Hoe object losknippen van achtergrond in Photoshop

Pagina: 1
Acties:

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Bestaat er een goede manier om netjes de achtergrond weg te knippen rond een persoon op een foto in Photoshop?
De Magic Wand Tool vind ik te grof, die selecteert bijvoorbeeld niet alle haren van een persoon.
Ik doe het dus meestal met de hand d.m.v. de eraser.
Hoe goed ik ook mijn best doe, je blijft toch altijd zien dat het object is "uitgeknipt".
Ik weet dat het mogelijk is om dit soort dingen heel subtiel te doen. Weet iemand hoe je dit moet aanpakken?

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 19:39
in fotosjop 6 heb je "extract" :)

klik hier dan maar :)

//

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 23:41
Het ken ook nog met de Magnetic Lasso Tool :P

• man-o-script
hmm ben ik geen fan van

maar de lasso zal je zowieso wel eens moeten gebruiken ja
(als bijvoorbeeld de achtergrond te weinig van het object verschild zodat "extract" het niet voor je kan doen)

//

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 18:30

Tim Schuhmacher

abasios

Kijk eens even 29 replys op jouw vraag:
[topic=387375]

Verwijderd

Een heel bruikbare manier (vooral als het te extracten gebied nogal veel kleine details bevat) is de foto eerst in kleuren uitelkaar trekken en de layer met het hoogste contrast nemen, daar dan nog eens het contrast lekker opvoeren. Nu kun je enkel door met zwart of wit toe te voegen of weg te laten wat je wel of niet wilt bewaren en je hebt een prima zwart/wit masker wat je over je origineel kunt leggen. Selecteer het hele masker en invert de selectie. Als je nu deze selectie gebruikt in de layer van het origineel, heb je alles geselecteerd wat weg moet...
Werkt goed bij water, sneeuw en haar partijen, daar is de extract tool vaak toch niet helemaal bevredigend...

• Zedonite
  • Laatst online: 21:16
Op maandag 04 februari 2002 20:57 schreef man-o-script het volgende:
in fotosjop 6 heb je "extract" :)

klik hier dan maar :)
Dank je! Hier zocht ik al heel lang naar :)

Verwijderd

'de foto eerst in kleuren uit elkaar trekken'

hoe doe ik dat ongeveer....?

• man-o-script
denk dat hij het "channel" tabje bedoeld (in het layer windowtje)
kan je de kleur kiezen met het meeste contrast,
contrast nog een beetje opvoeren en dan selecteren,

gewoon wat hij zei dus :P

//

Verwijderd

ik gebruik zelf ook Corel Knockout voor het betere uitknipwerk. dat creeert een alfa van het weggeknipte gedeelte en is ideaal voor bijvoorbeeld haar of zachte randen.

Verwijderd

idd in pS 6 heb je extraxt wat er ook al inzin bij ps 5.5 erg makkelijk om inderdaad plaatjes redelijk scherp uit achtergronden weg te trekken.

ik zelf of liever gezegt m'n vriendin gebruikt het veel om leuke afbeeldingen te trekken uit baseplaatjes

Verwijderd

Ik gebruik de masking methode. Dus ik selecteer een groffe, maar zo nauwkeurig mogelijk selectie bij dat wat ik eruit wil halen, en druk op Q. Dan zit je in quick mask mode. Met de paintbrush, gebruik ik dan zwart om de delen weg te halen die ik niet wil... wit is andersom. Als ik klaar ben, druk ik weer op Q en heb je een mooie selectie.

Je kan ook de pen tool proberen, soms is het wel handig.

Hier http://www.teamphotoshop.com/ was volgens mij een tutorial over masking.
Pagina: 1