[XP] Schijfruimte kwijt...

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb een merkwaardig probleem. Ik heb van de week XP opnieuw geinstalleerd op een schijf van 18 GB. In totaal staat er 2,7 GB aan OS, persoonlijke spullen, pagefile etc. op mijn schijf. In mijn explorer heb ik aangevinkt dat ik ALLES wil zien, ook de "protected opearting system files". Als ik in de root van C: alles selekteer zie ik 2,7 GB aan directories en bestanden. So far so good.

Als ik de properties van C: opvraag is er 5,78 GB schijfruimte in gebruik. Zit dus 3 GB verschil in! :(

Wat heb ik al gedaan zonder resultaat:

System Restore uitgeschakeld, reboot-> geen verschil.
CHKDSK C: /f, reboot-> geen verschil.
Defragmenteren (Diskeeper 7)-> geen verschil
Boot time defrag (alle opties aangevinkt) -> geen verschil.

Als ik met TreesizePro mijn C: schijf open krijg ik (uiteraard) weer 2,7 GB te zien. De enige folder die TreesizePro niet kan bekijken is "System Volume Information". Dit is dan ook een of andere systeemfolder. Zou deze folder zo groot zijn??? :?

Iemand?

(zit nu op technet te graven)

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Misschien pagefile.sys en hyberfil.sys?

Juist

Verwijderd

Topicstarter
Hyberfile.sys heb ik niet, en de pagefile was al meegeteld in die 2,7 GB

Verwijderd

Topicstarter
Aha, "System Volume Information" neemt inderdaad het verschil in, zijn we weer wat wijzer.

Maar waarom moet "System Volume Information" zo groot zijn?

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Is bij mij maar 30kb ofzo, op een 3.4 gb en ook op een 40 gb.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:32
hmmmz bij mij istie 209 MB en 200 is ook de max voor mijn system restore....

Als je in die map kijkt zie je/ik een map met de naam: _restore{CFC55BBF-0030-4952-B7CD-D6097F488F16}.

Dus ff bij je my comp props / system restore / settings wat veranderen en je krijgt weer wat ruimte.

/edit
dus niet uitzetten maar ook de map verkleinen, als je hem alleen uitzet blijven die files gewoon behouden denk ik

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik zal van het weekend weer wat gaan prutsen, want met die 3 GB verlies wordt ik niet vrolijk.

Bedank tot zover voor de info.

Ik denk dat ik weet hoe het komt: Op deze partitie heeft al XP gestaan, daarna XP op D: geinstalleerd, en alle mappen op C: verwijderd (behalve System Volume Information natuurlijk, want dat lukt niet). Hierna opnieuw XP op C: geinstalleerd zonder C: weg te gooien en opnieuw te formatteren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, hierbij de oplossing van dit probleem.

Disable tijdelijk de index service en disable system restore.

Vervolgens ga je naar de eigenschappen van "Sytem Volume Information", tabblad "security". Dit tabblad krijg je alleen te zien als simple filesharing uitstaat.

Voeg jezelf toe met full-control rechten aan deze map. Open vervolgens deze map, en gooi alles dat erin staat weg.

Wanneer dit gelukt is, kun je jezelf weer verwijderen van deze map. Herstart de index-service, en zet System Restore weer aan.

Maak voor alle veiligheid direct een restore point aan, en klaar is Kees.

linkje naar Technet
Pagina: 1