Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Software om EDO en FP te onderscheiden

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
Ik heb een hele sloot simms liggen (stuk of 40), maar nu wil ik van die simms weten of het FP of EDO betreft. Mijn moederbord (5SIM van Chaintech) maakt er geen onderscheid in. Ik heb al een aantal programmaatjes geprobeerd, maar tot nu toe geen succes. (Search uiteraard ook gebruikt).

Wie kent of heeft een programma waarmee ik dus kan uitvogelen of ik EDO of FP simms in handen heb?

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Uit een ander topic:
FP met parity is 36 bits geheugen, met de extra parity bits. Je kan het geheugen makkelijk herkennen doordat het ipv 8 chips er 9 chips op zitten, de extra chip als parity. (Althans, dat was bij mijn 4 x 16 Mb (70 ns) en 2 x 32 Mb (60 ns)). Maareh dat parity geheugen is zeer gewild, en ik had de functionaliteit toch niet nodig. Met een beetje goed zoeken (en ook het nodige geluk wanneer het er niet bij staat vermeld) kan je voor weinig geld parity simmen vinden.
Vooral wanneer je naar computerbeurzen gaat, let dan op het aantal chips op het reepje.

Het verschil tussen EDO en FP is mij eigenlijk nooit echt duidelijk geweest. Want als ik mij niet vergis is Fast Page er ook in 60 ns.

Een leuke site om allerlei termen op te zoeken is whatis.com

En wat betreft je DEC systemen, dan zal je echt op zoek moeten naar parity geheugen. Normaal EDO en FP gaat daar niet in werken. Ook een aanrader is om 2e hands internet sites in de gaten te houden, daar eventueel een berichtje te koop gevraagd neer zetten. (Zoals www.2ehands.nl de newsgroup NL.MARKT.COMP enz enz)

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Je kunt door de code op de chips zien of het EDO of FP betreft..

Als het laatste CIJFER in de lange code een 0 is, dan is het FP, is het een 1, 2, 3 of 4 dan is het EDO

Post es een paar voorbeelden van wat er op de chips staat dan kan ik zien wat EDO en wat FP is

Greetz

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

How about sisoft sandra?
die ziet ook tot hoever je sdram cas2 kan of cas3 enzo.
zal vast ook wel verschil kunnen vinden met fp en edo ram

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Topicstarter
Tweakertje bedankt, maar daar heb ik niet zoveel aan om niet te zeggen dat het uberhaupt een bedenkelijk stukje tekst is.

En plankie
Op woensdag 10 oktober 2001 12:14 schreef plankie het volgende:
Je kunt door de code op de chips zien of het EDO of FP betreft..

Als het laatste CIJFER in de lange code een 0 is, dan is het FP, is het een 1, 2, 3 of 4 dan is het EDO

Post es een paar voorbeelden van wat er op de chips staat dan kan ik zien wat EDO en wat FP is

Greetz
Waar haal je dat vandaan? Ik kan nu die simms wel checken op getallen, maar ik moet daar wel van op aan kunnen. (ik zou zelfs de chips op www.questlink.com kunnen checken).
Maar vooruit, hier een paar voorbeelden:

NANYA: NT511740C5J-60
NPN: NN514400J60
Mosel Vitelic: V53C404HK60
WANGTEK: CW417404-6
MOTOROLA: MCM417400J60

SiSoft bood helaas geen soulaas.
* Mobster bedankt iedereen alvast :9

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-11 14:01
Overigens klopt het verhaal over het aantal chippies ook niet...

* Twynn heeft thuis namelijk ook nog simmetjes liggen die parity hebben, en toch EDO zijn..

Ik zal vanavond eens een poging doen om enige verschillen te kunnen ontdekken in FP of edo in m'n verzameling simmetjes thuis..

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Verschil tussen FP en EDO heeft trouwens niks te maken met toegangstijd, maar met het feit dat EDO niet hoeft 'af te sluiten' tussen een read en write operation in tegenstelling tot fast page (of in ieder geval zoiets ..)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Dat verhaal van die 0 = FP en de rest is EDO heb ik nog gehoord.

en ik heb es rap op mijn FP ram dat ik hier liggen heb gekeken en dat klopt: eindigd op 0

je moet wel NIET naar het serienummer kijken maar een aanduiding vanboven op SIMM zelf ( ook niet op de chips zelf )

PS: als daar wat 8mb of 16mb FP tussen zit en je wil die kwijt ... :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Volgens mij klopt dat verhaal van die getallen niet helemaal.
Heb eens twee van de 4MB fastpage SIMMs uit mijn tulip geramd en in een i430FX based bordje gezet:
EDO RAM in Bank 0: None

geen EDO dus (als ik er EDO instop zegt ie dat het erin zit)

SEC KMM5321204AW-6 staat achterop de SIMM, laatste cijfer een 4, maar wel FPM...

Beste methode is om een 486 met bijvoorbeeld de SiS 496 chipset te nemen: start ie wel: FPM, zo niet: EDO...
Of als tweede SIMM: Start ie wel: kan EDO of FPM zijn, start ie niet: SIMM kapot. Windows verneukt je hdd? Dan was't EDO :P

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Hallo :)

Ik heb het getal waar het omgaat vet gemaakt en ff onderstreept. Deze technieken heb ik geleerd in de tijd dat ik in een computerwinkel werkte. Ervoor heb ik gezet wat voor type ram het is en de snelheid.

Ik heb deze vuistregel van iemand ooit gekregen en tot nu toe klopte hij altijd :9

------------------------------------------------------
FastPage, 60ns NANYA: NT511740C5J-60
FastPage, 60ns NPN: NN514400J60
Edo, 60 ns Mosel Vitelic: V53C404HK60
Edo, 60 ns WANGTEK: CW417404-6
Fastpage, 60ns MOTOROLA: MCM417400J60
------------------------------------------------------

Alsjeblieft en succes! :)
Pagina: 1