Problemen met server-hardware!

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hoi,

Ik heb sinds een jaar een servertje hier draaien thuis als internet gateway en voor het serven van mijn website.
Nu heb ik hem een half jaar geleden ongeveer geupgrade met een AMD K6 233mhz.
Als OS gebruik ik e-smith linux.

Hij heeft het een hele tijd goed gedaan, maar na een tijdje bleef ie wel eens vasthangen. Ik kreeg dan een kernel panic en iets daarvoor had ie het over virtuele adressen, cpu: 0 en nog meer vage meldingen.
Toen heb ik de server geherinstalleerd en heeft het een hele tijd goed gedraaid. Tot een paar weken geleden. Toen hing ie een paar keer per dag met deze meldingen!

Heb uiteindelijk zowat de hele server uit elkaar gehaald om alles te testen. Heb eerst 19 uur lang non-stop Memtest86 laten testen en die vond geen fouten. Volgens de site van dat prog test ie de cpu (L1 en L2), het mem en het mobo. Die onderdelen konden het dus niet zijn dacht ik.

Ik heb uiteindelijk de dimms vervangen door simms, daarna weer terug gezet, heb andere HD geprobeerd, heb andere netwerkkaarten getest, heb zowat het hele geval uit elkaar gehaald maar hij bleef crashen en een nieuwe installatie wilde niet eens meer helemaal lukken! :?
Hij crashte trouwens in eerste instantie voornamelijk wanneer ik via het netwerk via de browser een check van een backup wilde maken van de server installatie. Van dat probleem heb ik op het e-smith forum iets gevonden wat zou wijzen op een memory probleem aangezien ie met die test/verificatie tar files ging unzippen en dit nogal zwaar kon zijn.
Niks van bovengenoemde mogelijkheden heeft iets geholpen.

Uiteindelijk heb ik die AMD er toch eens uitgehaald en vervangen door mijn oudere P133 met ander bijbehorend coolertje. Daar doet ie het nu dus al 14 dagen non-stop mee!

Leek er dus op dat het de cpu was. Heb die AMD K6 233 echter vandaag bij iemand anders getest en hij doet het gewoon...geen enkel probleem tegen gekomen...dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
Nu vermoed ik dus dat het of het mobo is of de voeding.
Waarom ik het mobo denk weet ik eigenlijk niet zo goed, maar waarom ik de voeding verdenk weet ik wel, nl:

- nadat ik die P133 erop zette en het koelertje doorluste via de cdrom speler naar de voeding, deden zowel het koelertje en de cdrom het niet :? Dat had ik nog niet eerder meegemaakt maar voorheen zat het ook zo doorgelust met die AMD (waar trouwens pas een nieuwe fan op zit).

- eerder had ik er twee cdroms in zitten...een brander en een gewone cd rom en deed de brander het niet altijd bij een reboot (dacht dus eerst dat die defect was en onstabiliteit veroorzaakte maar was het dus ook niet)

- ik heb een nogal gare 15" monitor op de server aangesloten. Die is goed genoeg voor af en toe te monitoren en staat normaal gewoon uit, maar hij is doorgelust via de voeding van de server.

Nu dacht ik dus dat ik de oorzaak had gevonden in de cpu maar aangezien die het nu dus gewoon lijkt te doen, heb ik eigenlijk geen idee wat het nu kan zijn, behalve het mobo of de psu.
Heeft iemand van jullie misschien een idee wat het in dit geval kan zijn???

Misschien een beetje ingewikkeld verhaal maar dat komt omdat ik niet direct hier heb gepost en het geheel dus alleen maar ingewikkelder wordt :)
Het gaat trouwens om een PC chips mobo (Model code nr. 35833301), een AT 200watt voeding.

Oh ja...voordat ik het vergeet...ondanks dat het een vaag mobo is, heb ik er toch een handleiding van gevonden bij pcchips en nog ergens anders en daar stond precies mijn revisie ook bij dus dat klopt allemaal....MAAR...wat ik dus wel zo vaag vind is dat op die AMD cpu vermeld staat dat de core voltage op 3,2v moet staan (zo staat het ook in de handleiding van het mobo) en het I/O voltage op 3,3v terwijl in de settingstabel van het mobo boekje staat dat ie op 3,5v moet staan! Ik heb hem altijd op 3,3v gehad maar zou het kunnen zijn dat het mobo dan niet genoeg stroom kan leveren of zou het gewoon een typefout zijn?
Vat dan alleen niet waarom ie eerst wel stabiel liep maar goed.

Nou heel verhaal...ik hoop dat iemand er iets mee kan en als er nog vragen zijn over evt. specs enzo dan hoor ik dat graag!

P.S. Meteen ff een offtopic vraagje...heeft iemand een idee of op dit mobo ook een AMD K62-400 draait met 66mhz FSB?? Las nl. in de Computer Totaal dat iemand zo'n ding ook draaiend had op een bord wat eigenlijk maar tot 233 zou gaan...andere revisies van mijn bord gaan volgens de handleiding wel al tot 300 maar deze niet.

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04-2025
Bij mij gaf m'n server ook zulke meldingen en toen lag het aan een stuk rot geheugen.

Je kan op sommige moederborden ook wel een K6 prikken die sneller is dan 233MHz.
Ik geloof dat ze intern de clock vermenigvuldigen zodat je bv niet 4x 100 Mhz maar 1x 100Mhz hoeft in te stellen (was maar ff vlug een voorbeeldje).
In de PC van een vriend kon ik ook een K6 op 300Mhz laten werken maar soms heb je een BIOS update nodige voor de K6.
Om kortte zijn het hangt grotendeels af van hoe je je multipliers kan zetten. Gewoohn proberen dus.
Ohja, en je voltage moet je ook wel juist kunnen instellen want dat kan ook niet altijd.

Senile! Senile Oekaki

• MinddiggerNL
Op woensdag 28 november 2001 20:20 schreef _bas_ het volgende:
Bij mij gaf m'n server ook zulke meldingen en toen lag het aan een stuk rot geheugen.
Hoezo vind Memtest86 dat na 19 uur non-stop testen dan niet?? En ik heb de dimms verwisseld voor simms en dat gaf helaas hetzelfde resultaat...lijkt me dus sterk dat het geheugen gaar is.
Je kan op sommige moederborden ook wel een K6 prikken die sneller is dan 233MHz.
Ik geloof dat ze intern de clock vermenigvuldigen zodat je bv niet 4x 100 Mhz maar 1x 100Mhz hoeft in te stellen (was maar ff vlug een voorbeeldje).
In de PC van een vriend kon ik ook een K6 op 300Mhz laten werken maar soms heb je een BIOS update nodige voor de K6.
Om kortte zijn het hangt grotendeels af van hoe je je multipliers kan zetten. Gewoohn proberen dus.
Ohja, en je voltage moet je ook wel juist kunnen instellen want dat kan ook niet altijd.
Ja als ik zo'n ding zou willen kopen van iemand wil ik hem zowieso eerst ff testen om te kijken of mijn mobo het aankan...maar als ik hem met deze 233'er aan de praat krijg is dat snel zat als server.

• MinddiggerNL
Misschien iemand anders een helder idee of ervaring met dit soort vage dingen?

• MinddiggerNL
Hmm...heeft niemand anders nog en idee wat het kan zijn? Neem toch aan dat hier genoeg tweakerts zijn die al eens een soortgelijk probleem hebben gehad...of loopt bij jullie altijd alle, vooral oude, hardware meteen en altijd als een zonnetje?

Enige suggesties of tips voor nog meer testen om de oorzaak definitiever vast te kunnen stellen worden zeer op prijs gesteld.