lcd driver zelf aan sturen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34031

Op woensdag 23 januari 2002 18:29 schreef Mr.ChronoM het volgende:
het uitlezen van die busy flag lukte bij mij ook maar 1 of soms 2 keer ...
had er een oplossing voor, die ik kwijt ben :(

ik ga terug op zoek ...
Gelukkig ben ik dus niet de enige, dat lucht op :)

Het is echt zo vaag! Heb er vandaag zelfs een osciloscoop aan gehangen om te kijken of het werkte. Toen bleek dus dat het display perfect z'n werk doet en dat de aansturing altijd al gewerkt heeft.....

...alleen leest dlportio de waarde niet in op het moment dat de while lus loopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 18:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik had hetzelfde probleem met de busy flag. Dus lees ik die ook niet uit. Gewoon ff wachten. De meeste commando's doet het LCD 40 microseconden over (behalve voor de clear en initialisatie.. das 1.64 milliseconden) dus zo lang wacht ik, en stuur dan gewoon het volgende commando.

Pfiew... je bent de specs gaan lezen :)
Maar je hebt alleen duitse? Er staan in dit topic (en je topic in P&W) ook links naar Engelse specs. Dat is waarschijnlijk een stuk makkelijker.

Op poort 890 (of hex. 37A) zitten de E, RW en RS pinnen.
De enable zit op het eerste bit van 37a, en ik dacht RW op het tweede bit en RS op het derde.. maar ik kan er naast zitten. Let er dus wel op dat op de control poort een aantal pinnen hoog zijn als ze op 0 staan en laag als ze op 1 staan.
Uit m'n hoofd weet ik niet op welke pinnen precies, maar dat kan je aan het schema zien.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37450

code:
1
2
3
1  2  4  | 128 64  32  16  8   4   2   1  
E RW RS  | D7  D6  D5  D4  D3  D2  D1  D0 
CONTROL       DATA

Ik snap het!!!

tnx

ik snapte het schematje eerst niet, maar nu wel!!

>:)

(lauwe is een beetje over-excited :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 23 januari 2002 19:46 schreef Creepy het volgende:
Ik had hetzelfde probleem met de busy flag. Dus lees ik die ook niet uit. Gewoon ff wachten. De meeste commando's doet het LCD 40 microseconden over (behalve voor de clear en initialisatie.. das 1.64 milliseconden) dus zo lang wacht ik, en stuur dan gewoon het volgende commando.

Pfiew... je bent de specs gaan lezen :)
Maar je hebt alleen duitse? Er staan in dit topic (en je topic in P&W) ook links naar Engelse specs. Dat is waarschijnlijk een stuk makkelijker.

Op poort 890 (of hex. 37A) zitten de E, RW en RS pinnen.
De enable zit op het eerste bit van 37a, en ik dacht RW op het tweede bit en RS op het derde.. maar ik kan er naast zitten. Let er dus wel op dat op de control poort een aantal pinnen hoog zijn als ze op 0 staan en laag als ze op 1 staan.
Uit m'n hoofd weet ik niet op welke pinnen precies, maar dat kan je aan het schema zien.
jah, dat duitse schema is van de conrad (waar het lcd'tje ook van is)

maaruh, bedankt en nog sorry he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, nog ffkes 1 stom vraagje, hoe doe ik die pauzes in vb?
heb al geprobeerd met sleep, maar dat lukte niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lama, heb het al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80229

hellup.........

Ik heb de satasheet eens goed bestudeerd.
en ik snap het wel een beetje.
dus qua programmeren kom ik er denk ik wel uit.

ik heb als geheugensteuntje een testboard gemaakt met leds.
altijd makkelijk om te weten hoe je een lpt poort aanstuurd.
deze leds staan op de pinnen 1 t/m 9 14, 16 en 17.
ik weet dat de pinnen 2 t/m 9 data lijnen zijn en dat de andere 4 control lijnen zijn.
de 8 data lijnen kan ik makkelijk aansturen via &378 (888).
maar als ik via &37a (890) de data lijnen wil besturen, kan ik alleen de pinnen 1 en 14 aansturen, alleen 16 en 17 krijg ik niet "hoog".
aan de controler poorten zitten 1 - E, 14 - R/W 16 - RS en poort 17 is nog ongebruikt maar die heb ik nodig voor een sed1330 display (als hij geleverd wordt).

ik heb DLPortIO en smartie 5.1 geinstalleerd.
aan mijn lpt hangt nu een hd44780 lcd.

de lcd werkt onder smartie perfect.

de vraag is (na zo'n) lang verhaal hoe het komt dat ik de pin 16 en 17 niet hoog krijg.

als ik eerst smartie draai, kan ik daarna wel tekens op het scherm toveren, maar als ik naar &378 ce waarde 1 stuur zou de lcd weer leeg gemaakt worden.
echter als ik deze commando verstuur blijft het scherm met tekens staan.

gaarne een oplossing voor mijn probleempjes.

grtn woenderik nagtegaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:54

AcouSE

Swedish Chef

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.