Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !nFerNo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 14:45
Ik heb al een paar keren aan Telenet gevraagd wat de status is van IPv6 voor particulieren en telkens weer werd verwezen naar de AIO router/modems en dat het voor mensen met modem-only er wel eens komt. We spreken hier over een aantal jaren, van begin 2014 tot nu dus met wat heen en weer getwitter.

Ik wou vandaag mijn IPv4 checken om te kijken of m'n afraid.org entry nog wel courant was (en na 9 maanden is dat nog altijd zo). Toen ik naar een "what is my ip" site ging toonde dit echter een IPv6 adres in plaats van een IPv4.

Ik heb dit bevestigd via andere sites en gekeken naar deze range en het blijkt inderdaad van Telenet te zijn:
2a02:1812:: - 2a02:1812:7fff:ffff:ffff:ffff:ffff:ffff

Goed nieuws dus voor de mensen die een modem-only setup hebben. We kunnen eindelijk aan de slag met IPv6. :)

Voor wie de nodige informatie wil hebben ivm router instellingen:
Asus RT-N66U
  • Connection type
  • Native
  • DHCP-PD
  • Enabled
  • LAN Prefix Length
  • 56
  • Auto configuration
  • Stateless
  • Connect to DNS server automatically
  • Enabled
  • Router advertisement
  • Enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekke
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-01 20:58
InFerNo

Ik heb jou aanpassingen doorgevoerd op mijn RT-AC88U, maar geen IPV6. Ik kan ook de LAN Prefix Length
56 niet invullen zolang DHCP-PD op "Enable" staat.
  • Kan je dit nog eens verifiëren
  • Heb je modem moeten rebooten?
thx

[ Voor 12% gewijzigd door Sjekke op 26-05-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !nFerNo
Ik heb de router in een tijdje niet meer herstart. Ik heb dit doorgegeven aan een vriend die ook al enige tijd wacht op IPv6 met een modem-only setup maar heeft gisteren ook geen IPv6 gekregen (regio Leuven). Ik zit meer tussen Brussel en Antwerpen.

De LAN Prefix Length kan trouwens niet gewijzigd worden, die krijg je mee.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZPPWSTk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekke
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-01 20:58
OK Thx. Ik zit in regio Halle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 15:06
Ben je overgeschakeld naar een business-abonnement? Want met een business heb je wel altijd IPv6 met een modem-only.

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !nFerNo
VeterisVulpes schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:46:
Ben je overgeschakeld naar een business-abonnement? Want met een business heb je wel altijd IPv6 met een modem-only.
Nee, ik ben zelfs een half jaar geleden van Whoppa naar Whop overgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:39

Ravefiend

Carpe diem!

Hier in de regio noord-Limburg alvast nog geen teken van IPv6 op mijne OpenWRT die aan een CV6181E modem hangt. Ik vermoed dat dit nog steeds een stap-voor-stap uitrol betreft, wat ook blijft uit hun help pagina's zoals deze:

https://www2.telenet.be/n...-al-een-ipv6-adres-heeft/

Dit topic kan je eventueel gebruiken om een map aan te maken van de gebieden waar Telenet al wel IPv6 aanbied voor reguliere consumenten, maar dan ben je dus vooralsnog de enigste. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
VeterisVulpes schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:46:
Want met een business heb je wel altijd IPv6 met een modem-only.
nee hoor, ik ben ook al 18 maanden aan het wachten op een IPv6 uitrol in een business abonnement. voorlopig krijg ik enkel een link-local adres toegewezen.

volgens de business helpdesk wordt dit regionaal uitgerold en zal je verwittigd worden indien IPv6 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !nFerNo
Ik ben in ieder geval niet verwittigd geweest en heb het eigenlijk per toeval ontdekt toen ik mijn externe IP wou opzoeken om mijn dynamic DNS na te kijken. In plaats van een IPv4 kreeg ik een IPv6 te zien, was dus aangenaam verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeterisVulpes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 15:06
PerfectPC schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:20:
[...]

nee hoor, ik ben ook al 18 maanden aan het wachten op een IPv6 uitrol in een business abonnement. voorlopig krijg ik enkel een link-local adres toegewezen.

volgens de business helpdesk wordt dit regionaal uitgerold en zal je verwittigd worden indien IPv6 beschikbaar is.
In dat geval behoor ik ook tot de gelukkige: modem-only én IPv6, regio Hoboken (Antwerpen).

 MacBook Pro 16" Late 2019 & UniFi netwerk  iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:39

Ravefiend

Carpe diem!

!nFerNo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:01:
Ik ben in ieder geval niet verwittigd geweest en heb het eigenlijk per toeval ontdekt toen ik mijn externe IP wou opzoeken om mijn dynamic DNS na te kijken. In plaats van een IPv4 kreeg ik een IPv6 te zien, was dus aangenaam verrast.
Kijk je ook nog even op http://www.telenet.be/mijntelenet/ en laat ons even weten of je met je modem-only ook één of andere extra IPv6 page hebt bijgekregen? Dat lijkt me wel interessant om te delen in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !nFerNo
Kan je even specifiëren waar ik deze moet vinden? Ik zie niet direct eentje. Ik heb een modemtest gedaan en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t6n8af2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djgerry300
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 22:51
Regio Hasselt hier.
Modem only Business abbo en ik krijg oftewel een link-local adres, oftewel één volwaardig IPv6 adres (/128).
Link local is als ik enkel een prefix vraag, volwaardig als ik simpelweg een dhcp6 request uit stuur.

Een /56 of /64 prefix zou handig zijn voor de uitrol naar het LAN netwerk hier.

Thuis heb ik bvb wel een /64 IPv6 range gekregen en hebben mijn "belangrijke" LAN machines een fixed IPv6 adres en bijbehorend DNS record toegewezen gekregen van yours truly.

Werkt perfect thuis. Zou fijn zijn als dit hier (op't werk) ook zou werken :9~

ProTip voor consumenten: IPv6 wordt 9 op de 10 geactiveerd als je een modem-swap hebt gedaan naar een recenter type.
Pagina: 1