[VIA]ATA-66 schijf wordt herkend als ATA-33 schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 10:10
Hoi,

Ik heb al eerder gevraagd of het mogelijk is om dus via de secundaire connector een ATA-100/66 schijf aan te sluiten en ook op deze snelheid te laten werken. Nu heb ik het probleem, dat in Windows de hele zooi gewoon op ATA-66 draait, maar in Linux op ATA-33 :(

Ik heb de driver van www.viaarena.com ook al gedownload en ingebakken in de kernel, maar nog steeds alleen maar ATA-33. Nog gekker is dat mijn Maxtor 20 GB (primaire connector) wel op ATA-100 draait. Ligt dit aan mij of ben ik gek??? Please help!

tnx

Ik wist niet of ik dit hier moest plaatsen of in NOS, dus verplaats hem maar indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49391

als je een 40 aderige IDE kabel heb komt ie niet hoger dan ata33 inderdaad met een 80 aderige wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 05:19
Op maandag 18 maart 2002 17:05 schreef keuken het volgende:
als je een 40 aderige IDE kabel heb komt ie niet hoger dan ata33 inderdaad met een 80 aderige wel
Mjah, maar als het in windows wel werkt, moet het onder een ander os ook goed werken.. (hij heeft dus al een 80-aderige kabel begrijp ik ;))

Maargoed.. OM => NOS.. Toch meer OS-related..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt aan de kernel de bootoptie 'idebus' opgeven, iets dat meestal via lilo gebeurt. Met 'idebus=66' forceer je een bussnelheid van 66MHz.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op maandag 18 maart 2002 17:38 schreef odysseus het volgende:
Je kunt aan de kernel de bootoptie 'idebus' opgeven, iets dat meestal via lilo gebeurt. Met 'idebus=66' forceer je een bussnelheid van 66MHz.
hmmz, maar dan gaat mijn ata-100 ook naar ata-66. dat is ook weer niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:13
Begrijp ik hier dat je primaire ata kanaal wel op ata 100 loopt en je secundaire niet?

Je hebt nu een via geval meegebakken, heb je ook CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX: (via southbridge) uit de stock kernel icm met CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO (use udma by default) geprobeerd?

Heb je geprobeerd met HDparm de dma settings te forceren (BACKUPS! (hdparm kan dingen heel er in de soep laten draaien als je dingen doet die niet gesupport zijn))

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op maandag 18 maart 2002 18:20 schreef nitenite het volgende:
Begrijp ik hier dat je primaire ata kanaal wel op ata 100 loopt en je secundaire niet?

Je hebt nu een via geval meegebakken, heb je ook CONFIG_BLK_DEV_VIA82CXXX: (via southbridge) uit de stock kernel icm met CONFIG_IDEDMA_PCI_AUTO (use udma by default) geprobeerd?

Heb je geprobeerd met HDparm de dma settings te forceren (BACKUPS! (hdparm kan dingen heel er in de soep laten draaien als je dingen doet die niet gesupport zijn))
Wat is een stock kernel? Ik gebruik 2.4.18 en heb VIA's drivers gebruikt maar ook de standaard. En hoe forceer ik HDParm om ATA-66 te gebruiken.

Je begrijpt het goed ja, primair ATA-100 secundair ATA-33. In Windows:

Primair ATA-100 secundair ATA-66. Het moet dus willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
*kick*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:13
Op maandag 18 maart 2002 19:02 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Wat is een stock kernel? Ik gebruik 2.4.18 en heb VIA's drivers gebruikt maar ook de standaard. En hoe forceer ik HDParm om ATA-66 te gebruiken.

Je begrijpt het goed ja, primair ATA-100 secundair ATA-33. In Windows:

Primair ATA-100 secundair ATA-66. Het moet dus willen!
Stock kernel, de vanille kernel zoals ze door linus, marcelo en alan gereleased worden. hier zit een driver voor via chipsets bij

hdparm --help
man hdparm
en als die 2 het niet doen met je rpmetje installen :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

met de laatste pre releases 2.4.19-pre3 is de ide stuff nogal veel veranderd. Zo zijn de opties nu die je aan lilo toevoegt.

ide0=ata100 ide1=ata66

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36675

Je kunt ook door middel van hdparms de juiste instellingen meegeven als je er zeker van bent dat de hardware het allemaal aan kan (en de driver, uiteraard).

Als ik het goed heb zou het iets moeten zijn van:
code:
1
hdparm -X68 /dev/hdx

De waarde 68 is 64 plus de UDMA mode. UDMA 33 zijn 1 en 2, UDMA 66 zijn modes 3 en 4, UDMA 100 is mode 5. Dit is even uit mijn hoofd, dus vogel even met de waarde..

(ooeps.. over het hoofd gezien dat iemand dit al gehint had..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

Ik heb al eerder gevraagd of het mogelijk is om dus via de secundaire connector een ATA-100/66 schijf aan te sluiten en ook op deze snelheid te laten werken. Nu heb ik het probleem, dat in Windows de hele zooi gewoon op ATA-66 draait, maar in Linux op ATA-33 :(

Ik heb de driver van www.viaarena.com ook al gedownload en ingebakken in de kernel, maar nog steeds alleen maar ATA-33. Nog gekker is dat mijn Maxtor 20 GB (primaire connector) wel op ATA-100 draait. Ligt dit aan mij of ben ik gek??? Please help!
Daar zal wel een reden voor zijn. Sommige schijven + controllers geven op ATA mode corruptie. Lekker zo laten, bij forceren loop je de kans op FS corruptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Bedankt jongens, ik zal het boven genoemde even proberen. oh eh... fs corruptie is niet zo erg, heb hem toch net op deze nieuwe schijf geinstalleerd. doe ik het dus gewoon opnieuw, zolang de schijf niet kapot gaat vind ik alles best :)
Pagina: 1