onzin. Ik heb een LFS (Linux From Scratch) systeem volledig gecompileerd met gcc-3.0.4. De programma's waarbij ik zelf in de source heb moeten graven zijn op 1 hand te tellen. De meeste daarvan zijn inmiddels al door de autheur aangepast, de enige die ik nu kan bedenken waarvan je zelf de source aan moet passen is cdrdao. Tenzij je de CVS versie neemt, die werkt wel. Dus... ik denk dat het probleem ergens anders aan te wijten is.

Verder zou ik zeggen: heb je de nieuwe, zelf gecompileerde kernel wel geinstalleerd en weet je ZEKER dat dat ook de kernel is die je op dit moment gebruikt? En heb je de NVidia drivers ook zelf gecompileerd (vanuit die .tar.gz file) met die nieuwe compiler, NADAT je de nieuwe kernel had geinstalleerd en geboot? Heb je ook eerst een 'make clean' gedaan in die driver dir? Heb je verder behalve de kernel module ook de NVidia GLX drivers geupdate? Staat de source van je nieuwe kernel wel in /usr/src/linux of is dit op zijn minst een symlink naar je nieuwe kernel source? (Dat er dus niet een oudere kernel op die plek staat)

Als dat allemaal klopt: sja, weet ik het ook niet .

• a casema user
Verder zou ik zeggen: heb je de nieuwe, zelf gecompileerde kernel wel geinstalleerd en weet je ZEKER dat dat ook de kernel is die je op dit moment gebruikt? En heb je de NVidia drivers ook zelf gecompileerd (vanuit die .tar.gz file) met die nieuwe compiler, NADAT je de nieuwe kernel had geinstalleerd en geboot?
Ja, ik neem aan dat ik als ik gcc -v run , deze versie gebruikt wordt als ik iets compileer.
Heb je ook eerst een 'make clean' gedaan in die driver dir?
Ja ...
Heb je verder behalve de kernel module ook de NVidia GLX drivers geupdate?
ja ....
Staat de source van je nieuwe kernel wel in /usr/src/linux of is dit op zijn minst een symlink naar je nieuwe kernel source? (Dat er dus niet een oudere kernel op die plek staat)
ja .....

help :?

Verwijderd

Heeft er nu ook nog iemand een oplossing voor het door mij beschreven probleem?

• odysseus
  • Laatst online: 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 01 april 2002 20:32 schreef Hdez het volgende:
Bij mij loopt mdk82 helemaal vaag. Alles werkt prima, totdat ik de pc opnieuw opstart. Vervolgens doe ik 'startx' en krijg ik de melding dat de NVdriver kernel module niet gevonden kan worden. Ik moet dan eerst opnieuw een 'make install' doen, daarna kan ik weer starten. Me heeft Mandrake 8.2, tar.gz-files voor NVidia en GeForce 2 GTS
Een 'make install' laadt ook direct de module, X hoeft hem dus niet meer te gaan zoeken. Na een reboot moet dat wel gebeuren en dan vindt hij de module niet. Waarschijnlijk staat er een bestand genaamd 'NVdriver' ergens in /lib/modules. De directory die daar staat moet je even toevoegen aan /etc/modules.conf, bijvoorbeeld met een regel als 'path=/lib/modules/dir'. Afhankelijk van je distributie zou het ook kunnen dat je in /etc/modutils/paths moet zijn.
[edit]
eindelijk, 150 posts
offtopic:
Je weet dat de modjes dit soort meldingen niet zo heel graag zien? Niet om vervelend te zijn, maar het wekt in ieder geval de indruk dat je naar HK-toegang streeft (wat misschien helemaal niet waar is, maar het lijkt zo).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• a casema user
Op woensdag 03 april 2002 21:38 schreef Hdez het volgende:
Heeft er nu ook nog iemand een oplossing voor het door mij beschreven probleem?
wil je ff aub je eigen topic starten, dit is een heel ander probleem.

Verwijderd

Leek me hetzelfde, maar ik zal dan wel ff een nieuw topic openen.

[edit]
offtopic:
Je weet dat de modjes dit soort meldingen niet zo heel graag zien? Niet om vervelend te zijn, maar het wekt in ieder geval de indruk dat je naar HK-toegang streeft (wat misschien helemaal niet waar is, maar het lijkt zo).
Was niet zo bedoeld hoor ;)
Pagina: 1