Connection Teaming / Trunken software

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
Zowel de demo's SurfDoubler als Internet Gateway Plus van Vicomsoft doen de 'bandbreedte' met 100KB/Sec dalen ;(

De software moet juist uiteindelijk dienen als connection teamer, voor 2 breedband connecties om de bandbreedte te verhogen (bestaande uiteraard uit twee delen van de twee connecties).

Mijn vraag is bij deze of er iemand uit ervaring andere software kan aanraden.

PS: Ter verdediging, ik heb de topics gelezen over trunken, loadbalancen,... hierdoor kwam ik tot de conslusie dat Vicomsoft DE software maakt voor dit gebeuren en dat alle andere mogelijkheden twijfelachtig uit de wind werden geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
ik denk dat het er niet meer in zit,... maar toch maar een schopje na 32 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

Predator

Suffers from split brain

Dat is niet echt zuivere trunking :)
Dan heb je bv 4 nic's nodig + een switch die dit ondersteunt. Dan worden de 4 nics per 2 gebundeld tot 1 virtuele nic. Dan is je bandbreedte x2 gegaan.
Maar dat is niet wat jij doet.

Je doet software loadbalancing van 2 nic's met een verschillende connectie. Dan werkt de trunking als je data verzendt. Mensen die data naar jouw willen versturen kunnen dat maar op 1 nic doen.

Dat prog kan nog op een andere manier werken ook. Maar dan heb je enkele winst met meerdere connecties en dus niet met 2x zo snelle download op 1 file.

Die 100kb/sec verlies. Is dat op de totale bandbreedte van beide nic's ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
Je hele verhaal is juist. Dit is geen trunking, maar software loadbalancing, en downloads gaan via de ene dan wel de andere nic.

Doel is om voor 6 personen connectie te bieden van een nog redelijk hoge snelheid. Twee connecties zou uitkomst bieden. Capaciteit bundelen is mooi, maar niet persee nodig. Een verdeling over beide nics is voldoende, dat is denk ik vergelijkbaar met wat jij zegt: "een enkele winst met meerdere connecties" (Predator, 2 maart).

Ik wil eerst kijken wat de mogelijkheden zijn voordat we een extra lijn voor minimaal een jaar laten aanleggen.

Nu blijkt dat Internet Gateway Plus Demo de enkele lijn met een download van 100KB/s doet minderen. Ik denk dat dit aan de software ligt en niet aan het feit dat er nog maar 1 nic op zit.

Ik zoek de geschikte configuratie voor dit doel. Misschien dat iemand uit ervaring een advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
wat info, kanaalbundeling benamingen:

Sun - Trunking
Linux - Bonding
Cisco - EtherChannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

Adze

CCNP !

niet helemaal:

Trunking = meerdere VLAN's (tagged of encapsulated) op 1 ethernetsegment.
Loadsharing = per sessie verdeling
Loadbalancing = per packet verdeling
Etherchannel = meerdere ethernetsegmenten koppelen tot 1 virtueel ethernet-segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:22
Je bent vast in de search mijn naam tegen gekomen.
heb de afgelopen weken mij ook in dit onderwerp verdiept.

Er zijn twee firma's die dit kunnen aanleveren. Midsoft en Vicomsoft.

met vicomsoft heb ik al contact gehad.

Op het internetcafe waar ik werk hebben we nu Internet gateway draaien van Vicomsoft.
Eraan hangen twee modems die dus beide door het netwerk kunnen worden aangesproken.

Helaas kost de +-versie $ 300,- en dat is erg veel voor het gebodene boven surfdoubler a $55,- (bedankt voor dit topic anders was ik hier nooit op gekomen.)
De ene kan 25 users aan de ander maar 3. Verder bijna dezelfde functionaliteit.
Dus dit jongetje gaat een vicomsoftserver aan een NAT-router hangen en daarop draai ik weer Wingate pro. Zo heb ik het beste van beide werelden en twee firewals (...)
Daarachter komt dan mijn netwerk.

Tja twee (56k6 @ 44k) modems... De ISP kan ze (geen geintje) soms geeneens bijbenen...tis maar waar je zit he?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
Modem POOLING

Bij deze plaats ik nog even extra informatie in mijn topic voor verdere discussie en pure info voor anderen. Uit reaktie van oud forum '2kabelmodems' een idee om Sygate Office Network te gebruiken (Tuurbo_Online, 3 maart).
URL info: http://www.sygate.com/swat/products/access_ov

Ik ga nog kijken hoe een en ander werkt, maar het is sowieso een interessante toevoeging voor de geschikte configuratie.

illustratie (www.sygate.com, documents)
Afbeeldingslocatie: http://www.sygate.com/swat/support/documents/install/graphics/son_many_inet.gif
Sygate® Office Network can combine up to 2 connections on Windows 95/98/ME and up to 4 connections on Windows NT/2000. The connections can be either broadband or dial-up.

EN VOOR TECHNOPEUTER:

Internet Gateway van Vicomsoft las ik op een andere thread in dit forum. Ik heb je thread gelezen, zwaar vervelend als je in zo'n gebied zit.

offtopic:
Misschien een alternatief interessant:

Ik dacht dat satelliet misschien een oplossing voor je zou kunnen zijn als zakelijk gebruiker. Aangezien ik er weinig vanaf weet ben ik eerst maar even gaan zoeken wat de kosten zijn. Met een vluchtige blik op enkele websites van internet satelliet aanbieders kan ik concluderen dat het zeer geschikt is, maar de prijs enorm is. Download en upload range zit tussen adsl & kabel in (tevens zijn er nu ook upload satelliet verbindingen, die modem/isdn overbodig maken). Hardware kosten zijn aanzienlijk duurder op het eerste gezicht, om al niet over de abonnements kosten te spreken. Misschien dan DUAL ISDN?
De kosten zijn vrijwel snel te hoog, anders zou je niet voor 3x modem en SurfDoubler ipv Internet Gateway (toekomst) hebben gekozen. In de begin jaren van de modem had je geloof ik nog versies die meerdere malen verbonden, om je vervolgens 1 snellere verbinding te geven.

De plannen die jij hebt lijken zeer sterk op die van mij,... hier zit alleen een ethernet verbinding ipv een ppp.

In ieder geval succes met je nieuwe configuratie,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Bedankt voor je voorstellen, erg leuk om te lezen.

Helaas is sateliet hier 'officieel'verboden. Aan gezien we netjes willen blijven is dit geen optie. ook is een 384kB verbinding al 120 dollar per maand. Daarop komt nog je ISP kosten van de inbelverbinding a ca. 70 dollar. En ide ISP is ook upload niet de snelste (vermoed zelfs dat ze nu multiplexing doen met de connecties, hoezo oplichting!!)

Bovendien ben je dan nog steeds veroordeelt tot de enige ISP hiero. en dat wil je niet.

Vanavond maakte een klant echt ruzie omdat hij vond dat wij zaten op te lichten. Hij had idd gelijk dat de verbindigen niks deden (2!!! op verschillende servers) maar daar kunnen wij ook niks aan doen.

Er zijn al wel nieuwe ISP in oprichting met: ISDN-flatrate a 50 dollar per maand. Helaas is hier nog steeds geen ISDN! Misschien volgende maand. tot die tijd nog maar even doorknoeien.
maar als dat werkt dan gaan we misschien wel over op 2x128 das zeker genoeg.
Want er gaat nog steeds maar een klein kabeltje uit dit land. en het gebruik van i-net groeit hier exponentieel.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
<font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1"> Onzin posten doe je maar ergens anders.
't Is hier geen HK :( </font><hr color="FF0000" size="1">

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:30
Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen, met Sygate Office Network, Je geeft gewoon in dat je 2/3 of 4 internet ISP's hebt, SyGate past zelf een soort van 'Segment Downloading' aan..

Als je een website opend van zeg maar 1 MB voor het gemak, dan gaat 0.5 MB over modem 1 en 0.5 over modem 2.
Alleen is mijn server een P233MMX, die kan nét 2 verbindingen aan, het gebruikt dus wel veel processor kracht :-(

P.S. mocht je 1 groot bestand gaan downloaden dan gaat dat meestal maar over 1 modem, het voordeel is dan dat je rest van het verkeer over de andere modem gaat :-)

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21666

jammer dat er geen (makelijke) linux optie hier voor is.
ik draai nu namelijk BBIagent
op een 166@166 amd (alles pasief goekoeld) word niet warm.

maar als ik windows ga draaien dan word alles weer snik heet ;( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
zo dat was geen zuivere koffie ;)

je hebt helaas ook niet gelijk met dat plaatje, we zitten hier in hooggebergte (2000m) en het kan hier erg groen zijn.

We hebben de Vicomsoft-software hier nu draaien en het gaat erg goed met twee modems.

De pc is een 233MMX met 128 MB Die kan idd maar max twee softmodems aan. Ik gebruik 1 softmodem en eentje op de serieele poort. m isschien is Linux het proberen waard maar heeft die ook goede ondersteuning voor allerhande modems en ISDN-kaartjes?

Die sygate software vind ik trouwens erg duur!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
>"Zo dat was geen zuivere koffie ;)"
Inderdaad een koffie verkeerd.. :+

>Misschien is Linux het proberen waard maar heeft die ook
>goede ondersteuning voor allerhande modems en ISDN-kaartjes?
Alvorens een kaart te kopen raad ik je aan even te kijken welke ISDN kaart goed werkt met de distributie van je keuze. Ik heb even gezocht en GOT geeft teveel om op te noemen reakties terug via de search. Er is zelfs een topic, welke isdn onder linux?

>Die sygate software vind ik trouwens erg duur!
Inderdaad! Rond de 60 gulden per gebruiker in het kleinste pakket.

Hoogst waarschijnlijk koop ik volgende week een 3Com SuperStack 3 3300.

Dan krijg je dus zoiets:

kabel1 <----> ethernet 1 \server
kabel2 <----> ethernet 2 /server <----> |switch| <----> PCS

Die switch heeft een trunk optie, maar dat staat verder niet beschreven in de handleiding. In de console staat een optie trunk addport, detail, removeport en summary. Misschien valt daar wel iets mee te doen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
Ik heb nu een configuratie gemaakt met Sygate Office Network 4.2 demo.

Sygate Office Network 4.2 demo draait nu in de configuratie als server. Maar de connectie gaat echt drastisch omlaag. De maximale snelheid die ik op de client behaal is 150KB/s tov stand alone 470KB/s. Hij gebruikt nu 2 lijnen op dezelfde switch en dezelfde kabel (als test configuratie), maar 2 verschillende isp ip adressen. Soms gaan http connecties ontzettend traag (1B/s) tov snel als stand alone connectie (tot 470KB/s)

visueel:
kabel ---- switch === 2ip's === sygate server ---- client
(overigens nog met 1 kabel connectie, maar met 2 verschillende ip adressen valt voldoende te testen hoe dit soort software in zijn werk gaat, ik verwacht dezelfde of een iets mindere snelheid, maar niet 30%).

Even voor de goede orde: alle opties m.b.t. snelheids reductie staan uit, zoals bandwidth management.

Client krijgt ip via Sygate Office Network DHCP Server en DNS gaat tevens via deze Sygate Server. Verder gebruikt de Client enkel windows instellingen met get DHCP en get DNS.

Verder heb ik nog een loop proberen te creeeren met 4 netwerkkaarten, waarbij 2 internet inbounds, 1 sygate server outbound, die in 1 inbound netwerkkaart gaat. Dit werkt goed, tot dusver dat ik in Windows 2000 niet kan kiezen over welke netwerkkaart verbonden wordt met het Internet. Via Internet Options registreert het zelf de instellingen en pakt zelf een netwerkkaart. Ik heb al in de registry gezocht, maar niet de juiste key gevonden.

SurfDoubler & Internet Gateway demo's van Vicomsoft geven beide aan dat ik maar 1 NAT mag instellen. Krijg de melding dat het niet is toegestaan een 2de NAT Ethernet toe te voegen, ondanks dat teaming bij de al ingestelde NAT aan staat. Zodoende kan ik dus ook geen twee Ethernet connecties toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Dat is vreemd met die NAT, hier staan beide modempjes vrolijk naast elkaar te natten. :)

We werken nu een week met deze software en we zijn redelijk goed tevreden. We stellen handmatig in of er via een of twee modems wordt verbonden

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindfluX
Op zondag 10 maart 2002 16:31 schreef technopeuter het volgende:
Dat is vreemd met die NAT, hier staan beide modempjes vrolijk naast elkaar te natten. :)

We werken nu een week met deze software en we zijn redelijk goed tevreden. We stellen handmatig in of er via een of twee modems wordt verbonden
Door je berichtje, heb ik nogmaals de moed genomen om het te proberen, deze keer enkel met Internet Gateway. En nu kan ik zeggen: NOOIT MEER!! Ik vind het programma echt vreselijk hoe het te werk gaat. Het wordt de baas over je nic's en er valt niets meer te controleren, behalve dan nog in Internet Gateway. Ik heb 3 uur lopen frutten om een configuratie van 2 ethernet lijnen te teamen met 1 uitgaande ethernet. Alles gaat goed t/m DHCP. Probleem: client kan niet het Internet niet op en enkel de 3 nics pingen. De client krijgt door de Vicomsoft DHCP een ip toegewezen en deze is af te lezen onder view users in het IG. Na veel keer wijzigen is het programma zo van slag dat ik er ook van slag raak. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Tja DHCP had ik ook moeite mee, je moet bij je netwerkverbinding dan ook aanvinken (edit port) dat deze dhcp moet serveren
Ik was daar na 6 uur wel achter en vergeet het NOOIT meer.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
Op zaterdag 09 maart 2002 20:42 schreef MindfluX het volgende:
Ik heb nu een configuratie gemaakt met Sygate Office Network 4.2 demo.

Sygate Office Network 4.2 demo draait nu in de configuratie als server. Maar de connectie gaat echt drastisch omlaag. De maximale snelheid die ik op de client behaal is 150KB/s tov stand alone 470KB/s. Hij gebruikt nu 2 lijnen op dezelfde switch en dezelfde kabel (als test configuratie), maar 2 verschillende isp ip adressen. Soms gaan http connecties ontzettend traag (1B/s) tov snel als stand alone connectie (tot 470KB/s)
Merkwaardig, Ik haal per client 300 Kb/sec max... Ik heb 2 kabel modems en ongeveer 150 Kb/sec per modem.. Het is wel zo dat SyGate wel veel processorkracht neemt, op een P233 ging het nét op mijn inmiddels vernieuwde server PII 300 loopt het lekker :)

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
Update:

Als je met Realtek :r kaartjes werkt, moet je eerst even een patch installeren, dat vind je op het forum van SyGate!

Pagina: 1