WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

[debian] Sig 11 error

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:52

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Elke keer als ik een pakket wil compileren op debian krijg ik na verloop van tijd op een willekeurig moment een sig11 error. Nou heb ik wel eens gehoord dat dat komt door brak geheugen.
Echter ik heb laatst met die memtester dat hele geheugen tig keer doorgespit en er kwam helemaal niks uit. Wat zou nog meer de oorzaak kunnen zijn.
Proc is een pentium 120. Mobo weet ik zo een twee drie niet. 48 mb geheugen

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Elke keer als ik een pakket wil compileren op debian krijg ik na verloop van tijd op een willekeurig moment een sig11 error. Nou heb ik wel eens gehoord dat dat komt door brak geheugen.
Echter ik heb laatst met die memtester dat hele geheugen tig keer doorgespit en er kwam helemaal niks uit.
Dat zegt niks. Het is 95% van de tijd gewoon brak geheugen, de andere 5% is dat de timing van het geheugen in de BIOS niet goed staat.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:52

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 11:03 schreef igmar het volgende:

[..]

Dat zegt niks. Het is 95% van de tijd gewoon brak geheugen, de andere 5% is dat de timing van het geheugen in de BIOS niet goed staat.
Ok zal de timing ff wat rustiger zetten denk niet dat het helpt. Die memtester schijntheel goed te zijn dus daar twijfel ik ook niet zo erg hard aan. Ik zal er eens wat simmetjes uitflikkeren

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Sig 11 geeft inderdaad altijd een hardware fout aan. Misschien de boel te hard over geclocked? Dan krijg je die fout namelijk ook.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 10 januari 2002 12:46 schreef ewasx het volgende:
Sig 11 geeft inderdaad altijd een hardware fout aan. Misschien de boel te hard over geclocked? Dan krijg je die fout namelijk ook.
Nee, dat is niet waar.
Signal 11, SIGSEGV, oftewel Segmentation Fault is het signal dat een process van de kernel krijgt als hij aan geheugen zit waar het niet aan mag zitten.

Een programma mag alleen in zijn eigen paar MB lezen en schrijven. De overige van de 4 GB (op 32bits args) is verboden terrein. Elke lees/schrijf actie wordt door de CPU gecontroleerd op rechten daarvoor. Als een app buiten zijn eigen deel leest/schrijft, genereert de CPU een interrupt. De kernel vangt dit interrupt op, achterhaalt welk programma de violation beging, en stuurt een sig 11 naar dat programma (en maait het programma als gevolg hiervan).

Omdat gcc (de GNU C Compiler) erg veel met geheugen loopt te schuiven/lezen/schrijven (compilen is een erg dynamisch proces), en dit normaalgesproken zelfs bij huge dingen als de kernel, XFree, GNOME, KDE, enzo gewoon goed gaat, mag je aannemen dat gcc geen verkeerd geheugen addresseert en dus zelf niet (zomaar) de oorzaak van een sig11 is.

Als gcc dus segvt, is de kans behoorlijk groot dat het aan de hardware ligt, maar garantie geeft dit niet.

Verwijderd

Kijk eens op:
http://www.bitwizard.nl/sig11/

Een beetje gedateerd intussen, maar het zal heus nog wel aardig kloppen.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Ok zal de timing ff wat rustiger zetten denk niet dat het helpt. Die memtester schijntheel goed te zijn dus daar twijfel ik ook niet zo erg hard aan. Ik zal er eens wat simmetjes uitflikkeren
Ik heb geheugen gehad wat door de memtester als goed werd gezien (memtest86 oid), maar gewoon brak was. mke2fs, catten van grote bestanden ed gaven allemaal kernel oopsen en sig11's. Na uitwisseling DIMM alle problemen weg.
Pagina: 1