ADSL Netwerk topic #1210347454

Pagina: 1
Acties:

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Okay, voordat deze topic gelijk dicht gaat: ik heb het antwoord op mijn vraag in de vele andere adsl netwerk topics niet precies kunnen vinden... daarom deze topic.

Anyways: dit is de situatie.
Ik woon in een studentenhuis met 9 mensen. 8 daarvan willen graag internet, en de enige optie is ADSL. We zijn al een tijdje bezig met te kijken hoe we dat precies moeten gaan doen. Het liefst hebben we geen server pc maar een hub/switch met een router. Nu hebben we ook al gelezen dat de modem te tweaken is naar een router. Nu vroegen we ons dus af hoe we het het beste aan kunnen pakken. We dachten zelf aan:

ADSL
|
Modem --> router
|
Switch
||||||||
die 8 pc's met netwerkkaartje

We hebben behoorlijk weinig verstand van netwerken, dus aub niet met al te moeilijke termen gaan gooien :) Software en hardware in de pc zelf wil wel lukken ;)

Alvast bedankt.

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zaterdag 26 januari 2002 17:21 schreef www.Goku.nl het volgende:
Okay, voordat deze topic gelijk dicht gaat: ik heb het antwoord op mijn vraag in de vele andere adsl netwerk topics niet precies kunnen vinden... daarom deze topic.
Dan ben je behoorlijk stom want het staat inderdaad 1210347454 keer beschreven op internet. Begin eens bij www.bruring.com/adsl . . .

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ferdo
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

http://www.sateh.com/alcatel.html . Ook een mogelijkheid.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Aan degene met die ononthoudbare naam: lees aub eerst goed wat iemand vraagt voordat je diegene uit gaat maken voor stom. Ik vroeg dus niet hoe je een modem kunt tweaken, want dat had ik dus ook wel gevonden...

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ohja, en nog een ietwat off topic puntje waar we ook nog niet helemaal uit zijn. In een ander studentenhuis hebben ze ook ADSL met in een netwerkje (alleen dan met een server pc), en zij beweerden dat ze boven de 50 pieken voor KPN ook nog eens geld moesten betalen voor een tweede lijn per maand? Maar is dat niet gewoon die 50 piek? Waarvoor betaal je dat anders dan?

Mijn foto's op Flickr.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Hmm...

* schop *

Mijn foto's op Flickr.

• Ferdo
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zaterdag 26 januari 2002 19:04 schreef www.Goku.nl het volgende:
Ohja, en nog een ietwat off topic puntje waar we ook nog niet helemaal uit zijn. In een ander studentenhuis hebben ze ook ADSL met in een netwerkje (alleen dan met een server pc), en zij beweerden dat ze boven de 50 pieken voor KPN ook nog eens geld moesten betalen voor een tweede lijn per maand? Maar is dat niet gewoon die 50 piek? Waarvoor betaal je dat anders dan?
Je betaalt normaal gesproken 50 gulden aan de KPN en 50 aan de internetprovider voor ADSL Basic (voor ADSL Fast is het fl.100 resp. 75, als ik mij niet vergis). Tenminste, tot nog toe (prijzen gaan omhoog namelijk, maar dat was al bekend).

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ja okay, maar die gast beweerde dat ze een extra lijn moesten nemen wat hen boven deze kosten nog eens een bedrag per maand kosten. Maar voor Mxstream heb je toch helemaal geen extra lijn nodig?

Mijn foto's op Flickr.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Sorry, maar...

* schop *

:'(

Mijn foto's op Flickr.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 23:30
Op zaterdag 26 januari 2002 20:41 schreef www.Goku.nl het volgende:
Ja okay, maar die gast beweerde dat ze een extra lijn moesten nemen wat hen boven deze kosten nog eens een bedrag per maand kosten. Maar voor Mxstream heb je toch helemaal geen extra lijn nodig?
Voor Mxstream niet, maar als je ADSL via een andere aanbieder neemt (zoals bijv. BabyXL of BBned) en ze bieden in jouw wijkcentrale geen line-sharing, dan moet je een aparte analoge lijn aan laten leggen.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Bedankt voor je reply. Maar mijn eerste vraag, waar ik de topic mee gestart ben, is nog steeds niet beantwoord. :'(

Mijn foto's op Flickr.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Wat is je vraag dan eigenlijk?

Of je modem tweaken en een switch erachter het handigst is?
Antwoord: ja

Of er andere alternatieven zijn?
Antwoord: andere router (vb vigor). Evt kun je dan ook een router met ingebouwde printserver nemen: altijd printer beschikbaar.

Hoe je alles moet instellen met modemtweak+switch?
antwoord: 1) zet in je modem de DHCP server aan
2) installeer in iedere PC een netwerkkaart
3) laat iedere netwerkkaart automatisch een IP krijgen

Is het echt zo simpel?
antwoord: ja

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ja hoe het we nu het beste op kunnen lossen. Vrijwel alle topics die over adsl gaan gaan over netwerkjes met niet meer dan 4 pc's... Nou vroegen we ons af of dat idee in m'n eerste post goed is, en of het allemaal te realiseren is kwa snelheid die niet 0 moet zijn, genoeg aansluitingen, etc.

Mijn foto's op Flickr.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Tja, basic ADSL met 8 personen kan traag worden, zeker als meerdere mensen tegelijk flink gaan downloaden. Als iedereen gewoon een beetje surft en e-mailt moet het geen probleem zijn (maar daar heb je geen ADSL voor)

Technisch is het inderdaad zo simpel als het lijkt: modem tweaken, switch er aan koppelen en PC's aansluiten. Als je een 10/100 Mbit switch neemt met allemaal 100 Mbit kaartjes dan is je interne snelheid in ieder geval hoog.
Over netwerk performance hoef je je niet snel druk te maken; beetje fatsoenlijke kabels kunnen zonder problemen rond de 100 meter aan.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Tja, de meesten weten net hoe ze internet explorer kunnen opstarten en moet ik helpen hun startbalk van boven het scherm naar onder te slepen en zo :P Dus het is voornamelijk voor surfen/emailen. Verder over de switch: een switch met 8 poorten bestaat? Of moet je dan werken met 2 switches of zo? Wat is eigenlijk het verschil/voordeel tussen switch en hub? Anyways, daar zal ik wel ff naar zoeken ;)

edit: ADSL omdat de enige andere mogelijkheid telefoon is, en daar zijn we niet zo voor :P

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Zoals jij het hebt beschreven in je eerste post zou het allemaal moeten werken. Is in principe zoals ik het hier heb liggen: Modem -> Router -> Switch => PC's. Je kan wel gaan klooien met de alcatelhack indien je een mxstream abonnement neemt, maar dat werkt lang niet zo lekker als een echte router: instellen is een pain in the ass, als de modem gereset wordt kun je alles weer opnieuw instellen en dat gaat niet zo makkelijk als bij bijv. een Vigor router met z'n webinterface. En als je toch de kosten door 8 deelt kost het allemaal niet zo veel meer.

En ja, er zijn switches van 8 poorten, het verschil tussen een hub en een switch is dat een hub niet 'weet' waar hij z'n data naartoe stuurt, en dus de pakketjes naar *alle* PC's stuurt. Die mogen dan op hun beurt uitzoeken of ze het aannemen of niet. Een switch weet wel voor wie een pakketje bedoelt is en zal 'm daarom maar naar 1 PC sturen. Hierdoor wordt de throughput van je netwerk een stuk sneller. Zal vast wel een hele mooie technische uitleg voor bestaan, maar dit is het basis principe ;).

Als ik jou was zal ik kijken naar Cistron MAXX indien je een analoge teloonlijn hebt liggen - goedkoop abonnementje voor 8 personen :)

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Cistron is er nog niet bij ons helaas. Wel BabyXL en BBNed, maar daarvoor moet je een tweede lijn aan laten leggen las ik...

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Als BBNed bij jullie beschikbaar is dan zou Cistron dat ook moeten zijn, aangezien Cistron gebruik maakt van BBNed's lijnen.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Hmm... vaag, op adslmetacrawler gaf ie toch echt aan dat het nog niet beschikbaar was bij ons. Anyways, je moet er een extra lijn voor hebben, en de meeste huisgenoten hebben zoiets van 'als het me bijna niks kost vind ik het best'... dus dat gaat niet door :'(

Mijn foto's op Flickr.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 16:20
Op zondag 27 januari 2002 18:47 schreef NielsVanRooij het volgende:
Je kan wel gaan klooien met de alcatelhack indien je een mxstream abonnement neemt, maar dat werkt lang niet zo lekker als een echte router: instellen is een pain in the ass, als de modem gereset wordt kun je alles weer opnieuw instellen en dat gaat niet zo makkelijk als bij bijv. een Vigor router met z'n webinterface.
Dat instellen is echt een appeltje eitje.....in 2 tellen nat je een poortje door, je moet alleen even weten hoe het moet. daarbij, met een extra router heb je dus extra kabels en dus weer extra kans op fouten (hiermee bedoel ik dus aansluitfouten, stukkende kabeltjes etc.)
Dat van je modem resetten is ook bullshit, je moet gewoon wel je tweak GOED uitvoeren...dan is er niets aan de hand. Het klopt dat sommige modems die instellingen niet vast houden...maar dat komt omdat ze te nieuwe firmware gebruiken....staat al wat keren uitgelegd hier op GoT dacht ik zo.....
dus er is geen reden om geen kpn te nemen.....

iRacing Profiel

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Nog 1 ding wat ons niet helemaal duidelijk is: als we Mxstream nemen, hebben we dan wel of niet een extra lijn nodig? Ik zag op de BabyXL site dat je daar in ieder geval wel een extra lijn voor nodig had, tenzij linesharing beschikbaar was in je huis of zo. Hoe weet je of dat zo is? En geldt dit ook voor Mxstream?

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Dat instellen is echt een appeltje eitje.....in 2 tellen nat je een poortje door, je moet alleen even weten hoe het moet.
In 2 tellen een poort doormappen is het probleem ook niet. Het probleem is dat je dat, voor onervaren gebruikers, op een redelijk lastige manier moet doen: of via telnet, of via een scriptje. En het is mij, als *kuch* ervaren gebruiker *kuch* al meerdere malen voorgekomen dat of de poort niet gemapped werd, of het werd niet onthouden etc. etc. En dat heeft niets met onkunde te maken, maar simpelweg met het feit dat het gewoon geen goed systeem is.
Dat van je modem resetten is ook bullshit, je moet gewoon wel je tweak GOED uitvoeren...dan is er niets aan de hand. Het klopt dat sommige modems die instellingen niet vast houden...maar dat komt omdat ze te nieuwe firmware gebruiken....
Voor het eerst dat ik dit hoor. Lijkt me trouwens moeilijk om de tweak niet goed uit te voeren aangezien er maar 1 manier is.
staat al wat keren uitgelegd hier op GoT dacht ik zo.....
Het kennisgehalte op GoT is om eerlijk te zijn over het algemeen nou niet van het allerhoogste niveau, dus moet ik je bekennen dat het nooit in me is op gekomen om er hier iets over te zoeken. Dat, en het feit dat xs4all me een router sponsorde natuurlijk ;-)
dus er is geen reden om geen kpn te nemen.....
Hehehe, d'r zijn een hele hoop redenen om geen KPN te nemen:

- Onvoordelige abonnementen t.o.v concurrentie
- Je wordt als klant slecht behandeld
- Plotselinge prijsverhogingen
- Slechte support

Maar goed, iedereen z'n mening :-)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 10:25 schreef www.Goku.nl het volgende:
Nog 1 ding wat ons niet helemaal duidelijk is: als we Mxstream nemen, hebben we dan wel of niet een extra lijn nodig? Ik zag op de BabyXL site dat je daar in ieder geval wel een extra lijn voor nodig had, tenzij linesharing beschikbaar was in je huis of zo. Hoe weet je of dat zo is? En geldt dit ook voor Mxstream?
Linesharing is alleen een probleem (indien het niet beschikbaar is) bij non-KPN adsl aanbieders. Linesharing betekent niets meer dan het aanbieden van spraak en data over dezelfde lijn. Als je bij bijv. BBNed de datadienst afneemt, dan moet je nog steeds bij KPN de spraakdienst afnemen. D'r was een tijd dat KPN hier heel moeilijk over deed, totdat de OPTA KPN op de vingers tikte.

Nu moet KPN dus linesharing aanbieden voor alle adsl providers, maar zijn daar niet zo snel in, waardoor nog ni niet overal linesharing beschikbaar is. Als je dus bij KPN een abonnement neemt dan zou je hier in principe geen last van moeten hebben... Meestal kun je op de site van de ISP zien of je locatie geschikt is voor linesharing, de Cistron site geeft iig. aan of linesharing beschikbaar is...

Verwijderd

Als je MxStream van KPN neemt moet je al wel een gewone telefoonlijn hebben bij kpn, geen extra lijn. Dus je hebt 50 piek standaard belabonnement + belminuten + 50 piek voor adsl aansluiting. Daarnaast betaal je aan een provider ook nog eens 50 piek. Dus als je al een telefoonabonnement hebt bij KPN dan betaal je 100 piek voor ADSL. Heb je in het studentenhuis geen KPN telefoon, dan moet je dat er ook nog eens bijnemen met de bijkomende kosten dus.
Pagina: 1