WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Linux blunders! (en tips om ze tegen te gaan)

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:24
first off all niet lachen!! :)

Waarschijnlijk toch nix meer aan te doen maar ut valt te proberen....

Nou kheb dus een debian server doos. Daar staat kernel 2.2.18pre21 op. Kreeg de laatste tijd ook om de 3 dagen ongeveer 10000 foutmeldinge van VM: do_try_to_free_pages failed for..... Nou ik dacht compileren dat is onbegonnen werk op die bak (486dx4). Toen las ik dat deadinspace er maar 4 uur over deed om te compileren, dus ik dacht o niet veel langer dan php (dat duurde 3 uur ofzo). Dus ik begin meteen.

Meteen opstakel 1, te weinig ruimte. Ik schijfje erbij gepakt erin gehangen en gemount sofar zo goed. Ik vrolijk kernel 2.4.17 gedown, naar de server gekopieerd in /home/stina/mijn_documenten (dat is dus die nieuwe schijf). 'ff' tarren. Kreeg allemaal foutmeldingen van operation not permitted blablabla 518 oid. Nouja dan maar overnieuw proberen. Proberen linux mapje te verwijderen (daar untarred die de nieuwe kernel in), krijg een melding van fs in use oid. Dus ik typen (ik typ altijd te snel en druk na typen meteen op enter zonder dat ik de tijd niet eens neem om te lezen wat ik heb in getypt) rm -rf / ik dacht NEEE!!!! ctrl+z ctrl+z ctrl+z ctrl+z
pfff hij hield op. Ik cd intypen. melding /root nogwa not found. Dan exit getty foutmelinding systeem werd gepaused voor 5 minuten omdat er iets te snel ging :? dus snel naar me workstation gerent om te kijken wat de schade was (khad ssh nog openstaan). fuck zo'n beetje alles was weg. routen werkt nog, apache en ftp ook. maar inloggen oid howmaar....

* stiena slaat zich hard voor z'n hoofd, zat maanden werk in dat mischientje...

nahjah weer wat te doen en kan ik de screwups van me vorige installatie weer verbetern :)

[disclaimer]
niet letten op typo's beetje hyper op het moment ;)
[/disclaimer]

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

pff wat een verhaal. ik snap er niets van maar het zal wel heel vervelend zijn :?

De vos loopt door het bos.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 13:57
Op dinsdag 08 januari 2002 21:27 schreef WILDEAAP het volgende:
pff wat een verhaal. ik snap er niets van maar het zal wel heel vervelend zijn :?
Hij had per ongeluk het commando gegeven om alle bestanden te wissen, waar maanden werk in heeft gezeten. Hij kon het nog stoppen maar inloggen werkt niet meer dus hij zal opnieuw moeten beginnen.

Da's zo'n beetje waar het op neer komt :P

Wel zonde idd, maarja het houdt je van de straat he? :+

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

Op dinsdag 08 januari 2002 21:28 schreef rb338 het volgende:

[..]

Hij had per ongeluk het commando gegeven om alle bestanden te wissen, waar maanden werk in heeft gezeten. Hij kon het nog stoppen maar inloggen werkt niet meer dus hij zal opnieuw moeten beginnen.

Da's zo'n beetje waar het op neer komt :P

Wel zonde idd, maarja het houdt je van de straat he? :+
Ow HAHAHA wat dom ;) onee mocht niet lachen he :)

De vos loopt door het bos.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 11:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

Whahahahahaaa!!!
:X

Maarre, was je als root ingelogd? Kernels compilen gaat toch prima als normale user (fakeroot)?

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Type eens 'fg' op die doos :P

Verwijderd

Tja, dat komt ervan om altijd als root ingelogd te zijn. Je user stiena had evengoed die tarbal kunnen downloaden en extracten, je had enkel root access nodig om te compilen.

Maar goed, je zal het waarschijnlijk nooit meer doen >:)

Verwijderd

Je kunt je kernel ook gewoon op je snelle weet-ik-veel-wat-voor cpu compilen hoor.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, er zijn toch van die data-repair programmaatjes? Misschien dat je die schijf even in je workstation of zo kunt hangen, waarna je hem dan kunt proberen te repairen...dan heb je ook geen inlogprobleem.

* odysseus vraagt zich trouwens af waarom iemand een kernel compileert op een fat-partitie...dan gaan symlinks en dergelijke immers ook niet lukken...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Ha ha...doet me denken aan een bestandnaam die ik ooit maakte bij een vriend van mij als grap..."-r *" (zonder quotes). wat tiept die lul? juist ja....rm -r *
Gelukkig was het een testsysteempje wat al volledig vernagelt was...maar toch als root zijnde moet je slimmer zijn.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Hmzz, doet me denken aan mijn grootste fout die ik ooit met Linux gemaakt heb :D
Is zelf nog erg recentelijk (lees een maand geleden).

/me heeft wat centjes en loopt naar de winkel voor een nieuwe hardeschijf.
/me bouwt harde shijf in.
/me wil op zijn gemak RH gaan vervangen door Debian op die (interne) server.
(ik zal maar niet in het rood door gaan; wordt een beetje iri)

Er zat dus al een /dev/hda en een /dev/hdc in (beide maxtor 20 Gigs).
De nieuwe schijf werd dus /dev/hdb.
Ik keurig partitie indeling maken op die schijf. Vervolgens vraagt de Debian installer om te gaan formatteren.. Zonder verder te kijken ram ik dus op enter. Gevolg /dev/hda1 werd geformateerd (ik ramde zelfs nog op enter om het te bevestigen |:( )
Pas bij het mounten daarna zag ik tot mijn grote schrik dat hij vroeg om /dev/hda1 als root te mounten |:(
/me vloekt niet snel, maar toen vloog er toch bijna een PC het raam uit (terwijl het mijn eigen stomme fout was).

Tja /dev/hda1 was dus de root van mijn RH servertje. Dat ding was al redelijk oud en ik had daarop dus ook geen nette partitie verdeling staan.
Gevolg was dus dat ik alles, maar dan ook alles kwijt was. Ik had ook geen backups, omdat ik daar ten eerste te lui voor was en er ten tweede geen ruimte voor had. Gelukkig was de volledige inhoud van de FTP-server wel bespaard gebleven :) :)

TJa en als er eenmaal ge-make2fs't is, dan is het toch echt te laat. Helaas geen unformat ala dos/windows :+

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:24
kben gewend om altijd alles te doen onder root als ik iets ga installen ed op me server.
Dat is iig nou de laatste x :) Volgende x niet zo snel alles doen, eerder nadenken en lezen wat je typed.

nahjah een fout die ik geen 2de x maak. En kheb er weer dingen van geleerd.

Maar jullie gaan me niet vertellen dat jij jullie nooit (!) een domme fout hebben gemaakt onder unix :p
En zeker als ik net lees dat zelfs een meer dan ervaren linux gebruiker als nelske nog steeds eens-in-de-zoveel-jaar een domme fout maakt ;)

edit:

vet als ik op me phpsysinfo site kijk (zie sig) heb ik geen users en geen partitie's meer :)

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 21:58 schreef stiena het volgende:
vet als ik op me phpsysinfo site kijk (zie sig) heb ik geen users en geen partitie's meer :)
Hahaa, geen enkele gemounte filesystem :)

En ja, het n00bste wat ik gedaan heb was een rm -fvr * op een gemounte fat partitie. Had een paar dagen voordien in de fstab ingesteld dat ook gewone usertjes volledige write toegang mochten hebben, en was het domweg vergeten af te zetten. Toen heb ik ook een vloek geslagen waar de buren waarschijnlijk diep door geschokt waren. Gelukkig heb ik met norton unerase de belangrijkste filetjes kunnen redden door gewoon de eerste letter ervan te geven :)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
men

ik heb gelukkig nog nooit zo iets meegemaakt maar ja van fouten leer je en ik denk van zulke vrij snel :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Maar jullie gaan me niet vertellen dat jij jullie nooit (!) een domme fout hebben gemaakt onder unix :p
En zeker als ik net lees dat zelfs een meer dan ervaren linux gebruiker als nelske nog steeds eens-in-de-zoveel-jaar een domme fout maakt ;)
* moto-moi heeft hetzelfde als Nelske gehad, een jaar of 4 geleden ofzo, ik wilde RH dualboot installeren, maar ik was nog niet zo thuis in Linux, dus ik kende de hda, hdb enzovoort, termen nog niet helemaal goed.. Dus ik partitioneer rustig m'n dos-schijf weg :)

En tsja, toen had ik geen dualboot meer (En geen pointpakket voor Fido meer :D )..
Daarom draai ik al zo lang Linux , want tsja.. Backups maken heb ik nog nooit gedaan :(

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik werk standaard netjes onder een user account en su alleen naar root wanneer het nodig is, juist om dit soort fouten te voorkomen. Toch testte ik laatst ongewild de kwaliteit van onze backup-procedure ;) toen ik de inhoud van /usr (een apart filesysteem) wilde overzetten naar een grotere slice op een Solarisbak...

* jeroen|IA mount de nieuwe /usr partitie op /tmpuser
* jeroen|IA cd't naar /usr
* jeroen|IA start een find . -depth | cpio -pdum /tmpusr
* jeroen|IA ziet dat de nieuwe slice toch wat te klein uitvalt en besluit het voorgaande commando te stoppen.
* jeroen|IA wist de reeds gekopieerde data met rm -rf /usr

oeps.... :)

Gelukkig liep die rm maar een seconde of twee, drie, en bleef het systeem overeind. Maar ik heb wel met mn baas tot 11 uur in de avond zitten restoren omdat simpelweg de backup van de nacht ervoor terugzetten zou betekenen dat al het werk van die dag verloren zou gaan :o Gelukkig nam ie het wel rielekst op :)

Ach ja, men leert.. :)

Nog meer mensen met dit soort classics? Kom op, schaam je niet :)

• MyDyingBride
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 03:43
'tar -cvzf' ipv 'tar -xvzf'
Poef, backup weg. En die wou ik niet voor niets restoren :(

• 0siris
  • Laatst online: 21:15
ja ik heb zoiets gehad met een tabcompletion.....je typt rm -rf bla<tab><enter> zonder goed te kijken....en toen was 'bla' zelf ook een belangrijke dir terwijl ik 'blaat' wilde verwijderen. Kan gebeuren.

Maareh...topicstarter: waarom heb je kernel 2.2.17 proberen te installeren? :? Waarom niet meteen 2.2.20?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 08 januari 2002 21:35 schreef Hawk het volgende:
Tja, dat komt ervan om altijd als root ingelogd te zijn. Je user stiena had evengoed die tarbal kunnen downloaden en extracten, je had enkel root access nodig om te compilen.
Ook het compilen van je kernel kan als user.
Ik doe het nooit (beetje uit gemakszucht), maar het kan wel degelijk... Nieuwe kernel installen als user is wat lastiger :)
Jawel, 'rm -rf w<TAB><ENTER>' in mijn homedir... En dan de 'w' niet goed raken... *ratel*...
Ook heb ik eens /home/ ge-rm-rft, maar die wist ik te stoppen voordat hij meer dan /home/MP3s aangevreten had.

Afhankelijk van wat je nog hebt, is het misschien nog te redden trouwens. Als je hem down durft te brengen (lijkt me niet dat hij zelf nog boot), kun je hem van bootflop booten en kijken wat je nog hebt.
Als je besluit te herinstallen, moet je toch even kijken of je /etc/ nog hebt... kun je veel oude config-files uithalen.

Verwijderd

Als je een paar belangrijke bestanden wilt proberen te redden dan kan dat, daarvoor is een HOWTO.. maar ja, je wilt natuurlijk liever je hele systeem terug, en hoe dat moet doen zou ik ook niet weten.
Dan wat tips (sommige heb ik al gedeeltelijk gehoord, maar ik zet ze er toch maar bij)
- doe zoveel mogelijk als gewone gebruiker, gebruik zo mogelijk fakeroot.
- stop het volgende scriptje in je ~/.bash-profile:

if [ `id -un` = root ]; then
PS1='\\[\033[1;31m\]\h:\w\$\\[\033[0m\] '
else
PS1='\\[\033[1;32m\]\h:\w\$\\[\033[0m\] '
fi

dit zorgt er voor dat je prompt groen is als je niet root bent en rood is als je wel root bent (erg handig).

Je zult dit scriptje ook in je ~/.bashrc moeten stoppen, anders werkt het alleen voor niet login shells, maar wat ook kan... is dit scriptje in ~/.bashrc te stoppen (beter):

if [ -f ~/.bash_profile ]; then
. ~/.bash_profile
fi

dat zorgt dat .bash_profile in .bashrc wordt ingevoegd.. hoef je het dus niet dubbel te doen.
- doe regelmatig apt-get update && apt-get upgrade
- zorg dat je de security updates in je /etc/apt/sources.list hebt staan.
- verbied via PAM directe root logins van buitenaf (meer beveiliging, maar goed)
- Ik ga er van uit dat je potato (stable) draait. Als je dan een 2.4 kernel wilt draaien, moet je veel updaten. Hier zijn apt-get locaties voor te vinden (doe het niet handmatig, ook geen pakketjes uit testing proberen te installeren!). Gewoon 2.4 downloaden, compileren en installeren gaat dus niet goed werken. Op servers is een 2.4 kernel sowieso niet hard nodig, bovendien: 2.2 is waarschijnlijk net even stabieler.
Dus gewoon 2.2.20 downloaden en hem bouwen met make-kpkg (dit moet je doen na make menuconfig, daarna neemt make-kpkg het proces voor je uit handen (doet ook fakeroot automatisch). Als make-kpkg klaar is heb je een nieuwe .deb met daarin je nieuwe kernel+modules in /tmp staan.
Dit kun je dan gewoon installeren met dpkg -i kernel-image.mijnkernel.deb
Ohja, trouwens: dat trying to free pages blabla is volgens mij niet schadelijk... heb ik ook een tijdje gehad, voordat ik naar 2.2.20 ging, nooit problemen opgeleverd.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 08 januari 2002 23:15 schreef antar het volgende:
- stop het volgende scriptje in je ~/.bash-profile:
[..]
dit zorgt er voor dat je prompt groen is als je niet root bent en rood is als je wel root bent (erg handig).
Kleurtjes!
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/tmp/aterm.png
Ohja, trouwens: dat trying to free pages blabla is volgens mij niet schadelijk... heb ik ook een tijdje gehad, voordat ik naar 2.2.20 ging, nooit problemen opgeleverd.
Mja, das een bug in de 2.2.18 VM... meestal niet iets om je zorgen om te maken. (Maar eigen kernel bakken roelt altijd :p )

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
[..]
[..]
Inderdaad, erg goede tip, tnx!

Kan ik ergens een lijstje vinden met kleurcodes? of is het gewoon een kwestie van uitproberen?

Edit: Kleurtjes :)
Afbeeldingslocatie: http://www.pino.nu/~phantom/pino.jpg

Verwijderd

je kunt natuurlijk ook kijken of je prompt eindigd met een $ of een #. # = root. $ = luser. :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 08 januari 2002 23:54 schreef Schietschijf het volgende:
je kunt natuurlijk ook kijken of je prompt eindigd met een $ of een #. # = root. $ = luser. :)
Kleurtjes vallen beter op.
Jij gaat me namelijk niet vertellen dat jij voor elk command ff naar het prompt-teken kijkt, maar een rood vs iets anders brand zo in je ooghoek ;)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25
Trust me je bent niet de enige die dit al eens heeft gedaan

*SCHAAM* |:(

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 17:20

Roel

screen -x addict

Wilde m'n oude kernel modules wegens plaatsgebrek wissen..
ik rm -rf /lib/ doen.. |:(

Heb toen 3 dagen niet kunnen inlogen omdat ie wazige fouten gaf. Doen maar een hoop packages via yast (had toen nog suse) opnieuw erop gezet.. Toen werkte die weer :)

En het ergste is is dat het me nu al 2 of 3 keer gebeurt is.. |:( Alleen de laatste keer drukte ik op de verkeerde pc op reboot en sindsdien heb ik op die bak slack 8 staan.. :P

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• wzzrd
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Pfff, heb ook wel een per ongeluk (duh) in /usr/bin een rmmetje gegeven. Deed pijn. Probeer maar eens van een andere bak die dingen te ftp-en als je ftp proggie net gesloopt is.
Even uit de ports collectie (was FreeBSD) halen kan ook niet meer, want geen tar. Was toch wel lastig...

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 22:54 schreef MyDyingBride het volgende:
'tar -cvzf' ipv 'tar -xvzf'
Poef, backup weg. En die wou ik niet voor niets restoren :(
omgekeerd, tar -zxvf ipv tar -zcvf - in de tijd dat ik nog geen CVS gebruikte voor mijn video-editor.... Oude backup over mijn nieuwste versie heengegooid die ik net wilde backuppen.... Twee weken development werk kwijt :'( :( :'( :( :'( :( :'( Toen ben ik toch maar heel snel op CVS overgestapt op sourceforge :(

Zonet ook stomme fout, twee uur zoeken waarom mijn mail op ronald.bitfreak.net "relaying denied" kreeg voor binnenkomende mail na de installatie van openBSD 3.0. Uiteindelijk bleek ik vergeten de MX domain van ronald.bitfreak.net (ronaldmail.bitfreak.net) aan de local-host-names file toe te voegen.... Daar is overigens flink wat gevloek aan vooraf gegaan :(

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ach dat doet iedereen toch minstents 1 keer een foute rm -rf * dacht ik zo? Met name deze typo vind ik "leuk" als je alle dingen met crap* wil weghalen.

rm -rf crap *

• wouzer
  • Niet online
Gelukkig hadden we allemaal nog een BACKUP voordat het ooit mis zou gaan uh? Of toch niet? >:) Dan is dat nu een goed leermoment voor allen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 09 januari 2002 10:30 schreef it0 het volgende:
rm -rf crap *
Auw ja, die had ik ook eens... in mijn homedir of zo 'rm -rf config *'.
Op woensdag 09 januari 2002 11:40 schreef wouzer het volgende:
Gelukkig hadden we allemaal nog een BACKUP voordat het ooit mis zou gaan uh? Of toch niet? >:) Dan is dat nu een goed leermoment voor allen.
Ik maak geen backups, maar alles dat min of meer belangrijk is staat op zowel mijn desktop als mijn laptop (en echt belangrijke dingen ook nog op mijn server en/of mijn gateway) :)

• Space_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03-2025

Space_NL

ScoutLink DPC Team

PS1='\\[\033[1;31m\]\h:\w\$\\[\033[0m\] '
else
PS1='\\[\033[1;32m\]\h:\w\$\\[\033[0m\] '
fi
Nu ben ikzelf n00b, dus vond dit wel slim (aangezien ik nooit root en niet-root uit elkaar hou (gelukkig nog nooit echt fout gegaan)
en nu doet hij keurig de non-root groen kleuren, maar als ik su doe dan wordt hij weer de normale kleur (dus géén rood!) kan iemand me zeggen welk cijfer/letter ik kan / mag veranderen ?

The Path of the least resistance will seldom lead u beyond your own doorstep

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Op dinsdag 08 januari 2002 21:39 schreef vinz het volgende:
Ha ha...doet me denken aan een bestandnaam die ik ooit maakte bij een vriend van mij als grap..."-r *" (zonder quotes). wat tiept die lul? juist ja....rm -r *
Gelukkig was het een testsysteempje wat al volledig vernagelt was...maar toch als root zijnde moet je slimmer zijn.
Hee, die is strak! Ga ik zeker eens een keer proberen.

<evil mode>
Balen dat er geen slashes in bestandsnamen kunnen >:)
</evil mode>

• Wilke
Op woensdag 09 januari 2002 12:12 schreef Space_NL het volgende:

[..]

Nu ben ikzelf n00b, dus vond dit wel slim (aangezien ik nooit root en niet-root uit elkaar hou (gelukkig nog nooit echt fout gegaan)
en nu doet hij keurig de non-root groen kleuren, maar als ik su doe dan wordt hij weer de normale kleur (dus géén rood!) kan iemand me zeggen welk cijfer/letter ik kan / mag veranderen ?
Dat komt omdat alleen bij het inloggen deze file wordt gecheckt, als je 'su' doet, dan wordt deze niet opniew gelezen. Als je 'su -' doet wel, maar dat heeft weer andere bij-effecten (je gaat naar de homedir van root, pad verandert etc.)

Het kan wel door middel van een extra scriptje, ik zal even opzoeken hoe dat ook weer ging en dan post ik het hier wel.

• blaataaps
  • Niet online
Je kan inloggen met su - ipv su, je kan ook al je zut uit je .bashrc in je .bash_profile zetten, en dan als enige in je .bashrc source .bash_profile zetten.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 22:13

Servowire

prutser:~#

Mijn "Servowire" prompt is groen

root is rood :)

Dus dat hebben wel meer, het is iig wel handig :)
code:
1
export PS1="\\[\e[32;1m\]\u@\H\w> \\[\e[0m\]"

Ik weet niet of het helemaal goed is :)
maar zoiets is get

met papier mache kun je alles maken!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:59
emacs was mn favoriete editor onder Linux, maar die had XFree nodig (terwijl ik geen X gebruik). Ikke dus:

apt-get remove xfree doen en weg was emacs. Volgende stap: emacs erin en met de hand xfree weghalen... Doei emacs en nog een heleboel andere shit. Moest apt forceren om dat ding te re-installen, want die stond er volgens apt al op :(

Filename completion in Debian heb ik gelukkig wel goede woorden over, als je rm -R b<TAB> doet en er is een blaat en een belangrijk dir, zal ie gewoon niet aanvullen en gewoon alle mogelijkheden laten zien.

Fout die ik wel eens gemaakt heb als root:
qmail installeren, daarbij zat een scriptje "rc", wat je moest renamen en dan naar je /etc/init.d moest kopieren. Ikke andersom doen en mn Debian bak wist dus niet meer wat runlevels waren :(

• Wilke
Okee, het kan dus heel eenvoudig in 1 regel:
PS1="\\[\033[1;\$(if [ \`id -un\` = root ]; then echo 31; else echo 32; fi)m\]\h:\w\\$\\[\033[0m\] "
Vind je dit wel HEEL ranzig worden (terecht), dan kun je ook de code in een apart bestandje zetten en het externe commando aanroepen in de prompt (ja, het kan allemaal!):

/usr/local/bin/promptkleur:
#!/bin/bash

echo 31 # Of een andere kleurcode
else
echo 32 # Of een andere kleurcode
fi
Vergeet niet even chmod +x /usr/local/bin/promptkleur te doen, anders is 'ie niet uitvoerbaar en dan werkt het niet natuurlijk!

Dan moet je vervolgens je prompt zo instellen:
PS1="\\[\033[1;\$(/usr/local/bin/promptkleur)m\]\h:\w\\$\\[\033[0m\] "
Op de plek waar staat \$(/usr/local/bladie) wordt dan dus telkens als er een nieuwe prompt getekend wordt 31 of 32 ingevuld (afhankelijk van welke user je bent)

Zie voor meer pret met Bash-prompts de Bash Prompt HOWTO. Voor deze grappen moet je vooral kijken bij het deel 'external commands'

[Edit: heel klein bugje verwijderd ($ werd geen # meer na 'su'), er moest een extra \ voor de laatste $]

• dinges
  • Niet online
ik wou een keer mijn linux partitie opnieuw installeren en toen deed ik dus eerst rm -rf / om alles weg te krijgen (ja ik weet dat dat eigenlijk niet nodig is ;)) maar toen waren mijn windows schijven nog gemount |:(
daaaaaag 4 GB mp3 :P

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Heel veel mensen in dit topic zullen er anders over denken. Maar wat mij (gelukkig bijna) is overkomen is dat ik in fstab mijn windows partitie had gemount, en dat ik linux wilde verwijderen met rm -rf /. Op dat moment had ik geen backups. Dus als ik me op de laatste miliseconde niet had bedacht was ik alles kwijt geweest op die fat partitie inclusief verslagen en antwoorden voor proefwerken op school.

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 09 januari 2002 11:40 schreef wouzer het volgende:
Hmm, hoe gaat die quote van Linus ookalweer ?
<zoekt>
code:
1
2
3
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"

--- Linus Torvalds

Nu nog iets belangrijks vinden, en uploaden naar een ftp-server.. :D

Verwijderd

Heb de naam maar even aangepast, omdat het voor topicstarter toch te laat is en dit wel vermakelijke verhalen zijn ;)

Uiteraard heb ik wel eens de standaard foutjes gemaakt, als remote ingelogd zitten en dan de SSH server down halen |:(
De volgende keer inloggen wordt dan heel lastig ;)
Ook wel eens remote een interface down gehaald |:(
Een keer op tab+enter gedrukt bij het verwijderen van een bestand (waarvoor ik een verkeerde letter gebruikte) en niet goed kijken, waardoor het verkeerde bestand verwijderd werd (niks ernstigs).
Verdere fouten kan ik me zo eigenlijk niet herinneren (op m'n allereerste post in dit topic na dan).

Overigens zijn bovenstaande foutjes wel van wat langer gelden ;)

Verwijderd

Kleine tip:
Als je ooit van plan bent uit te zoeken hoelang een rm -rf / duurt, of als je wil zien of het werkt, of als je wil zien hoever ie komt totdat ie /bin/rm delete...
Unmount dan eerst eventuele filesystems die je niet wilt deleten.....

O-) :X

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:00
2 jaar geleden voor het eerst red hat geinstalleerd, was altijd kloten met het onder de 1024ste cylinder krijgen van de linuxpartitie, heb zelfs ook een keer m'n hele windows partitie verwijderd, had toen die tijd maar 1 partitie en daar stonden dus al m'n mp3tjes op ed, dat was nog al stom :P

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 09 januari 2002 19:58 schreef nelske het volgende:
Uiteraard heb ik wel eens de standaard foutjes gemaakt, als remote ingelogd zitten en dan de SSH server down halen |:(
/etc/init.d/networking stop
(En dan verwachten dat je networking start erna kunt typen :D), En _JA_ ik weer dat networking restart ook werkt <grijns>
Overigens zijn bovenstaande foutjes wel van wat langer gelden ;)
Pff, was bij mij een paar weken geleden, moet ik weer helemaal naar beneden lopen, om m'n server te resetten :P

En mjah, 4 weken terug : shutdown -h now -> connection ended by marit..

Eh.. Ja, leuk, en ik wilde eigenlijk m'n werkstation afsluiten :D
* moto-moi gaat komend week-end ff bovenstaand scriptje invoeren :)

Verwijderd

rm -rf /usr/ ooit gedaan terwijl dit /user/ moest zijn.. had een of ander vaag iets daar geinstalled ;)

hoe het tegen te gaan? sja.. console spellingscontrole ? :P

• BezurK
  • Laatst online: 31-05 09:20
Hehe, mijn grootste blunder ooit was tijdens de installatie van linux, volgens mij was dat toen SuSE 7.0 ofzo, dacht ik ff de printer aan te sluiten en trok ik de stekker van me kast eruit toen de installatie op 95% ofzo was (na bijna 1,5 uur)...
Ja, das balen, moet je alles opnieuw doen.

Gelukkig niet zo erg als andere dingen die ik hier lees :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op woensdag 09 januari 2002 19:58 schreef nelske het volgende:
Heb de naam maar even aangepast, omdat het voor topicstarter toch te laat is en dit wel vermakelijke verhalen zijn ;)

Ook wel eens remote een interface down gehaald |:(

...
Hmmm jah... ik herinner me ineens ook een admin (nee niet ik :) ) die remote een machine met een raid setup aan het configgen was en toen een nieuwe kernel bakte die hij op een raid volume parkeerde en toen rebootte >:) Was dat niet toevallig een tweakers.net server? :P

• Leon
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Mijn grootste blunder was windows installeren.. :+ ;)

* Leon heeft moest lachen bij het lezen van de blunders.. :D heb ze bijna allemaal al gehad... |:( (op die rm -r * na dan of die /user dir.. :))

En om nou alias rm=rm -i in te geven is ook niet fijn. krijg je meteen zo'n windows gevoel :P

Eeuwige n00b

• odysseus
  • Laatst online: 21:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, op een gelukkige manier ben ik nog gevrijwaard gebleven van dit alles...de schade is hier beperkt gebleven tot een keertje op de router de ipchains-input-policy op DENY zetten, vergetend dat ik zojuist een ipchains -F had gedraaid. Mijn broertje daarentegen heeft het wel eens voor elkaar gekregen om te bedenken dat al die bestanden in zijn C: (hij draait windows) wel erg slordig stonden...dus hij maakt een of andere directory aan en zet al die bestanden daar in. Ik kan je verzekeren dat hij dan niet meer netjes wil booten. Datzelfde broertje heeft ook wel eens mijn FDD-connector omgedraaid. Ik kon plotseling helemaal niet meer booten, hij beweerde dat hij niets gedaan had...het heeft heel wat zoeken gekost voordat ik doorhad wat er mis was met mijn pc. En weer een andere keer was ik Windows aan het installeren (jaaaaren geleden... :) ), al voor de derde keer. De eerste keren waren misgegaan omdat bleek dat de installer crashte zodra ik de muis bewoon :? . Dus ik zet dat ding aan en omdat het op die oude pc een aardige tijd duurde voordat windows erop stond ging ik naar beneden. Komt mijn broertje - weer dezelfde ja >:) - mijn kamer in en wil graag zien welke tekst er onder die muiscursor staat. Je hoeft niet te raden wat hij deed :) .

Btw, ik kan iedereen die link van deadinspace aanraden, ik heb beide verhaaltjes die je op die site aantreft met veel plezier gelezen...

* odysseus is ook aardig voorzichtig met het gebruik van een root-console...dat beperkt het maken van fouten aanzienlijk, blijkbaar. Die kleurtjes heb ik al eerder gezien, maar ik ga er alleen maar scheel van kijken, dus ik zal een andere manier moeten verzinnen. Overigens helpt het al heel veel om in je bash-config te regelen dat er automatisch een alias wordt gemaakt als 'rm = rm -i'. Die heeft me al _vaak_ voor problemen behoed...

offtopic:
Kan er niet iemand als de donder goede png-packages naar sid uploaden? Ik heb hier met moeite mijn KDE met icons aan de praat gekregen en nu vreet elk programma idioot veel mem. Een fontserver van zo'n 150MB, om maar wat te noemen. Of 'appletproxy' dat 110 MB vreet :7

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
* capedro is blij dat ie niet de enige is met blunders :)

Mijn grootste fout is geweest:
code:
1
rm -r /sites/photodatabase/private/photos

terwijl het moest zijn:
code:
1
rm -r /sites/photodatabase/private/photos-cache

En toen... was ik opeens 45.000 high-quality photo's van mijn schoonvader kwijt |:( (circa 40Gigabyte) |:(

Dus toen kon ik weer opnieuw beginnen met het kopieren van de 45 cd's.

* capedro gaat over een tijdje weer verder met een website... waarbij klanten foto's van inet kunnen halen (en later factuur ontvangen :P

My weblog

• wouzer
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 19:53 schreef moto-moi het volgende:

Hmm, hoe gaat die quote van Linus ookalweer ?
<zoekt>
code:
1
2
3
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"

--- Linus Torvalds
Ik zet ook niks op tape o.i.d., maar laat o.a. /etc gezipt naar mezelf toemailen, is dat ook goed ;)

• wouzer
  • Niet online
Oh, ook nog een blunder van mij. Heel wat jaartjes terug, toen de utilities onder linux (slack 3 ofzo) nog niet zoveel aan foolproof checking hadden. Toen heb ik mijn /dev/hda1 (waar mijn dos + win3.11 + allemaal documentatie opstond) als ext2 gemount. Dat pikte hij niet, maar had ondertussen wel de fat van die partitie compleet verneukt.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:20
Mijn blunder:
Nouja, op zich niet zo heel erg:
Op mijn linux werkstation een ssh login naar mijn router/server gemaakt.
T was al laat, en ik zet 'snachts altijd mijn werkstation uit. Server laat ik altijd door draaien.
Ik heb dus met m'n slaapkop in het verkeerde venster halt getypt (dus in de ssh naar mijn server). Kvond het al vreemd dat mijn werkstation geen piepsignalen gaf, maja, ik had hem dus gewoon zo uitgezet. Dag later probeerde ik ftp & http connectie te krijgen vanuit school, wat dus niet ging |:(. Zusje ook al klagen dat het internet niet werkte, ik snapte er nix van. Totdat ik mijn werkstation weer aanschakelde en fschk op zag starten. Toen viel het kwartje...
Maja, nix ernstig dus. Alleen uptime naar de kl*te.

Ik heb wel een behoorlijke windhoos blunder gehad. Vroeger, toen ik nog win98 op mijn schijf had staan, had ik de gewoonte om in de map c:\windows\startmenu een projects map aan te maken waar ik al mijn projecten (delphi, php enzo) in zette. Dit was handig, kon ik via mijn startknop makkelijk erbij. Tijdje later besloot ik Win2k erbij te zetten, en toen ik daar eenmaal aan gewend was, heb ik handmatig mijn c:\windows gedeleted. Ging goed, totdat ik er achter kwam dat daar mijn projecten dus ook in stonden.
/me had gelukkig nog een backup van een maand terug :7 maja, toch van een aantal projecten een maand werk kwijt :'(
Ben nog steeds bezig met back-up scripts te ontwerpen....

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
domste redhat instaleren en services niet uitzetten allemaal exploits

2 dagen laten was ik geroot :P

domste een wall script maken

./f
wall ejh

opslaan als f en runnen :o

en toen kreeg ik hem niet meer uit
geheugen vol bak swappen
reboot >:)

Verwijderd

Als ik inlog als root krijg ik het wel direct rood maar als ik su user doe word t niet groen en als ik dus van user naar root su blijft het wit is het niet mogelijk gewoon su iets van su - te laten doen? maar dan zo dat het gewoon ook werkt van root naar user

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hier mijn stukje .bashrc dat voor de kleurtjes zorgt.

Bij bash is het de normale gang van zaken om dit in je ~/.bashrc te zetten, en je ~/.bashrc vanuit je ~/.bash_profile te includen.
code:
1
2
3
[marcelm@nothing marcelm]$ cat .bash_profile 
source ~/.bashrc
[marcelm@nothing marcelm]$

• Wilke
Op woensdag 09 januari 2002 20:07 schreef Operations het volgende:
Kleine tip:
Als je ooit van plan bent uit te zoeken hoelang een rm -rf / duurt, of als je wil zien of het werkt, of als je wil zien hoever ie komt totdat ie /bin/rm delete...
Unmount dan eerst eventuele filesystems die je niet wilt deleten.....

O-) :X
Goed idee idd...maar als 'ie /bin/rm wist gebeurt er niks hoor!

<offtopic rant>
Op dat moment verdwijnt alleen de verwijzing naar het bestand, zodat processen het niet meer opnieuw kunnen openen e.d. Maar als een proces het al geopend heeft kan dat er gewoon in lezen, executen en schrijven (als de rechten goed staan).

Je kunt het dus zelfs voor elkaar krijgen om uitvoer te doen naar een file, deze te wissen terwijl het betreffende progsel nog draait, er gaat dan niks verkeerd. Je kunt zelfs een nieuw bestand maken met precies dezelfde naam (door een ander proces). Ook dat gaat goed: het nieuwe proces schrijft in nieuwe file, oude schrijft in een niet meer bestaande file die gewoon vanzelf verdwijnt zodra geen enkel proces het meer geopend heeft, simpelweg omdat er geen 'startverwijzing' meer is naar die data.

Dat is dus hoe een FS verondersteld wordt te werken. Onder bepaalde andere OSen daarentegen.... :r
</offtopic rant>

Anyway, waarschijnlijk gaat het fout op het moment dat hij in /lib dingen gaat wissen. Daar worden HEEL vaak dingen in geopend, en als, laten we zeggen, glibc ineens niet meer bestaat en je start willekeurig wat dan ook op, tja....HANG.....en rebooten helpt dan ook HEEEEEL erg weinig.

Dat is dus iets wat ik wel eens heb gedaan, ja :9

Verder natuurlijk wat Nelske al noemt: remote inloggen en dan ontzettend met de firewall rules kloten net zolang tot je zelf er niet meer in komt, interfaces down gooien en vergeten ze weer up te laten komen (het KAN namelijk wel! Gewoon met een ';' ertussen de commando's achter elkaar uitvoeren en er is niks aan de hand!), telnet platgooien en later ssh een keer laten crashen |:( ....etc.

Nooit echt m'n hele HD gewist though...

Verwijderd

De schade is beperkt gebleven tot een reboot in de verkeerde console (gebeurt nog wel eens) , het stoppen van de firewall (incl flushen alle rules) zodat ik weer een keyb + monitor op mijn server aan moet sluiten, het per ongeluk weggooien van /etc (gelukkig backup & bootdisk) en het weggooien in cfdisk van de verkeerde partitie met daarop een moeizaam gecompileerde LFS linux-versie.
Het meeste gaat fout bij een vervanging / upgrade van de machine, ik wilde nog wel eens data vergeten te backuppen.
In Konsole kun je een sessie van een naam voorzien, dit wil het rebooten van de verkeerde machine nog wel eens voorkomen.

Verwijderd

totnutoe alleen een interface down gehaald terwijl er geen toetsenbord en monitor aan m'n servertje hangen |:(

Maar wat niet is kan nog komen. Ik ben nog een behoorlijke newbie op t gebied van linux dus ik sluit niet uit dat ik nog wel wat van eerder genoemde fouten zal maken ;)

• Servowire
  • Laatst online: 01-06 22:13

Servowire

prutser:~#

rm -r /b<tab>

oeps, bin weg :D

tja, gelukkig meerdere systemen in huis, en kon het gelukkig snel fixen

met papier mache kun je alles maken!!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20
Mijn grootste fout?

Windows XP installeren :)

weg lilo. En ik met m'n duffe kop (was 's avonds laat) had geen boot flop met reiserfs ondersteuning. Uiteindelijk (na een hoop gevloek) via exploreext2fs.exe (waarmee je ext2 partities kan lezen) m'n ext2 /boot partitie gelezen en de kernel gecopieerd, op een mandrake 'blank.img' bootflop en dus die eigen kernel opgestart...... heb ik wel een tijdje over gedaan

ohja, ook nog eens tegen de resetknop van mijn toen op de gron liggende compu gestoten terwijl ik ivm met partities schuiven 6GB aan mp3's had getard op een ext2 partitie. ca. 1 GB stuk...... (niet gesync'd)

• ewasx
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik had ook wel een vervelende blunder niet zo heel lang geleden. Ik had een LFS systeem gebouwd, en dat was goed gegaan (2 weken werk), en er stond aan het einde van de LFS guide dat je voor meer disk ruimte de debug symbols van de binaries en libs kan strippen. Ik had veel meer geinstalleerd dan alleen wat ze in dat handboek hadden staan, ik had ook X, gnome en nog veel meer. Het punt was alleen dat ik al gereboot was en de nieuwe installatie gebruikte. Toen ging ik dus hetvolgende commando intypen:
find {/,/usr,/usr/local,/usr/gnome,/usr/X11R6}/{bin,sbin,lib} --exec strip --strip-debug '{}' ';'

Het probleem was alleen dat strip en find dynamisch gelinkt zijn met glibc en daar gaat het dus enorm mis. Gevolg: glibc kwijt.
En dan doet dus helemaal niets het meer. En ik kon dus ook niet een nieuwe glibc te bouwen (omdat make en friends niet werken zonder de c library). En mijn oude linux installatie had ik in mijn enthausiastme al weg gegooid.

Uiteindelijk heb ik het natuurlijk wel kunnen fixen door een linux distro opnieuw te installeren, en vanaf daar mijn LFS systeem te mounten en er een nieuwe glibc op te compileren, maar ik was wel even lichterlijk in paniek dat ik misschien mijn 2 weken werk kwijt was.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 29-05 12:52

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Enige wat ik een aantal keer gedaan heb op mijn RH systeem.
Fijn de hostname wijzigen en dan vergeten te wijzigen in je hostfile. Sendmail doet er dan errrrug lang over om te booten.
offtopic:
Op mijn werk vroeg een klant of ik alle poorten van wat apparatuur kon shutten en no shutten. Ik had al de ziekte in dus ik doe razendsnel dit. Alleen nooit de poort shutten waar jouw beheer over heen gaat ding rebotte gelukkig in 10 minuten

• Witte
  • Laatst online: 29-01 15:02
Op een X-windows systeem met twee openstaande terminalvensters:

* In de console is de actieve dir /, ingelogd als root.

* In het terminalvenster waarin je aan het werk bent is de actieve dir een of andere dir die je wilt wissen

* je type rm -rf * en drukt op enter, maar voordat je het commando intoetste is de muis ongemerkt naar de console verschoven...

:(

Houdoe

• TrailBlazer
  • Laatst online: 29-05 12:52

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb zon vage kast met een ietwat uitstekende reset knop |:( ik haal floppy uit diskdrive flikkert die er uit op resetknop. Reboot verder niet zo'n probleem maar wel heeel erg stom

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Domste wat ik heb gedaan?

- cd /etc; rm ~* (ja, daar staat een spatie in)...vanaf toen heb ik een dagelijkse backup van /etc in /var/backup/etc, met een wekelijkse rotate).
- cd /var; chmod -R 500 * (Dat levert je echt een reinstall op :-)
- chmod -R 700 * in /, terwijl dat voor /home was bedoeld. Gelukkig nog kunnen stoppen, maar /bin en /sbin waren al gedaan. Best lastig wanneer je als luser dan iets probeert te pingen ;-)

Advies:
- Klooi *nooit* als root rond...ook niet als dat al jaren goed gaat, je bent het gewend, je doet niet anders blahdiblah and so on, and so forth...er is *geen* excuus voor.
- man sudo
- kijk wat je typt, en waar

:-)
-

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Pagina: 1