Windows 10 startmenu werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04 16:48
Er gebeurt niks als ik op de windows startknop druk
ik bedoel niet die op mijn toetsenbord maar die op het bureaublad
Crlt alt del werkt wel

Alvast bedankt

Beste antwoord (via SickHekker op 12-01-2016 21:47)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Ik zou 4) maar laten..... maakt meer kapot dan je lief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Anoniem: 288121 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:43:
Heeft bij mij al een x geholpen. En volgens mij in het windows 10 topic ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Werkt search wel?
Werkt meldingen?

Ik heb het ook gehad na een te grote clean actie en zonder backup van de registry te hebben gemaakt.
Laatste grote update (1511?) uitrollen bleek de oplossing.

edit: Damn, TS heeft al ff niet gereageerd.... :)

edit2: OffTopic: Waarom ziet dit draadje er anders uit?

[ Voor 103% gewijzigd door albino71 op 05-01-2016 18:46 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik zelf had ook het probleem, dit werkte voor mij: open Powershell als administrator > typ in
code:
1
 Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Hoe kom je daar bij? Ik zelf heb ook die stap ondernomen (enkel dat). Werkt vlekkeloos bij mij, zonder enige problemen. Bij Microsoft geven ze zelfs die oplossing. http://answers.microsoft....-88ea-9bed66f0538b?auth=1

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik krijg een hoop foutmeldingen na die stap: bv.

Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073CF6, Het pakket kan niet worden geregistreerd.
Merge Failure : error 0x80070003 : Cannot register the Microsoft.WindowsCalculator_10.1512.54020.0_x64__8wekyb3d8bbwe package because there was a merge failure with the following file: C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.WindowsCalculator_10.1512.54020.0_neutral_split.language-nl_8wekyb3d8bbwe\resources.pri
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] f3da89db-47bd-0005-29ae-daf3bd47d101 in the Event Log or use the command line Get-AppxLog -ActivityID f3da89db-47bd-0005-29ae-daf3bd47d101
At line:1 char:38
+ ... | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ CategoryInfo : WriteError: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], IOException
+ FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

Elke windows app (tegel) begint nu met een @ en werkt niet meer, inclusief de Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
Ik heb 4) gedaan maar dat werkte niet
1) wel

Ps ik had al een +1 gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:17:
Ik zelf had ook het probleem, dit werkte voor mij: open Powershell als administrator > typ in
code:
1
 Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Hoe kom je daar bij? Ik zelf heb ook die stap ondernomen (enkel dat). Werkt vlekkeloos bij mij, zonder enige problemen. Bij Microsoft geven ze zelfs die oplossing. http://answers.microsoft....-88ea-9bed66f0538b?auth=1
Optie 1 (Scan Now) is aanvullend, het spoort eventuele onrechtmatigheden op, maar is niet specifiek de oplossing voor dit probleem. Het zou weliswaar de oorzaak ervan kunnen opsporen, maar het betekent niet dat dit ook werkelijk gebeurt. Heel vaak wordt hiermee helemaal niets gevonden.
Optie 4 werkt inderdaad perfect, zij het dat wel even opnieuw moet worden opgestart.
Het is evenwel alleen maar symptoombestrijding, zie later in dit bericht.

Ik heb een paar weken geleden dit zelfde probleem ook geplaatst, waarop ik van AnonymousWP deze oplossing kreeg. Met succes. Microsoft geeft zelf ook nog een iets andersluidende oplossing in http://answers.microsoft....9?tm=1439371978536&auth=1.
Er zit wel een schoonheidsfoutje in, dat ik ook meldde in mijn antwoord maar waar ik geen reactie op kreeg, namelijk vóór het woord "Register" hoort nog een spatie. Maar blijkbaar hadden degenen die succes meldden dit wel gezien, evenals het opnieuw moeten opstarten. Hetzelfde geldt voor de aanhalingstekens en accolade op het end, uiteraard horen die er niet bij (ze staan aan het begin ook niet).

Hoe dan ook, het werkt en het is voor mij eveneens een raadsel wat didjas bedoelt met zijn bedenkingen. Wat wordt er dan kapot gemaakt, kun je een voorbeeld noemen didjas? En heb heb jij dan een andere oplossing dan deze van notabene Microsoft zelf? Denk jij het beter te weten dan de mensen daar? Ik ben reuze benieuwd, misschien schud jij ook even de oorzaak uit de mouw?
Zelf heb ik aanvullend ook "even" Optie 1 gedaan, of liever gezegd laten doen, maar die vond niets onregelmatigs, dus ook niet de oorzaak van het probleem. De eventuele bug die dit veroorzaakt is er dus nog steeds niet uit.

Edit:
Ik bladerde even terug didjas en zag de problemen staan die je ondervond.
Ik kan hier maar één ding over zeggen, ik herken ze totaal niet en van anderen verneem ik tot nu toe ook niets van dien aard. Ik had alleen de eerste keer de melding van fout commando. En vond daarna vrij gemakkelijk die ontbrekende spatie en die er er niet bij horende twee tekens op het end. Kan het zijn dat dat jou heeft dwars gezeten? Hoewel, bij mij had dat alleen die foutmelding "verkeerd commando"of iets van die strekking tot gevolg en werd er verder helemaal niets mee gedaan.

PS:
Ik zag dat Tweakers deze verwijzing wel het predicaat "Beste antwoord" heeft gegeven, met name juist dat punt 4. Dus .......

Tenslotte:
Ik zag ook nog dit bericht:
SickHekker schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:02:
[...]

Ik heb 4) gedaan maar dat werkte niet
Kan het zijn dat dit werd veroorzaakt door dat bovengenoemde foutje?

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 06-01-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SickHekker
Tenslotte:
Ik zag ook nog dit bericht:

[...]

Kan het zijn dat dit werd veroorzaakt door dat bovengenoemde foutje?
[/quote]

dat zou kunnen
hij werkt weer dus het is goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
heb het ook zo af en toe.

wat ik dan doe:
rechtermuis op de start knop -> afsluiten of afmelden -> opnieuw opstarten

en hij doet het weer :D

denk een w10 issue, komt wel weer goed O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit is dan ook de enige correcte manier van afsluiten. Maar blijkbaar is deze hardnekkige bug, want dat is het volgens mij, niet bij iedereen eender, want bij mij werkt het niet zonder die procedure. Op geen van de aangegeven manieren, afmelden, afsluiten, afsluiten en opnieuw opstarten. En ook niet met een botte uitschakeling. Tot nu toe heb ik nog geen enkele andere manier van oplossing gevonden. Ook niet met sfc /scannow, die vindt helemaal niets.

Als het verschijnsel zich voordoet zijn er bij mij drie dingen die het niet doen, de startknop, de zoekknop ernaast en de Windows-toets op het toetsenbord. Na de beschreven procedure via POWERSHELL en opnieuw opstarten werkt het weer voor een poosje.

Het begint zo langzamerhand een beetje vervelend te worden., want het lijkt steeds vaker op te te treden. Ik verwacht ook dat het wel goed komt, maar ik verbaas me er wel over dat dit nog niet is gebeurd en dat Microsoft zelf tot nu toe alleen maar met een symptoombestrijding komt. Ze weten namelijk dankzij die tijdelijke oplossing waar het zit. Ik ga er vanuit dat het probleem binnenkort bij een van de regelmatige updates de wereld uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de PowerShell procedure met admin-rechten nogmaals geprobeerd maar nope. De store is nu kapot inc. de standaard-apps van windows. De tegels beginnen allemaal met @microsoft.windowscommunicationsapps.getal. Ik gebruik deze apps niet, jammer van het Weer.app dan, dus ik wacht af tot de volgende major-update. Verder blijf 'ik' zoeken met de probleemrapportage, want de fouten staan wel bij de betrouwbaarheidsgeschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@didjas,
Heb je met die Powershell procedure rekening gehouden met die ontbrekende spatie die ik in een eerder bericht in deze discussie noemde en ingeval van kopiëren en plakken het weglaten van die aanhalingstekens en accolade op het end? Want zonder die correctie werkt het uiteraard niet.
Als het daarna (en na opnieuw opstarten) nog niet werkt, dan denk ik dat er meer kapot is. Heb je ook die sfc /scannow gedaan? Die nogal langdurende procedure repareert naar verluidt bepaalde fouten. Ik heb daar geen ervaring in, want bij mij vond hij niets.
Mocht dit niet helpen, dan is misschien een herstelpunt van een paar dagen of eventueel een week geleden te overwegen, om alles daarna nog eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb idd geknipt en geplakt, maar niks weggelaten. De controle van systeembestanden via sfc en DISM ScanHealth geven geen foutmelding aan. Voor de rest werkt alles naar behoren. Ik ga het nogmaals proberen met de spatie voor Register.

resultaat: werkt ook niet

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 07-01-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je noemt alleen de spatie voor register, maar liet je ook die twee tekens op het end die ik ook noemde weg?
Je kan het zien aan powershell, want die controleert blijkbaar de syntax van de opdracht die je intypt of er met kopiëren en plakken in plaatst. Bij een fout wordt dat deel grijs weergegeven en indien correct in verschillende kleuren, vaag grijs is daar dan niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net geprobeerd zonder accolade sluiten en zonder de laatste aanhalingstekens:
resultaat is >> en een cursor. Is ie nog bezig? Syntax-errors lijken weg, de spatie was fout, maar er staat wel een accolade open en aanhalingstekens eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Om alle heen en weer gepraat te vermijden, ik gebruik deze reeks:

Get-AppXPackage - AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage - DisableDevelopmentMode - Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml}

Maar deze, iets anders werkt ook

Get-appxpackage -all *shellexperience* - packagetype bundle |% {add-appxpackage - register - disabledevelopmentmode ($_.installlocation + “\appxmetadata\appxbundlemanifest.xml"

Met syntaxfouten er in zoals een ontbrekende spatie of die eerder genoemde accolade er in verschijnen na het drukken op Enter bij mij wel foutmeldingen. Alles moet zonder foutmeldingen verlopen.
Die accolade in het midden hoort er in en ik zie nu dat eigenlijk die op het end er wel bij hoort, die twee horen bij elkaar. Maar blijkbaar stoort het weglaten ervan niet.

Na deze handeling, zoals eerder vermeld, opnieuw opstarten
Zoals het er nu uitziet werd ik aanvankelijk door kopiëren en plakken met foutmeldingen tot gevolg even op een verkeer been gezet. Door de string te doorzoeken op mogelijke syntaxfouten bleven uiteindelijk die foutmeldingen achterwege en werkte het gewoon. Maar achteraf zie ik dat enkele correcties niet nodig waren geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 08-01-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De PC van mijn moeder had laatst hetzelfde probleem.

Avast eraf geknikkerd en probleem opgelost.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Interessante ontwikkeling, die heel misschien licht kan werpen op de oorzaak.
Dit bericht van RobinHood om zijn antivirus er af te knikkeren bracht me op het idee om mijn antivirus (Kaspersky) er weliswaar niet af te gooien, maar even tijdelijk uit te schakelen en direct daarna opnieuw op te starten, Met de gedachte van wie weet, en ik maak er niets kapot mee, na opnieuw opstarten schakelt hij toch weer gewoon in. Wel, wie schetst mijn verbazing, hij doet het weer!
Die door Microsoft zelf verstrekte herstel-methode blijkt, althans bij mij helemaal niet nodig te zijn.

Voorzichtige conclusie, iets in de Windows 10 verdraagt een niet Microsoft antivirus en misschien ook andere anti malware programma's niet.

Edit:
Geen idee wat er met de laatste actie is gebeurd, bij wijze van spreken, welk bitje overeind is gezet en welk niet. Maar ik had het bij het verschijnsel zojuist bij het even opstarten opnieuw. Wat ik voorheen nooit had, gebeurde nu. Ik dacht "laat ik nu eens zonder verder iets te doen opnieuw opstarten". En alles functioneerde weer, we blijven ons verbazen.

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 09-01-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij werd het probleem denk ik veroorzaakt door Nvidia's Gameforge Experience, daar zitten een aantal features in die ik niet gebruik, zoals streamen, led visualizer enz. Nvidia stream werkte nooit, ik heb ook geen aparte router. Ik heb nu alleen de laatste driver.

Ik heb m'n systeem vernieuwd omdat de powershell optie niet werkte en het startmenu begon te haperen na het installeren van Gameforge Experience.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 13-01-2016 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:17:
code:
1

[...]

Bij mij heeft dit veel kapot gemaakt, geen enkele metro applicatie werkte meer, ook was de store niet meer beschikbaar.
Wat ik begrijp kun je dit goed gebruiken als je de november update niet geinstalleerd hebt. heb je dat wel gedaan dan kun je problemen krijgen. Voor je uitvoert dus wel een restore point aanmaken.

edit:
overigens raar dat veel mensen dit probleem al sinds de launch hebben maar dat er nog geen oplossing is vanuit windows update.

[ Voor 6% gewijzigd door [Roland] op 13-01-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb m'n les geleerd, als je niet weet wat je doet doe het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben ik helemaal met je eens didjas.
Maar als Microsoft zelf met dat advies komt, dan lijkt mij dat toch wel wat anders dan een tip van zomaar een willekeurige onbekende amateur. En begrijp jij verder alles van de software? Bij hielp het zonder één enkel probleem meteen, met direct erna na opnieuw opstarten. Voor mij dus geen klachten als voornoemd. Echter is het nog niet uit de wereld, want af en toe herhaalt het zich. Verschil met eerst is dat ik nu kan volstaan met alleen maar opnieuw opstarten.

Vandaag bij het afsluiten een in mijn ogen forse update gehad, benieuwd of dit probleem nu eindelijk ook is aangepakt. Leek me een uitgelezen gelegenheid. Merkwaardig vind ik dat Microsoft wel een remedie had voor een tijdelijke oplossing, maar tot nu toe niet een definitieve. Blijkbaar een behoorlijk lastige bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tern
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 09:17
Dank voor de input die ik hier vond. Bij mij was Start ook verdwenen, ook de jumplists, het activiteiten centrum, de zoekfunctie en de W10 knop Instellingen.
Met de Powershell oplossing kreeg ik het weer goed. Zie hieronder de letterlijke tekst die ik uit dat venster heb gekopieerd. Ik voeg het toe omdat blijkt dat sommigen niet precies weten van de klok en de klepel (zelf weet ik helemaal niets :-( !! een spatie voor register is niet nodig.)
De foutmeldingen die (in rood) verschenen geven alleen aan dat er iets niet kan worden geïnstalleerd omdat er al een hogere versie aanwezig is. Lijkt me dus niet ernstig.

Waarom ik deze reactie plaats is omdat ik, toen ik weer er bij kon, in de Update geschiedenis het volgende zag:

Er zijn problemen bij de installatie van enkele updates, maar de installatie zal later opnieuw worden uitgevoerd. Als u dit bericht dan weer ontvangt en meer informatie wilt zoeken via internet of ondersteuning wilt, is het volgende wellicht nuttig:
• Windows-programma voor verwijderen van schadelijke software voor Windows 8, 8.1, 10 en Windows Server 2012, 2012 R2 x64-editie - januari 2016 (KB890830) - Fout 0x80070643

Ik neem aan dat hierin de problemen schuilen.

Gekopieerd uit het Commandvenster:

C:\WINDOWS\system32>Powershell
Windows PowerShell
Copyright (C) 2015 Microsoft Corporation. All rights reserved.
PS C:\WINDOWS\system32> Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Het pakket kan niet worden geïnstalleerd omdat er al een
hogere versie van dit pakket is geïnstalleerd.
Windows cannot install package Microsoft.NET.Native.Runtime.1.1_1.1.23118.0_x86__8wekyb3d8bbwe because it has version 1
.1.23118.0. A higher version 1.1.23406.0 of this package is already installed.
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] 2f8108ef-4fa1-0002-7d15-812fa14fd101 in the Event Log or use th
e command line Get-AppxLog -ActivityID 2f8108ef-4fa1-0002-7d15-812fa14fd101
+ CategoryInfo : NotSpecified: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception
+ FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand
Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Het pakket kan niet worden geïnstalleerd omdat er al een
hogere versie van dit pakket is geïnstalleerd.
Windows cannot install package Microsoft.NET.Native.Runtime.1.1_1.1.23118.0_x64__8wekyb3d8bbwe because it has version 1
.1.23118.0. A higher version 1.1.23406.0 of this package is already installed.
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] 2f8108ef-4fa1-0002-8915-812fa14fd101 in the Event Log or use th
e command line Get-AppxLog -ActivityID 2f8108ef-4fa1-0002-8915-812fa14fd101
+ CategoryInfo : NotSpecified: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception

PS C:\WINDOWS\system32>

Na herstarten bleek alles weer te werken!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Best mogelijk dat die foutmeldingen mij op een verkeerd spoor hebben gezet en dat het zoeken naar syntaxfoutjes (vergeten spaties) helemaal niet nodig was geweest. Hoe dan ook, na opnieuw opstarten werkte alles bij mij ook weer. Alleen zo af en toe doet het probleem zich weer voor en ik los het nu simpel op door de rechter muistoets op Start en dan "Opnieuw opstarten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Best mogelijk dat die foutmeldingen mij op een verkeerd spoor hebben gezet en dat het zoeken naar syntaxfoutjes (vergeten spaties) helemaal niet nodig was geweest. Hoe dan ook, na opnieuw opstarten werkte alles bij mij ook weer. Alleen zo af en toe doet het probleem zich weer voor en ik los het nu simpel op door de rechter muistoets op Start en dan "Opnieuw opstarten".

Edit:
Wat ik nu domweg heb gedaan, ook al deed het verschijnsel zich deze keer helemaal niet voor, is de bewuste string nog een keer via Powershell plaatsen, nu zonder die correcties (dus met die foutmeldingen tot gevolg) en daarna meteen gevolgd met "Opnieuw opstarten". Heel misschien zijn hierdoor ook "de resterende omgevallen bitjes definitief overeind gezet". Ik ben reuze benieuwd of het probleem nu niet meer terug komt.

Sorry, foutje gemaakt met functie "wijzig".
Pagina: 1