NAT firewall poort 61000+ probs

Pagina: 1
Acties:

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
situatie:
server (zonelabs pro, winroute pro, chello internet kaart en intern netwerk kaart, win98)
client (zonelaps pro, intern netwerk kaart , win98)

ik deel internet via NAT. Als ik een website (of ga mailen ofzo) wil bereiken vanaf mijn client dan krijg ik een alert op de SERVER (terwijl die alles van de client hoort door te geven volgens prefs)

The firewall has blocked Internet access to your computer (TCP Port 61009) from home.microsoft.com (207.68.172.246)

ook met mailen probeerd chello een poort boven 61000 te gebruiken, waarom???? 110 en 25 nog eens openzetten zorgt niet dat ze die poorten gebruiken :? alleen als ik alle poorten boven 61000 openzet, maar ja dan is de bak zo lek als maar kan...

wat is het probleem? winroute of zonelabs of zie ik wat over het hoofd?

ehh al die poorten 61000+ zijn dus INCOMING.. bijvorobeeld webserver van microsoft:80 wil server:61005 openen

Human Bobby

• Poiter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 14:54
Probleem is dat je 2 firewalls gebruikt! Gebruik alleen Winroute op je server, dat is namelijk een netwerk-firewall. Eventueel kun je personal-firewalls op je clients gebruiken.

• Justice
ja maar ik heb geen packet filtering of firewall met winroute aanstaan? kan ik dat niet uitzetten ofzo (de firewall van winroute als het mogelijk is)

Human Bobby

• Poiter
Nee je kunt de firewall niet uitzetten, omdat deze nodig is voor een goede, veilige werking van de router. Winroute routeert niet alleen maar domweg, maar doet onderwater nog veel meer, o.a. statefull inspection. Een andere firewall naast winroute kan er dus voor zorgen dat winroute niet goed meer werkt. Dat laatste was bij jou waarschijnlijk al aan de hand, winroute had waarschijnlijk een dynamische poort geopend voor een connectie, en zonealarm probeerde dat weer tegen te houden. Standaard heeft winroute alle poorten op full blocking staan en opent alleen dynamisch poorten die hij nodig heeft.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt een gedeelte van de firewall wel uitzetten door "exclude this host from NAT" te kiezen.

• Justice
dat heb ik uitstaan voor de chello kaart *knikt* dus dat is het niet hmm

Human Bobby

• Poiter
Op vrijdag 19 oktober 2001 17:44 schreef OlafvdSpek het volgende:
Je kunt een gedeelte van de firewall wel uitzetten door "exclude this host from NAT" te kiezen.
Op deze manier omzeil je winroute compleet, niet alleen de firewall.

Het beste is gewoon winroute ook als firewall te gebruiken, en verder niks ernaast te installeren. Je moet dan juist 'exclude this computer from NAT' niet hebben aangevinkt, anders is je winroute pc zelf niet beschermd door de firewall. In winroute hoef je verder niets in te stellen, standaard heeft ie volledige bescherming aanstaan! Waarom wil je er dan nog een firewall naast??

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nee, WinRoute werkt nog steeds voor de andere PCs op het netwerk.

Verwijderd

zonealarm uitgooien !!
winroute heeft van zichzelf al een goede firewall.
die poorten die jij ziet zijn poorten die winroute gebruikt om verkeer door te schakelen. klein uitlegje...

alles wat via inet komt gaat EERST door zonealarm, die laat alles door omdat je winroute volledig toegang tot inet hebt gegeven, waarmee je dus heel de werking van zonealarm al teniet hebt gedaan (goedzo.. :) ) vervolgens gaan de pakketjes door winroute en kijken ze waar ze heen moeten , naar je eigen pc of op netwerk. als ze op je eigen pc moeten zijn "mapt" winroute deze intern door naar je eigen pc op andere poorten. winroute koppelt dan dus zelf port 110 aan bijv 60347 etc en DIE ziet zonealarm als pakkets die niet kloppen.

oftewel je heb Z/A geconfigd om alnog winroute alles te laten regelen, dus die doet eigenlijk niks meer.
het beste kan je Z/A uitgooien en gewoon winroute firewall gebruiken om zo ook problemen te voorkomen.
anders kun je proberen om EXCLUDE THIS PC FROM NAT aan te zetten zodat winroute die interne koppeling niet meer doet, maar direct alles eerst op de pc toelaat en daarna pas kijkt of winroute het door moet sturen.

hope this helps :)

• Justice
thanks.... het probleem is opgelost.. maar omdat ik toch nog per programma ook toegang wil geven (bijvoorbeeld registreren wat iedereen natuurlijk per post doet en niet per internet ;) ) en die mailsafe die je email checked op gevaarlijke attachments, heb ik zonealarm daarop aanstaan , maar hij blokt geen poorten meer (dus zegmaar een firewall zonder firewall)

*knikt* bedankt voro alle hulp!

Human Bobby

Pagina: 1