[Northwood] Overklokken met RDRAM (P4T-e)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04 21:31
Omdat ik overal reviews zie van een Northwood met DDR tegenkom, maar nergens iets over RDRAM, heb ik mijn eigen bevindingen maar even opgeschreven.

Ik was al in het bezit van een Asus P4T-e met 512MB Dane-Elec (Samsung) RIMM en een Pentium 4 1700 Wilamette. De Wilamette kon ik omruilen voor een Northwood, iets waar ik niet al te lang over na hoefde te denken.

Ik begon makkelijk door in de BIOS de FSB op 122Mhz te zetten en de core van 1,5 naar 1,65v te verhogen.. Dat ging prima, biosscherm, Windows, alles loopt als een trein.

Nu wil ik eigenlijk wel meer, heb nu ten slotte die Northwood, dat moet ook op 133Mhz kunnen, of in ieder geval in de buurt daarvan. Nou, mooi niet... Geen beeld meer...
Na flink te hebben gegoogled, kwam ik op deze en deze thread uit, waar 1 en ander stond uitgelegd, wat ongeveer op het volgende neerkomt:

In het reeds historische boekje van de P4T staat één en ander over de dipswitches. Daarmee zou ik ook de 133Mhz bus met een /4 divider in kunnen stellen. De P4T-e heeft deze optie niet in de BIOS, deze kan alleen 133Mhz met /3 divider, iets wat mijn insteekkaarten graag anders zien.
In het boekje van de P4t-e staat alleen iets over een 103, 110 en 112Mhz FSB, niet echt boeiend dus.

Helaas, op het moment dat je de dipswitches gaat gebruiken, kun je niet zonder allerlei fratsen het voltage meer veranderen, dus eigenlijk schiet je er weinig mee op, maar toch geprobeerd. Ik kreeg wederom geen beeld, dus helaas werkt dat ook niet.

Mijn conclusie is dan ook te wachten op een bios update van Asus waarmee je wel een PCI/AGP divider in kan stellen....

Afbeeldingslocatie: http://tharups.com/got/wcpuid2200.gif

Dit is dus het resultaat tot nu toe...

Als iemand nog briljante ideeën heeft hoor ik het graag. Al met al niet echt slecht, 22% meer, maar geen monster overklok. Wat wel fijn is, is het feit dat RDRAM op 976Mhz loopt.

Dat was um wel zo ongeveer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:10

Wimo.

Shake and Bake!

Zo heel slecht is je score toch niet? Sterker nog.. je bent bij de 2ghz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37951

dat komt doordat RDram een stuk gevoeliger is voor andere snelheden en voltages dan DDR. Dat komt omdat RDram niks anders is dan een al geoverclockte versie van SDram, maar dan van 66 naar 100 mhz en met een 16 bit datapad i.p.v. 64 om verder te komen met het Qaud Pump trucje en de Dual Channel Setup, vandaar de latencies. maar DDR is SDram maar dan 2 bits per cyclus i.p.v. 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04 21:31
Jaja... :+

RDRAM van Samsung kan heel hoog...
Dat is niet de bottleneck, het zit hem in het feit dat de PCI bus op 44Mhz draait en ik er niks aan kan veranderen. Ik zag laatst ook op Tnet staan dat Samsung erg hard kan. Als je de links hebt bekeken, dan zie je daar ook mensen met hetzelfde geheugen als ik op 1200+ Mhz. Dus daar zit het hem niet in ben ik bang. Als dat wel zo was, was het makkelijk geweest, dan had ik het geheugen van 4x naar 3x gezet, maar dat werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32994

probeer het dan eens met zo weinig mogelijk insteek kaarten behalve je videokaart dan mijn videoplank is nu dus 155/2 is 77.5 en bij jou 133*(2/3) 88 ongeveer moet ie wel kunnen halen