moederbord dood?

Pagina: 1
Acties:

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 11:16
Ik heb een pc-tje met een Epox 7kxa in elkaar geschroefd. Eerst werkte alles goed, maar bij mijn collega die hem in gebruik nam werkte geen enkel toetsenbord. Ik had dus ook geen toegang tot het bios. In windows gaf apparatenbeheer aan dat er een compoort weg was. Na het resetten van het bios kwam ik niet meer in windows en bleef alles hangen met de mededeling : checksumerror.
Wat is er aan de hand? Moederbord dood?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 14:28
Probeer eens een USB toetenbord, of probeer eens de bios eens te re-zetten..

mzzl

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Rocketman
Ik heb het bios al gereset, en toen kreeg ik die checksumerror. De boel wil helemaal niet meer opstarten, dus aan usb heb ik ook niets....
Op zaterdag 24 november 2001 18:13 schreef The_Greater het volgende:
Probeer eens een USB toetenbord, of probeer eens de bios eens te re-zetten..

mzzl

• blackd
  • Niet online
Als er tijdens het opstarten helemaal niks meer gebeurt, en er alleen een melding 'checksum error' verschijnt, denk ik dat je BIOS flash mislukt is en je BIOS dood is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Rocketman
Moet ik dan een nieuwe bioschip kopen?
Op zaterdag 24 november 2001 18:30 schreef blackd het volgende:
Als er tijdens het opstarten helemaal niks meer gebeurt, en er alleen een melding 'checksum error' verschijnt, denk ik dat je BIOS flash mislukt is en je BIOS dood is.

• blackd
  • Niet online
Als inderdaad je bioschip dood is, moet je er voor zorgen dan je het bios opnieuw flasht. Dit kan met een vrij omslachtige manier, die staat beschreven in het volgende draadje:
[topic=78559/1/25]
daarvoor moet je wel NOG een moederbord hebben met hetzelfde type bios.

Het is niet zozeer dat je chip dood is, maar de software is waarschijnlijk niet goed op de chip terechtgekomen bij het flashen (wat jij waarschijnlijk resetten noemt?)

Voor je allerlei kunstgrepen gaat toepassen moet je zeker weten dat je bios dood is en er geen andere oplossingen zijn. Je krijgt na het indrukken van de powerknop gelijk de melding 'checksum error'? Niet dat eerst je processorsnelheid / geheugen wordt weergegeven?

• Rocketman
Ik hoor een normale piep en zie de processor e.d., maar ook de checksumerror.
Op zaterdag 24 november 2001 19:35 schreef blackd het volgende:
Als inderdaad je bioschip dood is, moet je er voor zorgen dan je het bios opnieuw flasht. Dit kan met een vrij omslachtige manier, die staat beschreven in het volgende draadje:
[topic=78559/1/25]
daarvoor moet je wel NOG een moederbord hebben met hetzelfde type bios.

Het is niet zozeer dat je chip dood is, maar de software is waarschijnlijk niet goed op de chip terechtgekomen bij het flashen (wat jij waarschijnlijk resetten noemt?)

Voor je allerlei kunstgrepen gaat toepassen moet je zeker weten dat je bios dood is en er geen andere oplossingen zijn. Je krijgt na het indrukken van de powerknop gelijk de melding 'checksum error'? Niet dat eerst je processorsnelheid / geheugen wordt weergegeven?

• blackd
  • Niet online
Ok je computer zou als volgt moeten starten:
Processorsnelheid + geheugen tellen
daarna krijg je de IDE devices
dan krijg je meestal een overzicht van alle PCI devices / com en lpt poorten e.d. in je systeem, en dan start je OS.

Waar gaat het bij je fout? Wat zie je nog wel en wat zie je niet?
Heb je al geprobeerd op te starten vanaf bootfloppy en kan je in je bios komen?

Verwijderd

Volgens mij is je bios in ieder geval niet dood want anders zie je de cpu en ram etc niet meer.

En als je tot de checksum error komt moet je ook in het bios kunnen komen lijkt me.

Of misschien hoor je wat piepjes ofzo? Zo ja, dan moet je ze even tellen en op de bios site kijken.

• Captain_Duck
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08-2021

Captain_Duck

domme eend

(jarig!)
als je errormelding precies

CMOS checksum error: restoring defaults is

moet je de bios ingaan, en save&exit doen, daarna doet ie het weer (heb dit zelf vandaag gehad check [topic=330282/1/25]
Pagina: 1