WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Raar nautilus probleem

Pagina: 1
Acties:

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik heb een raar probleem met nautilus. De eerste keer dat ik nautilus start nadat ik mijn compu aangezet heb duurt het extreeeeeem lang voordat er een window geopend wordt. Het duurt echt enkele minuten, op een 1400 Mhz athlon. Daarna gaat het prima, ookal heb ik al mijn cache geflushed enzo, dan start nautilus wel gewoon in enkele seconden. Die eerste keer is hij de hele tijd met de harddisk bezig.

Ik heb het ook op een andere installatie geprobeerd en daar is het probleem er niet. Ik heb een vaag vermoeden dat het iets met mijn ReiserFS partitie te maken heeft, maar ik weet het niet zeker. Is er iemand anders hier die soortgelijke problemen heeft gehad of die weet wat ik er aan kan doen? Of iemand die de combinatie ReiserFS + nautilus ook heeft, maar die geen problemen heeft met de eerste keer nautilus starten?

Verwijderd

Ik heb dat niet gehad, wel nautilus gestart , wel reiserFS, geen vertraging.

• ewasx
Hmm, gebruik je een bepaalde distributie of heb je hem zelf gecompileerd?

Verwijderd

In dat geval was het Slackware 8.0 standaard vanaf cd. Wel een eigen kernel.

• ewasx
ja, ik heb ook een slackware installatie waar het probleem niet is. Het rare is alleen dat ik mijn nautilus op _precies_ dezelfde manier heb gecompileerd als het op die slackware sources cd staat dat het gebeurt, en toch heb ik die vertraging iedere keer dat ik mijn computer aan zet. Het zal dan wel aan de een of andere gnome lib liggen die ik gebruik ofzo, maar welke???

Verwijderd

En je gebruikt de Slackware kernel ? Of heb je die zelf gecompileerd ? Bij de 2.4.5 versie zit nl een patch voor reiserFS. En is er een debugging optie voor reiserFS in de kernel die _nogal_ vertragend kan werken. Ook kan het zijn dat je schijf aan het vollopen is, van reiserFS is bekend dat de performance te lijden heeft van volle filesystems.

• ewasx
Ehh, nee, sorry, ik zal het ff uitleggen. Ik heb een LFS systeem gebouwd, ook met eigen kernel enzo. Toen ik dit rare probleem met nautilus kreeg heb ik die slackware sources cd bekeken omdat het probleem bij slackware niet was en ik dacht dat als ik het precies hetzelfde zou doen het er bij mij ook niet zou zijn. Dat had ik dus mis. Ik gebruik kernel versie 2.4.17 maar het probleem is er al veel langer. Ik het die ReiserFS debug optie niet aan staan en maar ongeveer 60% van de root partitie is gebruikt, en alle andere programma's die de hdd aanspreken hebben ook geen snelheidsproblemen. En nautilus alleen de eerste keer nadat ik linux gestart heb. Het lijkt wel of hij die eerste keer even mijn hele harddisk moet afzoeken naar iets. Maar het lijkt dat niemand anders het heeft, en dat is nogal frustrerend.

Verwijderd

De Slackware manier van compileren hoeft niet perse de goede te zijn voor LFS. Er zijn nogal wat verschillen tussen hoe Slackware dingen oplost en hoe LFS dat doet.

• ewasx
Nee, en in het LFS handboek staat niet hoe je gnome componenten moet compileren... En als ik het volgens de gnome installation guide doe krijg ik dus die rare vertraging. Wel raar, dit is het enige probleem wat ik heb, voor de rest werkt alles als een zonnetje. En een vriend van mij ging zijn eigen LFS compileren en stuitte op precies hetzelfde probleem. Zonder oplossing...

Verwijderd

'strace nautilus' als je 't voor 't eerst opstart, en kijk waar ie zo lang over doet :)

In mijn geval was 't (debian) esd die niet ge-SUID was en daardoor /dev/dsp niet mocht openen, dus dan doe je "chmod +s /usr/bin/esd" of "chmod a+rw /dev/dsp" (ik deed de eerste) en toen deed nautilus het weer op normale snelheid....

• ewasx
ah, da's een idee. Ik neem aan dat strace een los programma is wat ik nog moet downloaden, of zit dat ergens bij?

Ik heb hem al, ik ga het vanavond meteen proberen, thanx.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:12

Valium

- rustig maar -

Nautilus bouwt de eerste keer bij het opstarten een snelzoek-index van je HD. Er gaat bij jouw iets mis bij het opslaan van die index. Daardoor wordt'ie waarschijnlijk iedere keer bij het opstarten opnieuw aangemaakt.
Pagina: 1