Mesh Wifi in je bestaande netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 20:06
Het wifibereik in mijn woning valt erg tegen. Ik gebruik hiervoor de Ziggo-connectbox en 1 wifiversterker.
Mijn NAS, Dune Mediaplayer en Chromecast zitten via een LAN-hub aangesloten op de Ziggo Connectbox. Ondanks het zwakke wifisignaal kunnen allle draadloze en bedrade apparaten elkaar bereiken.

Vorige week heb ik het Velop Mesh systeem gekocht en ook weer retour gestuurd. Het aansluiten ging prima, en het wifisignaal was perfect. Echter hierna ontdekte ik dat VELOP een eigen tweede WiFi-netwerk opzet naast je al bestaande draadloze en bedrade netwerk.

Hierdoor heb je vanaf je draadloze apparaten geen toegang meer tot de bedraade apparaten. Ik kan dus niet met mijn IPad naar de NAS, Dune en Chromecast. Na contact met Linksys blijkt dat dit wel kan, maar dan moet je het velop-systeem in bridge-mode zetten. Dit werkte inderdaad, maar door dit te doen vervallen heel veel functionaliteiten van het Velopsysteem. Hierdoor wordt het eigenlijk alleen een doorgeefluik zoals vele andere WiFi-oplossingen en is het in mijn ogen zonde hier zoveel geld aan uit te geven.

Mijn bestaande LAN-netwerk had IP 192.178.1.1 en het Velop-netwerk had IP 192.168.1.1 Nadat ik de Velop in Bridgemode had gezet viel alles binnen IP 192.178.1.1, maar hierdoor vervallen dermate veel Velop-functies zoals apparaatbeheer, ouderlijk toezicht etc, waardoor ik dit systeem zonde van het geld vond.

Je kunt ook een LAN-hub aansluiten op de Velop en al je bedrade apparaten met deze hub verbinden, maar dan moet je alsnog veel kabels trekken en het is volgens Linksys geen garantie dat ook dan alle bedrade apparaten bereikbaar zijn.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Heeft iemand dit op een andere manier opgelost?
Doet dit probleem zich voor met alle MESH systemen zoals Deco van TP-link, Netgear Orbi en Google-WiFi, etc?

Kortom, wie kan mij helpen bij advies over een goed werkend Mesh systeem dat binnen je bestaande netwerk past waardoor alle apparaten voor elkaar bereikbaar zijn? Dus niet een tweede (draadloos) netwerk binnen je woning waardoor verschillende apparaten elkaar niet kunnen gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 18:58
Binnen een netwerk zijn er verschillende apparaten, die verschillende dingen doen.
De meest simpele zijn: Wireless access points en switches. Een wireless access point zet een bedrade netwerkverbinding om in een draadloos netwerk en een switch zet een bedrade netwerkverbinding om in meerdere bedrade netwerkverbindingen.

Daarnaast heb je een router en een modem. Een router verbindt meerdere netwerken aan elkaar en een modem verbindt twee soorten media aan elkaar (coax -> utp of adsl -> utp).

De modem zorgt dat je internet krijgt van je provider, de router verbindt het internet met jouw lan netwerk EN regelt dat jij basis diensten hebt, die nodig zijn voor een lan-netwerk. Switches en access points verbinden de verschillende apparaten aan je router en dus het lan-netwerk van deze router.

In jouw huidige situatie is jouw Ziggo-connectbox modem, router, switch en wireless access point allemaal in één. De connectbox doet min of meer alles. De wifi-versterker kun je zien als tweede wireless access point. De wifi-versterker is verbonding met de connectbox (liefst door een netwerkkabel) en verdeelt je lan-netwerk verder naar apparaten.

Het Velop Mesh systeem is een systeem dat router, switch en wireless access point speelt. Zonder deze in bridge mode te zetten, maakt deze een eigen lan netwerk aan en koppelt deze aan je ziggo connect lan netwerk, welke gekoppeld is aan het internet. Jij wil echter één netwerk, dus mag het Velop systeem geen router zijn, want de betekend een nieuw netwerk. In bridge mode staat de router functie uit. Daardoor speelt hij dan switch en access point. De slimme dingen, die jij mist, werken alleen als het router gedeelte van de velop mesh aan staat, dus die raak je dan kwijt.

Wat je zou kunnen doen, is de router functie van de Ziggo connectbox uit (laten) zetten. (Ook dit heeft nadelen, want daardoor krijg je later IPv6 en je kunt mogelijk geen gebruik maken van wifi-spots.) Daardoor wordt de connectbox een gewone modem. De router, switch en wireless accesspoint gaan de uit! Op lan 1 moet je dan het Velop systeem aansluiten. Lan 2 t/m 4 staan werken niet meer. Op de lan aansluiting van het Velop systeem kun je dan een switch aansluiten en daarop alle apparatuur bedraad aansluiten. Deze switch vervangt dan in wezen de switch in de connectbox, die nu dus uit staat! Die switch kun je in principe naast de Connectbox plaatsen, zodat je enkel 2 netwerkkabels tussen het Velop systeem en de Connectbox+switch krijgt.

Ik hoop dat je deze versimpelde uitleg over netwerken snapt, en daardoor een beetje doorhebt wat het probleem is en wat je zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
Groentjuh,
Ontzettend bedankt voor je heldere uitleg! Mesh is dus in mijn geval niet de oplossing.
Ik zou het dus kunnen oplossen door naast de Ziggobox nog 1 of 2 accespoints toe te voegen. Ik heb dit ooit eerder geprobeerd, dat liep toen niet lekker, de signalen leken elkaar te storen. Mogelijk kwam dat ook omdat ik op zowel de Ziggobox als de AP’s dezelfde SSID-naam ingesteld had. Mijn netwerkkennis was toen nog minder dan dat het nu is:-)

Ik ga hetopnieuw proberen! Heb je nog tips welke Acces Points geschikt kunnen zijn. Dat wil zeggen, elkaar niet storen en redelijk eenvoudig in te stellen zijn. Ik had destijds tweemaal de Ubiquiti Unifi Pro besteld, maar vond hun webinterface erg onduidelijk en bovendien niet in de Nederlandse taal beschikbaar.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 18:58
Het makkelijkste is om inderdaad op de plekken, waar het bereik van het draadloos netwerk niet voldoende is, access points te plaatsen. Deze access points wil je bedraad aansluiten, zodat de lucht vrij blijft voor de communicatie tussen access point en apparatuur.

De Ziggo wifibooster of KPN WiFi versterker is een mogelijkheid, maar ook Ubiquiti UniFi AP-AC LITE of Ubiquiti UniFi AP AC PRO zijn goede opties! UniFi is waarschijnlijk inderdaad wel iets moeilijker in te stellen.

Met meerdere access points met dezelfde ssid, beslissen de apparaten zelf met welke access point ze verbinden en wanneer ze schakelen tussen access points. Niet elk apparaat is daar goed in.

In principe zou één SSID prima zijn, zolang de apparatuur daar goed gebruik van maakt. Meerdere SSIDs veranderd niets aan het netwerk zelf of aan de benodigde apparatuur. Dat zijn immers enkel instellingen.

Misschien kan je iets meer vertellen over je huis, de plaatsing van de apparatuur daarbinnen, zodat er ook iets meer meegedacht kan worden over de daadwerkelijke plaatsing van bijvoorbeeld zo'n access point. Wat voor wifi versterker heb jij overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
Groentjuh, wederom dank voor je reactie!
Ik gebruik nu de TP-link RE450. Deze werkt alleen draadloos en heeft 1 LAN uitgang.
Signaal is prima, alleen bereik is matig.

Ik ga de Ziggo wifibooster eens bestellen en proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Florida schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:51:
Groentjuh, wederom dank voor je reactie!
Ik gebruik nu de TP-link RE450. Deze werkt alleen draadloos en heeft 1 LAN uitgang.
Signaal is prima, alleen bereik is matig.

Ik ga de Ziggo wifibooster eens bestellen en proberen.
---------------------------------------------
De RE450 heeft ook de mogelijkheid dat je hem als AP kunt gebruiken.

Hiervoor moet hij wel worden voorzien van de laatst recente firmware.

(De functie is laterna pas toegevoegd)

Dit scheelt weer geld in je portemonnee O-)

P.S De upgrade dien je bekabeld uit te voeren. Je maakt dus een lokale connectie met de RE450 en upload de laatst recente firmware. (Schakel de Wi-FI uit op de PC tijdens dit proces)

Firmware indien je de RE450 V1 hebt
http://nl.tp-link.com/download/RE450_V1.html#Firmware

Firmware indien je de RE450 V2 hebt
http://nl.tp-link.com/download/RE450_V2.html#Firmware

Mvg Carmen van TP-Link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat klinkt als een prima apparaat als je het bedraad aansluit, mooie Qualcomm-Atheros chipset met 3x3 MIMO, dus anderhalf keer de ruwe draadloze performance van die Velop mesh nodes.

Zorg voor zelfde SSID, PSK (wachtwoord), security (WPA2-only) en encryption (CCMP/AES-only), dan roamen je apparaten, iig de nieuwere, netjes tussen router beneden en AP boven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
Carmen en Dion-b. Dank voor jullie antwoorden! Ik zal de RE450 updaten en als AP instellen.

Carmen kun je ook aangeven of de TP-link Deco Mesh set, hetzelfde LAN eigenschap/probleem heeft als de Velop. Dus het opzetten van een 2e netwerk waardoor je bekabelde apparaten die via LAN aan het Ziggo modem zitten, niet meer kunt bereiken? Tenzij je de Deco als Bridge instelt of alle LAN-kabels aan de Main Deco-node aansluit?

Zoniet, dan is de Deco ook een mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 14:35
Perfect forum item dit.....in huidige setup thuis heb ik een router op de begane grond en een AP (bedraad aangesloten) op zolder. Werkt aardig maar het bereik op de 1e verdieping is erg matig. Zat daarom info te lezen voor zo'n mesh wifi set. Maar als ik deze info lees kan ik beter op de 1e verdieping nog een AP bedraad aansluiten. De router zit in de meterkast met switch erop aangesloten en in de woonkamer nog een switch en dan dus ook een heleboel UTP kabels naar de verschillende kamers in huis. Dan gaat zo'n mesh systeem niet echt werken lijkt me want waar zet ik het routerpunt

Zou graag mesh punten in huis bedraad per verdieping neerzetten maar dat mijn huidige router de verdeling blijft doen zodat ik in de meterkast niets hoef aan te passen. Bestaat zoiets? (1 soepele wifi ervaring van verdieping naar verdieping lijkt me geweldig namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Soepele handovers heeft niets met mesh te maken :o

Voor soepele handovers heb je AP's nodig (ongeacht backhaul) die roaming features implementeren.

Goedkoopste optie zijn de al genoemde UniFi UAP's. Die doen:
- uitschakelen laagste link rates per default (en mogelijkheid om zelf exact in te stellen als je dat wilt)
- proprietary implementatie van 802.11r dat - zonder dat clients iets hoeven te supporten - handovers tussen AP's van ~150ms mogelijk maken.

Als je naar de "mesh"-oplossingen kijkt zie je verschillende featuresets, maar de meest uitgebreide doen:
- uitschakelen laagste link rates per default
- 802.11k: geeft nadat client aangeeft te willen disassociaten informatie over andere AP's in ESS. Client moet het ondersteunen om er iets aan te hebben.
- 802.11r: maakt snelle handovers (<100ms) mogelijk, maar alleen als client het ondersteunt
- 802.11v: geeft informatie over belasting van andere info binnen ESS, plus roaming requests vanuit AP. Client moet ook dit ondersteunen.

Kortom, 802.11k/r/v is fantastisch als je client slim is, maar die redden zichzelf doorgaans zonder extra info ook wel, het helpt je geen steek bij domme clients. Achterhalen welke clients deze standaarden ondersteunen is een crime, vendors geven het vrijwel nooit aan. 802.11v support kun je uit de association request packets halen als je packet capture kunt doen, en een (korte) lijst van apparaten waar dat voor gedaan is kun je hier vinden:
https://sites.google.com/a/mikealbano.com/clients/home

Enige feature van de mesh-gevallen die helpt bij domme zooi is de low link rate uitschakeling. Dan kun je net zo goed UniFi-spul kopen, sterker nog, de proprietary 802.11r variant die geen client support vereist werkt dan ook, dus het werkt daadwerkelijk beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 14:35
Thanx!.....Ik merk wel dat ik me flink meer moet gaan inlezen op dit gebied ;-)
Ik ga maar eens beginnen met UniFi UAP's info te lezen.

UniFi® AP AC LR ziet er zeer hoopvol uit....denk dat ik die ga halen...nu nog bedenken of ik 1 of 2 units in huis nodig heb

[ Voor 32% gewijzigd door PaPi36 op 08-11-2017 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Florida schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:45:
Carmen en Dion-b. Dank voor jullie antwoorden! Ik zal de RE450 updaten en als AP instellen.

Carmen kun je ook aangeven of de TP-link Deco Mesh set, hetzelfde LAN eigenschap/probleem heeft als de Velop. Dus het opzetten van een 2e netwerk waardoor je bekabelde apparaten die via LAN aan het Ziggo modem zitten, niet meer kunt bereiken? Tenzij je de Deco als Bridge instelt of alle LAN-kabels aan de Main Deco-node aansluit?

Zoniet, dan is de Deco ook een mooie oplossing!
De Ziggo router deelt meestal IP adressen uit in een 192.168.178.xx range
De Deco M5 deelt IP adressen uit in een 192.168.0.xx range

Het zijn in feite 2 aparte netwerken. (router achter router) dan kunnen apparaten die aangesloten zitten via LAN aan de Ziggo de apparaten niet zien die verbonden zijn aan de Deco.

Dit is dan overigens ook geen probleem van de Velop, maar gewoon het feit dat je werkt met router achter router. (dubbele DHCP en dubbele NAT)

Als je de Deco M5 als AP mode instelt dan kan dit wel :)

De Ziggo deelt dan IP adressen uit en de Deco wordt dan een doorgeefluik m.b.t IP adressen.
Je werkt in feite dan maar met 1 DHCP server + NAT

Mvg Carmen van TP-Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottlekiss
  • Laatst online: 04-04 18:57
TP-Link schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:26:
[...]

De Ziggo router deelt meestal IP adressen uit in een 192.168.178.xx range
De Deco M5 deelt IP adressen uit in een 192.168.0.xx range

Het zijn in feite 2 aparte netwerken. (router achter router) dan kunnen apparaten die aangesloten zitten via LAN aan de Ziggo de apparaten niet zien die verbonden zijn aan de Deco.

Dit is dan overigens ook geen probleem van de Velop, maar gewoon het feit dat je werkt met router achter router. (dubbele DHCP en dubbele NAT)

Als je de Deco M5 als AP mode instelt dan kan dit wel :)

De Ziggo deelt dan IP adressen uit en de Deco wordt dan een doorgeefluik m.b.t IP adressen.
Je werkt in feite dan maar met 1 DHCP server + NAT

Mvg Carmen van TP-Link
Beste Carmen,

Heb 2 vragen m.b.t. je antwoord.

1) Wanneer je de router functie van de Deco uitschakelt (waarmee de Deco's AP's worden), welke functies vervallen dan?
2) Als de Deco's in AP mode opereren, is er dan nog sprake van een MESH netwerk (ook wanneer 1 van de Deco's niet bekabeld is aangesloten?) of wordt het dan een gewoon netwerk van losse AccessPoints?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bottlekiss schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:57:
[...]

2) Als de Deco's in AP mode opereren, is er dan nog sprake van een MESH netwerk (ook wanneer 1 van de Deco's niet bekabeld is aangesloten?) of wordt het dan een gewoon netwerk van losse AccessPoints?
Mesh heeft zoals ik hierboven aangaf niets met router of geen router te maken, of met wel of geen handovers. Mesh is puur het hebben van een wireless backhaul. Als je een AP bedraad aansluit, is er per definitie geen sprake van mesh, sluit je een AP draadloos aan, dan is er wel sprake van mesh.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

bottlekiss schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:57:
[...]

Beste Carmen,

Heb 2 vragen m.b.t. je antwoord.

1) Wanneer je de router functie van de Deco uitschakelt (waarmee de Deco's AP's worden), welke functies vervallen dan?
De antwoorden op je vragen:

1: Als je de Deco in AP zet vervalt de gehele routing functie. De volgende opties zijn dan niet meer te gebruiken:
- Port forwarding
- Adresreservering
- TP-Link DDNS
- Homecare (ouderlijk toezicht / Anti virus / Qos)

2: Als de Deco's in AP staan blijft de MESH functie aanwezig ongeacht of ze draadloos of bekabeld zijn aangesloten.
De Deco's blijven dus onderling met elkaar communiceren.
Dus MESH blijft actief in zowel situatie 1 als 2 zoals in de volgende link wordt weergegeven https://ibb.co/jh3vem

Mvg Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottlekiss
  • Laatst online: 04-04 18:57
Dank voor je uitgebreide antwoord, Carmen!
Pagina: 1